precies. de onvruchtbaarheid treed, als het al voorkomt, vaak pas op als het na de puberteit voorkomt. En ja, als Geert inderdaad last krijgt van de symptomen hang ik maandagochtend om 8 uur bij de HA aan de lijn. Maar ik ben afgelopen donderdag nog bij de HA geweest met hem vanwege het hoesten en z'n longen waren schoon (toen wist ik nog niet dat het buurjongentje wellicht de bof heeft)quote:Op zaterdag 29 maart 2014 18:34 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
jij leest de 'na de puberteit' ook wel toch? Het is níet onschuldig en ik zou het wél overleggen. Beter een keer te vaak dan dat je de toekomst van je kind al bepaalt voor die uberhaupt begonnen is.
quote:Bij heel jonge kinderen kan een hersenvliesontsteking voorkomen. In zeldzame gevallen kan bij jongens aan één kant een zaadbalontsteking optreden. Bij volwassen mannen die de bof krijgen is er meer risico op een zaadbalontsteking, meestal ook aan één kant. Door een zaadbalontsteking kan de vruchtbaarheid verminderen.
http://www.rivm.nl/Docume(...)_standaarden/ISI_Bofquote:Is bof te behandelen?
Nee, er is geen behandeling. Raadpleeg de huisarts als u bof vermoedt bij uzelf of uw kind. De huisarts kan de diagnose stellen. De ziekte geneest zonder behandeling of medicijnen. Pijnstillers kunnen de pijn verlichten.
ik gaf al aan dat ik de HA maandag zou bellen ivm de eventuele besmetting, maar tegen de bof zelf is niets te doen, en dus ook geen reden om op stel en sprong naar de HAP of de EHBO te rennen alsof hij half dood aan het gaan is. Zoals in de links te lezen valt is een eventuele ontsteking van de zaadbal zeer zeldzaam en daarover bestaan dus nog steeds misvattingen. Ik persoonlijk plaats de BOF op één lijn met de waterpokken. het is even lastig en pijnlijk voor de patient, maar ernstig is het niet imo.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 19:37 schreef Soempie het volgende:
Voor de bof is er dan geen behandeling, maar misschien wel voor een eventuele ontsteking?
Een ontzettende fijne dag met familiequote:Op zaterdag 29 maart 2014 20:19 schreef Soempie het volgende:
Tally
En wat een leuke foto!Fijne dag gehad verder?
Ja en de bmr is zeker voor de bof al lang geen 100% bescherming meer.quote:Op maandag 31 maart 2014 20:25 schreef DJMO het volgende:
Bij het buurjongetje is vandaag een GGD test (wangslijm) afgenomen om te kijken of hij de bof heeft, een ander meisje uit Jan z'n klas komt net terug van de HAP met diagnose BOF. En laat dat meisje nou zowel met Jan, als met het buurjongetje en meisje, (waar Geert dan weer veel mee omgaat) gespeeld te hebben. Ik vermoed dus een lichte uitbraak hier ... morgen de GGD maar even contacten of ze ons ook willen zien
Tuin=tof!! Heerlijk zeg dat ze er zo van geniet! Hier hebben we ook een speel-straatquote:Op maandag 31 maart 2014 21:58 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn meisje is helemaal in dr element. Ze is de hele dag in de tuin.![]()
vandaag niet een keer de vraag gehad of de tv aan mocht. En gisteren stonden er al kindjes bij de tuin of sofie mee kwam spelen. Boos datze was dat ze nog niet alleen buiten de tuin mocht.
quote:Op dinsdag 1 april 2014 10:56 schreef Clubsoda het volgende:
Oh, ik moet even mijn trotse bui delen. Gisteren ben ik voor het eerst in 1,5 jaar weer naar de sportschool geweest. Da's op zich al een waard, dat ik het luie lijf weer eens in beweging breng Maar ik vind het ook zo tof van mijn peuter en mijn lief; ik had M al wel naar bed gebracht maar hij sliep nog niet (zomertijd ) en wilde dat ik bij hem bleef zitten. Heb hem uitgelegd dat mama ging sporten ("sporte??" "ja, bewegen, net zoals jij gaat rennen en voetballen" "oooooh, mama voetballe ") maar dat Esse op hem zou passen. Uiteindelijk heeft hij nog een tijd liggen keten en kletsen maar heeft ze hem prima rustig gekregen zonder huilen en gedoe en is hij in slaap gevallen terwijl ze naast hem zat en zijn handje vasthieldt Ik vind ze allebei zo stoer, dat ze zich zomaar aanpast aan leven met een kind en ook stukje bij beetje meer voor hem gaat zorgen en dat hij haar zo vertrouwt en accepteert /zwijmelmodus
eerst HA geweest, nu nog geen tekenen van BOF bij geert, maar wat niet is kan nog komen (met drie weken incubatietijdquote:Op dinsdag 1 april 2014 17:16 schreef _Bar_ het volgende:
Hoe is het bij jullie Djmo? Wat zegt de ggd?
Nog erger: momenteel worden juist veel studenten getroffen door de bof, en laat dat nu net de groep zijn waarbij het grootste risico van steriel worden bestaat (oudere jongens/jonge mannen).quote:Op maandag 31 maart 2014 23:16 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ja en de bmr is zeker voor de bof al lang geen 100% bescherming meer.
Dat was vorig jaar ook toch? Ik kan me de waarschuwingen in het hogeschoolkrantje in ieder geval goed voor de geest halen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:17 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Nog erger: momenteel worden juist veel studenten getroffen door de bof, en laat dat nu net de groep zijn waarbij het grootste risico van steriel worden bestaat (oudere jongens/jonge mannen).
nogmaals..quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:17 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Nog erger: momenteel worden juist veel studenten getroffen door de bof, en laat dat nu net de groep zijn waarbij het grootste risico van steriel worden bestaat (oudere jongens/jonge mannen).
quote:25% van de mannen die na de puberteit de bof krijgen, krijgt last van teelbalontsteking (orchitis). Hierbij kan er onvruchtbaarheid ontstaan, maar dit is uiterst zeldzaam, ook al omdat het doorgaans een eenzijdige orchitis betreft; bij een op de zes patiënten raken beide zaadleiders ontstoken en zelfs dan leidt het zelden tot steriliteit. In grote onderzoeken van steriele mannen komt bof ook nauwelijks als onderliggende oorzaak naar voren. Zowel bij artsen als publiek staat deze onterechte zorg toch vaak voorop en blijkt moeilijk te sussen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |