Dat is het probleem met veel geschiedenis-onderzoek, we kunnen niet terug in de tijd dus het is moeilijk dat soort dingen te bewijzen. Wat je wel kunt doen is kijken naar bepaalde gedragspatronen en kijken wat de meest consistente verklaring is. Ik weet hier echt helemaal niets vanaf, maar ik vermoed dat die kristalsoort heel vaak gebruikt zal zijn en dat wetenschappers voor een raadsel stonden waarom nou juist die kristalsoort als een zonnewijzer veel gemakkelijker en goedkoper van iets anders gemaakt kan worden. Als daarna na veel dingen proberen blijkt dat juist het design dat de vikingen hadden ook in het donker werkt, dan is dit een hele waarschijnlijke interpretatie.quote:Op donderdag 27 maart 2014 20:27 schreef Lavenderr het volgende:
We hebben het hier altijd over de Brave New World, maar de Vikingen in de Oude Wereld waren ook verre van dom.
'Kompas van Vikingen werkte ook na zonsondergang'
De kompassen waarmee Vikingen vermoedelijk navigeerden, waren waarschijnlijk ook 's avonds bruikbaar, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
De primitieve kompassen bevatten mogelijk speciale kristallen waarmee de positie van de zon kon worden bepaald, als die al achter de horizon was verdwenen.
Deze kristallen maken ultraviolet licht zichtbaar dat normaal gesproken niet kan worden waargenomen door menselijke ogen.
Dat melden Hongaarse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society A.
De wetenschappers verrichtten onderzoek op een rond stuk hout uit de elfde eeuw dat in 1948 werd ontdekt op Groenland en vermoedelijk dienst deed als zonnewijzer.
De Vikingen gebruikten het kompas waarschijnlijk in combinatie met transparante stenen, zo blijkt uit de vondst van diverse stukken kristal in eeuwenoude scheepswrakken.
Sommige kristallen splitsen zonlicht in patronen die ook ook bij slechte weersomstandigheden (mist, of regen) zichtbaar zijn voor het menselijk oog.
De Hongaarse onderzoekers hebben nu aangetoond dat het kristal calciet zelfs ultraviolet licht zichtbaar kan maken dat nog in de lucht wordt uitgestraald na zonsondergang. Op basis van deze lichtpatronen zouden de Vikingen zelfs 's avonds en 's nachts de stand van de zon hebben kunnen bepalen.
De wetenschappers slaagden er bij een test in om na zonsondergang met behulp van de houten zonnewijzer en kristal te bepalen waar het noorden zich bevond.
Hun schattingen hadden wel een gemiddelde afwijking van vier graden. "Niet geweldig, maar deze methode zal de Vikingen zeker hebben geholpen", verklaart hoofdonderzoeker Balázs Bernáth op Fox News.
Aangezien de Vikingen leefden in gebieden waar de zon in de zomer pas laat ondergaat en vroeg weer opkomt, konden ze waarschijnlijk een groot gedeelte van de nacht navigeren met behulp van de kristallen en zonnewijzers.
bron http://www.nu.nl/wetensch(...)e-zonsondergang.html
Fascinerend maar mijn vraag is nu, is het mogelijk om dit na zo'n lange tijd te kunnen concluderen ?
How could the Viking Sun compass be used with sunstones before and after sunset? Twilight board as a new interpretation of the Uunartoq artefact fragment.quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:51 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat is het probleem met veel geschiedenis-onderzoek, we kunnen niet terug in de tijd dus het is moeilijk dat soort dingen te bewijzen. Wat je wel kunt doen is kijken naar bepaalde gedragspatronen en kijken wat de meest consistente verklaring is. Ik weet hier echt helemaal niets vanaf, maar ik vermoed dat die kristalsoort heel vaak gebruikt zal zijn en dat wetenschappers voor een raadsel stonden waarom nou juist die kristalsoort als een zonnewijzer veel gemakkelijker en goedkoper van iets anders gemaakt kan worden. Als daarna na veel dingen proberen blijkt dat juist het design dat de vikingen hadden ook in het donker werkt, dan is dit een hele waarschijnlijke interpretatie.
Ik vermoed overigens ook dat het persbericht een stuk stelliger is dan het wetenschappelijke paper.
als je boven leest snap je het, de huidige compas hadden ze nog geen beschikking over, om te kunnen navigeren maakten de vikinigen gebruik van de zon om te kunnen navigeren, later pas kwamen andere navigatie methodes te pas zoals jakobsstaf, astrolabium en octant of sextant.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 20:31 schreef Skint het volgende:
Sinds wanneer werkt een kompas alleen overdag?
Lijkt me een gaaf lichteffect geven... Ik wil zo'n dingquote:Op donderdag 27 maart 2014 20:27 schreef Lavenderr het volgende:
We hebben het hier altijd over de Brave New World, maar de Vikingen in de Oude Wereld waren ook verre van dom.
'Kompas van Vikingen werkte ook na zonsondergang'
De kompassen waarmee Vikingen vermoedelijk navigeerden, waren waarschijnlijk ook 's avonds bruikbaar, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
De primitieve kompassen bevatten mogelijk speciale kristallen waarmee de positie van de zon kon worden bepaald, als die al achter de horizon was verdwenen.
Deze kristallen maken ultraviolet licht zichtbaar dat normaal gesproken niet kan worden waargenomen door menselijke ogen.
Dat melden Hongaarse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the Royal Society A.
De wetenschappers verrichtten onderzoek op een rond stuk hout uit de elfde eeuw dat in 1948 werd ontdekt op Groenland en vermoedelijk dienst deed als zonnewijzer.
De Vikingen gebruikten het kompas waarschijnlijk in combinatie met transparante stenen, zo blijkt uit de vondst van diverse stukken kristal in eeuwenoude scheepswrakken.
Sommige kristallen splitsen zonlicht in patronen die ook ook bij slechte weersomstandigheden (mist, of regen) zichtbaar zijn voor het menselijk oog.
De Hongaarse onderzoekers hebben nu aangetoond dat het kristal calciet zelfs ultraviolet licht zichtbaar kan maken dat nog in de lucht wordt uitgestraald na zonsondergang. Op basis van deze lichtpatronen zouden de Vikingen zelfs 's avonds en 's nachts de stand van de zon hebben kunnen bepalen.
De wetenschappers slaagden er bij een test in om na zonsondergang met behulp van de houten zonnewijzer en kristal te bepalen waar het noorden zich bevond.
Hun schattingen hadden wel een gemiddelde afwijking van vier graden. "Niet geweldig, maar deze methode zal de Vikingen zeker hebben geholpen", verklaart hoofdonderzoeker Balázs Bernáth op Fox News.
Aangezien de Vikingen leefden in gebieden waar de zon in de zomer pas laat ondergaat en vroeg weer opkomt, konden ze waarschijnlijk een groot gedeelte van de nacht navigeren met behulp van de kristallen en zonnewijzers.
bron http://www.nu.nl/wetensch(...)e-zonsondergang.html
Fascinerend maar mijn vraag is nu, is het mogelijk om dit na zo'n lange tijd te kunnen concluderen ?
Er ligt er nog 1 op de maan vraag maar aan tingo en Hekjequote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:47 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Lijkt me een gaaf lichteffect geven... Ik wil zo'n ding
Ja maar daar kunnen we niet komen.. Of waren de Vikingen er stiekem toch geweest?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 22:11 schreef theguyver het volgende:
[..]
Er ligt er nog 1 op de maan vraag maar aan tingo en Hekje
quote:Op vrijdag 28 maart 2014 22:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja maar daar kunnen we niet komen.. Of waren de Vikingen er stiekem toch geweest?
Benieuwd wat je vindtquote:Op zondag 30 maart 2014 03:47 schreef El_Matador het volgende:
Het verhaal klinkt logisch.
• De Vikingen reisden veel naar een onbevroren Groenland (het heet niet voor niets zo.)
• Er zijn veel verschillende fosforiserende, fluoriserende, piezo-elektrische en magnetische mineralen
• Noorwegen ligt vol met metamorf gesteente dat heel veel bijzondere mineralen bevat
Ga er wat op induiken.
Ik ookquote:
Ik vond het wel mooi, de tegenstelling tussen de Nieuwe en de Oude wereld. Dat ze vroeger ook niet bepaald gek waren.quote:
Slecht voorteken en ze pleegden in naam van de goden zelfmoord of werden geofferd.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vond het wel mooi, de tegenstelling tussen de Nieuwe en de Oude wereld. Dat ze vroeger ook niet bepaald gek waren.
Er is veel kennis verloren gegaan, dat zie je ook meer dan genoeg in andere culturen. Leuk dat er soms wat kennis op komt borrelenquote:Op zondag 30 maart 2014 21:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vond het wel mooi, de tegenstelling tussen de Nieuwe en de Oude wereld. Dat ze vroeger ook niet bepaald gek waren.
Ja is een heel mooi topic over. DIverse topics zelfs.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:55 schreef El_Matador het volgende:
Eens, dat vind ik bij die piramides ook. Hebben we daar eigenlijk een goed BNW-topic over? Niet over onzin als aliens, wel over de functie en alternatieve geschiedvertelling van die magische wonderen?
Ja dat vind ik ook machtig mooi als er ineens weer eens zo'n bericht komt, dan wil ik er graag alles van weten.quote:Op zondag 30 maart 2014 21:52 schreef Fogel het volgende:
[..]
Er is veel kennis verloren gegaan, dat zie je ook meer dan genoeg in andere culturen. Leuk dat er soms wat kennis op komt borrelen
De Romeinen waren ook niet gek, kijk maar eens om je heen in een gemiddeld huis, bijna allemaal uitgevonden door de Romeinen zolang het niet op elektriciteit looptquote:Op zondag 30 maart 2014 21:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De Romeinen hebben zoveel gedaan. Echt ongelofelijk.quote:Op zondag 30 maart 2014 22:13 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
De Romeinen waren ook niet gek, kijk maar eens om je heen in een gemiddeld huis, bijna allemaal uitgevonden door de Romeinen zolang het niet op elektriciteit loopt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |