Alle lucht eruit krijgen is lastig, of je moet weer met stofzuigers gaan werkenquote:Op vrijdag 28 maart 2014 16:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
En hoe vaak ik wel niet heb meegemaakt, dat mensen het niet geloven. Eigenwijs blijven vouwen, 'want dat is beter voor de slaapzak'. Jaja...
Nu nog een snelle manier vinden om m'n Exped synmat UL matje op te ruimen. Onlangs wéér twintig minuten mee bezig geweest, er blijft altijd lucht achter.
Wel vet stoer zeg. Ik heb altijd twijfels over geaardheid van mensen die met van dat sneldrogende spul aan komen zettenquote:Op vrijdag 28 maart 2014 18:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Alle lucht eruit krijgen is lastig, of je moet weer met stofzuigers gaan werkenMIjn grootste nachtmerrie met een matje was ergens in the middle of nowhere van Lapland. Schijnbaar op iets scherps gelegen dus het matje liep altijd langzaam leeg. Uiteindelijk met een condoom een oplossing kunnen improviseren maar dat hield vaak ook maar een paar uur stand. Werd altijd met een vrij pijnlijke rug wakker
Tegenwoordig slaap ik eigenlijk altijd in een hangmat dus daar geen problemen meer mee
M'n grote vriend
[ afbeelding ]
Lichtgewicht, comfortabel, schoon, en supersneldrogend () En in de regen gewoon een kap er overheen. Tenten begin ik uberhaupt niet meer aan. Te veel gedoe
Je hoeft over mijn geaardheid geen twijfels te hebben hoor, ik kan het overal opquote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:42 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Wel vet stoer zeg. Ik heb altijd twijfels over geaardheid van mensen die met van dat sneldrogende spul aan komen zetten
Volledig. Van Noord naar zuid. Meer dan de moeite waard. Mits je tegen myckets kan.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:43 schreef Boterbartje het volgende:
Iemand wel eens stuk van kungsleden gelopen?
Wat zijn myckets?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 22:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Volledig. Van Noord naar zuid. Meer dan de moeite waard. Mits je tegen myckets kan.
Myckets zijn een soort kleine zwarte vliegjes die op windstille dagen met miljoenen door Lapland zwerven. Op een 'goede' dag heb je na een minuut stilzitten er een stuk of 50 op je arm waar ze zich tegoed doen aan je bloed :pquote:Op vrijdag 28 maart 2014 23:01 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Wat zijn myckets?
Ik wil alleen een sectie doen van ong 1 week, wat kan je aanraden?
Ah ok. Hmm ik wil wel 20 tot 30km per dag lopen als het ong zelfde niveau is als schotland/torres del paine. Maar ik denk eerder 15 a 20, omdat ik m'n vriendin mee wil nemen. Ik zal dan al het grote gewicht meenemen dus ik denk dat ik dan ook wel korter wil.quote:Op donderdag 3 april 2014 13:51 schreef Dven het volgende:
[..]
Myckets zijn een soort kleine zwarte vliegjes die op windstille dagen met miljoenen door Lapland zwerven. Op een 'goede' dag heb je na een minuut stilzitten er een stuk of 50 op je arm waar ze zich tegoed doen aan je bloed :p
Mooiste deel is het noordelijkste deel. Je komt langs de mooiste nationale parken en hoogste bergen van Scandinavie. Alleen kan het soms wel druk zijn. Voor Zweedse begrippen dan
Moet normaal gesproken ook ongeveer een week duren, al is dat afhankelijk van hoe veel je dagelijks wil lopen .
Ben zelf denk stuk of 6/7x naar chili geweest, spanje best vaak en ik wil erg graag 'terug' naar china; JA DUS!quote:Op donderdag 3 april 2014 15:05 schreef AldoTheApache het volgende:
Gaan jullie wel eens terug naar hetzelfde land?
Ik was afgelopen kerst een maand in Mexico, maar ik voel eigenlijk de grote behoefte om er weer naartoe te gaan, maar dan andere dingen zien
Ja, dat heb ik met Japan. Maar ik wil eerst nog naar Canada/VS, Argentinië/Chili.quote:Op donderdag 3 april 2014 15:05 schreef AldoTheApache het volgende:
Gaan jullie wel eens terug naar hetzelfde land?
Ik was afgelopen kerst een maand in Mexico, maar ik voel eigenlijk de grote behoefte om er weer naartoe te gaan, maar dan andere dingen zien
Sowieso chili, mooiste evvaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahquote:Op donderdag 3 april 2014 16:21 schreef TvhN het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik met Japan. Maar ik wil eerst nog naar Canada/VS, Argentinië/Chili.
Japanquote:Op donderdag 3 april 2014 16:21 schreef TvhN het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik met Japan. Maar ik wil eerst nog naar Canada/VS, Argentinië/Chili.
Abisko tot Nikkoluokta ja. Wil je het in een week doen dan zit je op gemiddeld 15 kilometer per dag. Leuker is echter wanneer je van Abiskojaure naar Unna Allakas en dan naar Alesjaure gaat in plaats van zonder de tussenstop in Unna Allakas. Op onderstaande kaart zie je de route goed. Vergis je niet in de afstanden die soms zelfs voor je vriendin klein lijken. Je bent af en toe nogal een tijdje aan het roeienquote:Op donderdag 3 april 2014 16:17 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ah ok. Hmm ik wil wel 20 tot 30km per dag lopen als het ong zelfde niveau is als schotland/torres del paine. Maar ik denk eerder 15 a 20, omdat ik m'n vriendin mee wil nemen. Ik zal dan al het grote gewicht meenemen dus ik denk dat ik dan ook wel korter wil.
Welk stuk bedoel je dan? Van absiko turiststation ofzoiets?
En kan/mag je daar wildkamperen? In geval van wel, dan wil ik mij hier wel in verdiepen.. lijkt mij super mooie tocht! En die plaatsjes lijken mij ook allemaal vrij bereikbaar met de treinquote:Op vrijdag 4 april 2014 07:14 schreef Dven het volgende:
[..]
Abisko tot Nikkoluokta ja. Wil je het in een week doen dan zit je op gemiddeld 15 kilometer per dag. Leuker is echter wanneer je van Abiskojaure naar Unna Allakas en dan naar Alesjaure gaat in plaats van zonder de tussenstop in Unna Allakas. Op onderstaande kaart zie je de route goed. Vergis je niet in de afstanden die soms zelfs voor je vriendin klein lijken. Je bent af en toe nogal een tijdje aan het roeien
[ afbeelding ]
Trein in het noorden van Zweden is niet briljant. Weet niet hoe het vandaag de dag is maar er komt amper wat voorbij. Wildkamperen is in principe overal toegestaan, zelfs op privéterrein. Wel altijd van tevoren even kijken of je geen overlast veroorzaakt en wanneer nodig even toestemming vragen aan de landeigenaar. Nu ga je dit in het noorden amper tegenkomen dus geen probleem, en zelfs wanneer wel, nee wordt eigenlijk nooit als antwoord gegeven.quote:Op vrijdag 4 april 2014 19:31 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
En kan/mag je daar wildkamperen? In geval van wel, dan wil ik mij hier wel in verdiepen.. lijkt mij super mooie tocht! En die plaatsjes lijken mij ook allemaal vrij bereikbaar met de trein
Maar roeien?!
Ah tof!quote:Op vrijdag 4 april 2014 19:40 schreef Dven het volgende:
[..]
Trein in het noorden van Zweden is niet briljant. Weet niet hoe het vandaag de dag is maar er komt amper wat voorbij. Wildkamperen is in principe overal toegestaan, zelfs op privéterrein. Wel altijd van tevoren even kijken of je geen overlast veroorzaakt en wanneer nodig even toestemming vragen aan de landeigenaar. Nu ga je dit in het noorden amper tegenkomen dus geen probleem, en zelfs wanneer wel, nee wordt eigenlijk nooit als antwoord gegeven.
Vuur mag normaliter ook gemaakt worden, zolang dit maar met verstand wordt gedaan of wanneer plaatselijk anders besloten is maar ook dit komt amper voor. Allicht enkel in dichtbevolkte gebieden (komt zo goed als nooit voor natuurlijk) of wanneer er groot brandgevaar is door de droogte (Ook een zeldzaamheid).
Zweden staat bekend om de hutten die je om de zoveel kilometer vindt. Varierend van oud houten krot met een krakkemikkig bed en een tafeltje tot en met vrij 'luxueze' onderkomens. Deze zijn vrij beschikbaar voor iedereen, tenzij anders aangegeven. Op het traject van Kungsleden zijn de hutten eigenlijk een soort van herbergen en is er soms zelfs staff aanwezig.
Eigenlijk verwacht men gewoon dat je met respect omgaat met land, natuur en bezit en in dat geval zijn er geen regels. Behalve dat je niet zomaar mag jagen of vissen behalve wanneer je in een noodsituatie zit. Het allemansrecht (dus dat het land voor iedereen vrij toegankelijk en beschikbaar is) is misschien wel het grootste en meest bijzondere recht van het land
Ah juist, ik was het roeigedeelte vergeten. Lapland kan in de zomer soms nogal drassig zijn. Dan loop je ook over een pad van balken in plaats van gewoon over de grond (dit is in heel Zweden gebruikelijk). Kungsleden gaat soms dwars door meren en dan zal je even een stukje moeten roeien of met een panton de overkant halenquote:Op vrijdag 4 april 2014 19:42 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Ah tof!
Naja als 't maar bereikbaar is. Heb wel zin om een ruime week met m'n tentje door de natuur te strompelen.
Vuur maak ik in m'n biolite campstove, dus daar komt toch geen brandgevaar uit voort. Al neem ik misschien wel gasbrander mee.. is toch wel makkelijker in gebruik.
Maar roeien? Toch niet roeien alsin bootje?
Nee ok ok, dat is allemaal prima.quote:Op vrijdag 4 april 2014 19:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Ah juist, ik was het roeigedeelte vergeten. Lapland kan in de zomer soms nogal drassig zijn. Dan loop je ook over een pad van balken in plaats van gewoon over de grond (dit is in heel Zweden gebruikelijk). Kungsleden gaat soms dwars door meren en dan zal je even een stukje moeten roeien of met een panton de overkant halen
Bereikbaar is het allemaal wel, er is een prima nachttrein die je zo afzet in het stadje van waar je wil beginnenAlleen verwacht niet ieder uur of iedere paar uur een trein
Bootjes liggen er dan inderdaad gewoon.quote:Op vrijdag 4 april 2014 19:48 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Nee ok ok, dat is allemaal prima.
Ah vlonders enzo zijn wel tof, stukje roeien is ook geen probleem hoor. Ligt er dan gewoon een bootje oid?
Treinen zijn geen probleem, het is ten slotte vakantie toch?
Ah, lijkt me wel zwaar tof om dat te doen deze zomer eigenlijk. Eerst maar eens kijken hoe ik met de centjes en tentamens uitkom dit jaar, ook niet onbelangrijk.
Heb je ook tips voor de ardennen? Over klein maandje ben ik 2/3 dagen in ardennen om te wandelen. In de buurt van durbuy?
Nee, dat weet ik.. maar kamperen is gelukkig sowieso al stukje goedkoper. Maar desalniettemin zijn centjes belangrijk.. want paar daagjes stockholm is natuurlijk ook een mustquote:Op vrijdag 4 april 2014 19:51 schreef Dven het volgende:
[..]
Bootjes liggen er dan inderdaad gewoon.Met heel veel pech liggen ze allemaal aan de overkant en zal je even moeten wachten of een stukje zwemmen
Centjes zijn in ieder geval van belang, het enige nadeel aan Zweden is dat het niet goedkoop is, zeker in Lapland niet.
Ardennen niet echt veel ervaring mee, enkel met het Iberisch, Scandinavisch en Balkanschiereiland
Klopt. Laatste keer dat ik onverwacht in Stockholm was kon ik geen goedkoper hostel vinden dan 40 euroquote:Op vrijdag 4 april 2014 19:54 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Nee, dat weet ik.. maar kamperen is gelukkig sowieso al stukje goedkoper. Maar desalniettemin zijn centjes belangrijk.. want paar daagjes stockholm is natuurlijk ook een must
Heb je toevallig nog paar mooie foto's ?
Tof, fijn weekend!quote:Op vrijdag 4 april 2014 19:59 schreef Dven het volgende:
[..]
Klopt. Laatste keer dat ik onverwacht in Stockholm was kon ik geen goedkoper hostel vinden dan 40 euroDan is de lol er snel af.
Foto's heb ik wel maar ik zit nu niet op mijn eigen laptop dus die post ik nog wel eens wanneer ik hem terug heb!
Nu effe een avondboswandeling maken. Goed weekend!
Nee, nog nooit en persoonlijk trekt het me ook niet zo.quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:39 schreef TvhN het volgende:
[..]
Wil het de volgende keer in combinatie met Zuid-Korea doen. Ben jij daar al eens geweest?
USB-sticks, en dan gewoon goed opbergen lijkt me de makkelijkste oplossing.quote:Op woensdag 16 april 2014 09:13 schreef Dedmer het volgende:
Hoe doen jullie het met opslag van foto’s/video’s tijdens de reis? Ik ga een jaar backpacken door Australië en vervolgens door voor een half jaar naar Zuidoost-Azië. Ik wil graag een GoPro meenemen, maar ik vraag me af hoe je de back-ups het beste kan doen. Ik neem een eigen netbook mee, maar daarop is niet genoeg opslag voor al die video’s denk ik. USB’s lijkt me ook niet erg handig, aangezien je die snel kwijtraakt. Foto’s zouden eventueel nog in Dropbox kunnen, maar ik denk dat de video’s daarvoor te groot zijn. Iemand ideeën?
ik denk toch dat een extra harddisk mee t makkelijkste is. Zijn niet zo lomp groot/duur meer tegenwoordig. Of eens kijken hoe opslag in n cloud werkt ?quote:Op woensdag 16 april 2014 09:13 schreef Dedmer het volgende:
Hoe doen jullie het met opslag van foto’s/video’s tijdens de reis? Ik ga een jaar backpacken door Australië en vervolgens door voor een half jaar naar Zuidoost-Azië. Ik wil graag een GoPro meenemen, maar ik vraag me af hoe je de back-ups het beste kan doen. Ik neem een eigen netbook mee, maar daarop is niet genoeg opslag voor al die video’s denk ik. USB’s lijkt me ook niet erg handig, aangezien je die snel kwijtraakt. Foto’s zouden eventueel nog in Dropbox kunnen, maar ik denk dat de video’s daarvoor te groot zijn. Iemand ideeën?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |