Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.quote:11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'
Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.
De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.
Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.
Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.
Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."
In elk geval minder ongunstig dan hier in de uitkeringen te blijven hangen. Verder eens met de 1e alinea.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Da's niet best voor Nederland, als ze hier studeren en vervolgens vertrekken. Dat kost ons niet alleen geld maar Nederland loopt intellectueel ook leeg (maar da's toch al aan de gang, Nederland kennisland my ass)
Wat dacht je van de lager opgeleiden, zoals in de bouw? Misschien naar Polen, ik hoor dat daar veel uitvoerend personeel vertrokken is![]()
Meh, hoe dan? Er valt niet tegenop te sparen hoor, bovendien zou ik er als bouwvakker (om dat voorbeeld even aan te houden) niet vanuit gaan dat ik binnen nu en een aantal jaren vervangen ga worden door Igor Bortsjov die voor 2/3e van mijn loon werkt. Loon waarvan ik dan nooit zou kunnen rondkomen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
In elk geval minder ongunstig dan hier in de uitkeringen te blijven hangen. Verder eens met de 1e alinea.
De bouw heeft ook goede jaren gehad. In die jaren hadden mensen hun voorzorgen kunnen nemen.
Mensen worden niet gestimuleerd om te sparen, maar juist om te consumeren.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
In elk geval minder ongunstig dan hier in de uitkeringen te blijven hangen. Verder eens met de 1e alinea.
De bouw heeft ook goede jaren gehad. In die jaren hadden mensen hun voorzorgen kunnen nemen.
Eens, alleen bepaal je zelf grotendeels of je alles consumeert of ook spaart/investeert.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:42 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen worden niet gestimuleerd om te sparen, maar juist om te consumeren.
Voorzorgen is niet alleen sparen, kan ook een opleiding zijn, waardoor je hogerop kan komen of alternatieven hebt als Igor voor de deur staat.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Meh, hoe dan? Er valt niet tegenop te sparen hoor, bovendien zou ik er als bouwvakker (om dat voorbeeld even aan te houden) niet vanuit gaan dat ik binnen nu en een aantal jaren vervangen ga worden door Igor Bortsjov die voor 2/3e van mijn loon werkt. Loon waarvan ik dan nooit zou kunnen rondkomen.
En dat doe je ff als je een bouwvakker bent? Je gaat er toch niet vanuit dat je afgeserveerd wordt door (vaak) een (illegale!) schijnconstructie? Doe mij die glazen bol 's. Nofi, maar zo makkelijk is het echt nietquote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:50 schreef Uccie het volgende:
[..]
Voorzorgen is niet alleen sparen, kan ook een opleiding zijn, waardoor je hogerop kan komen of alternatieven hebt als Igor voor de deur staat.
Punt is echter dat we dat niet allemaal kunnen doen. Of als we dat allemaal doen heeft datgene wat we doen en waarin we ons onderscheiden geen waarde meer.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:50 schreef Uccie het volgende:
[..]
Voorzorgen is niet alleen sparen, kan ook een opleiding zijn, waardoor je hogerop kan komen of alternatieven hebt als Igor voor de deur staat.
Die Polen staan niet ineens met z'n allen voor de deur, je hoort al tijden dat het in de branche verkeerd gaat.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En dat doe je ff als je een bouwvakker bent? Je gaat er toch niet vanuit dat je afgeserveerd word door (vaak) een (illegale!) schijnconstructie? Doe mij die glazen bol 's.
Een kleine 4 euro p.p.p.d is blijkbaar vorstelijk veel.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:53 schreef Dven het volgende:
OP
Vier personen voor zes euro een gezonde maaltijd. Ga weg joh, lukt me hier amper voor twee personen
Mensen die dit uitdragen moeten zichzelf doodschamen. Maar waarschijnlijk van die typetjes die vinden dat men het maar met wat droog brood, water en een appel moet doenquote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een kleine 4 euro p.p.p.d is blijkbaar vorstelijk veel.
Dat noem ik eerder geluk hoor, want die heeft dat gedaan lang, láng voordat de plannen er waren, laat staan uitgevoerd. Die man wilde gewoon zelfvoorzienend zijn, maar wel blijven werken.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:53 schreef Uccie het volgende:
[..]
Die Polen staan niet ineens met z'n allen voor de deur, je hoort al tijden dat het in de branche verkeerd gaat.
Die vader in jouw voorbeeld had toch ook visie.
Niet iedereen heeft het intellect om zich om te kunnen scholen tot een beroep waar in de toekomst mogelijk meer vraag naar is dan naar het huidige beroep.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:50 schreef Uccie het volgende:
[..]
Noem het geluk.... feit is en blijft dat hij heeft voorgesorteerd en daar de vruchten van plukt.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat noem ik eerder geluk hoor, want die heeft dat gedaan lang, láng voordat de plannen er waren, laat staan uitgevoerd.
Bovendien zit je dan nog altijd met een aantal problemen. Welke opleiding ga je doen? Ik verwacht lager opgeleid, nou vallen daar al tijden flinke klappen. Bovendien kost dat ook geld.
Ik vind dat geen geluk, hij heeft iets gedaan om zelfvoorzienend te worden.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat noem ik eerder geluk hoor, want die heeft dat gedaan lang, láng voordat de plannen er waren, laat staan uitgevoerd. Die man wilde gewoon zelfvoorzienend zijn, maar wel blijven werken.
Bovendien zit je dan nog altijd met een aantal problemen. Welke opleiding ga je doen? Ik verwacht lager opgeleid, nou vallen daar al tijden flinke klappen. Bovendien kost dat ook geld.
Ik heb meer bijgedragen aan SZ dan ooit gekost, dus ja, ik mag daar aan mee doen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:42 schreef Halcon het volgende:
@ouder1: en wie ben jij om te bepalen wie mee mag doen aan de discussie en wie niet? Mag jij als mede-veroorzaker van de uit de klauwen lopende kosten van SZ wel meedoen?
Dat zeker, ik zeg ook niet dat het kwaad kan om een beetje vooruit te kijken natuurlijk. Ik verwacht alleen niet dat iedereen dat kán of de mogelijkheid er toe heeft.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Noem het geluk.... feit is en blijft dat hij heeft voorgesorteerd en daar de vruchten van plukt.
En wanneer je quite staat ben jij dus ook je stem direct verloren? Gedraag je eens niet zo kinderachtig joh, wandrocht van een user met je eigen oppergeblaat alsof jij de bron der waarheid bent en de rest van de wereld slechts een vuile poel des verderfs is.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:57 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik heb meer bijgedragen aan SZ dan ooit gekost, dus ja, ik mag daar aan mee doen.
Mag jij dan als huisjesmelker nog iets zeggen over de mensen die door mensen als jij de bijstand in gedrukt worden? Dacht het niet.
Het is een investering die je maakt zonder daadwerkelijke garanties op resultaat, dus ik vind dat wel een stukkie geluk. Natuurlijk is het ook gewoon slim vooruit kijken, maargoed. Dat is eigenlijk niet zo heel relevant verder, het gaat er om dat niet iedereen dat kán doen. Als jij als bouwvakker rond kan komen, maar meer ook niet, is er weinig ruimte om te gaan studeren of zoals deze man heeft gedaan, investeren in iets anders.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:57 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik vind dat geen geluk, hij heeft iets gedaan om zelfvoorzienend te worden.
Geluk is het winnen van de staatsloterij.
Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar inderdaad.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 13:00 schreef Dven het volgende:
Tevens nog graag eens een demonstratie waarmee een volledig gezin van vier personen er een gezond voedingspatroon op na kan houden voor 12 euro per dag.
Schelden is een teken van onmacht. Neem dus je eigen verantwoording en ga een cursus discussiëren volgen voor je mij verantwoordelijk maakt voor jouw frustraties over je niet willen en niet kunnen.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 12:59 schreef Dven het volgende:
[..]
En wanneer je quite staat ben jij dus ook je stem direct verloren? Gedraag je eens niet zo kinderachtig joh, wandrocht van een user met je eigen oppergeblaat alsof jij de bron der waarheid bent en de rest van de wereld slechts een vuile poel des verderfs is.
Let wel : Waarop ook nog eens bespaard zou kunnen worden. Iemand kan dus gezond eten voor minder dan drie euro per dag!quote:Op vrijdag 28 maart 2014 13:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar inderdaad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |