abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 11:23:27 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_138067666
Langzaam aan wordt het dan toch tijd om in Huize Vonk wat dingen te gaan doen, aan de buitenkant zit sowieso nog wel een hoop werk wat dit jaar echt moet. Zo kijken we nog steeds tegen een afgrijselijke erfafscheiding aan.

De huidige erfafscheiding is een coniferenhaag die ergens in 1980 ofzo gepoot is; het is ook nog een bonte versie waar allerlei kleuren coniferen gebruikt zijn. Blauw, groen, lichtgroen en bruin :')

En hij is ook niet meer bepaald mooi vol..

Nu willen we wel wat anders plaatsen, maar we hebben echt zo geen idee wat nu mooi kan zijn.
In ieder geval willen we geen coniferen weer terug plaatsen. En een typische oud hollandse schutting willen we ook niet plaatsen :P

Je ziet tegenwoordig wel vaak van dat gaaswerk waar men dan klimop e.d. tegen aan laat groeien, dat zou eventueel een optie zijn. Maar of dat direct wel bij ons huis past :{
De bestrating moet ook nog een keer aangepakt worden, maar ook ik heb nog geen geldboom gevonden.

Ik hoop eigenlijk dat jullie hier een goed idee/suggestie hebben :)
pi_138067725
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat jullie hier een goed idee/suggestie hebben
http://www.tuinbazaar.nl/tuinblog/10-ideeen-erfafscheiding/
pi_138067773

??

sorry, kon het niet laten :')

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2014 11:28:56 ]
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 11:30:51 #4
92034 crew  Vonkenboer
pi_138067825
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:28 schreef CarltonBanks het volgende:
[ afbeelding ]
??

Ik heb geen gevangenen die een poging zouden doen tot ontsnappen.
pi_138067834
Ik heb ook een stuk met hedera staan. Een meter hoog ongeveerin de voortuin. Als ik al zie hoeveel ik daaraan snoeien moet. Best onderhoudsgevoelig zeg maar.
  zondag 23 maart 2014 @ 11:34:36 #6
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138067902
Een mijnenveld? :D

Of van die gazen kooien en dan van die stenen er in? :P

Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_138067927
quote:
7s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:34 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Een mijnenveld? :D

Of van die gazen kooien en dan van die stenen er in? :P

[ afbeelding ]
Dit is wel vet, maar dan met mooiere stenen.
  zondag 23 maart 2014 @ 11:35:59 #8
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138067935
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:35 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Dit is wel vet, maar dan met mooiere stenen.
Ja oké, maar dit was puur even om aan te geven wat ik bedoelde :P
pi_138067952
Ook al met de buren besproken? Misschien hebben zij wensen of ideeën.
  zondag 23 maart 2014 @ 11:37:56 #10
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_138067986
Taxushaag? Of Liguster?
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  zondag 23 maart 2014 @ 11:38:23 #11
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138067999
quote:
4s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:36 schreef Servicemonster het volgende:
Gewoon plaatsen en dan Mr. Frank Visser er bij halen :D _O_
pi_138068029
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:28 schreef CarltonBanks het volgende:
[ afbeelding ]
??

:D

:P
  zondag 23 maart 2014 @ 11:40:43 #13
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_138068051
Beton vlechtmatten plaatsen en daar hedera doorheen vlechten en laten groeien. Mooie groene afscheiding de vlot dichtgroeit en stukken beter er uit ziet dan een plankenmuur.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_138068122
quote:
3s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:40 schreef JaapB het volgende:
Beton vlechtmatten plaatsen en daar hedera doorheen vlechten en laten groeien. Mooie groene afscheiding de vlot dichtgroeit en stukken beter er uit ziet dan een plankenmuur.
Inderdaad.
Makkelijk te plaatsen, groeit overal, snel een dichte afscheiding en makkelijk te onderhouden.
U kunt hier adverteren voor maar ¤10 per maand. Neem contact op via PM.
pi_138068196
Hoeveel onderhoud wil je er aan hebben / (of geen ?)
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_138068396
hedera is kolere zooi als het op je muren komt sloopt het al je voegen
en je houtwerk bv de palen zijn ook zo weg

gaas met stenen er is is wel mooi maar wel een precies werkje
het is niet dat je de stenen er zo maar ff in kan kiepen
  zondag 23 maart 2014 @ 11:55:42 #17
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_138068412
Wat is er mis met coniferen? Wanneer ze goed groeien zijn die best mooi :P
Misschien siersteen? Je hebt ze in stapelbare vorm, worden ook wel eens rond vijvers gebruikt of als 'muur' om een zitkuil.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 12:03:36 #18
92034 crew  Vonkenboer
pi_138068582
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:46 schreef JerryLee het volgende:
Hoeveel onderhoud wil je er aan hebben / (of geen ?)
Zo min mogelijk; een keer bij knippen 1 keer in het jaar vind ik geen ramp. :)

quote:
4s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:36 schreef Servicemonster het volgende:
Onze erfafscheiding grenst aan het oprit van mijn ouders; eigenlijk liggen hier drie opritten naast elkaar, die van ons, dan die van mijn ouders en dan het oprit van de buurman die bij mij naast woont.
Die buurman heeft besloten om zijn coniferen haag te verwijderen en een schutting te plaatsen, hij heeft zijn woning ook al een tijdje te koop staan en wenst er zo min mogelijk geld aan uit te geven.

Nu zijn coniferenhaag weg is, kunnen wij bijna praktisch dwars door onze haag kijken en blijkt hij dus veel slechter te zijn dan gedacht. Denk niet dat het mijn ouders echt wat uitmaakt wat ik ga plaatsen.
Ik wil wel graag iets groen blijvend :)

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:55 schreef twiFight het volgende:
Wat is er mis met coniferen? Wanneer ze goed groeien zijn die best mooi :P
Misschien siersteen? Je hebt ze in stapelbare vorm, worden ook wel eens rond vijvers gebruikt of als 'muur' om een zitkuil.
Maar deze coniferen zijn totaal niet mooi meer; en je hebt er relatief veel onderhoud aan.
Zeker twee keer in het jaar moet je ze wel bij knippen.

Ik denk dat sierstenen en kooien e.d. beter passen bij een moderne woning, dan bij een jaren 30 woning als de onze :)

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:55 schreef Ton_1982 het volgende:

Waar wij het zouden willen plaaten kan het niet op de muren komen :)

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:37 schreef jajablahblah het volgende:
Taxushaag? Of Liguster?
Taxushaag is wel een idee; maar volgens mij niet echt bepaald onderhoudsarm
Ligusterhaag vinden we dan weer niet mooi, wordt ook al snel heel breed.
  zondag 23 maart 2014 @ 12:08:57 #19
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_138068695
Wij snoeien de taxus twee keer per jaar en klaar, dus op zich vind ik het nog wel meevallen.

Overigens, wij hebben ook een klimophaag en dat is 3 jaar doorzetten omdat het dicht moet groeien, maar dan is het ook een kwestie van 2 of 3 keer snoeien en klaar. Persoonlijk vind ik dat ook erg mooi.
Zo'n combi gaas+hedera was wel mooi dan denk ik. Als de buurman al een schutting heeft gezet, dan is het in inkijkprobleem er eigenlijk ook niet.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  zondag 23 maart 2014 @ 12:09:10 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_138068698
Waarom niet geen erfafscheiding?
Zolang de buurjongen niet aan oude Golfjes gaat sleutelen maak je een veel ruimer geheel.

Goede coniferen
Goede tuinman, die hier nog moest beginnen met de jaarlijkse beurt.
Paar jaar geduld. :)

[ Bericht 14% gewijzigd door Hyperdude op 23-03-2014 12:23:04 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 23 maart 2014 @ 12:17:33 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138068907
Beukenhaag een optie?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 23 maart 2014 @ 12:19:37 #22
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_138068954
quote:
Betonnen palen gebruiken.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_138071653
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zo min mogelijk; een keer bij knippen 1 keer in het jaar vind ik geen ramp. :)

[..]

Onze erfafscheiding grenst aan het oprit van mijn ouders; eigenlijk liggen hier drie opritten naast elkaar, die van ons, dan die van mijn ouders en dan het oprit van de buurman die bij mij naast woont.
Die buurman heeft besloten om zijn coniferen haag te verwijderen en een schutting te plaatsen, hij heeft zijn woning ook al een tijdje te koop staan en wenst er zo min mogelijk geld aan uit te geven.

Nu zijn coniferenhaag weg is, kunnen wij bijna praktisch dwars door onze haag kijken en blijkt hij dus veel slechter te zijn dan gedacht. Denk niet dat het mijn ouders echt wat uitmaakt wat ik ga plaatsen.
Ik wil wel graag iets groen blijvend :)

[..]

Maar deze coniferen zijn totaal niet mooi meer; en je hebt er relatief veel onderhoud aan.
Zeker twee keer in het jaar moet je ze wel bij knippen.

Ik denk dat sierstenen en kooien e.d. beter passen bij een moderne woning, dan bij een jaren 30 woning als de onze :)

[..]

Waar wij het zouden willen plaaten kan het niet op de muren komen :)

[..]

Taxushaag is wel een idee; maar volgens mij niet echt bepaald onderhoudsarm
Ligusterhaag vinden we dan weer niet mooi, wordt ook al snel heel breed.
Beukenhaag past het best bij een huis als het jouwe (vind ik). Niet groenblijvend, maar blijft in de winter wel redelijk gesloten met het bruine blad.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_138072130
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 13:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Beukenhaag past het best bij een huis als het jouwe (vind ik). Niet groenblijvend, maar blijft in de winter wel redelijk gesloten met het bruine blad.
Niet gesloten genoeg om je buren niet te zien. En als er een stuk afsterft zie je dat pas als de rest weer gaat bloeien. :P
Je raekt an de dinge geweun.
pi_138072179
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 14:08 schreef Messina het volgende:

[..]

Niet gesloten genoeg om je buren niet te zien. En als er een stuk afsterft zie je dat pas als de rest weer gaat bloeien. :P
Afstervende stukken beuk komen mij niet bekend voor als euvel bij beukenhagen. En vrolijke bloeiers zijn het ook niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_138072232
Ik heb een paar maanden geleden beukenhaag gepoot.
Nu ziet het er nog een beetje zielig uit, want het zijn van die dunne sprietjes van 80/100cm hoog.
Je kunt ze wel groter kopen maar dan worden ze al snel 2 x zo duur per stuk.
Totaal moest ik iets van 350 stuks hebben, dan tikt zoiets wel aan.
Niet te lang wachten met de beslissing, beukenhaag bijvoorbeeld kun je het beste in het voorjaar poten.

Laurier is ook mooi, dat blijft ook groen in de winter.
pi_138072310
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 14:08 schreef Messina het volgende:

[..]

In de winter niet gesloten genoeg bedoel je ?
Ach, in de winter ben je toch niet zoveel buiten, en als je buiten bent dan heb je meestal toch al je kleren wel aan. ~:)
  zondag 23 maart 2014 @ 14:13:33 #28
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_138072327
quote:

Bij hedera is het altijd een kwestie van voorkomen dat het naar een bestaande muur woekert. En houten palen die zo weg zijn? Gewoon werken met hardhout en je hebt jarenlang plezier.

Gaas met stenen is niet echt een groene afscheiding, in elk geval niet mijn ding.

Je kunt ook nog gaan voor een verticale tuin waarbij je matten van kokos en turf insluit tussen twee lagen gaas en daarin allerlei verschillende planten poot. Wel veel breder en meer bewerkelijk.

Hier hebben we aan de ene kant hedera door betongaas en aan de andere kant vuurdoorn. Mooi dicht en groenblijvend, ook over de winter.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_138075926
Onze oplossing was betonpalen met padoek (padouk?) houten panelen ertussen. Maar wij zitten aan de kust en hebben daarom stormvast spul nodig.

Wil je iets groenblijvends, neem dan bijv. taxus Dat groeit langzaam dicht en heeft aan 1 à 2 snoeibeurten/jaar genoeg. Overigens is zo'n taxus weer wat "sombertjes'" in de zomer vergeleken met het frisse lichte groen van de bladverliezende struiken/heesters.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 23 maart 2014 @ 16:25:54 #30
357408 kloddertje-roze-hierrr
Kloddertje roze daarrrrr...
pi_138077031
Toscaanse Jamijn? In plaats van Hedera zou je daar zo'n hek mee kunnen laten begroeien. Ze zijn ook wel verkrijgbaar als kant en klare haag op een frame, maar dat is gelijk weer wat prijziger.
pi_138077208
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:25 schreef kloddertje-roze-hierrr het volgende:
Toscaanse Jamijn? In plaats van Hedera zou je daar zo'n hek mee kunnen laten begroeien. Ze zijn ook wel verkrijgbaar als kant en klare haag op een frame, maar dat is gelijk weer wat prijziger.
Niet onsoortig:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 23 maart 2014 @ 17:16:15 #32
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_138079102
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb geen gevangenen die een poging zouden doen tot ontsnappen.
De huistijger wel misschien :P
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 19:35:17 #33
92034 crew  Vonkenboer
pi_138084349
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 13:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Helaas vind ik die zelf helemaal niet mooi; bij de overburen staat ook een beukenhaag die in de winter bruin is, en in de zomer net niet mooi vol groen is. Vooral die 8 maanden in het jaar dat hij bruin is vind ik hem echt niet mooi :X

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 14:11 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden beukenhaag gepoot.
Nu ziet het er nog een beetje zielig uit, want het zijn van die dunne sprietjes van 80/100cm hoog.
Je kunt ze wel groter kopen maar dan worden ze al snel 2 x zo duur per stuk.
Totaal moest ik iets van 350 stuks hebben, dan tikt zoiets wel aan.
Niet te lang wachten met de beslissing, beukenhaag bijvoorbeeld kun je het beste in het voorjaar poten.

Laurier is ook mooi, dat blijft ook groen in de winter.
Laurier wordt dan wel weer erg breed, daar is dan weer net geen ruimte voor.

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:25 schreef kloddertje-roze-hierrr het volgende:
Jammer dat hij maar gematigd winterhard is; verder wel een erg mooie klimplant met een mooi formaat in de hoogte en breedte ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Niet onsoortig:

[ afbeelding ]
Wat bedoel je met onsoortig ?
  zondag 23 maart 2014 @ 19:43:39 #34
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_138084798
Ik zou wat betreft je bestrating eens beginnen om er een hogedrukspuit overheen te jassen. Dat scheelt al ENORM als ik het zo zie. Maar ja, dan steekt die Peug van je weer zo af ;)

Erfscheiding is lastig. Moet het echt manshoog? Anders kan je een halfhoge schutting overwegen, die heb je erg stijlvol in mooi hout.

Ik heb hier schutting onderbroken met betonijzer hekwerk met klimop erin verweven. Staat er nu een jaar en groeit redelijk vol. Staat wel leuk. Wat ze ook vaak doen tegenwoordig is van die wilgenmatten er tegenaan jassen.

Buren hebben dat ook, is niet lelijk.
Laat die handjes wapperen!
pi_138085321
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 19:35 schreef Vonkenboer het volgende:

Wat bedoel je met onsoortig ?
Dat is Noord Hollands voor "geen gezicht". Dus "niet onsoortig" = fraai, mooi, toonbaar
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 20:08:39 #36
92034 crew  Vonkenboer
pi_138086108
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 19:43 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zou wat betreft je bestrating eens beginnen om er een hogedrukspuit overheen te jassen. Dat scheelt al ENORM als ik het zo zie. Maar ja, dan steekt die Peug van je weer zo af ;)
Mwah, ik ben altijd bang dat je het zand onder en tussen de bestrating weg spuit.
Met alle mogelijke gevolgen van dien. Of bun ik gewoón te bange ? :P

quote:
Erfscheiding is lastig. Moet het echt manshoog? Anders kan je een halfhoge schutting overwegen, die heb je erg stijlvol in mooi hout.
Mwah, het grootste gedeelte van de erfafscheiding moet wel manshoog worden.
Als we straks zomers fatsoenlijk buiten willen kunnen zitten. ;)

quote:
Ik heb hier schutting onderbroken met betonijzer hekwerk met klimop erin verweven. Staat er nu een jaar en groeit redelijk vol. Staat wel leuk. Wat ze ook vaak doen tegenwoordig is van die wilgenmatten er tegenaan jassen.

Buren hebben dat ook, is niet lelijk.
^O^

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 19:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is Noord Hollands voor "geen gezicht". Dus "niet onsoortig" = fraai, mooi, toonbaar
Nog nooit van gehoord :D
  zondag 23 maart 2014 @ 20:13:34 #37
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_138086372
Noord Hollanders zijn raar volk ;)

Ik denk dat je te bang bent. Ja, als je niet uitkijkt spuit je het er tussenuit. Maar goed, koop je een zakkie zand en heb je gelijk een excuus er fris zand tussen te vegen.
pi_138088071
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 16:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Niet onsoortig:

[ afbeelding ]
niet onsoortig is hier idd een normaal woord.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:14:59 #39
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_138094706
Ik vind gevlochten schutting van wilgentenen mooi bij oude huizen, als je wilt kun je daar ook nog wat groen doorheen laten groeien als je wilt, al is het dan natuurlijk wel wat meer onderhoud.
Hier in de buurt kun je tijdens knot-seizoen die takken bij boeren ophalen en zelf vlechten, of natuurlijk laten doen.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_138150911
een aantal lage leibomen?
daarbij heb je veel keuze in bomen, ook wintergroene of bladhoudende bomen.
pi_138151432
Ik heb laatst een schutting gemaakt met gaasmatten en hardhouten palen. Vervolgens passiebloem er tegen aan geplant. Alhoewel het er nu nog redelijk kaal uitziet heb ik er hoge verwachtingen van als die passiebloem de boel dichtgroeit.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  Knikkerking dinsdag 25 maart 2014 @ 12:21:37 #42
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_138151605
Ik heb zelf tussen mij en m'n buren zo'n zwarte gevlochten band tussen de heg zitten.
Dat ziet er opzich best strak uit moet ik zeggen. Er komen nog boompjes voor, maar om het alvast dicht te hebben is het ideaal:

pi_138151663
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:21 schreef Atmoz het volgende:
Ik heb zelf tussen mij en m'n buren zo'n zwarte gevlochten band tussen de heg zitten.
Dat ziet er opzich best strak uit moet ik zeggen. Er komen nog boompjes voor, maar om het alvast dicht te hebben is het ideaal:

[ afbeelding ]
Niet echt jaren 30 materiaal.
  Knikkerking dinsdag 25 maart 2014 @ 12:26:57 #44
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_138151772
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:23 schreef friekin_ het volgende:

[..]

Niet echt jaren 30 materiaal.
Hmzz, das waar...
Maar zou het niet toch kunnen staan denk je?
Hier in de wijk zijn ook enkele "typisch jaren 30 woning" gemaakt, en er zijn mensen wat dit spul ook daar geplaatst hebben.
pi_138151795
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:26 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Hmzz, das waar...
Hier in de wijk zijn ook enkele "typisch jaren 30 woning" gemaakt, en er zijn mensen wat dit spul ook daar geplaatst hebben.
Dat is nieuwbouw. Ik vind het niet echt passen bij het huis van Vonk. O+ Daar hoort iets natuurlijks.
pi_138152249
kant en klaar haag.
zie je nog wel eens bij eigen huis en tuin langskomen.
snel , makkelijk, en ziet er nog best leuk / groen uit ook
  dinsdag 25 maart 2014 @ 19:28:14 #47
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_138166035
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:26 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Hmzz, das waar...
ik vind het echt een vreselijke combi bij het Vonkenhuis
  Knikkerking dinsdag 25 maart 2014 @ 19:39:39 #48
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_138166609
Oh, dan moet ik maar eens beter gaan kijken naar zijn huis (de buitenkant ervan) O-) :P
Heb alleen de binnenkant gezien, dus daar kon ik niet aan afleiden of zoiets wel/niet zou passen..

Ben benieuwd wat 't gaat worden, want ik ben zelf ook ernstig opzoek naar een afscheiding (aan andere kant v/d tuin)

Succes met uitvogelen wat je gaat nemen Vonkenboer ^O^
pi_138167046
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:23 schreef Vonkenboer het volgende:

... maar ook ik heb nog geen geldboom gevonden.

plant dat dan als afscheiding, eventueel meerdere op rij voor een goed gevuld effect.
  Moderator dinsdag 25 maart 2014 @ 20:12:00 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_138168200
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:19 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Betonnen palen gebruiken.
Kunststof palen, zijn ook niet zo zwaar. Wij hebben dr thuis ook houten palen tussen, door de zure grond waren ze kats verrot... Nu tegen elke paal een kunststof exemplaar gezet en met drie M12x180 vastgezet
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 25 maart 2014 @ 20:32:27 #51
92034 crew  Vonkenboer
pi_138169045
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 11:57 schreef loecje het volgende:
een aantal lage leibomen?
daarbij heb je veel keuze in bomen, ook wintergroene of bladhoudende bomen.
Daar is helaas geen ruimte voor :)

quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:14 schreef Molo het volgende:
Ik vind gevlochten schutting van wilgentenen mooi bij oude huizen, als je wilt kun je daar ook nog wat groen doorheen laten groeien als je wilt, al is het dan natuurlijk wel wat meer onderhoud.
Hier in de buurt kun je tijdens knot-seizoen die takken bij boeren ophalen en zelf vlechten, of natuurlijk laten doen.
Meer iets voor een oude boerderij o.i.d. ; en dan zo'n wilgentenen wal ergens in de tuin :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:21 schreef Atmoz het volgende:

[ afbeelding ]
Voorzichtig gezegd is dit helemaal totaal niet wat ik zoek, het past ook totaal niet bij een voorgevel als die van ons huis. :)

quote:
2s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 12:44 schreef kovenant het volgende:
kant en klaar haag.
zie je nog wel eens bij eigen huis en tuin langskomen.
snel , makkelijk, en ziet er nog best leuk / groen uit ook
En erg duur; heb er voor de gein al eens naar gekeken -O-
  Knikkerking dinsdag 25 maart 2014 @ 20:37:42 #52
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_138169288
Oh, haha, nee nu ziet ik het inderdaad... lol, dat zou écht niet passen }) })

Tja, toch (weer) iets met groen/beplanting ofzo?! Dat lijkt me wel mooi passen in ieder geval.
pi_138171916
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daar is helaas geen ruimte voor :)

een leiboom wordt niet veel breder dan de haag die er nu staat. dat is juist het idee van een leiboom/haag, smal en compact.

zoiets kan natuurlijk ook met andere planten.

hoe smal wil je de afscheiding hebben als je alles wegstreept omdat het te breed is?
pi_138172057
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 20:37 schreef Atmoz het volgende:
Oh, haha, nee nu ziet ik het inderdaad... lol, dat zou écht niet passen }) })

Tja, toch (weer) iets met groen/beplanting ofzo?! Dat lijkt me wel mooi passen in ieder geval.
:')
  dinsdag 25 maart 2014 @ 21:37:24 #55
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_138172347
Muurtje laten metselen van hetzelfde soort stenen als je gevel, dun, dicht en onderhoudsarm. En als je wilt kun je er een mooie passiebloem ofzo tegenaan laten groeien.
  Knikkerking dinsdag 25 maart 2014 @ 21:46:24 #56
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_138172759
Een muur wat goed bij het huis past, en daarop een "vertical garden"?
Dan heb je het ineens 100% dicht, niet te breed en heel mooi als je planten kiest wat je zelf mooi vind ;)
  Licht Ontvlambaar dinsdag 25 maart 2014 @ 21:51:08 #57
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_138172997
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 11:31 schreef tiho1 het volgende:
Ik heb ook een stuk met hedera staan. Een meter hoog ongeveerin de voortuin. Als ik al zie hoeveel ik daaraan snoeien moet. Best onderhoudsgevoelig zeg maar.
Dat... Echt, niet aan beginnen :N
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Knikkerking dinsdag 25 maart 2014 @ 21:55:06 #58
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_138173205
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:51 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat... Echt, niet aan beginnen :N
Nee?
Ik ben gvd verplicht dit te plaatsen i.v.m het bestemmingsplan etc... :(
Wat is dan met dat spul? Ik heb Hedera tegen zo'n hek met metalen palen ertussen zitten. Is het daar ook niet aan te raden? (Sorry voor de topickaping, maar ik schrik hier wel van... Wilde juist binnenkort wat groeispul gaan halen om die Hedera eens flink te laten groeien)
  Licht Ontvlambaar dinsdag 25 maart 2014 @ 21:57:30 #59
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_138173332
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:55 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Nee?
Ik ben gvd verplicht dit te plaatsen i.v.m het bestemmingsplan etc... :(
Wat is dan met dat spul? Ik heb Hedera tegen zo'n hek met metalen palen ertussen zitten. Is het daar ook niet aan te raden? (Sorry voor de topickaping, maar ik schrik hier wel van... Wilde juist binnenkort wat groeispul gaan halen om die Hedera eens flink te laten groeien)
De architect vond het wel wat, verplicht dus in deze wijk. Je snoeit je helemaal de tering...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_138173420
Vonkie, zoiets?

pi_138173578
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:57 schreef Sjeen het volgende:

[..]

De architect vond het wel wat, verplicht dus in deze wijk. Je snoeit je helemaal de tering...
valt wel mee: wij hebben in totaal 25 meter gaashek met hedera (waarvan 20 meter dubbelzijdig van ons is) van 2 meter hoog en het onderhoud valt heel erg mee. (vooral vergeleken met de rest van de tuin :+ )

alleen goed opletten dat het niet op de muren gaat zitten
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Knikkerking dinsdag 25 maart 2014 @ 22:05:18 #62
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_138173831
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:57 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hmmmzz.. Dus meerdere keren per jaar zelfs?
Het shitte is: nu groeit het voor geen meter (waardoor ik bijna gedwongen wordt om nog een extra omheining te plaatsen) en straks is het bijna niet bij te houden..

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:58 schreef Gieliovd het volgende:
Vonkie, zoiets?

[ afbeelding ]
Erg mooi zo met dat hout, metaal en mooie groen! Zou ik zou hier willen hebben :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:01 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

valt wel mee: wij hebben in totaal 25 meter gaashek met hedera (waarvan 20 meter dubbelzijdig van ons is) van 2 meter hoog en het onderhoud valt heel erg mee. (vooral vergeleken met de rest van de tuin :+ )

Hmmmz oke, nog een beetje hoop dus...
pi_138173895
voordeel bij hedera is dat je lekker grof te werk kan gaan met snoeien: het gaat toch niet dood en groeit wel weer aan :P
pi_138174134
Beetje apart; maar zou zoiets een idee zijn?

Vond zo 123 geen beter foto, maar dat je dus palen in de grond slaat (natuurlijke, niet kaarsrecht) en er dan dunnere takken doorheen vlecht.

Natuurlijk ziet het er dan strakker uit, maar het idee is duidelij.
pi_138174201
een wilgen schutting dus:
  Spellchecker dinsdag 25 maart 2014 @ 22:20:17 #66
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_138174657
DIT is een leuke site om ideeen op te doen! ^O^
  Spellchecker dinsdag 25 maart 2014 @ 22:21:30 #67
197773 crew  maily
  Spellchecker dinsdag 25 maart 2014 @ 22:24:23 #68
197773 crew  maily
pi_138174890
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:10 schreef MrBanaan1 het volgende:

Vond zo 123 geen beter foto, maar dat je dus palen in de grond slaat (natuurlijke, niet kaarsrecht) en er dan dunnere takken doorheen vlecht.

Jaaaa!! Kan je altijd je snoeiafval kwijt; en het is een prachtig insecten- en egelhotel!
  dinsdag 25 maart 2014 @ 22:45:43 #69
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138176279
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:01 schreef Leipo666 het volgende:

[..]
hedera

Dat valt ook wel mee, heb Hedera Helix al twintig jaar tegen een muur. Twee keer per jaar zorgen dat het niet onder boeidelen en dakgoten groeit. Ook wil ik het niet hoger dan mn ladder hebben.

Normaal voegwerk heeft er echt geen last van en je trekt het er zo weer van de muur af als het moet. Dat het voegwerk sloopt is uit de tijd dat er nog geen cement in voegen gebruikt werd.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_138182835
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:45 schreef BartNH het volgende:

[..]

Dat valt ook wel mee, heb Hedera Helix al twintig jaar tegen een muur. Twee keer per jaar zorgen dat het niet onder boeidelen en dakgoten groeit. Ook wil ik het niet hoger dan mn ladder hebben.

Normaal voegwerk heeft er echt geen last van en je trekt het er zo weer van de muur af als het moet. Dat het voegwerk sloopt is uit de tijd dat er nog geen cement in voegen gebruikt werd.
alleen blijf je heel lang die lelijke wortels zien die aan je stenen/voegen geplakt zitten
als je ze gewoon vroeg genoeg weghaald dan heb je daar geen last van
pi_138199225
quote:

Maak er dan gelijk een composthoop van. :')
pi_138200541
quote:

Dit heb ik over een lengte van 3 - 4 meter in m'n tuin gehad. Staat 2 jaar aardig, na 3 jaar wordt het rabebrig en daarna is het omgegaan. Veel werk & zooi met weiniig rendement.
  Moderator woensdag 26 maart 2014 @ 20:37:32 #73
92034 crew  Vonkenboer
pi_138232094
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 20:37 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zoiets, wellicht :)
Er zijn ook groen gaas panelen, indien je deze verzinkte gazen een beetje "luchtplaatsachtig" eruit vindt zien.
  Moderator donderdag 27 maart 2014 @ 19:44:50 #75
92034 crew  Vonkenboer
pi_138236483
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2014 17:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Er zijn ook groen gaas panelen, indien je deze verzinkte gazen een beetje "luchtplaatsachtig" eruit vindt zien.
Dat is zeker een overweging waard; dat blakert natuurlijk wel veel minder dan dat verzinkte gaas.

quote:

Natuurlijk ziet het er dan strakker uit, maar het idee is duidelijk.
Misschien als je buiten af woont op een boerderij; maar zoals hier aan straat vinden we dat echt geen gezicht. :)

quote:
10s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:20 schreef maily het volgende:
DIT is een leuke site om ideeen op te doen! ^O^
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 22:21 schreef maily het volgende:
DIT ook overigens.
Ik zal eens kijken naar die linkjes ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 21:27 schreef loecje het volgende:

[..]

een leiboom wordt niet veel breder dan de haag die er nu staat. dat is juist het idee van een leiboom/haag, smal en compact.
[ afbeelding ]
zoiets kan natuurlijk ook met andere planten.

hoe smal wil je de afscheiding hebben als je alles wegstreept omdat het te breed is?
De maximale breedte qua pootruimte is een centimeter of 25 á 30.
Zo breed is de huidige heg i.i.g.

Leibomen lijken mij wel redelijk mooi; maar ook weer knap bewerkelijk qua snoeien.
En leibomen zijn toch altijd vrij hoog ? Ik heb nog nooit gehoord van een leiboomhaag o.i.d. :?
pi_138247161
een leiboom is zo hoog als de onderstam is. met een korte onderstam heb je een lage leiboom.
zie ook de foto die ik had bijgevoegd.

er moet wel gesnoeid worden maar dat moet bij al het groen.
1x per jaar grote snoei. je moet even weten hoe je moet snoeien maar dat is echt niet moeilijk.
eventueel tussendoor nog bijsnoeien, afhankelijk van de gekozen plant.
  vrijdag 28 maart 2014 @ 11:35:37 #77
111571 klaarover
klaar? over!
pi_138257791
Woon je in de provincie?
Overweeg dan ook een meidoornhaag. Die zie je nergens meer omdat mensen dat 30 jaar geleden ouderwets vonden. Maar het biedt alles wat je wil: dichte groei, natuurlijk, trekt vogeltjes aan en last but not least: een prachtige bloei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')