abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138259518
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."
Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on! en troll on

[ Bericht 2% gewijzigd door macca728 op 28-03-2014 13:19:02 ]
pi_138259575
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:33 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Da's niet best voor Nederland, als ze hier studeren en vervolgens vertrekken. Dat kost ons niet alleen geld maar Nederland loopt intellectueel ook leeg (maar da's toch al aan de gang, Nederland kennisland my ass)

Wat dacht je van de lager opgeleiden, zoals in de bouw? Misschien naar Polen, ik hoor dat daar veel uitvoerend personeel vertrokken is :') :D
In elk geval minder ongunstig dan hier in de uitkeringen te blijven hangen. Verder eens met de 1e alinea.

De bouw heeft ook goede jaren gehad. In die jaren hadden mensen hun voorzorgen kunnen nemen.
pi_138259605
@ouder1: en wie ben jij om te bepalen wie mee mag doen aan de discussie en wie niet? Mag jij als mede-veroorzaker van de uit de klauwen lopende kosten van SZ wel meedoen?
  Forum Admin vrijdag 28 maart 2014 @ 12:42:26 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_138259618
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

In elk geval minder ongunstig dan hier in de uitkeringen te blijven hangen. Verder eens met de 1e alinea.

De bouw heeft ook goede jaren gehad. In die jaren hadden mensen hun voorzorgen kunnen nemen.
Meh, hoe dan? Er valt niet tegenop te sparen hoor, bovendien zou ik er als bouwvakker (om dat voorbeeld even aan te houden) niet vanuit gaan dat ik binnen nu en een aantal jaren vervangen ga worden door Igor Bortsjov die voor 2/3e van mijn loon werkt. Loon waarvan ik dan nooit zou kunnen rondkomen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_138259622
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:40 schreef Halcon het volgende:

[..]

Mensen worden niet gestimuleerd om te sparen, maar juist om te consumeren.
pi_138259662
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mensen worden niet gestimuleerd om te sparen, maar juist om te consumeren.
Eens, alleen bepaal je zelf grotendeels of je alles consumeert of ook spaart/investeert.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 12:50:21 #7
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_138259870
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:42 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Meh, hoe dan? Er valt niet tegenop te sparen hoor, bovendien zou ik er als bouwvakker (om dat voorbeeld even aan te houden) niet vanuit gaan dat ik binnen nu en een aantal jaren vervangen ga worden door Igor Bortsjov die voor 2/3e van mijn loon werkt. Loon waarvan ik dan nooit zou kunnen rondkomen.
Voorzorgen is niet alleen sparen, kan ook een opleiding zijn, waardoor je hogerop kan komen of alternatieven hebt als Igor voor de deur staat.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  Forum Admin vrijdag 28 maart 2014 @ 12:51:43 #8
pi_138259919
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:50 schreef Uccie het volgende:

[..]

Voorzorgen is niet alleen sparen, kan ook een opleiding zijn, waardoor je hogerop kan komen of alternatieven hebt als Igor voor de deur staat.
En dat doe je ff als je een bouwvakker bent? Je gaat er toch niet vanuit dat je afgeserveerd wordt door (vaak) een (illegale!) schijnconstructie? Doe mij die glazen bol 's. Nofi, maar zo makkelijk is het echt niet :N studeren kost ook geld.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_138259947
quote:

[..]

Punt is echter dat we dat niet allemaal kunnen doen. Of als we dat allemaal doen heeft datgene wat we doen en waarin we ons onderscheiden geen waarde meer.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 12:53:03 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_138259964
OP :')

Vier personen voor zes euro een gezonde maaltijd. Ga weg joh, lukt me hier amper voor twee personen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 28 maart 2014 @ 12:53:15 #11
211040 Uccie
pi_138259972
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:51 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

En dat doe je ff als je een bouwvakker bent? Je gaat er toch niet vanuit dat je afgeserveerd word door (vaak) een (illegale!) schijnconstructie? Doe mij die glazen bol 's.
Die Polen staan niet ineens met z'n allen voor de deur, je hoort al tijden dat het in de branche verkeerd gaat.
Die vader in jouw voorbeeld had toch ook visie.
  Forum Admin vrijdag 28 maart 2014 @ 12:53:23 #12
pi_138259977
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:53 schreef Dven het volgende:
OP :')

Vier personen voor zes euro een gezonde maaltijd. Ga weg joh, lukt me hier amper voor twee personen :')
Een kleine 4 euro p.p.p.d is blijkbaar vorstelijk veel.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 12:54:36 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_138260014
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:53 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Een kleine 4 euro p.p.p.d is blijkbaar vorstelijk veel.
Mensen die dit uitdragen moeten zichzelf doodschamen. Maar waarschijnlijk van die typetjes die vinden dat men het maar met wat droog brood, water en een appel moet doen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Forum Admin vrijdag 28 maart 2014 @ 12:54:42 #14
pi_138260019
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:53 schreef Uccie het volgende:

[..]

Die Polen staan niet ineens met z'n allen voor de deur, je hoort al tijden dat het in de branche verkeerd gaat.
Die vader in jouw voorbeeld had toch ook visie.
Dat noem ik eerder geluk hoor, want die heeft dat gedaan lang, láng voordat de plannen er waren, laat staan uitgevoerd. Die man wilde gewoon zelfvoorzienend zijn, maar wel blijven werken.

Bovendien zit je dan nog altijd met een aantal problemen. Welke opleiding ga je doen? Ik verwacht lager opgeleid, nou vallen daar al tijden flinke klappen. Bovendien kost dat ook geld.
pi_138260061
quote:

[..]

Niet iedereen heeft het intellect om zich om te kunnen scholen tot een beroep waar in de toekomst mogelijk meer vraag naar is dan naar het huidige beroep.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_138260076
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat noem ik eerder geluk hoor, want die heeft dat gedaan lang, láng voordat de plannen er waren, laat staan uitgevoerd.

Bovendien zit je dan nog altijd met een aantal problemen. Welke opleiding ga je doen? Ik verwacht lager opgeleid, nou vallen daar al tijden flinke klappen. Bovendien kost dat ook geld.
Noem het geluk.... feit is en blijft dat hij heeft voorgesorteerd en daar de vruchten van plukt.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 12:57:41 #17
211040 Uccie
pi_138260097
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat noem ik eerder geluk hoor, want die heeft dat gedaan lang, láng voordat de plannen er waren, laat staan uitgevoerd. Die man wilde gewoon zelfvoorzienend zijn, maar wel blijven werken.

Ik vind dat geen geluk, hij heeft iets gedaan om zelfvoorzienend te worden.
Geluk is het winnen van de staatsloterij.
pi_138260103
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:42 schreef Halcon het volgende:
@ouder1: en wie ben jij om te bepalen wie mee mag doen aan de discussie en wie niet? Mag jij als mede-veroorzaker van de uit de klauwen lopende kosten van SZ wel meedoen?
Ik heb meer bijgedragen aan SZ dan ooit gekost, dus ja, ik mag daar aan mee doen.

Mag jij dan als huisjesmelker nog iets zeggen over de mensen die door mensen als jij de bijstand in gedrukt worden? Dacht het niet.
  Forum Admin vrijdag 28 maart 2014 @ 12:57:53 #19
pi_138260104
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:56 schreef Halcon het volgende:

[..]

Noem het geluk.... feit is en blijft dat hij heeft voorgesorteerd en daar de vruchten van plukt.
Dat zeker, ik zeg ook niet dat het kwaad kan om een beetje vooruit te kijken natuurlijk. Ik verwacht alleen niet dat iedereen dat kán of de mogelijkheid er toe heeft.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 12:59:13 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_138260155
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:57 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb meer bijgedragen aan SZ dan ooit gekost, dus ja, ik mag daar aan mee doen.

Mag jij dan als huisjesmelker nog iets zeggen over de mensen die door mensen als jij de bijstand in gedrukt worden? Dacht het niet.
En wanneer je quite staat ben jij dus ook je stem direct verloren? Gedraag je eens niet zo kinderachtig joh, wandrocht van een user met je eigen oppergeblaat alsof jij de bron der waarheid bent en de rest van de wereld slechts een vuile poel des verderfs is.
  Forum Admin vrijdag 28 maart 2014 @ 13:00:30 #21
pi_138260196
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:57 schreef Uccie het volgende:

[..]

Ik vind dat geen geluk, hij heeft iets gedaan om zelfvoorzienend te worden.
Geluk is het winnen van de staatsloterij.
Het is een investering die je maakt zonder daadwerkelijke garanties op resultaat, dus ik vind dat wel een stukkie geluk. Natuurlijk is het ook gewoon slim vooruit kijken, maargoed. Dat is eigenlijk niet zo heel relevant verder, het gaat er om dat niet iedereen dat kán doen. Als jij als bouwvakker rond kan komen, maar meer ook niet, is er weinig ruimte om te gaan studeren of zoals deze man heeft gedaan, investeren in iets anders.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 13:00:53 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_138260209
Tevens nog graag eens een demonstratie waarmee een volledig gezin van vier personen er een gezond voedingspatroon op na kan houden voor 12 euro per dag.
  Forum Admin vrijdag 28 maart 2014 @ 13:01:47 #23
pi_138260236
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 13:00 schreef Dven het volgende:
Tevens nog graag eens een demonstratie waarmee een volledig gezin van vier personen er een gezond voedingspatroon op na kan houden voor 12 euro per dag.
Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar inderdaad.
pi_138260241
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 12:59 schreef Dven het volgende:

[..]

En wanneer je quite staat ben jij dus ook je stem direct verloren? Gedraag je eens niet zo kinderachtig joh, wandrocht van een user met je eigen oppergeblaat alsof jij de bron der waarheid bent en de rest van de wereld slechts een vuile poel des verderfs is.
Schelden is een teken van onmacht. Neem dus je eigen verantwoording en ga een cursus discussiëren volgen voor je mij verantwoordelijk maakt voor jouw frustraties over je niet willen en niet kunnen.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 13:02:22 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_138260253
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 13:01 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar inderdaad.
Let wel : Waarop ook nog eens bespaard zou kunnen worden. Iemand kan dus gezond eten voor minder dan drie euro per dag! :D

Lukt mij hier in Bulgarije niet eens :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')