abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138108249
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
pleased to meet you
pi_138108289
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Welk deel van "geen mogelijkheden aan de slag te komen" begreep je niet?
Want er wordt net gedaan alsof iedereen in de bijstand per definitie een uitvreter is, terwijl het alleen maar om die paar SBS Probleemwijken types gaat.
Ik doelde op het alsmaar meer willen vergoeden vanuit de bijstand. Als iemand die bewust weinig werkt, veel toeslagen krijgt om te overleven en vervolgens nog blijft klagen dat hij zo weinig ontvangt kan hij op net zo weinig begrip rekenen als iemand die in de bijstand zit en ook klaagt dat hij zo weinig ontvangt aan luxe producten.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:25:37 #3
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138108306
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:22 schreef moussie het volgende:

[..]

Ik hoop dat je dan alvast aan het sparen bent voor de jaarafrekening, 70 euro met z'n tweeën is absurd laag, dat is al laag voor in je eentje. Of zetten jullie de kachel gewoon nooit aan?
Dit wordt alweer het derde jaar dat ik voor deze woning de jaarafrekening krijg, dus dat zal wel goed komen. ;)
En inderdaad, verwarming gaat hier niet vaker aan dan noodzakelijk. Hoeft hier echt niet iedere winterse dag 23 graden binnen te zijn hoor. En geen wasdroger, veel 's nachts wassen, overdag niet al teveel gebruik van elektra etc. en veel met de hand doen i.p.v de vaatwasser.
pi_138108348
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:25 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dit wordt alweer het derde jaar dat ik voor deze woning de jaarafrekening krijg, dus dat zal wel goed komen. ;)
En inderdaad, verwarming gaat hier niet vaker aan dan noodzakelijk. Hoeft hier echt niet iedere winterse dag 23 graden binnen te zijn hoor. En geen wasdroger, veel 's nachts wassen, overdag niet al teveel gebruik van elektra etc. en veel met de hand doen i.p.v de vaatwasser.
Dit zijn niet echt wereldschokkende maatregelen om de kosten laag te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2014 11:29:10 ]
  maandag 24 maart 2014 @ 11:28:43 #5
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138108371
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dit zou niet echt wereldschokkende maatregelen om de kosten laag te houden.
Lijkt mij toch ook niet. Overigens hebben we hier nog steeds enkel glas in de gehele (jaren 70) woning, dus daar zit 'm de kostenbesparing ook niet in haha.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:32:21 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108473
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik doelde op het alsmaar meer willen vergoeden vanuit de bijstand. Als iemand die bewust weinig werkt, veel toeslagen krijgt om te overleven en vervolgens nog blijft klagen dat hij zo weinig ontvangt kan hij op net zo weinig begrip rekenen als iemand die in de bijstand zit en ook klaagt dat hij zo weinig ontvangt aan luxe producten.
Ik zie hier anders ook geen mensen de bijstand klagen dat het te weinig is, ik zie vooral mensen klagen dat het Nibud zou overdrijven omdat ze aangeven dat een gezin in de bijstand tekort komt, en andere mensen reageren daar weer op.

Zoals al eerder gezegd; volgens het Nibud komt een gezin met 2 kinderen in de bijstand ¤ 50,= per maand tekort. En persoonlijk twijfel ik niet zo aan de berekening van het Nibud, die lijkt me behoorlijk realistisch.

Ik snap echter wel waar die gezinnen dat tekort dan mee gaan compenseren, en dat zal de post reserveringen zijn, wat tot gevolg heeft dat er inderdaad geen budget is om een kapotte wasmachine of koelkast te vervangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_138108538
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zie hier anders ook geen mensen de bijstand klagen dat het te weinig is, ik zie vooral mensen klagen dat het Nibud zou overdrijven omdat ze aangeven dat een gezin in de bijstand tekort komt, en andere mensen reageren daar weer op.
Dan lees je nogal selectief.

quote:
Zoals al eerder gezegd; volgens het Nibud komt een gezin met 2 kinderen in de bijstand ¤ 50,= per maand tekort. En persoonlijk twijfel ik niet zo aan de berekening van het Nibud, die lijkt me behoorlijk realistisch.
Het Nibud staat er juist om bekend niet hele realistische prognoses en conclusies te trekken, hoe kom je erbij dat dat omgekeerd zou zijn?

quote:
Ik snap echter wel waar die gezinnen dat tekort dan mee gaan compenseren, en dat zal de post reserveringen zijn, wat tot gevolg heeft dat er inderdaad geen budget is om een kapotte wasmachine of koelkast te vervangen.
Dat hoeft dan ook niet, want die krijgen ze van de gemeente al.
pi_138108542
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dit zou niet echt wereldschokkende maatregelen om de kosten laag te houden.
Klopt. Maar neemt niet weg dat een Bijstandsgezin hoe dan ook meer energiekosten zal hebben. Dat kan niet anders.

Ga maar na; een Bijstandsgezin zit vaker thuis ipv dat ze naar het werk zijn, en verbruiken dan dus meer stroom en gas. Ook zorgen kinderen voor een hoger stroomverbruik, zal er vaker wasjes gedraaid moeten worden en zal er ook meer gebruik worden gemaakt van de douche.

Los daarvan vind ik overigens dat Bijstandsgerechtigden niet in de kou hoeven zitten (al hebben we nu een uitermate aangename winter achter de rug).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138108720
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:25 schreef Lastpost het volgende:

[..]

En dat is dan incluis belastingen en netwerkbeheer? Want 70 euro ligt ruim onder het verbruik van een alleenstaande, ook volgens de Eneco. Of heb je een rits zonnepanelen op je dak of zo, want dan wordt het idd lager.
pleased to meet you
  maandag 24 maart 2014 @ 11:42:59 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108761
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan lees je nogal selectief.

[..]

Het Nibud staat er juist om bekend niet hele realistische prognoses en conclusies te trekken, hoe kom je erbij dat dat omgekeerd zou zijn?

[..]

Dan kunnen we wel een welles-nietes spelletje gaan spelen over hoe realistisch de cijfers van he Nibud zijn, maar daar zal het dan ook bij blijven.

Feit is wel dat mensen vaak nogal wat posten "vergeten" als ze hun eigen kosten vergelijken met die van het Nibud, en het Nibud een behoorlijke post reserveringen noodzakelijk acht voor een gezin.
En daarbij houden ze geen rekening met het feit of je 15 jaar oude Indeshit witgoed hebt of nagelnieuwe Miele.... je moet volgens het Nibud al snel een ¤ 4.000 hebben liggen om dat spul te kunnen vervangen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138108782
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het Nibud geeft een onderbouwing die behoorlijk ruim is, vermoedelijk gebaseerd op worst case scenario's. Voor een of twee jaar kan dit idd. realistisch zijn, maar dat het ieder jaar tegenzit is zeer onwaarschijnlijk.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_138108783
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:41 schreef moussie het volgende:

[..]

En dat is dan incluis belastingen en netwerkbeheer? Want 70 euro ligt ruim onder het verbruik van een alleenstaande, ook volgens de Eneco. Of heb je een rits zonnepanelen op je dak of zo, want dan wordt het idd lager.
Onzin wij wonen met z'n tweeën en komen ook op 70 euro per maand uit (gewoon bij essent).
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_138108830
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:14 schreef Leandra het volgende:
Als ik een patatje of kibbeling op de markt haal dan kan ik daarvoor iets anders (wat anders uit het boodschappenbudget gehaald zou worden) laten vervallen.Make-up valt onder verzorging en hoort dus ook bij de boodschappen.En uit eten gaan er niet eens onder laten vallen.... En toch de vergelijking maken dat het makkelijk moet kunnen..... met 2 personen van ¤ 200,= rondkomen.
Dit. In de beperkte denkwereld van Lastpost eten bijstandsgerechtigden gewoon niet op de dagen dat hij uit eten gaat en tegen geeuwhonger nemen ze een slok water bij een openbaar toilet.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:45:11 #14
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138108831
1354 euro inclusief vakantiegeld
400 euro toeslagen
183 euro kinderbijslag (12+)
148 euro kindgebonden budget (12+)
* Kwijtschelding gemeentelijke heffingen
* Bijzondere bijstand voor bepaalde zaken
* Tegemoetkoming schoolkosten

Ruim 2000 euro in het geval van een bijstandsgezin met 2 kinderen boven de 12. Ik vind het nogal wat en kan me echt nog steeds niet voorstellen dat een doorsnee gezin daarvan niet kan rondkomen.
pi_138108838
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dan kunnen we wel een welles-nietes spelletje gaan spelen over hoe realistisch de cijfers van he Nibud zijn, maar daar zal het dan ook bij blijven.

Feit is wel dat mensen vaak nogal wat posten "vergeten" als ze hun eigen kosten vergelijken met die van het Nibud, en het Nibud een behoorlijke post reserveringen noodzakelijk acht voor een gezin.
En daarbij houden ze geen rekening met het feit of je 15 jaar oude Indeshit witgoed hebt of nagelnieuwe Miele.... je moet volgens het Nibud al snel een ¤ 4.000 hebben liggen om dat spul te kunnen vervangen.
Feit is ook dat het Nibud een enorme groep bijstanders representatief wil neerzetten in hun onderzoek en je dus twijfels kan zetten bij de manier van werken. Zoals eight al zei; men neemt wel de worst-case-scenario`s als uitgangspunt.
pi_138108883
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Lastpost het volgende:
400 euro toeslagen

Ruim 2000 euro in het geval van een bijstandsgezin met 2 kinderen boven de 12. Ik vind het nogal wat en kan me echt nog steeds niet voorstellen dat een doorsnee gezin daarvan niet kan rondkomen.
En jij claimt als tweeverdieners samen nog geen fulltime minimumloon te verdienen. Jullie werken beiden bij Post.nl?
Je praat poep.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:46:44 #17
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138108887
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dit. In de beperkte denkwereld van Lastpost eten bijstandsgerechtigden gewoon niet op de dagen dat hij uit eten gaat en tegen geeuwhonger nemen ze een slok water bij een openbaar toilet.
Als je even verder leest dan enkel die post en de berekening+uitleg ziet merk je dat ik ook dan ruim binnen de budgetten blijf die gelden voor de bijstand in onze situatie. Zelfs wanneer we beiden ons eigen risico jaarlijks volledig verbruiken.
pi_138108914
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Want uit eten is een post die je niet kan laten vervallen als bijstander zijnde? Er moet per se een patatje gegeten worden bij het dagje dolfinarium a 3,50? Dit soort posten kun je met gemak buiten beschouwing laten, dat zijn namelijk de eerste posten waarop bespaard kan worden.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:47:31 #19
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138108915
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:46 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En jij claimt als tweeverdieners samen nog geen fulltime minimumloon te verdienen. Jullie werken beiden bij Post.nl?
Je praat poep.
Beiden parttimers, heb nergens geclaimd dat we tweeverdieners zijn hoor. :')
pi_138108920
quote:
400 euro toeslagen

Precies en als zij niet rond kunnen komen dan kunnen mensen met minimumloon dit ook niet. Werken loont zo te zien.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_138108934
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:34 schreef Scorpie het volgende:
Als lening. Hier tenminste.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:48:33 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108938
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:41 schreef moussie het volgende:

[..]

Wij hadden bij de eengezinswoning (120 m²) uit 1983 met zonneboiler aan ¤ 130 per maand genoeg voor gas en elektra, bij de eengezinswoning (120m²) uit 1975 zonder zonneboiler was het ongeveer ¤ 180 per maand (gezin met kinderen, één volwassene en kind altijd thuis), en in ons huidige huis zitten we daar nog weer flink boven verwacht ik, maar dat is dan ook behoorlijk groter (en een tweekapper).
Alle drie de woningen met dubbel glas.

Ik weet dus niet wat er bedoeld wordt met een "ruime eengezinswoning", maar ik vind ¤ 70,= per maand ook aan de krappe kant.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 11:50:24 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108997
quote:
400 euro toeslagen

Hoe wordt het bedrag van ¤ 1.809 inclusief kinderbijslag en kindgebondenbudget volgens jou ineens "ruim ¤ 2.000" ?
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 11:51:47 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138109040
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Feit is ook dat het Nibud een enorme groep bijstanders representatief wil neerzetten in hun onderzoek en je dus twijfels kan zetten bij de manier van werken. Zoals eight al zei; men neemt wel de worst-case-scenario`s als uitgangspunt.
Volgens mij niet, want dan was het bedrag aan huur, en dus huurtoeslag en dus "totaal aan inkomsten" veel hoger geworden....
Het lijkt me juist dat hun gemiddelde om een gezin gaat dat in een vrij goedkope (onder de ¤ 450,= bruto huur) huurwoning woont.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138109071
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Want uit eten is een post die je niet kan laten vervallen als bijstander zijnde? Er moet per se een patatje gegeten worden bij het dagje dolfinarium a 3,50? Dit soort posten kun je met gemak buiten beschouwing laten, dat zijn namelijk de eerste posten waarop bespaard kan worden.
_O-

Nee, wat ik en anderen hier aan jullie kortzichtige domheid trachten uit te leggen is dat als je niet uit eten gaat je toch moet eten en je dus meer boodschappen hebt dan iemand die regelmatig uit eten gaat. Eender met de patatjes en de kibbeling; koop je die niet wanneer je geeuwhonger hebt dan eet je toch thuis iets en heb je dus meer boodschappen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')