abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138238488
We hebben het hier altijd over de Brave New World, maar de Vikingen in de Oude Wereld waren ook verre van dom.

'Kompas van Vikingen werkte ook na zonsondergang'

De kompassen waarmee Vikingen vermoedelijk navigeerden, waren waarschijnlijk ook 's avonds bruikbaar, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De primitieve kompassen bevatten mogelijk speciale kristallen waarmee de positie van de zon kon worden bepaald, als die al achter de horizon was verdwenen.

Deze kristallen maken ultraviolet licht zichtbaar dat normaal gesproken niet kan worden waargenomen door menselijke ogen.

Dat melden Hongaarse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society A.

De wetenschappers verrichtten onderzoek op een rond stuk hout uit de elfde eeuw dat in 1948 werd ontdekt op Groenland en vermoedelijk dienst deed als zonnewijzer.

De Vikingen gebruikten het kompas waarschijnlijk in combinatie met transparante stenen, zo blijkt uit de vondst van diverse stukken kristal in eeuwenoude scheepswrakken.

Sommige kristallen splitsen zonlicht in patronen die ook ook bij slechte weersomstandigheden (mist, of regen) zichtbaar zijn voor het menselijk oog.

De Hongaarse onderzoekers hebben nu aangetoond dat het kristal calciet zelfs ultraviolet licht zichtbaar kan maken dat nog in de lucht wordt uitgestraald na zonsondergang. Op basis van deze lichtpatronen zouden de Vikingen zelfs 's avonds en 's nachts de stand van de zon hebben kunnen bepalen.

De wetenschappers slaagden er bij een test in om na zonsondergang met behulp van de houten zonnewijzer en kristal te bepalen waar het noorden zich bevond.

Hun schattingen hadden wel een gemiddelde afwijking van vier graden. "Niet geweldig, maar deze methode zal de Vikingen zeker hebben geholpen", verklaart hoofdonderzoeker Balázs Bernáth op Fox News.

Aangezien de Vikingen leefden in gebieden waar de zon in de zomer pas laat ondergaat en vroeg weer opkomt, konden ze waarschijnlijk een groot gedeelte van de nacht navigeren met behulp van de kristallen en zonnewijzers.

bron http://www.nu.nl/wetensch(...)e-zonsondergang.html

Fascinerend maar mijn vraag is nu, is het mogelijk om dit na zo'n lange tijd te kunnen concluderen ?
  donderdag 27 maart 2014 @ 20:29:29 #2
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_138238571
http://www.shush.se/index.php?showlist=vikings

kwam ook naar voren in deze serie.
Afl 1 en 2 meen ik.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_138243211
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 20:27 schreef Lavenderr het volgende:
We hebben het hier altijd over de Brave New World, maar de Vikingen in de Oude Wereld waren ook verre van dom.

De kompassen waarmee Vikingen vermoedelijk navigeerden, waren waarschijnlijk ook 's avonds bruikbaar, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De primitieve kompassen bevatten mogelijk speciale kristallen waarmee de positie van de zon kon worden bepaald, als die al achter de horizon was verdwenen.

Deze kristallen maken ultraviolet licht zichtbaar dat normaal gesproken niet kan worden waargenomen door menselijke ogen.

Dat melden Hongaarse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society A.

De wetenschappers verrichtten onderzoek op een rond stuk hout uit de elfde eeuw dat in 1948 werd ontdekt op Groenland en vermoedelijk dienst deed als zonnewijzer.

De Vikingen gebruikten het kompas waarschijnlijk in combinatie met transparante stenen, zo blijkt uit de vondst van diverse stukken kristal in eeuwenoude scheepswrakken.

Sommige kristallen splitsen zonlicht in patronen die ook ook bij slechte weersomstandigheden (mist, of regen) zichtbaar zijn voor het menselijk oog.

De Hongaarse onderzoekers hebben nu aangetoond dat het kristal calciet zelfs ultraviolet licht zichtbaar kan maken dat nog in de lucht wordt uitgestraald na zonsondergang. Op basis van deze lichtpatronen zouden de Vikingen zelfs 's avonds en 's nachts de stand van de zon hebben kunnen bepalen.

De wetenschappers slaagden er bij een test in om na zonsondergang met behulp van de houten zonnewijzer en kristal te bepalen waar het noorden zich bevond.

Hun schattingen hadden wel een gemiddelde afwijking van vier graden. "Niet geweldig, maar deze methode zal de Vikingen zeker hebben geholpen", verklaart hoofdonderzoeker Balázs Bernáth op Fox News.

Aangezien de Vikingen leefden in gebieden waar de zon in de zomer pas laat ondergaat en vroeg weer opkomt, konden ze waarschijnlijk een groot gedeelte van de nacht navigeren met behulp van de kristallen en zonnewijzers.

Fascinerend maar mijn vraag is nu, is het mogelijk om dit na zo'n lange tijd te kunnen concluderen ?
Dat is het probleem met veel geschiedenis-onderzoek, we kunnen niet terug in de tijd dus het is moeilijk dat soort dingen te bewijzen. Wat je wel kunt doen is kijken naar bepaalde gedragspatronen en kijken wat de meest consistente verklaring is. Ik weet hier echt helemaal niets vanaf, maar ik vermoed dat die kristalsoort heel vaak gebruikt zal zijn en dat wetenschappers voor een raadsel stonden waarom nou juist die kristalsoort als een zonnewijzer veel gemakkelijker en goedkoper van iets anders gemaakt kan worden. Als daarna na veel dingen proberen blijkt dat juist het design dat de vikingen hadden ook in het donker werkt, dan is dit een hele waarschijnlijke interpretatie.

Ik vermoed overigens ook dat het persbericht een stuk stelliger is dan het wetenschappelijke paper.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_138244108
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 21:51 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat is het probleem met veel geschiedenis-onderzoek, we kunnen niet terug in de tijd dus het is moeilijk dat soort dingen te bewijzen. Wat je wel kunt doen is kijken naar bepaalde gedragspatronen en kijken wat de meest consistente verklaring is. Ik weet hier echt helemaal niets vanaf, maar ik vermoed dat die kristalsoort heel vaak gebruikt zal zijn en dat wetenschappers voor een raadsel stonden waarom nou juist die kristalsoort als een zonnewijzer veel gemakkelijker en goedkoper van iets anders gemaakt kan worden. Als daarna na veel dingen proberen blijkt dat juist het design dat de vikingen hadden ook in het donker werkt, dan is dit een hele waarschijnlijke interpretatie.

Ik vermoed overigens ook dat het persbericht een stuk stelliger is dan het wetenschappelijke paper.
How could the Viking Sun compass be used with sunstones before and after sunset? Twilight board as a new interpretation of the Uunartoq artefact fragment.

Vikings routinely crossed the North Atlantic without a magnetic compass and left their mark on lands as far away as Greenland, Newfoundland and Baffin Island. Based on an eleventh-century dial fragment artefact, found at Uunartoq in Greenland, it is widely accepted that they sailed along chosen latitudes using primitive Sun compasses. Such instruments were tested on sea and proved to be efficient hand-held navigation tools, but the dimensions and incisions of the Uunartoq find are far from optimal in this role. On the basis of the sagas mentioning sunstones, incompatible hypotheses were formed for Viking solar navigation procedures and primitive skylight polarimetry with dichroic or birefringent crystals. We describe here a previously unconceived method of navigation based on the Uunartoq artefact functioning as a ‘twilight board’, which is a combination of a horizon board and a Sun compass optimized for use when the Sun is close to the horizon. We deduced an appropriate solar navigation procedure using a twilight board, a shadow-stick and birefringent crystals, which bring together earlier suggested methods in harmony and provide a true skylight compass function. This could have allowed Vikings to navigate around the clock, to use the artefact dial as a Sun compass during long parts of the day and to use skylight polarization patterns in the twilight period. In field tests, we found that true north could be appointed with such a medieval skylight compass with an error of about ±4° when the artificially occluded Sun had elevation angles between +10° and −8° relative to the horizon. Our interpretation allows us to assign exact dates to the gnomonic lines on the artefact and outlines the schedule of the merchant ships that sustained the Viking colony in Greenland a millennium ago.

Published 26 March 2014 doi: 10.1098/rspa.2013.0787 Proc. R. Soc. A 8 June 2014 vol. 470 no. 2166 20130787

bron
http://rspa.royalsocietypublishing.org/content/470/2166/20130787

.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 00:56:20 #5
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_138251371
http://www.nowthisnews.co(...)-vikings-as-compass/

de bekende variant ziet er als volgt uit.

Maar om in de schermering en avond en als bewolkt te kunnen navigeren gebruikten de vikingen een cristal, als ze daardoor heen keken konden ze de zon alsnog zien en op die manier navigeren.

http://www.geekosystem.com/viking-sunstone/

en hier het stukje uit de serie en hoe ze het even snel uitleggen hoe het werkt.
helaas kon ik even geen betere kwaliteit vinden.
Btw dit komt uit het vorige seizoen dus 2013 voor het eigenlijk daadwerkelijk bekend werd.
Dat is het mooie juist ook aan deze serie :)

* theguyver gaat afl 4 kijken van seizoen 2
pi_138275147
Sinds wanneer werkt een kompas alleen overdag?
  vrijdag 28 maart 2014 @ 20:46:45 #7
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_138275941
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 20:31 schreef Skint het volgende:
Sinds wanneer werkt een kompas alleen overdag?
als je boven leest snap je het, de huidige compas hadden ze nog geen beschikking over, om te kunnen navigeren maakten de vikinigen gebruik van de zon om te kunnen navigeren, later pas kwamen andere navigatie methodes te pas zoals jakobsstaf, astrolabium en octant of sextant.

De laatste zal je misschien wel herkennen en word ook geregeld in films gebruikt.

Dus de methode om in de schemering en door een wolkendek je positie te kunnen bepalen werd dus een cristal gebruikt, zie verhaaltje hier boven.

Het vermoeden dat de vikingen deze methode gebruikte was al vaker onderwerp gesprek, ontdeking van groenland en de viking invasies van west europa en groot britanie deden dit vermoedens verstreken, NU PAS kunnen ze het daat werkelijk bevestigen zie verhaaltje van Lavenderr hier boven :)
pi_138279141
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 20:27 schreef Lavenderr het volgende:

Lijkt me een gaaf lichteffect geven... Ik wil zo'n ding :P
  vrijdag 28 maart 2014 @ 22:11:53 #9
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_138280466
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 21:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Lijkt me een gaaf lichteffect geven... Ik wil zo'n ding :P
Er ligt er nog 1 op de maan vraag maar aan tingo en Hekje :P
pi_138280519
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 22:11 schreef theguyver het volgende:

[..]

Er ligt er nog 1 op de maan vraag maar aan tingo en Hekje :P
Ja maar daar kunnen we niet komen.. Of waren de Vikingen er stiekem toch geweest?
  vrijdag 28 maart 2014 @ 22:15:28 #11
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_138280637
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2014 22:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ja maar daar kunnen we niet komen.. Of waren de Vikingen er stiekem toch geweest?
  † In Memoriam † zaterdag 29 maart 2014 @ 06:09:42 #12
231686 budvar
budvar
pi_138289546
Ronald Goedemondt Vikingen:
Het waren gewoon vette bazen die vikingen en ze waren zeker niet dom dus het zou me niets verbazen als dit verhaal klopt.
[b]Op maandag 26 januari 2015 11:42 schreef Bapple het volgende:[/b]
Hier hebben we budvar. De grootste atheist van FOK!, en die zou het natuurlijk weer anders hebben gedaan.
Kan ook niet anders. :(
JE WEET ALTIJD ALLES BETER
  zaterdag 29 maart 2014 @ 06:35:02 #13
330634 zyntex
Ondertitel:
pi_138289561
Ja, de Vikings hebben naar alle waarschijnlijkheid ook de pyramides gebouwd
pi_138319145
Het verhaal klinkt logisch.

• De Vikingen reisden veel naar een onbevroren Groenland (het heet niet voor niets zo. ;) )
• Er zijn veel verschillende fosforiserende, fluoriserende, piezo-elektrische en magnetische mineralen
• Noorwegen ligt vol met metamorf gesteente dat heel veel bijzondere mineralen bevat

Ga er wat op induiken.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 21:31:05 #15
249559 crew  Lavenderr
pi_138341163
quote:
6s.gif Op zondag 30 maart 2014 03:47 schreef El_Matador het volgende:
Het verhaal klinkt logisch.

• De Vikingen reisden veel naar een onbevroren Groenland (het heet niet voor niets zo. ;) )
• Er zijn veel verschillende fosforiserende, fluoriserende, piezo-elektrische en magnetische mineralen
• Noorwegen ligt vol met metamorf gesteente dat heel veel bijzondere mineralen bevat

Ga er wat op induiken.

Benieuwd wat je vindt c_/
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 21:40:42 #16
45833 crew  Fogel
pi_138341704
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:31 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Benieuwd wat je vindt c_/
Ik ook :)

Maar waarom staat dit in BNW?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 21:44:27 #17
249559 crew  Lavenderr
pi_138341916
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik ook :)

Maar waarom staat dit in BNW?
Ik vond het wel mooi, de tegenstelling tussen de Nieuwe en de Oude wereld. Dat ze vroeger ook niet bepaald gek waren.
  zondag 30 maart 2014 @ 21:51:14 #18
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_138342302
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:44 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik vond het wel mooi, de tegenstelling tussen de Nieuwe en de Oude wereld. Dat ze vroeger ook niet bepaald gek waren.
Slecht voorteken en ze pleegden in naam van de goden zelfmoord of werden geofferd.
Slaven werden met hun meester geofferd.
Voor de mannen was er geen hogere eer om te sterven op het slagveld.

Meh :{
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 21:52:17 #19
45833 crew  Fogel
pi_138342345
quote:

[..]

Er is veel kennis verloren gegaan, dat zie je ook meer dan genoeg in andere culturen. Leuk dat er soms wat kennis op komt borrelen :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_138342511
Eens, dat vind ik bij die piramides ook. Hebben we daar eigenlijk een goed BNW-topic over? Niet over onzin als aliens, wel over de functie en alternatieve geschiedvertelling van die magische wonderen?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 22:01:54 #21
249559 crew  Lavenderr
pi_138342840
quote:
14s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:55 schreef El_Matador het volgende:
Eens, dat vind ik bij die piramides ook. Hebben we daar eigenlijk een goed BNW-topic over? Niet over onzin als aliens, wel over de functie en alternatieve geschiedvertelling van die magische wonderen?
Ja is een heel mooi topic over. DIverse topics zelfs.
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 22:04:00 #22
249559 crew  Lavenderr
pi_138342943
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 21:52 schreef Fogel het volgende:

[..]

Er is veel kennis verloren gegaan, dat zie je ook meer dan genoeg in andere culturen. Leuk dat er soms wat kennis op komt borrelen :)
Ja dat vind ik ook machtig mooi als er ineens weer eens zo'n bericht komt, dan wil ik er graag alles van weten.
pi_138343464
quote:

[..]

De Romeinen waren ook niet gek, kijk maar eens om je heen in een gemiddeld huis, bijna allemaal uitgevonden door de Romeinen zolang het niet op elektriciteit loopt
Firm but Friendly.
  Moderator zondag 30 maart 2014 @ 22:20:59 #24
249559 crew  Lavenderr
pi_138343944
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2014 22:13 schreef PontifexMaximus het volgende:

[..]

De Romeinen waren ook niet gek, kijk maar eens om je heen in een gemiddeld huis, bijna allemaal uitgevonden door de Romeinen zolang het niet op elektriciteit loopt
De Romeinen hebben zoveel gedaan. Echt ongelofelijk.
pi_138344200
Roma Aeterna!
Firm but Friendly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')