Kan ik me voorstellen, de eerste tijd is sowieso ontzettend spannend.quote:Op zondag 23 maart 2014 12:52 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Ja, een halve week is ook niet zo'n erg groot verschil denk ik. Ik ga het morgen nog eens vragen. Ik ben vooral enorm zenuwachtig of er iets te zien valt :x
Hoever ben jij nu?
Dankjewel, ik heb er inderdaad goed over nagedacht. Er zijn nog steeds wel dingen waar ik nog geen oplossing voor heb, maar ik heb nog wel even de tijd
Bedankt!quote:Op zondag 23 maart 2014 13:12 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Lady tagliatelle welkom!![]()
Die weken tot de 1e echo zijn gewoon retespannend!
Ik heh groeipijn... Kanonne! Maar zag in de app dat mn baarmoeder rond deze tijd gaat verdubbdelen in formaat.... Niet zo raar dat dat gevoelig is.
Straks komen mn ouders m bakkie doen, mn pa is zo trots dat zijn kleine meid(jongste thuis) een meid krijgt, hij vertelt t tegen iedereen die t wil horen (en ook tegen degene die t niet boeit)
En vanmorgen heb ik mn trouwring om mn ketting gehangen, mn vingers worden steeds dikker, dan krijg ik m straks niet meer af...
Ja, ik moet er gewoon doorquote:Op zondag 23 maart 2014 15:09 schreef Chanty het volgende:
[..]
Kan ik me voorstellen, de eerste tijd is sowieso ontzettend spannend.
En die oplossingen komen echt wel. Waar een wil is…
Ik ben nu 28 weken onderweg
Leuke spanningquote:Op zondag 23 maart 2014 15:32 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Bedankt!
Leuk dat je ouders zo ontzettend trots zijn! sterkte met de groeipijn
[..]
Ja, ik moet er gewoon door
Oh, dat is al eventjes, maar blijft spannend neem ik aan
Jup, 2 dagen ipv 3, maar dat scheelt dus netto maar 80 Euro. (Gebaseerd op kosten minus toeslag, herberekend voor hoger loon als ik 4 dagen werk)quote:Op zondag 23 maart 2014 16:37 schreef laziness het volgende:
Neem je dan ook minder uren kinderopvang af Kwak, want dan is het wel logisch dat het goedkoper is.
80 euro extra is inderdaad echt een prima deal.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:44 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Jup, 2 dagen ipv 3, maar dat scheelt dus netto maar 80 Euro. (Gebaseerd op kosten minus toeslag, herberekend voor hoger loon als ik 4 dagen werk)
Op t moment dat betaald ouderschapsverlof afloopt (na 45 komma nog iets weken) loont het dus wel weer om te werken want dan scheelt het ca. 280 euro bruto op mijn loon terwijl de extra dag opvang netto maar 80 euro meer kost. (1 dag is mijn vriend thuis overigens, dus t gaat om 2 versus 3 dagen opvang)
Goed om te weten! Ik had zoiets wel gezien in de CAO ja. Misschien dat ik dan nog een andere afweging moet maken, weet niet of ik wel terug wil naar 4 dagen namelijk...quote:Op zondag 23 maart 2014 16:54 schreef laziness het volgende:
[..]
80 euro extra is inderdaad echt een prima deal.
Als ik vier ipv 3 dagen zou gaan werken kost me dat ruim 200 euro meer aan opvang terwijl ik er 300 euro aan salaris dan bij krijg. Dat doe ik dus niet![]()
Maar let inderdaad op wat FR zegt.
Je mag in het onderwijs niet je contract uren verminderen direct volgend op je ouderschapsverlof. Je bent dus verplicht daarna eerst weer 4 dagen te werken.
Volgens mij is van 4 naar 3 dus geen probleem, want niet de helft of minder dan de originele betrekkingsomvang.quote:Een werknemer kan in bepaalde gevallen worden verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging zoals bedoeld in artikel 15.7.a tijdens de verlofperiode. Die plicht bestaat indien de werknemer binnen een jaar nadat hij ouderschapsverlof op grond van deze regeling heeft genoten ontslag neemt of hij wegens plichtsverzuim wordt ontslagen en wanneer de betrekkingsomvang binnen een jaar na afloop van de verlofperiode wordt verkleind tot de helft of minder van de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. In die gevallen is de werknemer verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging die hij gedurende het ouderschapsverlof heeft ontvangen over het aantal uren waarmee de betrekkingsomvang is verkleind.
2. Geen terugbetalingsverplichting ontstaat indien de werknemer ontslag neemt omdat hij een andere betrekking binnen het VO aanvaardt.
Oh wat fijn dat het gelukt is nu dan !quote:Op zondag 23 maart 2014 15:48 schreef Chanty het volgende:
[..]
Leuke spanningIk geniet gewoon elke dag van mijn zwangerschap (heeft dan ook 2 jaar geduurd voor het lukte)
in artikel 15.6 van de CAO staat dit:quote:Op zondag 23 maart 2014 17:01 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik werk nu ook vier dagen (0,76 fte), zou graag na de bevalling drie met ouderschapsverlof willen werken, en daarna op drie dagen blijven werken. Ik heb een vast contract echter van 0,6. Geldt dan dat wat fr zegt ook?
Ik denk dat het recht op verlof dus gebaseerd wordt op 0,76 maar gewijzigd kan worden op basis van een kleiner contract als je contract 0,6 wordt (dat is toch al drie dagen? ik heb 0,8 voor 4 en ga voor 0,6)quote:De omvang van het verlof wordt berekend op grond van de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. Het verlof kan echter niet meer bedragen dan zou gelden op grond van de betrekkingsomvang twaalf maanden voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof. De werkgever heeft de mogelijkheid op dit laatste punt anders te beslissen en dus toch rekening te houden met de grotere betrekkingsomvang.
3. Indien de omvang van de betrekking gedurende de ouderschapsverlofperiode wijzigt, wordt de aanspraak op verlof opnieuw vastgesteld, rekening houdend met de mate waarin de omvang van de betrekking is gewijzigd en de tijd die sinds het opnemen van het verlof is verstreken.
Dan is het in het voortgezet onderwijs gunstiger dan het basisonderwijs. Dat wist ik niet. In het basisonderwijs mag het gewoon helemaal niet en maakt het aantal uren niet uit.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:58 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Goed om te weten! Ik had zoiets wel gezien in de CAO ja. Misschien dat ik dan nog een andere afweging moet maken, weet niet of ik wel terug wil naar 4 dagen namelijk...
Edit: hier lees ik toch iets anders:
[..]
Volgens mij is van 4 naar 3 dus geen probleem, want niet de helft of minder dan de originele betrekkingsomvang.
Ik kom in januari weer terug en dan ga ik van 1,0 terug naar 0,6 FTE, en van vijf naar drie dagen. Ik neem voor die 0,4 die ik niet werk al mijn betaalde verlof op tot de zomervakantie. Dus die twee dagen krijg ik voor 55% doorbetaald. We hoeven dan die tijd geen opvang te hebben, want ik ben dan twee dagen thuis, manlief één dag, mijn moeder een dag en zijn moeder een dag.quote:Op zondag 23 maart 2014 16:29 schreef kwakz0r het volgende:
Razz, ik weet t verschil niet tussen die echo's, maar lijkt me dat de GUO nog uitgebreider is ofzo?
Hoeveel ben jij eigenlijk van plan te blijven werken straks? Ik heb vandaag zitten rekenen, en voor mij is het best gunstig om een jaartje 3 ipv 4 dagen te gaan werken. Ik zou 90 weken lang een dag minder kunnen werken, waarvan de helft met "betaald" ouderschapsverlof, wat dan 55% van het loon is.
Als ik ervanuitga dat ik 1 trede omhoog ga (het zou ook een schaal kunnen zijn zodra ik gepromoveerd en bevoegd ben, ga ik wel proberen, maar heb t laagste als rekenoptie genomen), dan scheelt het me bruto maar 130 euro in de maand met wat ik nu verdien (en iets van 280 met wat ik in 4 dagen zou verdienen vanaf volgend schooljaar)! terwijl het in kinderopvang netto ongeveer 80 euro goedkoper is als ik minder werk, zelfs met minder toeslag. Verbaasde me echt!
Dan ga ik na een jaar wel weer kijken of ik dan naar 4 dagen terugwil...
Was best een lastige berekening, ga m ook bij de administratie nog uit laten zoeken,
Oh dat is een fijne oplossing! Bij ons kan er niks met de oma's, werken allebei nog, wonen te ver weg, en mijn moeder wil ook geen vaste oppas zijn, heeft ze altijd al gezegd. Wel voor avondjes of weekends en sporadisch, maar niet voor vast.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:18 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Ik kom in januari weer terug en dan ga ik van 1,0 terug naar 0,6 FTE, en van vijf naar drie dagen. Ik neem voor die 0,4 die ik niet werk al mijn betaalde verlof op tot de zomervakantie. Dus die twee dagen krijg ik voor 55% doorbetaald. We hoeven dan die tijd geen opvang te hebben, want ik ben dan twee dagen thuis, manlief één dag, mijn moeder een dag en zijn moeder een dag.
Dan vanaf september 2015 wil ik het liefst weer 4 dagen gaan werken, met tussen de 0,7 en 0,8
FTE, de vrije dag is dan onbetaald ouderschapsverlof voor de rest van dat schooljaar. Zo houd ik zo lang mogelijk m'n 1,0 aanstelling dat is i.v.m. afdrachten en premies en het oog op de functiemix die eraan komt handiger.
Het is natuurlijk wel even afwachten of ik dat tegen die tijd nog wil en kan. Als het allemaal lukt zouden we dan één dag opvang nodig hebben.
Ik heb een vast contract voor 0,6 (ofwel, daar heb ik voor volgend schooljaar sowieso recht op), maar heb al twee jaar een uitbreiding van 0,16 op mijn contract. Voor komend schooljaar weet ik nu eigenlijk ook wel al vrij zeker dat ik die weer krijg.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:10 schreef laziness het volgende:
[..]
Dan is het in het voortgezet onderwijs gunstiger dan het basisonderwijs. Dat wist ik niet. In het basisonderwijs mag het gewoon helemaal niet en maakt het aantal uren niet uit.
DAD, ik zou het navragen inderdaad want je contract is maar voor 3 dagen dus als je op papier niet die vierde dag werkt is er ouderschapsverlof over krijgen ook wat moeilijk denk ik.
Dan zou ik proberen of je die 0,16 niet ook contractueel vast kan leggen.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:33 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ik heb een vast contract voor 0,6 (ofwel, daar heb ik voor volgend schooljaar sowieso recht op), maar heb al twee jaar een uitbreiding van 0,16 op mijn contract. Voor komend schooljaar weet ik nu eigenlijk ook wel al vrij zeker dat ik die weer krijg.
Hoe dan ook, ik vraag het t.z.t. allemaal wel even heel goed na bij de administratie..
Op zich ligt het dat al, maar dan op basis van een tijdelijk contract. Als ik het nog een jaar zo doe wordt mijn vaste contract uitgebreid tot 0,76.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:35 schreef laziness het volgende:
[..]
Dan zou ik proberen of je die 0,16 niet ook contractueel vast kan leggen.
Op zich moet dat ook na 3 jaar toch?quote:Op zondag 23 maart 2014 17:36 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Op zich ligt het dat al, maar dan op basis van een tijdelijk contract. Als ik het nog een jaar zo doe wordt mijn vaste contract uitgebreid tot 0,76.
artikel 8a lid 2quote:De totale duur van elkaar opvolgende dienstverbanden voor bepaalde tijd genoemd in de leden 1, 3 en 4 a tot en met d bedraagt, ongeacht het aantal dienstverbanden, ten hoogste drie jaar. Wordt het dienstverband nadien voortgezet, dan geschiedt dit voor onbepaalde tijd. Twee dienstverbanden met een onderbreking van 3 maanden of minder worden als opeenvolgend beschouwd.
Ja, dat moet idd na drie jaar, dus dat doen ze dan ook.quote:Op zondag 23 maart 2014 17:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Op zich moet dat ook na 3 jaar toch?
[..]
artikel 8a lid 2
niet zo netjes dat ze er zo lang mee wachten trouwens, met je eerste cotnract duurde t toch ook vrij lang? Waarom doen ze dat eigenlijk?
quote:Op zondag 23 maart 2014 17:43 schreef Stormqueen het volgende:
Zo, vier dagen door Berlijn stampen is best slopend in gravida staatheb ik belangrijke nieuwtjes gemist?
ja, die arriveerde net alquote:Op zondag 23 maart 2014 17:44 schreef kwakz0r het volgende:
[..]maar je bent er weer!
ik had een goeie echoomdat ik een paniekaanval had naar een echobureau gegaan donderdag al...
Tofquote:Op zondag 23 maart 2014 18:10 schreef amaranta het volgende:
Dr kwam een filmpje voorbij op facebook van een stel dat elke dag van de zwangerschap heeft gefotografeerd, en daar een filmpje van heeft gemaakt.
Wel leuk.
http://www.lifesitenews.c(...)-is-beyond-be10.html
Hoop dat je heel snel aan de beurt bentquote:Op zondag 23 maart 2014 19:07 schreef Bolletje... het volgende:
Mag ik ff egoposten?
Voelde mij gister al niet "fit" maar vandaag wordt het niet beter. Voel me hangerig en wil t liefst in m'n bed blijven. Vanmiddag nog twee uurtjes geslapen, en toen ging t wel weer even maar nu weer bleghGigantisch last van mijn darmen ook, niet fijn. Geen fut, voor niets en geen trek en gewoon alles is blegh, blegh, blegh
Welkom terugquote:Op zondag 23 maart 2014 17:43 schreef Stormqueen het volgende:
Zo, vier dagen door Berlijn stampen is best slopend in gravida staatheb ik belangrijke nieuwtjes gemist?
ik was vrijdagmiddag ook aan het huilen hoor, het is toch gewoon anders als je zwanger bent. Mijn handicap is dat ik eerst twee dagen op tempo "wat ik altijd doe" doorga (van 10 tot 6 non stop lopen) en dan als een bakje vla in elkaar zakquote:Op zondag 23 maart 2014 19:09 schreef Dyre het volgende:
[..]
Welkom terug
Wij gaan er 7 dagen van maken, we hebben de eerste 2 erop zitten en ik ben al kapot
Maar het bad is heerlijk en ik heb een maandvoorraad Lush bij me dus ik kan 's avonds een beetje bijkomen
Ik wilde net komen vragen of het normaal is dat je ring bij 18 weken al niet meer past, toen ik las dat GM hem al aan een kettinkje heeft hangen. Phew
Ik ben wel een beetje aan het twijfelen of ik niet een blaasontsteking krijg ofzo, het is een klein beetje gevoelig/branderig, maar ook weer niet zo erg als toen ik zeker wist dat ik een ontsteking had.
Zit natuurlijk nu een paar 100 km van de huisarts vandaan, maar als we weer terug zijn en het is nog steeds zo misschien even wat inleveren voor de zekerheid...
Gewoon aan alles toegeven lieverd!quote:Op zondag 23 maart 2014 10:51 schreef Rijstebuiltje het volgende:
[..]
Hier lieve Saffierkepierke
Ik ben zó moe en slaap daarbij zo slecht dat ik wel om alles kan![]()
Gister viel ik bijna in slaap, terwijl onze ouders even op bezoek waren!![]()
En nu ben ik ook net wakker
Bijlezen.. Dat komt hopelijk nog!
Ik wil wel alle dames eengeven die m nodig hebben, en een
voor familie Mus
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oude (on)bekende.
quote:Op zondag 23 maart 2014 20:24 schreef Mevr_Mus het volgende:
Voor de zwangeren die er doorheen zitten: het is het echt allemaal waard!Ahhhhh om op te vreten!!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
Voor de zwangeren die er doorheen zitten: het is het echt allemaal waard!Oh!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Voor de zwangeren die er doorheen zitten: het is het echt allemaal waard!fluweelbabySPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
disclaimer
Hier hetzelfde. Mijn vriend was nauwelijks bezig met de zwangerschap, tot we het geslacht wisten. Toen was hij opeens losgeslagen en ging hij echt van alles kopen en regelenquote:Op zondag 23 maart 2014 21:18 schreef Fazzoletti het volgende:
Bij ons werkte dat ook zo Marel, toen we het geslacht eenmaal wisten werd het opeens nog echter![]()
Maar ik zou sowieso te nieuwsgierig zijn geweest
Hahaha een week hebben wij dat volgehoudenquote:Op zondag 23 maart 2014 21:31 schreef krijgerrtje het volgende:
Mus!
Net naar aanleiding van jullie verhaaltjes even snel met vriend overlegd. Hij vond het ook wel leuk om het geslacht niet te weten, maar ook wel handig om het wel te weten. Besloten dat WIJ het wel willen weten maar dat we het voor de rest lekker geheim houden-tot zolang dat lukt, haha!-
Weet ik maar dit was mijn eerste echte off-day tijdens de zwangerschap, ik zat mezelf gigantisch in de weg!quote:
Haha, daaromquote:Op zondag 23 maart 2014 21:32 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Hahaha een week hebben wij dat volgehouden
x2quote:Op zondag 23 maart 2014 19:07 schreef Bolletje... het volgende:
Mag ik ff egoposten?
Voelde mij gister al niet "fit" maar vandaag wordt het niet beter. Voel me hangerig en wil t liefst in m'n bed blijven. Vanmiddag nog twee uurtjes geslapen, en toen ging t wel weer even maar nu weer bleghGigantisch last van mijn darmen ook, niet fijn. Geen fut, voor niets en geen trek en gewoon alles is blegh, blegh, blegh
Als je echt wilt, lukt dat vast. Wij doen het al ruim 11 weken!quote:Op zondag 23 maart 2014 21:31 schreef krijgerrtje het volgende:
Mus!
Net naar aanleiding van jullie verhaaltjes even snel met vriend overlegd. Hij vond het ook wel leuk om het geslacht niet te weten, maar ook wel handig om het wel te weten. Besloten dat WIJ het wel willen weten maar dat we het voor de rest lekker geheim houden-tot zolang dat lukt, haha!-
Dit is ook fijn!quote:Op zondag 23 maart 2014 22:14 schreef Stormqueen het volgende:
Het is ook wel een handig medium daarvoorach, het is maar net waar je je happy bij voelt ook. Ik had mijn verloving er binnen een week op staan, maar nu ben ik er gewoon nog niet aan toe. Als ik mensen IRL spreek vertel ik het, maar soms ook niet. Het komt toch wel een keer uit, heb er geen haast mee. Het voelt ergens wel fijn dat nog niet de héle wereld het weet. Dat ik op bepaalde plaatsen nog gewoon alleen sq ben even, zonder extras
.
Sowieso pas vanaf ongeveer 16-17 wekenquote:Op zondag 23 maart 2014 22:18 schreef Skittles het volgende:
Als aanstaande dinsdag de echo nog goed is, gaan we het aankomend weekend aan m'n ouders vertellen dat ik zwanger ben. Dan zitten we voor mijn gevoel wel in de 'veiligere zone' en heeft het geheim houden wel lang genoeg geduurd..
Daarna gaan we het m'n oma vertellen die naast mijn ouders woont en dan direct door naar opa twee straten verderop. Eer dat ik dan weer bij m'n ouders binnenstap zal de rest van het dorp + familie het ook wel weten
Facebook gaan we het niet op zetten.
Geslacht hoeft voor mij niet per se, maar vriend wil het wel weten. Dus als het te zien is, willen we het wel horen.
quote:Op maandag 24 maart 2014 04:56 schreef dodoria het volgende:
Loj, ik Ben benieuwd of het lukt!
Ik heb trouwens een fail-proof plan om de baby te laten komen... Ik heb tiramisu gemaakt, met rauwe eieren, koffie en flink wat alcohol. En tiramisu blijft maar 4 dagen goed in de koelkast. Dus de baby moet wel voor vrijdag geboren worden, anders kan ik de tiramisu niet eten. Goed plan he, kan niet mis gaan! $-)
Oh, ik maak me er ook niet echt druk om, alleen zou ik dan liever ingeleid willen worden op 2 aprilquote:Op maandag 24 maart 2014 07:35 schreef RunForrestRun het volgende:
Mus, wat een mooierd. Wat kijkt hij al helder uit zijn ogen!
Voor de overtijddames (en neem dit aan van een ervaringsdeskundige, N. is geboren met 42 weken precies): heb vertrouwen. Je lichaam weet wat te doen, misschien heeft het uiteindelijk een zetje nodig maar heb vertrouwen.
Zie! Geen aanstellerij, en lekker snel terecht! Gelukkig!quote:Op maandag 24 maart 2014 09:39 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik had gister nog bruin slijm (sorry voor de informatie), maar vanochtend was m'n papiertje helemaal schoon, gelukkig! De vk zei dat het haar ook helemaal niet per se verontrustend in de oren klonk, maar dat ze heel goed begreep dat het voor mij stressvol was. Ik was nauwelijks uitgesproken toen ze al zei dat ze een echo voor me ging inplannen..
Als de afwijking binnen een termijn van 5 dagen valt passen ze vaak de UD niet aan.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:21 schreef kwakz0r het volgende:
Eigenlijk was voor mij t belangrijkste vandaag dat ik het bloed prikken heb overleefd..
De gyn was aardig maar stiekem weet ik mijn termijn nu nog niet goedze mat 9w3d maar zei dat dat klopte met mijn geschatte ud van 22-10. Maar dan zou ik al 9w5d zijn.
Heb net gebeld over de zwangerschapsverklaring, vergeten te vragen, dus die sturen ze op. De UD die daar op staat houd ik wel aan dan.
Een definitieve termijnbepaling wordt toch ook pas tussen 10-12 weken gedaan?quote:Op maandag 24 maart 2014 10:21 schreef kwakz0r het volgende:
De gyn was aardig maar stiekem weet ik mijn termijn nu nog niet goedze mat 9w3d maar zei dat dat klopte met mijn geschatte ud van 22-10. Maar dan zou ik al 9w5d zijn.
De mijne werd net als bij Kwak ook bij 9w5d gedaan. De schatting kwam op 5 dagen minder uit en ze hebben de UD niet aangepast. Daarna geen andere echo meer gehad tot aan de SEO.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:26 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Een definitieve termijnbepaling wordt toch ook pas tussen 10-12 weken gedaan?
Bij mij werd de termijn zelfs als met 8w5d bepaald en is daarna niet meer aangepast ook al schommelden de metingen daarna met een aantal dagen naar voor of naar achter. 1 mm meetverschil kan zo al een paar dagen schelen dus zo nauwkeurig kunnen ze het gewoon niet zeggen.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:26 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Een definitieve termijnbepaling wordt toch ook pas tussen 10-12 weken gedaan?
Ik had een echo met wat uiteindelijk dus 8+5 bleek te zijn omdat ik niet precies wist hoever ik was.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:40 schreef Zoë23 het volgende:
DaD ik duim voor je!
Kwakz0r!
Wanneer krijg je eigenlijk een echo? altijd met 8-9 wk en 12wk? of verschilt dat per vk-praktijk?
Bij S had ik alleen met 12 weken een termijnecho maar misschien hebben ze dit ondertussen wel aangepast naar 2x een echo
Ik ga vandaag maar eens de vk bellen voor een intake.
Begrijpelijk!quote:Op maandag 24 maart 2014 10:57 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
kwak!
hier net terug vd fysio, met nieuwe restricties, mn bekken wordt steeds instabieler...Mag nu geen zware dingen meer tillen/zware activiteiten ondernemen, geen grote wandelingen meer maken...
heb er ff flink de pest in!
Het is voor een goed doel, maar niet leuk! Heb je veel last overdag? Ik ging op een gegeven moment middagdutjes doen, dat vond ik enorm schelen.quote:Op maandag 24 maart 2014 10:57 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
kwak!
hier net terug vd fysio, met nieuwe restricties, mn bekken wordt steeds instabieler...Mag nu geen zware dingen meer tillen/zware activiteiten ondernemen, geen grote wandelingen meer maken...
heb er ff flink de pest in!
dat geeft ze idd ook aan, wel blijven bewegen, nu hebben we 2 hondjes dus ik moet ook wel. maar bijvoorbeeld niet een dag naar de dierentuinquote:Op maandag 24 maart 2014 11:01 schreef Zoë23 het volgende:
Chanty
Wat fijn dat je wat vaker kon spieken.!
[..]
Begrijpelijk!
Ben het zeker met de fysio eens, geen groooote wandelingen en zware dingen tillen oid maar zeker blijven bewegen! heb ik niet gedaan en de BI werd steeds erger en alles werd steeds slapper (maar dit is mijn ervaring!)
Heb zware BI gehad tijdens de zw.schap van S (tot begin dit jaar) en ik heb er echt spijt van dat ik niet ben blijven wandelen. Mocht ik weer BI krijgen bij deze zw.schap dan blijf ik zeker bewegen en wandelen (kan ook niet anders met een rennende S natuurlijk)
klopt! maar ik ga niet in n rolstoelquote:Op maandag 24 maart 2014 11:16 schreef -Bubseltje- het volgende:
gm als je dat echt wilt valt er altijd wel een mouw aan te passen natuurlijk.
Tja.. dan moet je het zelf wetenquote:Op maandag 24 maart 2014 11:21 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
klopt! maar ik ga niet in n rolstoeldan wacht ik wel tot mn meisje geboren is. Komt wel goed
Oh maar dat komt wel goed! We verzinnen er wel wat opquote:Op maandag 24 maart 2014 11:24 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Tja.. dan moet je het zelf weten. Een keertje er uit is toch wel fijn
Ik moest naar t rode kruis ziekenhuis, Sportlaan, en maakte me zorgen over t verkeer dus was met de tram gegaan. Nou, geen kip op straat dus! Had ook wel met de auto kunnen gaan. Verder heel weinig verkeer op straat, maar hier tegenover school staan ca 20 bussen en 20 politieauto's, vast ook iets met die top, maar geen idee wat!quote:Op maandag 24 maart 2014 10:45 schreef Fazzoletti het volgende:
Een spartelaar voor Kwak!![]()
Fijn dat je woensdag een echo krijgt DaD!
Nog veel mensen last van de NSS vandaag? Door sluiting van de snelweg ben ik maar met de trein gegaan. De eerste trein zat alleen zo bomvol dat ik niet eens naar binnen wilde, de volgende was gelukkig een stuk minder druk en heb ik nog een zitplaatsje weten te veroveren
Ze gingen er bij mij ook vanuit dat het na de bevalling weer over zou zijn maar helaas. Tot sowieso 20mnd na de bevalling erg veel last gehad. (en al vanaf 12wk zwangerschap)quote:Op maandag 24 maart 2014 11:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
dat geeft ze idd ook aan, wel blijven bewegen, nu hebben we 2 hondjes dus ik moet ook wel. maar bijvoorbeeld niet een dag naar de dierentuin![]()
maar jeetje ik had geen idee dat je er zolang last van kon hebben...![]()
@burdie, ik rust wel tussen de middag, maar ga dat nu toch maar wat regelmatiger doen.
Grappig, maar mijn ontlasting rookt juist naar rozen met een vleugje jasmijnquote:Op maandag 24 maart 2014 12:49 schreef Bolletje... het volgende:
Vreemde beetje vieze gênante vraag, sorrymaar wie had er de laatste weken voor bevalling ook darmkrampen en heeel vaak naar het toilet moeten? ( dunne ontlasting en t riekt
)
+1!! Blijf wandelen, echt! Ik heb net als Zoë nog veel last, maar wandelen doet goed.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:01 schreef Zoë23 het volgende:
Chanty
Wat fijn dat je wat vaker kon spieken.!
[..]
Begrijpelijk!
Ben het zeker met de fysio eens, geen groooote wandelingen en zware dingen tillen oid maar zeker blijven bewegen! heb ik niet gedaan en de BI werd steeds erger en alles werd steeds slapper (maar dit is mijn ervaring!)
Heb zware BI gehad tijdens de zw.schap van S (tot begin dit jaar) en ik heb er echt spijt van dat ik niet ben blijven wandelen. Mocht ik weer BI krijgen bij deze zw.schap dan blijf ik zeker bewegen en wandelen (kan ook niet anders met een rennende S natuurlijk)
quote:Op maandag 24 maart 2014 13:48 schreef _Bar_ het volgende:
Vraag; een kraammand is dat nog steeds leuk om te krijgen? En wat zouden jullie erin willen als je het leuk lijkt?
Ik las kraamverbandquote:Op maandag 24 maart 2014 13:48 schreef _Bar_ het volgende:
Vraag; een kraammand is dat nog steeds leuk om te krijgen? En wat zouden jullie erin willen als je het leuk lijkt?
Het is de reden dat ik niet voor een 2e durfde te gaan. Sinds aug 2013 hebben we het vaak gehad over een 2e maar ik wilde eerst van de pijn af zijn. Nu weet ik dat er iets aan de BI te doen is, ik weet hoe ik er mee om moet gaan etc etc.quote:Op maandag 24 maart 2014 12:00 schreef Burdie het volgende:
Zoe, dat is wel heftig joh, zo lang nog last na de bevalling. Ben je nu niet 'bang' het weer te krijgen?
Heel leuk!quote:Op maandag 24 maart 2014 13:48 schreef _Bar_ het volgende:
dat is wat ik ook wil doen eigenlijk alleen maar kadootjes voor mama en een paar voor papa.quote:Op maandag 24 maart 2014 14:45 schreef Limone het volgende:
[..]
Heel leuk!
Ik vond het vooral leuk dat er alleen maar cadeautjes voor MIJ inzaten!![]()
Geurkaars, notitieboekje, mooie armband, tijdschrift, nagellak, snoepjes, champagne, thee.
Leuk ja! Ik weet dat allebei de oma's er een maken. Ik zou het ook erg leuk vinden als er iets in zit voor mijn vriendquote:Op maandag 24 maart 2014 13:48 schreef _Bar_ het volgende:
Dat is het idee, maar in sommige beroepstakken/CAO's kom je er mee weg om het te gebruiken als een soort "uitgestelde" baanverkleining.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:32 schreef Twinkle20 het volgende:
Spirit ik snap dat dat lekker aantikt.
Maar zoals ik het begreoen heb neem je ouderschapsverlof op met de intentie om daarna toch weer je aantal uren op te pakken?
Deze regeling wordt alleen naar alle waarschijnlijkheid per 2015 afgeschaft. Dus reken je niet nu rijk met een vergoeding die er straks niet meer is. Ouderschapsverlof blijft, de vergoeding vanuit de overheid niet.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:11 schreef Spirit82 het volgende:
Hoi! Ik breek even in met wat info waar jullie misschien iets aan hebbenIk wist het in elk geval niet tijdens mijn zwangerschap en kom er nu pas achter bij het doen van belastingaangifte: als je ervoor kiest om minder te gaan werken na je bevalling (geldt ook voor je man/vriend) dan kun je beter zo lang mogelijk ouderschapsverlof opnemen, dan je contract naar beneden aan te laten passen. Je krijgt van de belastingdienst namelijk 4,29 euro per opgenomen uur terug! Bij ons tikte dat behoorlijk aan
![]()
http://www.belastingdiens(...)rschapsverlofkorting
En nou fingers crossed dat er niemand met de opmerking komt dat ik helemaal verkeerd belastingaangifte heb gedaan
Er staat nergens iets beschreven over intentie, maar je snijdt jezelf ermee in de vingers door geen gebruik te maken van een mooie financiele regeling die voor jonge ouders is getroffen. Een kind is duur zat!quote:Op maandag 24 maart 2014 15:32 schreef Twinkle20 het volgende:
Spirit ik snap dat dat lekker aantikt.
Maar zoals ik het begreoen heb neem je ouderschapsverlof op met de intentie om daarna toch weer je aantal uren op te pakken?
+ 1quote:Op maandag 24 maart 2014 15:48 schreef BlueEyes het volgende:
Ik weet ook niet beter dan dat het per 1 januari 2015 wordt afgeschaft.
Beetje jammer, want onze KDV-toeslag/geval is ook al minimaal dus wij hangen al in de hoofdprijs qua kosten om te blijven werken en ook nog eens opvang te hebben.
Die leek ons leuk qua compensatie namelijk.
Dan +1 ik deze weer evenquote:Op maandag 24 maart 2014 15:52 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
+ 1
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik 2 januari weer aan het werk en we verdienen genoeg, dus we betalen voor alles de hoofdprijs.
En ja, ik weet dat ik daar niet over moet klagen want ik heb het geld en er zijn mensen die het veul slechter hebben en whatnot, maar het voelt toch wel een beetje zuur soms.![]()
quote:Op maandag 24 maart 2014 15:52 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
+ 1
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik 2 januari weer aan het werk en we verdienen genoeg, dus we betalen voor alles de hoofdprijs.
En ja, ik weet dat ik daar niet over moet klagen want ik heb het geld en er zijn mensen die het veul slechter hebben en whatnot, maar het voelt toch wel een beetje zuur soms.![]()
dat halen we niet, maar we zitten erg hoog in de tarievenlijstjesquote:Op maandag 24 maart 2014 15:54 schreef kwakz0r het volgende:
[..]meer dan 118.000 moet je samen dan verdienen toch?
daar zitten wij lang niet aan (als we dat ooit al gaan halen
.
Goed te weten dat die regeling eruitgaat, en jammer inderdaad, maar goed, we redden het wel...
Dat is wel irritant. Ik zou toch even bellen, als het echt niet kan neemt ze toch niet op.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:54 schreef Dot. het volgende:
Hm, de vk zou tussen 2 en 3 komen, maar ze is er nog steeds niet. Ik durf niet zo goed te bellen, want stel dat ze midden in een bevalling zit, maar als ze nog een afspraak in het ziekenhuis moet regelen voor morgen moet dat natuurlijk wel voordat de poli dicht is...
Idd gewoon even bellen, je merkt vanzelf wel je ongelegen beltquote:Op maandag 24 maart 2014 15:54 schreef Dot. het volgende:
Hm, de vk zou tussen 2 en 3 komen, maar ze is er nog steeds niet. Ik durf niet zo goed te bellen, want stel dat ze midden in een bevalling zit, maar als ze nog een afspraak in het ziekenhuis moet regelen voor morgen moet dat natuurlijk wel voordat de poli dicht is...
Ik wil graag mijn uren blijven werken. Willen wij onder die grens uitkomen voor meer vergoedingen moet ik zo weinig gaan werken dat ik er echt niet leuk en gezellig van worden ga.quote:Op maandag 24 maart 2014 15:54 schreef kwakz0r het volgende:
[..]meer dan 118.000 moet je samen dan verdienen toch?
daar zitten wij lang niet aan (als we dat ooit al gaan halen
.
Goed te weten dat die regeling eruitgaat, en jammer inderdaad, maar goed, we redden het wel...
Hoe is het met de benauwdheid?quote:Op maandag 24 maart 2014 15:59 schreef Chanty het volgende:
[..]
Idd gewoon even bellen, je merkt vanzelf wel je ongelegen belt
quote:Op maandag 24 maart 2014 13:01 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Grappig, maar mijn ontlasting rookt juist naar rozen met een vleugje jasmijnEn niet dun maar ik boetseerde figuur-zwanen, helemaal vanzelf!
Maar serieus, ik kan het me niet herinneren. Los daarvan is het bij mij sowieso regelmatig dun en stinky, ivm chronische darmontstekingHet lijkt me niet iets abnormaals though
![]()
Als het goed is wel hoor. Weet mijn zus te vertellen. ( zij zit in dat vak ).quote:Op maandag 24 maart 2014 16:18 schreef Dot. het volgende:
Ik heb gebeld idd en ze had een bevalling en is nu onderwegMaar ik mag toch hopen dat ze de spoedlijn doorschakelen als ze bezig zijn? Dadelijk is er iets met je eigen bevalling en dan nemen ze niet op, moet er niet aan denken....
Tijdens een bevalling zijn er (normaal gesproken) best veel momenten waarop je vk de telefoon op kan nemen hoorquote:Op maandag 24 maart 2014 16:18 schreef Dot. het volgende:
Ik heb gebeld idd en ze had een bevalling en is nu onderwegMaar ik mag toch hopen dat ze de spoedlijn doorschakelen als ze bezig zijn? Dadelijk is er iets met je eigen bevalling en dan nemen ze niet op, moet er niet aan denken....
Ja, zul je zien dat ik op dat moment persweeen krijgquote:Op maandag 24 maart 2014 16:19 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Tijdens een bevalling zijn er (normaal gesproken) best veel momenten waarop je vk de telefoon op kan nemen hoor. Op het moment dat het hoofdje staat zal ze vast niet de tellie aannemen
Zo out of the blue terwijl je TLC zat te kijken ineens persweeënquote:Op maandag 24 maart 2014 16:22 schreef Dot. het volgende:
[..]
Ja, zul je zien dat ik op dat moment persweeen krijgIk ken mezelf
Precies!quote:Op maandag 24 maart 2014 16:23 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Zo out of the blue terwijl je TLC zat te kijken ineens persweeën
quote:Op maandag 24 maart 2014 16:23 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Zo out of the blue terwijl je TLC zat te kijken ineens persweeën
Zo bevallen die vrouwen op TLC ook altijd. Dan moeten ze 's nachts uit bed om te poepen, next thing you know ligt er een baby in de WCquote:
quote:Op maandag 24 maart 2014 16:28 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Zo bevallen die vrouwen op TLC ook altijd. Dan moeten ze 's nachts uit bed om te poepen, next thing you know ligt er een baby in de WC
Oh ik hoop niet dat ik zo overkwam! Ik gun iedereen zijn salaris van harte. Ik zou zelf best meer willen verdienen, maar ik ben niet ontevreden met wat we hebben. Bedragen boven een ton kan ik me simpelweg niet zo goed voorstellen omdat ik weet hoe mijn salarislijn voor de komende jaren eruitziet. Wij hebben samen ook bijna twee keer modaal overigens, maar er gaat vrij veel de deur uit aan studieschulden en voor mij ook nog collegegeldquote:Op maandag 24 maart 2014 16:03 schreef BlueEyes het volgende:
[..]
Ik wil graag mijn uren blijven werken. Willen wij onder die grens uitkomen voor meer vergoedingen moet ik zo weinig gaan werken dat ik er echt niet leuk en gezellig van worden ga.
Ik vind het soms wel bizar dat mensen zeggen dat wij het ons kunnen veroorloven want we verdienen genoeg.
Maar wij betalen ook genoeg belasting en reken maar dat we onze uren er ook voor maken (en die uren zijn ook vaak buiten kantoortijden en in weekenden voor ons beiden)
Toch he... in het kader van de horrorverhalen...quote:Op maandag 24 maart 2014 16:28 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Zo bevallen die vrouwen op TLC ook altijd. Dan moeten ze 's nachts uit bed om te poepen, next thing you know ligt er een baby in de WC
Oh bah, wat een naar verhaalquote:Op maandag 24 maart 2014 16:34 schreef BlueEyes het volgende:
[..]
Toch he... in het kader van de horrorverhalen...
Ik heb een kleintje thuis begeleid die met 26nogwat geboren is in de wcpot. Moeder dacht dat ze poepen moest en beviel, ze wist wel dat ze zwanger was hoor. De koude pot is de redding geweest bleek achteraf.
Moeder en kind met alle toeters en bellen en traumaheli en weet ik wat allemaal opgelapt en naar het ziekenhuis getransporteerd en na lange periode is het kleintje thuis gekomen.
Toen ouders me dat verhaal vertelden heb ik serieus kippevel van kruin tot tenen gehad.
Weet je wat ik me al heel lang afvraag maar tot nu toe nergens heb kunnen vinden? Wél hoeveel modaal is, maar niet of dat dan per gezin is, of per gezinslid dat een inkomen heeft.quote:Op maandag 24 maart 2014 16:32 schreef kwakz0r het volgende:
Wij hebben samen ook bijna twee keer modaal overigens,
quote:Op maandag 24 maart 2014 16:13 schreef Bolletje... het volgende:
![]()
Bedankt Coco, ik moest keihard lachen
Fijn dat t voorwerk iig nut heeftquote:Op maandag 24 maart 2014 16:54 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Hier was mijn controle weer in orde
Afspraak voor volgende week staat..
Ik ben ook voor het eerst getoucheerd en ik zit op een goede 1.5 cm, dus het voorwerk van vorige week had in elk geval een doel en heeft ook wat uitgehaald
Gadver, daar moet je toch niet aan denken!quote:Op maandag 24 maart 2014 16:34 schreef BlueEyes het volgende:
[..]
Toch he... in het kader van de horrorverhalen...
Ik heb een kleintje thuis begeleid die met 26nogwat geboren is in de wcpot. Moeder dacht dat ze poepen moest en beviel, ze wist wel dat ze zwanger was hoor. De koude pot is de redding geweest bleek achteraf.
Moeder en kind met alle toeters en bellen en traumaheli en weet ik wat allemaal opgelapt en naar het ziekenhuis getransporteerd en na lange periode is het kleintje thuis gekomen.
Toen ouders me dat verhaal vertelden heb ik serieus kippevel van kruin tot tenen gehad.
Per werkende, anders is het modaal inkomen per huishoudenquote:Op maandag 24 maart 2014 18:01 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Weet je wat ik me al heel lang afvraag maar tot nu toe nergens heb kunnen vinden? Wél hoeveel modaal is, maar niet of dat dan per gezin is, of per gezinslid dat een inkomen heeft.
Begrijp je wat ik bedoel? M. & ik werken allebei, tellen beide salarissen dan mee? Of kijkt het modale inkomen naar het gezinsinkomen? Ik vraag me dat serieus al tijden af![]()
[..]yw
Jammer dat ik je niet verder kon helpen though.
Gruwelijk offtopic, maar als men dus zegt "wij verdienen samen ruim boven modaal", kijken ze dan naar het modale inkomen 'van' één inkomen, en verdienen ze dan ruim boven dát modale inkomen?. Ik ben heel vaag, maar goedquote:Op maandag 24 maart 2014 18:10 schreef Theeleuter het volgende:
[..]
Per werkende, anders is het modaal inkomen per huishouden
Zowel mijn zusje als ik zijn een paar dagen nadat we niet te strippen waren bevallen, dus wie weetquote:Op maandag 24 maart 2014 18:12 schreef Dot. het volgende:
Fijn rijst! Hier ook helemaal goedgekeurd, bloeddruk was zelfs weer wat gezakt en vanaf morgen nu om de dag naar het ziekenhuis voor een uitgebreide check net zolang tot hij komt of dat hij wordt gehaald. Als alles goed blijft gaan gaan we sowieso wachten tot de 42 weken met inleiden hebben we besloten. Arie is nu wel ingedaald, maar daar heb ik niks van gemerkt. Hij is ook nog om zn as gedraaid, maar ook daar vrij weinig van gevoeld, dus hij heeft waarschijnlijk nog genoeg ruimteStrippen ging iig niet, dus ze verwachtte ook niet dat ik deze week nog ging bevallen. Sorry voor de dames die graag bovenaan willen staan
Ben benieuwd! Ik voel me iig nog erg zen, dus ik zie wel wat er gebeurdquote:Op maandag 24 maart 2014 18:23 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Zowel mijn zusje als ik zijn een paar dagen nadat we niet te strippen waren bevallen, dus wie weetFijn dat t allemaal goed gaat verder!
Ik vermoed dat men dan de 2 salarissen optelt en dat afzet tegen het bruto modaal inkomen, wat dus kant noch wal raakt.quote:Op maandag 24 maart 2014 18:15 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Gruwelijk offtopic, maar als men dus zegt "wij verdienen samen ruim boven modaal", kijken ze dan naar het modale inkomen 'van' één inkomen, en verdienen ze dan ruim boven dát modale inkomen?. Ik ben heel vaag, maar goed
Om het ontopic te maken: Nog maar 9 dagen werken en dan verlof!
en toch... zo logisch is dat niet. Wij halen met z'n 2en net de ¤33.000,-. Toch kunnen we redelijk rondkomen met z'n 4tjes (straks 5'en). T houdt niet over en grote uitgaven moeten we voor sparen, maar het is goed te doen.quote:Op maandag 24 maart 2014 18:42 schreef Theeleuter het volgende:
[..]
Ik vermoed dat men dan de 2 salarissen optelt en dat afzet tegen het bruto modaal inkomen, wat dus kant noch wal raakt.
Edit: tenzij ze het afzetten tegen 2x modaal... Anders Is het ook wel erg karig. Modaal is iets van ¤33.000, dat je daar met 2 boven komt, lijkt me wel logisch.
Anyhoe, morgen 40 weken, niet gedacht dat te halen
Dan gaan we tegelijk met verlofquote:Op maandag 24 maart 2014 18:15 schreef Cocotrimonium het volgende:
[..]
Om het ontopic te maken: Nog maar 9 dagen werken en dan verlof!
Holy sh*tquote:Op maandag 24 maart 2014 19:01 schreef Theeleuter het volgende:
Bruto per jaar? Nou ja, het voordeel is wel dat je meer toeslagen e.d. krijgt. Maar snap dat je dan inderdaad moet sparen voor grote uitgaves.
Ik besef me overigens goed dat wij het erg goed hebben met een bruto jaarsalaris van iets boven de 40.000 pp.
Al denk ik dat ik nog steeds half zal flauwvallen elke maand van de KDV rekening van ¤1.800 (krijgen we zo'n ¤700 p/m van terug).
Maar dan moet baby eerst buiten komen spelen!
Flinke bedragen zeg! Ik zou dan een au-pair overwegen (mits ik er ruimte voor had...)quote:Op maandag 24 maart 2014 19:57 schreef Chanty het volgende:
[..]
Holy sh*tvoor hoeveel kinderen is dat? En hoeveel dagen?
disclaimer: niet iedereen zal een mening hebben over vergaande medicalisering in de zorg, niet iedereen zal het een slecht iets vinden, deze post moet da ook vooral ter info gelezen wordenquote:Kom in actie - Geef de zwangere een stem in de geboortezorg
Moeders, kom in actie!
Zwangeren, moeders, vrouwen van Nederland: in alle stilte wordt de geboortezorg ingrijpend op de schop genomen, zonder dat dit jullie wordt verteld. Elke bevalling zal binnenkort medisch benaderd worden en je zult als een patiënt worden behandeld. Je bent niet meer zwanger, maar ziek, en bevallen is gevaarlijk.
Laat je niet bang maken; nog nooit bleven er zoveel baby’s leven en waren ze zo gezond als in de 21ste eeuw! Angst is een krachtig middel om je in de richting van meer zorg te duwen. Maar wat kost dat? En wie verdient daar het meeste aan? En belangrijker: wat betekent dat voor jou, je bevalling en hoe je daarop terugkijkt?
Het Nederlandse systeem was uniek in de wereld en is een voorbeeld voor veel andere landen. De verloskundige begeleidt gezonde zwangerschappen en verwijst naar de gynaecoloog in het ziekenhuis als er extra zorg nodig is. Dit is de kracht van het systeem: de samenwerking en het evenwicht tussen verloskundigen en gynaecologen. Veel studies tonen aan dat deze vorm van zorg veilig, effectief en goedkoop is.
Dit evenwicht is nu al op veel plaatsen ingrijpend veranderd en dit proces gaat door. In het nieuwe systeem krijgt de zwangere altijd een gynaecoloog te zien tijdens de zwangerschap, ook als de zwangere en haar kind gezond zijn. Er komen steeds meer regels die er toe leiden dat de meeste vrouwen standaard in het ziekenhuis moeten bevallen. Voor ziekenhuizen en specialisten levert dit financieel veel op. Het nieuwe systeem wordt óver de rug van de zwangere heen verkocht aan de minister onder het mom van veiligere, betere zorg voor moeder en kind, maar ondertussen gaat het om geld en macht. Laat dit niet zomaar gebeuren!
In het nieuwe systeem wordt vooral door een medische bril naar zwangerschap en bevallen gekeken. Dat is goed als er iets aan de hand is, maar dit leidt tot onnodige medicalisering van de gezonde zwangerschap. Dat geeft een schijnveiligheid die niet gebaseerd is op wetenschappelijk bewijs. In tegendeel, overbehandeling en onnodige ingrepen liggen op de loer. Het nieuwe systeem zal niet zorgen voor betere, maar juist voor slechtere resultaten - onnodig medisch handelen en schade door medisch handelen.
De GeboorteBeweging maakt zich hard voor de rechten van de vrouw tijdens zwangerschap, bevalling en kraambed. We willen deze rechten verankerd krijgen in de geboortezorg. Met de nieuwe richtlijnen en het nieuwe systeem lijkt dat bijna een verloren zaak. Op zeer korte termijn is het gedaan met je recht om te beslissen, hoe, waar en met wie je bevalt.
Daarom roepen wij op tot actie, om voor jou en voor je (klein)kinderen eigen keuze en hoogwaardige zorg veilig te stellen! Wat kun jij doen?
Als eerste: blijf op de hoogte van de acties die zullen volgen via Facebook facebook.com/GeboorteBeweging, Twitter twitter.com/gebbew of geef je op voor de nieuwsbrief via actie@geboortebeweging.nl
Als tweede: onderteken deze petitie: Petitie Geef de zwangere een stem in de geboortezorg: petities.nl/petitie/geef-de-zwangere-een-stem-in-de-geboortezorg Wij zullen deze petitie aanbieden aan de minister.
Namens de GeboorteBeweging,
Je kunt bij de GeboorteBeweging terecht voor informatie over je rechten tijdens zwangerschap, bevalling en kraambed (onder andere over keuzevrijheid, informed consent en refusal, recht op lichamelijke integriteit). Ook werken we aan de versteviging van de positie van de zwangere in de zorg. We hebben een Facebookgroep waar we je aan kunnen toevoegen. Als je dat wilt, kun je een vriendschapsverzoek doen aan de persoon GeboorteBeweging op Facebook: www.facebook.com/geboorte.beweging
Wij verdienen samen net iets meer dan 2x modaal en betalen 470 euro netto per maand voor 3 dagen. En dan zit ons kdv nog vrij laag met hun uurtarief.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:40 schreef Stormqueen het volgende:
ik heb het net ook even berekend voor 1 kind, drie dagen. 665 euro netto per maand![]()
Haha, 2 kinderen en elk 3 dagen in de week. Man en ik werken allebei 4 dagen p/w. Niet werken is overigens duurderquote:Op maandag 24 maart 2014 19:57 schreef Chanty het volgende:
[..]
Holy sh*tvoor hoeveel kinderen is dat? En hoeveel dagen?
Toch staat het er los van. Google maar eens op onderzoeken naar het babysterftecijfer.quote:Op maandag 24 maart 2014 21:07 schreef kwakz0r het volgende:
Dank voor de info mignonne. Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel opgelucht was dat ik werd overgedragen omdat ik absoluut niet wilde thuisbevallen, en de eigen bijdrage is toch best een obstakel. ..
Ik sta niet negatief tegenover de verloskunde, maar ik kan me niet echt vinden in dit verhaal. Het gaat er wel aan voorbij dat er in NL en relatief hoge babysterfte is en ik kan dat toch niet los zien van de nlse gewoonte om bevallingen juist niet als iets medisch te zien.
Maar goed, dat is misschien geen populaire mening
Voor die eigen bijdrage is altijd wat te verzinnenquote:Op maandag 24 maart 2014 21:07 schreef kwakz0r het volgende:
Dank voor de info mignonne. Ik moet eerlijk toegeven dat ik wel opgelucht was dat ik werd overgedragen omdat ik absoluut niet wilde thuisbevallen, en de eigen bijdrage is toch best een obstakel. ..
Ik sta niet negatief tegenover de verloskunde, maar ik kan me niet echt vinden in dit verhaal. Het gaat er wel aan voorbij dat er in NL en relatief hoge babysterfte is en ik kan dat toch niet los zien van de nlse gewoonte om bevallingen juist niet als iets medisch te zien.
Maar goed, dat is misschien geen populaire mening
Ja, ergens wist ik dat ook wel. Het is meer het idee in mijn hoofd dat het minder veilig is ofzo.quote:Op maandag 24 maart 2014 21:14 schreef mignonne het volgende:
[..]
Voor die eigen bijdrage is altijd wat te verzinnendaar heb jij niets aan :p maar mocht dat voor een ander een obstakel zijn dan is het zeker iets om te bespreken met je verloskundige. Geld moet nooit je motivatie zijn om thuis te willen bevallen.
Hoge babysterfte is erg relatief en heeft ook met veel andere zaken te maken, zoals de manier waarop baby's meetellen wanneer zij overleden zijn. In omliggende landen worden bijvoorbeeld alleen baby's van >1000 gram meegeteld. Dat scheelt enorm op het totaal. Desalniettemin lag het aantal in NL iets hoger een aantal jaar terug. 'grappig' genoeg, lag dat aantal niet hoger in de zwangerenclub die onder zorg van een verloskundige zijn, en dat heeft weer alles te maken met ons systeem van risico-selectie. Verloskundigen zijn opgeleid om laag-risico zwangeren te begeleide en continu van preconceptie tot nacontrole, de afweging te maken of het risico nog steeds laag is of dat er toch verwezen moet worden naar het ziekenhuis etcetera.
Logisch ja, er staat inderdaad niet heel veel informatie in.quote:Op maandag 24 maart 2014 21:11 schreef Sugarsnap het volgende:
Ik vind het heel dubbel. Ten eerste, wát gaat er precies veranderen en per wánneer? Op de site kan ik er helaas geen info over vinden.
Ik wil deze keer graag thuis bevallen, ook al heb ik absoluut geen slechte ervaringen met mijn 2 ziekenhuisbevallingen. Maar deze gingen uiteindelijk zo goed, dat ik geen noodzaak zie om in het ziekenhuis te zijn. En ik kan met 5 minuten in het ziekenhuis zijn mocht het nodig blijken.
Ik wil graag tekenen, zodat dit mogelijk blijft, maar ik zou ook graag meer informatie willen hebben...
Maar dat mág ook!!quote:Op maandag 24 maart 2014 21:22 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ja, ergens wist ik dat ook wel. Het is meer het idee in mijn hoofd dat het minder veilig is ofzo.
Ik ben misschien gewoon wat afkerig van het idee dat ik het allemaal zelf zou moeten bepalen. Het geeft mij gek genoeg rust dat er iemand anders ook "over gaat". Maat goed, ik ben ook niet echt een zelfbarendepowervrouw qua karakter misschien.
Daar komt het straks wel steeds meer en meer op neer ja. Er zijn regio's waar men met een bmi van boven de 30 al niet meer thuis mag bevallen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 24 maart 2014 21:38 schreef Sugarsnap het volgende:
Dus als ik het goed begrijp, Mignonne, is elke zwangerschap die maar enigszins niet ideaal is (ik noem maar wat, geen bmi <27, bijv) naar de gyn gestuurd en medisch behandeld? (even heel kort door de bocht)
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Iedere zwangere moeten binnen het redelijke zelf kunnen bepalen waar en hoe ze deze ingrijpende en levensbepalende tijd willen doorbrengen. Ik ben dolgelukkig met mijn verloskundigen en baalde als een stekker dat ik tijdens de zwangerschap van E. ben doorgestuurd naar de gyn die erg onpersoonlijk was.
Ik heb bewust weer voor dezelfde praktijk gekozen, omdat de dames daar mijn geschiedenis kennen en ondanks dat mijn bmi bijvoorbeeld nog steeds niet ideaal is (maar gelukkig wel een stuk minder) gewoon te kennen hebben gegeven dat ze deze bevalling heel graag lekker bij mij thuis willen doen.
quote:Op maandag 24 maart 2014 21:53 schreef Kimpossible het volgende:
Hoewel ik fijne verloskundige zorg een prachtig goed vind, kan ik deze ontwikkelingen niet los zien van mijn eigen ervaringen met de vk praktijk hier.
Ik heb me door de praktijk geen moment serieus genomen gevoeld, maar nog kwalijker werd het m.i. toen er na fors bloedverlies met 21 wk zwangerschap niets meer gedaan werd dan even met de doppler luisteren en vervolgens al mijn zorgen wegwuiven alsof ik gek was. Mijn geluk is dat ik in het zh werk en door goed contact met de gyns heel snel onder een echoknop lag en overgenomen werd. Gevolg? Een telefoontje van een verontwaardigde vk die maar al te goed liet blijken dat ze het de grootst mogelijke onzin vond allemaal. En dat terwijl er zulke duidelijke protocollen zijn bij fors en aanhoudend bloedverlies. De gyn was op zijn beurt dan ook geschokt door de onverantwoorde manier van handelen. Nu is voor mijn bloedverlies geen wereldschokkende oorzaak gevonden, maar ik heb wel 16 weken gebloed en voor hetzelfde geld was het een placentagerelateerd probleem en had ik nu geen gezond kindje![]()
Doe daar nog een kraambed door dezelfde praktijk bovenop, waarin ik wederom niet serieus genomen werd en een verborgen te korte tongriem werd afgedaan als modegrill en we gaan niet klieven, waarop de kno arts weer boos was en het moge duidelijk zijn dat ik de touwtjes-in-eigen-handen-policy van de vk niet echt aangenaam vind.
Moraal van het verhaal: er zijn niet alleen lieve mignonnetjes, maar ook arrogante praktijken waarbij je een verwijzing haast moet afdwingen. Ik voel me daar niet veilig bij en ondanks het medische ben ik veel gerustgesteld en altijd serieus genomen in het zh door de gyns en tweedelijn. Een subjectief verhaal, maar ik denk dat sommige vks dit soort nieuwe richtlijnen nodig hebben om beter en veiliger te kunnen begeleiden.
Maaaar, mijn grote maar, ik ben wel heeel erg voor eigen keuze en zulks. Als een zwangere bekend is met de voor- en nadelen van welke keuze en afweging in welke fase van de zwangerschap dan ook, moet ze lekker zelf kunnen kiezen.
+1. Ook al heb ik zelf die keuze niet meer, anderen moeten dat nog wel hebbenquote:Op maandag 24 maart 2014 21:52 schreef Cwen het volgende:
Getekend, mignonne! Ik ben erg voorstander van eigen keuze.
Jij ging toch nog een kind krijgen en dan leuk bij mij in de praktijk?quote:Op maandag 24 maart 2014 22:00 schreef GotC het volgende:
[..]
+1. Ook al heb ik zelf die keuze niet meer, anderen moeten dat nog wel hebben
Ik vraag me af hoeveel nut dat heeft. Een praktijk met 4 dames van het kaliber 'alle wijsheid in pacht'. Ik weet wel dat ik een eventuele volgende zwangerschap wel een stadje verder ga en never meer voor deze praktijk zou kiezen (als t bloedverlies tijdens zwangerschap en een litertje postpartum geen indicatie op zouden leveren, that is. Maar das iets voor het nagesprek bij de gynquote:Op maandag 24 maart 2014 22:00 schreef mignonne het volgende:
[..]![]()
![]()
On a serious note though, ga je wel een klacht bij ze indienen? :-/
Jaaa dat is idd de afspraakquote:Op maandag 24 maart 2014 22:02 schreef mignonne het volgende:
[..]
Jij ging toch nog een kind krijgen en dan leuk bij mij in de praktijk?![]()
ik overweeg heel misschien een praktijk te starten in mn woonplaats, das best te doen toch?![]()
Het levert altijd iets op, een tegengeluid dat niet iedereen zich kan vinden in die werkwijze bijvoorbeeld. Je kunt een klacht indienen bij de KNOV en die beslissen dan of de klacht ontvankelijk is, de klacht wordt daarna met de praktijk opgenomen. Het is niet iets wat ze zo naast zich neer kunnen leggen. Het is ook niet zo dat ze direct de praktijk kwijt zijn natuurlijk, maar zij zullen misschien wel moeten kunnen verantwoorden waarom ze zo gehandeld hebben zoals ze gedaan hebben. En als dat niet volgens geldende normen is (of goed onderbouwt daar van afgeweken) dan kunnen ze daarvoor op de vingers worden getikt.quote:Op maandag 24 maart 2014 22:04 schreef Kimpossible het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel nut dat heeft. Een praktijk met 4 dames van het kaliber 'alle wijsheid in pacht'. Ik weet wel dat ik een eventuele volgende zwangerschap wel een stadje verder ga en never meer voor deze praktijk zou kiezen (als t bloedverlies tijdens zwangerschap en een litertje postpartum geen indicatie op zouden leveren, that is. Maar das iets voor het nagesprek bij de gyn)
Yayquote:Op maandag 24 maart 2014 22:07 schreef GotC het volgende:
[..]
Jaaa dat is idd de afspraakEn wat een supertof plan! Als je me wil hebben, dan graag
Ja, dat is ook zo.. Weet je, ze brengen alles met van die poezelige snoetjes en zoete stemmetjes, waardoor je je bijna schuldig voelt richting henquote:Op maandag 24 maart 2014 22:11 schreef mignonne het volgende:
[..]
Het levert altijd iets op, een tegengeluid dat niet iedereen zich kan vinden in die werkwijze bijvoorbeeld. Je kunt een klacht indienen bij de KNOV en die beslissen dan of de klacht ontvankelijk is, de klacht wordt daarna met de praktijk opgenomen. Het is niet iets wat ze zo naast zich neer kunnen leggen. Het is ook niet zo dat ze direct de praktijk kwijt zijn natuurlijk, maar zij zullen misschien wel moeten kunnen verantwoorden waarom ze zo gehandeld hebben zoals ze gedaan hebben. En als dat niet volgens geldende normen is (of goed onderbouwt daar van afgeweken) dan kunnen ze daarvoor op de vingers worden getikt.
Je liter post partum levert je een plaats-indicatie op, niets meer neits minder. Een volgende zwangerschap mag gewoon weer bij de verloskundige begeleid worden (mits geen andere bijkomende problematiek), en voor de bevalling ga je dan met je eigen verloskundige in het ziekenhuis bevallen, met een waakinfuus, basically is dat een infuus wat wel geprikt is maar waar niets op aangesloten is.
Vloeien post-partum heeft een herhaal-risico van 10-15%, medisch gezien is dat een groot risico. Relatief gezien heeft 85 tot 90% dus géén fluxus na een volgende bevalling. Je gyn kan je er vast meer over vertellen.
Nou hequote:Op maandag 24 maart 2014 22:20 schreef Bolletje... het volgende:
Ooh je zou Mignonne maar als je vk hebben
Dan kan je nooit iets slechts over je vk zeggenquote:Op maandag 24 maart 2014 22:20 schreef Bolletje... het volgende:
Ooh je zou Mignonne maar als je vk hebben
quote:Op maandag 24 maart 2014 22:23 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Dan kan je nooit iets slechts over je vk zeggen
(hier online dan)
quote:Op maandag 24 maart 2014 22:26 schreef mignonne het volgende:
[..]![]()
ik wil een smiley met een epi-schaar
Voor mij nog een reden om de concurrentie aan te gaan.quote:Op maandag 24 maart 2014 22:32 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
Ah daarom vind ik mijn vk's nog wel leuk. Die hebben nooit hoeven knippen![]()
dat lieten ze anderen doen
quote:Op maandag 24 maart 2014 22:33 schreef mignonne het volgende:
[..]
Voor mij nog een reden om de concurrentie aan te gaan.
Zal ze leren om mijn perineum te verwoesten!![]()
Aaaahhh ok, dat komt geloof ik naar verhouding wel overeen met wat wij ongeveer kwijt zouden zijn (als ik weer een baan heb). Ik weet niet, maar ik hoor iedereen steeds roepen dat je zo weinig toeslag krijgt van de BD als je bovenmodaal verdient. Maar persoonlijk vind ik het nog wel netjes. Ja het is schreeuwend duur die opvang, maar op basis van wat ik altijd had begrepen van mensen, valt het me eigenlijk soort van meequote:Op maandag 24 maart 2014 21:12 schreef Theeleuter het volgende:
[..]
Haha, 2 kinderen en elk 3 dagen in de week. Man en ik werken allebei 4 dagen p/w. Niet werken is overigens duurder
Edit, ter verduidelijking. Rekening is nu 900 euro p/m voor 1 kind, 3 dagen p/w (dus 2 is 1800 p/m). Wij krijgen zo'n 450 p/m terug van de BD. Voor nummer 2 moeten we zelf uiteindelijk iets minder dan 300 euro p/m betalen en komen we netto rond 750 p/m voor de opvang uit.
Bedoel je niet Arts in Opleiding (AIO)? Een coschapper gynaecologie/verloskunde is in het eerste jaar van de masterfase, althans waar ik zit, waarop nog twee jaar volgen voor je afstudeert als basisarts. En ook al zou het in jouw regio wel in het laatste jaar zijn, moet zij alsnog eerst specialiseren voordat zij überhaupt de naam gynaecoloog mag dragen. Dan zou ze in de laatste half jaar van haar specialisatie willen wachten en toekijken bij een bevallingquote:Op maandag 24 maart 2014 21:33 schreef mignonne het volgende:
overigens heeft een ziekenhuis ook veel schijnveiligheid. Zo was ik in december 2012 nog bij een bevalling waarvan de toen co-assistent zei dat het haar eerste bevalling was en dat ze graag nog even toekeek. Zes maanden later ging ik stage lopen in het ziekenhuis en stond diezelfde dame, inmiddels met diploma op zak, in haar eentje de scepter te zwaaien over de hele afdeling verloskunde. Ze had minder bevallingen begeleid dan ik op dat moment als tweedejaars student verloskunde. En ze had haar training crisisvaardigheden ook nog niet gehad.
Ik heb last van chronische ontstekingen in mijn liezen en oksels. Deze zijn oa hormoongerelateerd, en worden ook getriggerd door het dragen van inlegkruisjes en maandverband.quote:Op maandag 24 maart 2014 22:29 schreef mignonne het volgende:
Sugarsnap hoe komt het dat je ontstekingen hebt in je liezen? Heb je al een andere maat tena geprobeerd? of ander ondergoed waar je minder irritatie van hebt? Vervelend probleem zeg.
Ah, jij woont ook in de omgeving hier? Gezellig! Alleen wil ik geen kinderen meerquote:Op maandag 24 maart 2014 22:33 schreef mignonne het volgende:
[..]
Voor mij nog een reden om de concurrentie aan te gaan.
Zal ze leren om mijn perineum te verwoesten!![]()
Nopequote:Op maandag 24 maart 2014 22:35 schreef Skittles het volgende:
[..]
Bedoel je niet Arts in Opleiding (AIO)? Een coschapper gynaecologie/verloskunde is in het eerste jaar van de masterfase, althans waar ik zit, waarop nog twee jaar volgen. En ook al zou het in jouw regio wel in het laatste jaar zijn, moet zij alsnog eerst specialiseren voordat zij überhaupt de naam gynaecoloog mag dragen. Dan zou je in de laatste half jaar van haar specialisatie willen wachten en toekijken bij een bevallingDat vind ik best kwalijk.
Desalniettemin ben ik het wel met je eens dat er een schijnveiligheid heerst in het ziekenhuis
Ugh, ik vind dat echt zo kwalijk. Niet van haar kant natuurlijk, misschien ook wel een beetje dat ze er niks van zegt en het gewoon doet, maar ik zie het zo vaak dat een onervaren net-afgestudeerde zo in het diepe wordt gegooid.quote:Op maandag 24 maart 2014 22:39 schreef mignonne het volgende:
[..]
Nope
Ik bedoel een co-assistent of semi-arts, de term verschilt per opleiding geloof ik. Maar laatste fase master in elk geval.
En die heeft daarna gesolliciteerd op een ANIOS plek gyn. En dus gekregen. Zij was dan ook geen gynaecoloog maar arts-assistent op dat moment. Desalniettemin stond ze er alleen voor 's nachts en had ze de leiding over de verloskamers, de afdeling gyn en de kraamafdeling. Met een gynaecoloog die met een dikke knipoog zei "en niet bellen hè! ik wil slapen vannacht"
Ik neem mn pet heel diep af voor haar dat ze zo overeind is gebleven want als ik die bak verantwoordelijkheid zie die zij ineens voor haar kiezen heeft gekregen na afstuderen pfoe.
Niks eigenlijk, maar het is mijn eerste bevalling en ik voel me toch wat prettiger bij een wat meer ervaren persoon denk ik, gewoon omdat alles voor mij ook nieuw is. Al kan juist een verse blik heel fijn zijn bij medische zaken heb ik altijd gemerkt, maar ik zit niet zo te wachten op dubbel getoucheerd te worden bijvoorbeeld. Al zal dat niet zo snel gebeuren bij een co, maar meer bij een stagiaire lijkt me. Maar ik vind het ook wel een fijn idee dat stel dat ik in zo'n situatie kom waarbij een co in het diepe wordt gegooid ik altijd kan verwijzen naar mn geboorteplan en die gyn uit zn nest kan laten trommelen als ik merk dat ik meer begeleiding wil.quote:Op maandag 24 maart 2014 23:03 schreef Skittles het volgende:
[..]
Ugh, ik vind dat echt zo kwalijk. Niet van haar kant natuurlijk, misschien ook wel een beetje dat ze er niks van zegt en het gewoon doet, maar ik zie het zo vaak dat een onervaren net-afgestudeerde zo in het diepe wordt gegooid.
Ook als co-assistent wordt je soms zo overwerkt en mag je alle klusjes opknappen waar de rest van de artsen hun neus voor ophalen of niet willen uitvoeren.
Maar ja gelukkig ga ik de verloskunde niet op en mag ik me later hopelijk vermaken bij de oudjes![]()
Wat is eigenlijk het negatieve aan een co dan Dot?
Voor nu denk ik: Als ze er bij mij bij willen zijn, dan stap maar binnen. Ze moeten het toch zien en leren.
Misschien denk ik er ook wel te makkelijk over, omdat ik vaak ook aan de andere kant van het bed sta en me af en toe toch flink beledigd voel als ik weer word gekleineerd dat ik 'maar' in opleiding ben, er daarom niks vanaf weet en mijn hulp pertinent weigeren of me wegsturen met een "Haal maar een echte dokter".
Ik hoop het ook voor je, daarna is een goede nacht ook even niet mogelijkquote:Op dinsdag 25 maart 2014 06:10 schreef Rijstebuiltje het volgende:
En aanwezig
Super vroeg maar met maar maximaal 3 uurtjes per nacht weet ik inmiddels niet beter..![]()
Vermoeiend is het wel, dus hopelijk kan ik voordat ik ga bevallen nog 1 keer een goede nacht maken!
Heb je dan last van hidradenitis ?quote:Op maandag 24 maart 2014 22:36 schreef Sugarsnap het volgende:
[..]
Ik heb last van chronische ontstekingen in mijn liezen en oksels. Deze zijn oa hormoongerelateerd, en worden ook getriggerd door het dragen van inlegkruisjes en maandverband.
Bij menstruatie heb ik het ondervangen door een menstruatiecup en wasbare inlegkruisjes, maar dat werkt helaas niet bij urineverlies.![]()
Een onsteking is net open gegaan (sorry voor het onsmakelijke beeld) en dat lucht enorm op. Nu hopen dat de verkoudheid snel voorbij is en ik geen urine meer verlies.
Heb hem net eindelijk even gevoeld. Gisteren was hij ook best rustig, maar denk dat hij gewoon anders ligt en ik hem daardoor minder voel. En het daardoor ook weer zo benauwd heb. Dus ik ga me maar niet teveel zorgen maken.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:14 schreef Fazzoletti het volgende:
Goedemorgen vroege vogels!
Klinkt pijnlijk SugarHopelijk wordt het snel wat beter!
Chanty, hoop dat Fernando ondertussen weer goed wakker is![]()
Kursor, vooral blijven praten over je angst. Hoop dat je vk/gyn je kan helpen hierbij.
verder ben ik veel vergeten, sorry...![]()
Vandaag 33 weken!![]()
En halleluja voor mannelijke nesteldrangVriend heeft het opeens helemaal te pakken, eindelijk
![]()
![]()
Die co of stagiaire die er bij mij bij was die kon ik dus wel iets aandoen op een gegeven moment. Ze hadden gezegd dat ze niets zou doen, alleen kijken. Maar ze heeft toch bibberend een infuus geprikt, 10 keer mijn bloeddruk gemeten. Ik had zo'n automatisch bloeddruk ding om die volgens mij aan het CTG apparaat aangesloten was, maar ze wist niet hoe hij werkte dus deed ze die telkens af en ging ze handmatig meten.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 07:47 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik hoop het ook voor je, daarna is een goede nacht ook even niet mogelijk![]()
.
Voor wat betreft een co, ik wilde dat niet bij mijn bevalling, maar er was er toch een. Super lieve meid die niet in de weg liep en steeds mijn hand vast hield als ik daar behoefte aan had. Wist precies de juiste dingen te zeggen en extra uitleg te geven... Volgende keer wil ik haar er weer bij.
(Ik heb haar hand ook nog diverse kusjes gegeven, maar toen had ik niet door dat zij het was en dacht ik de hand van mijn man vast te hebben).
Whoehoeoeoequote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:24 schreef Theeleuter het volgende:
Was ik helemaal vergeten te zeggen: 40 weken vandaag!![]()
En zo weer gezellig langs de vk. Begin nu overigens goed vocht vast te houden
De herinnering verandert, het wordt minder scherp. Gek hoe zoiets werkt...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:24 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik ben blij dat jouw ervaring met de co wel goed was. Het is zo fijn als je mensen die je vertrouwd en waar je je gesteund en fijn bij voelt om je heen hebt. Heb je je bevalling al een beetje een plekje kunnen geven Burd?
Goed te lezen Burdie dat het voor jou zo werktquote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:47 schreef Burdie het volgende:
[..]
De herinnering verandert, het wordt minder scherp. Gek hoe zoiets werkt...
Dat viel me ook al op, hoe verschillend mensen omgaan met zoietsquote:Op dinsdag 25 maart 2014 09:53 schreef Kursor het volgende:
[..]
Goed te lezen Burdie dat het voor jou zo werkt. Ik vind het bijzonder om te lezen hoe verschillend mensen op zulke situaties reageren en dat geen enkele reactie raar is. Valt mij wel op hoe flexibel/gemakkelijk het bij sommige mensen gaat qua verwerking. Als ik de Posts van Nikki lees, dan kan ik me niet voorstellen dat het nog geen twee weken geleden was. Niet bij iedereen is dat helaas het geval of er komt mogelijk later een terugslag. Kan je eventueel ook nog iets met het nagesprek over een tijdje?
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:05 schreef Stormqueen het volgende:
En àls je er uiteindelijk toch snel een goed overheen komt zonder trauma's is dat alleen maar fijn lijkt me. Het lijkt me vreselijk kut als het wel blijft hangen, maar ik zou ook niet proberen om opzettelijk "in het trauma te blijven hangen" als je er eigenlijk al uit gestapt bent (bewust / onbewust). Daarmee vel ik overigens geenszins een oordeel over wie dan ook hoor! Als ik iets geleerd heb in de afgelopen maanden is dat er geen peil op te trekken valt als het gaat om zwangerschap en alle emoties die daar bij komen kijken
Ben ik het mee eens hoor en normaal gesproken vind ik stagiaires echt geen enkel probleem en laat ik ze met alle liefde in me porren, maar bij mn eerste bevalling liever even nietquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:18 schreef BlueEyes het volgende:
Ik vind het jammer hoe snel gezegd wordt dat stagiaires oid niet 'gewenst' zijn.
Onze vk's en gyns zijn ook allemaal op het nulpunt begonnen.
Ze zullen het ook moeten leren en dat kan alleen maar door meekijken en doen onder begeleiding van een ervaren persoon.
Ik bedoel hiermee niet dat je maar alles dubbel hoeft te ondergaan tijdens de bevalling of 3/4 verschillende extra erbij te hebben, maar geef deze mensen ook een kans te leren.
Want zij kunnen niet leren uit een boekje of van de pc, dat moet toch echt op echte mensen.
En ja dan kan zoals bij Nikki het soms niet lekker lopen, het is ook goed dit terug te koppelen.
Wat wel en wat niet goed ging, anders leren ze het niet en doen ze bij eeen ander het misschien weer 'fout'.
Vergeet niet, mignonne is dan misschien bijna vk, maar heeft ook ergens een start moeten maken en is volgens mij als ik het goed begrepen heb ook nog stagiaire.
Maar we roepen hier wel massaal hier dat we haar graag aan het bed zouden willen hebben.
(sorry mignonne, moest je even als voorbeeld aandragen)
Ik wil echt niemand iets opdringen over je moet leerlingen/stagiaires/co's of wat ook toestaan mee te kijken hoor.
Ieders eigen keus!
Ik zou gewoon even bellen Chanty! Het gaat in jou en je kleintje en je valt ze niet lastig joh. Het is hun werk!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:28 schreef Chanty het volgende:
Ik sluit me aan bij BE, mag best een stagiaire bijEn als ze echt verstorend werkt dan geef ik het wel aan.
Ik twijfel toch weer om wel of niet te bellen. Nog steeds ontzettend benauwd en hartkloppingen en hij is gewoon zo stil. Maar het is vast niks en ik wil ze niet voor niks lastig vallenVooral niet na het lezen van de bedragen die Mignonne gisteren noemde
Oh, maar ik vind mannelijke gyns eigenlijk sowieso wel fijn, dus misschien dat ik daar dan idd wel voor zou kiezenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:25 schreef mignonne het volgende:
True BE![]()
En er zit een enorm verschil van persoon tot persoon in stagiairs en co's. Er zijn mensen bij die gewoon wat meer moeite hebben met aanvoelen waar iemand behoefte aan heeft.
Maar ik moet zeggen dat ik er zelf, als student, gewoon wel heel erg moeite mee heb. Ik moet mezelf een beetje opdringen soms anders kom ik niet aan mijn verrichtingen en kan ik niet afstuderen. Aan de andere kant, ik vind een bevalling te bijzonder om te laten overschaduwen door aanwezigheid van een student als je dat niet wilt. Het is wat mij betreft iets anders dan een co die een anamnese afneemt in het ziekenhuis op een andere afdeling, of een verpleegkunde-student die pre-operatief een katheter komt inbrengen ofzo.
Maar goed, that having said zijn studenten vaak net wat meer bezig met het begeleiden van iemand, handjes vasthouden, meehelpen met wegpuffen etcetera. En als je nou de dag van een mannelijke co-assistent wilt maken, laat ze dan aanwezig zijndie arme jongens hebben het zo zwaar op de afdeling verlos, worden aan de lopende band geweigerd bij bevallingen
begrijpelijk wel hoor, maar de co's die ik zag zijn stuk voor stuk schatjes. Behalve die ene die het vreselijk vond op de verloskamers, die wilde orthopeed worden "lekker met hamers en boormachines" haha, hij stelde zich steeds voor met "als u geen co wilt begrijp ik dat wel hoor"
hopen voor hem dat hij zn coschap niet over hoeft te doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |