Ik vind emotioneel reageren ook niet hetzelfde als driftbuien trouwens. Echte
buien die langere tijd aanhielden hebben we al een tijd niet meer gehad. Maar dat neemt niet weg dat M best heftig kan reageren, heel boos of heel verdrietig maar dat is dan ook zo weer over. En hij is door de dag heen ook net zo vaak heel vrolijk en enthousiast.
Ik kan hem ook niet in elke bui knuffelen hoor, soms is hij echt boos op mij en vindt hij me even heel stom

En dan moet ik het laten voor wat het is. Maar soms, als hij boos of teleurgesteld is, dan vindt hij het juist wel heel fijn om te knuffelen. Vroeger hield hij daar helemaal niet van, maar hij vraagt steeds vaker zelf om 'even nuffen' om tot rust te komen en hij legt tegenwoordig ook zijn hoofdje op mijn schouder als ik hem til
Maar ik moet het nog steeds niet proberen om hem vast te pakken of te kussen als hij het niet zelf aangeeft. Ik vind dat wel frappant, binnen vijf minuten na zijn geboorte zei ik tegen 'm: "oh, je bent een kruidje-roer-me-niet" en dat is echt waar gebleken. Gisteren zei de leidster op het kdv nog dat ze maar weinig kinderen op de groep heeft die zo duidelijk hun fysieke grenzen aangeven als M en dat je ook echt niet moet proberen om hem op schoot te trekken bijvoorbeeld.
FR, ik vind het wel een heel natuurlijke reactie, dat ze daarvan moet huilen. Het is ook heel moeilijk om te horen dat je iets niet goed doet, daar hebben veel volwassenen nog moeite mee

En zeker op deze leeftijd, nu het geweten en schuld- en schaamtegevoel zo in ontwikkeling zijn, valt dat ook niet mee. Maar het is wel iets waarvan ik het fijn vind dat mijn kind het leert, met een afwijzing of berisping omgaan zonder dat het je gevoel van eigenwaarde aantast. M doet het ook wel eens en dan probeer ik hem bewust uit te leggen dat ik snap dat het moeilijk is, maar dat mensen soms je aanspreken op je gedrag maar dat ik nog steeds van hem hou ook al doet hij iets wat niet mag. En ook niet te veel aanspreken met "nee, dat mag niet" maar eerder "als je daar aan zit, gaat het kapot" bijvoorbeeld, dat is dan wel een aanwijzing dat hij niet handig bezig is maar geeft hem zelf de kans om zijn gedrag aan te passen.