Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Spoor buitendienst nemen omdat het niet veilig is, is ook naar eer en geweten werken.
Gelukkig wel, ben het ook zeker eens met het feit dat het spul buitendienst wordt genomen Ergens worden daar grove fouten gemaakt. Koppen rollen. Dit is toch niet acceptabel?
Op vrijdag 28 maart 2014 16:54 schreef Monopoly het volgende: Captrain heeft de helft van het personeel ontslagen en de andere helft is binnenkort aan de beurt. Ze trekken de stekker er uit.
Dat is dan de tweede goederenvervoerder in een paar maanden tijd die er mee kapt.
Dat is dan de tweede goederenvervoerder in een paar maanden tijd die er mee kapt.
verrast me niet. Waarschijnlijk blijven er een paar wat grotere over en enkele kleintjes. In de spooragenda stond dat er 20 goederenboeren in Nederland zijn. Dat is behoorlijk veel
Er rijdt echt niet veel meer tussen Delft en Schiedam. Alleen de 1900 (Den Haag - Venlo) en de sprinters Den Haag - Dordrecht - (Breda/Roosendaal) lijken er nog te rijden...
Oh great, net nu ik op zoek moet naar een goederenboer nokt een deel er dus mee ? Komt van die bedrijven natuurlijk ook een aardige uitstroom van ervaren machinisten die net als ik ook zoeken naar een werkplek...
Op vrijdag 28 maart 2014 17:01 schreef GlenSpey het volgende: Oh great, net nu ik op zoek moet naar een goederenboer nokt een deel er dus mee ?
Het is de sector op het spoor waar wat veranderingen komen. Persoonlijk denk ik (en ik hoop dit niet) dat men in het cargo gebeuren steeds meer gaat werken met uitzendkrachten. Jij bent als meester volledig bevoegd met diverse locs, je ATB t/m ETCS, wagenmeester, huckepack (of hoe je het ook mag schrijven). Cargoboer 1 belt en heeft jou nodig om van Europoort naar Venlo te rijden. Volgende dag rij je een trein voor cargoboer 2 van Emmerich naar Maasvlakte.
Op vrijdag 28 maart 2014 17:01 schreef GlenSpey het volgende: Oh great, net nu ik op zoek moet naar een goederenboer nokt een deel er dus mee ? Komt van die bedrijven natuurlijk ook een aardige uitstroom van ervaren machinisten die net als ik ook zoeken naar een werkplek...
Zorgen dat je bij de rode cargoboer terecht komt. Die heeft altijd nog mensen nodig en hebben laatst nog wat uitgeschreven aan vacatures.
Gelukkig wel, ben het ook zeker eens met het feit dat het spul buitendienst wordt genomen Ergens worden daar grove fouten gemaakt. Koppen rollen. Dit is toch niet acceptabel?
Ik werd in dit topic afgemaakt toen ik zei dat machinisten ontslag verdienen als ze door een rood sein rijden. Dan faal je namelijk ook in je functie. Dus nee, nu hoeven er ook geen koppen te rollen. De vraag is namelijk, hoe structureel is het probleem, en dat is aan de hand van storingsmeldingen niet te zien. En wie heeft er debet aan, kan namelijk ook de opdrachtgever zijn.
Op vrijdag 28 maart 2014 17:01 schreef GlenSpey het volgende: Oh great, net nu ik op zoek moet naar een goederenboer nokt een deel er dus mee ? Komt van die bedrijven natuurlijk ook een aardige uitstroom van ervaren machinisten die net als ik ook zoeken naar een werkplek...
Mwa, ze zullen misschien ook wel liever iemand die nog 30 jaar meekan dan iemand die nog maar 10 jaar mee kan en dan met pensioen moet
Ik werd in dit topic afgemaakt toen ik zei dat machinisten ontslag verdienen als ze door een rood sein rijden. Dan faal je namelijk ook in je functie. Dus nee, nu hoeven er ook geen koppen te rollen. De vraag is namelijk, hoe structureel is het probleem, en dat is aan de hand van storingsmeldingen niet te zien. En wie heeft er debet aan, kan namelijk ook de opdrachtgever zijn.
De harde waarheid is wel dat als jij (in principe) 2 keer een sts hebt gehad dat je ook ontslagen wordt. Er zijn situaties waar blijkt dat de meester er niets aan kan doen, en zat situaties waar het gewoon stom is wat men deed. Dus ergens snap ik heel goed dat een bedrijf zegt: exit na de 2e.
Dat is een compleet andere discussie overigens. Maar wat jij verder zegt klopt ook wel. Uitzoeken wie hier debet aan heeft en dan gepaste maatregelen nemen.
En hoe kan je dit precies vergelijken?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
De harde waarheid is wel dat als jij (in principe) 2 keer een sts hebt gehad dat je ook ontslagen wordt. Er zijn situaties waar blijkt dat de meester er niets aan kan doen, en zat situaties waar het gewoon stom is wat men deed. Dus ergens snap ik heel goed dat een bedrijf zegt: exit na de 2e.
Dat is een compleet andere discussie overigens. Maar wat jij verder zegt klopt ook wel. Uitzoeken wie hier debet aan heeft en dan gepaste maatregelen nemen.
Laten we het daar dan maar bij laten en niet rucksichtlos zomaar roepen dat er koppen moeten rollen.
Van onze opleiding zijn ze zo aangenomen. Gewoon contact opnemen met ze en langsgaan voor gesprek.
Klopt, en juist daarom waren wij er niet welkom In t begin was er volgens mij zelfs een boycot tussen onze scholen. Jullie waren niet welkom bij de NS en wij niet bij DBS ________ !
Klopt, en juist daarom waren wij er niet welkom In t begin was er volgens mij zelfs een boycot tussen onze scholen. Jullie waren niet welkom bij de NS en wij niet bij DBS ________ !
Ja dat was een beetje zuur. Gewoon proberen man, wie niet waagt wie niet wint.
"Koppen rollen" gaat een beetje ver, maar ik vraag me echt af waarom het relatief gezien zo vaak fout gaat tussen Den Haag en Rotterdam. Een paar weken terug hadden we dat gedonder met die wissels die ineens te ver versleten waren, en nu weer een wisselstoring die de hele dag voortduurt.
Vanochtend zag ik al wat ProRail-mannetjes staan die met een bezorgde blik naar de spoorbaan keken, inmiddels snap ik wel waarom.
Ze mogen vaker aan het spoor klussen in Den Bosch. Komende weken een rechtstreekse sprinter Breda-Eindhoven ipv een overstap in Tilburg UniversiWest.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ik werd in dit topic afgemaakt toen ik zei dat machinisten ontslag verdienen als ze door een rood sein rijden. Dan faal je namelijk ook in je functie. Dus nee, nu hoeven er ook geen koppen te rollen. De vraag is namelijk, hoe structureel is het probleem, en dat is aan de hand van storingsmeldingen niet te zien.
Keihard achterstallig onderhoud.
quote:
En wie heeft er debet aan, kan namelijk ook de opdrachtgever zijn.
Bij één van de overloopwissels (voor de nerds: wissel 71b) tussen Delft en Delft Zuid is vanochtend een gescheurd puntstuk gevonden, vervolgens is er een snelheidsbeperking van 15 km/u afgegeven. Gezien alle spoorwijzigingen te Delft denk ik dat dit wissel het nu helemaal begeven heeft.
Ruim 2,5 uur gereisd inmiddels, en nog geen HC gezien. Wel is de trein vrijwel zitvol al vanaf Amersfoort, in Zwolle werd ongeveer 60% ververst maar we gaan door met vrijwel alle zitplekken bezet.
De Afvoer van Van Leeuwen Buizen in Zwijndrecht was vandaag van een grote lengte (wagens pasten niet eens geheel binnen de poort bij Van Leeuwen Buizen!), maar ook opvallend was de schuifwandwagen in de trein. Na de nodige rangeerbewegingen op de Zwijndrechtse stamlijn werd de overweg onderaan de bult bij Zwijndrecht bereikt, en na een sleutelactie van de rangeerder kon opgetrokken worden naar het sein. De trein was echter dermate lang dat de achterste wagens nog ver over de overweg stonden.... Na ruim een kwartier voor het sein gestaan te hebben, werd er opgetrokken en werd de zeer drukke overweg weer opengesteld voor het wegverkeer.