http://www.tuinbazaar.nl/tuinblog/10-ideeen-erfafscheiding/quote:Op zondag 23 maart 2014 11:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat jullie hier een goed idee/suggestie hebben
Ik heb geen gevangenen die een poging zouden doen tot ontsnappen.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:28 schreef CarltonBanks het volgende:
[ afbeelding ]
??
sorry, kon het niet laten
Dit is wel vet, maar dan met mooiere stenen.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:34 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Een mijnenveld?
Of van die gazen kooien en dan van die stenen er in?
[ afbeelding ]
Ja oké, maar dit was puur even om aan te geven wat ik bedoeldequote:Op zondag 23 maart 2014 11:35 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Dit is wel vet, maar dan met mooiere stenen.
Gewoon plaatsen en dan Mr. Frank Visser er bij halenquote:Op zondag 23 maart 2014 11:36 schreef Servicemonster het volgende:
Ook al met de buren besproken? Misschien hebben zij wensen of ideeën.
quote:Op zondag 23 maart 2014 11:28 schreef CarltonBanks het volgende:
[ afbeelding ]
??
sorry, kon het niet laten
Inderdaad.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:40 schreef JaapB het volgende:
Beton vlechtmatten plaatsen en daar hedera doorheen vlechten en laten groeien. Mooie groene afscheiding de vlot dichtgroeit en stukken beter er uit ziet dan een plankenmuur.
Zo min mogelijk; een keer bij knippen 1 keer in het jaar vind ik geen ramp.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:46 schreef JerryLee het volgende:
Hoeveel onderhoud wil je er aan hebben / (of geen ?)
Onze erfafscheiding grenst aan het oprit van mijn ouders; eigenlijk liggen hier drie opritten naast elkaar, die van ons, dan die van mijn ouders en dan het oprit van de buurman die bij mij naast woont.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:36 schreef Servicemonster het volgende:
Ook al met de buren besproken? Misschien hebben zij wensen of ideeën.
Maar deze coniferen zijn totaal niet mooi meer; en je hebt er relatief veel onderhoud aan.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:55 schreef twiFight het volgende:
Wat is er mis met coniferen? Wanneer ze goed groeien zijn die best mooi
Misschien siersteen? Je hebt ze in stapelbare vorm, worden ook wel eens rond vijvers gebruikt of als 'muur' om een zitkuil.
Waar wij het zouden willen plaaten kan het niet op de muren komenquote:Op zondag 23 maart 2014 11:55 schreef Ton_1982 het volgende:
hedera is kolere zooi als het op je muren komt sloopt het al je voegen
en je houtwerk bv de palen zijn ook zo weg
gaas met stenen er is is wel mooi maar wel een precies werkje
het is niet dat je de stenen er zo maar ff in kan kiepen
Taxushaag is wel een idee; maar volgens mij niet echt bepaald onderhoudsarmquote:
Betonnen palen gebruiken.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:55 schreef Ton_1982 het volgende:
Beukenhaag past het best bij een huis als het jouwe (vind ik). Niet groenblijvend, maar blijft in de winter wel redelijk gesloten met het bruine blad.quote:Op zondag 23 maart 2014 12:03 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zo min mogelijk; een keer bij knippen 1 keer in het jaar vind ik geen ramp.
[..]
Onze erfafscheiding grenst aan het oprit van mijn ouders; eigenlijk liggen hier drie opritten naast elkaar, die van ons, dan die van mijn ouders en dan het oprit van de buurman die bij mij naast woont.
Die buurman heeft besloten om zijn coniferen haag te verwijderen en een schutting te plaatsen, hij heeft zijn woning ook al een tijdje te koop staan en wenst er zo min mogelijk geld aan uit te geven.
Nu zijn coniferenhaag weg is, kunnen wij bijna praktisch dwars door onze haag kijken en blijkt hij dus veel slechter te zijn dan gedacht. Denk niet dat het mijn ouders echt wat uitmaakt wat ik ga plaatsen.
Ik wil wel graag iets groen blijvend
[..]
Maar deze coniferen zijn totaal niet mooi meer; en je hebt er relatief veel onderhoud aan.
Zeker twee keer in het jaar moet je ze wel bij knippen.
Ik denk dat sierstenen en kooien e.d. beter passen bij een moderne woning, dan bij een jaren 30 woning als de onze
[..]
Waar wij het zouden willen plaaten kan het niet op de muren komen
[..]
Taxushaag is wel een idee; maar volgens mij niet echt bepaald onderhoudsarm
Ligusterhaag vinden we dan weer niet mooi, wordt ook al snel heel breed.
Niet gesloten genoeg om je buren niet te zien. En als er een stuk afsterft zie je dat pas als de rest weer gaat bloeien.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Beukenhaag past het best bij een huis als het jouwe (vind ik). Niet groenblijvend, maar blijft in de winter wel redelijk gesloten met het bruine blad.
Afstervende stukken beuk komen mij niet bekend voor als euvel bij beukenhagen. En vrolijke bloeiers zijn het ook niet.quote:Op zondag 23 maart 2014 14:08 schreef Messina het volgende:
[..]
Niet gesloten genoeg om je buren niet te zien. En als er een stuk afsterft zie je dat pas als de rest weer gaat bloeien.
In de winter niet gesloten genoeg bedoel je ?quote:Op zondag 23 maart 2014 14:08 schreef Messina het volgende:
[..]
Niet gesloten genoeg om je buren niet te zien. En als er een stuk afsterft zie je dat pas als de rest weer gaat bloeien.
Bij hedera is het altijd een kwestie van voorkomen dat het naar een bestaande muur woekert. En houten palen die zo weg zijn? Gewoon werken met hardhout en je hebt jarenlang plezier.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:55 schreef Ton_1982 het volgende:
gaas met stenen er is is wel mooi maar wel een precies werkje
het is niet dat je de stenen er zo maar ff in kan kiepen
Niet onsoortig:quote:Op zondag 23 maart 2014 16:25 schreef kloddertje-roze-hierrr het volgende:
Toscaanse Jamijn? In plaats van Hedera zou je daar zo'n hek mee kunnen laten begroeien. Ze zijn ook wel verkrijgbaar als kant en klare haag op een frame, maar dat is gelijk weer wat prijziger.
De huistijger wel misschienquote:Op zondag 23 maart 2014 11:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb geen gevangenen die een poging zouden doen tot ontsnappen.
Helaas vind ik die zelf helemaal niet mooi; bij de overburen staat ook een beukenhaag die in de winter bruin is, en in de zomer net niet mooi vol groen is. Vooral die 8 maanden in het jaar dat hij bruin is vind ik hem echt niet mooiquote:Op zondag 23 maart 2014 13:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Beukenhaag past het best bij een huis als het jouwe (vind ik). Niet groenblijvend, maar blijft in de winter wel redelijk gesloten met het bruine blad.
Laurier wordt dan wel weer erg breed, daar is dan weer net geen ruimte voor.quote:Op zondag 23 maart 2014 14:11 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden beukenhaag gepoot.
Nu ziet het er nog een beetje zielig uit, want het zijn van die dunne sprietjes van 80/100cm hoog.
Je kunt ze wel groter kopen maar dan worden ze al snel 2 x zo duur per stuk.
Totaal moest ik iets van 350 stuks hebben, dan tikt zoiets wel aan.
Niet te lang wachten met de beslissing, beukenhaag bijvoorbeeld kun je het beste in het voorjaar poten.
Laurier is ook mooi, dat blijft ook groen in de winter.
Jammer dat hij maar gematigd winterhard is; verder wel een erg mooie klimplant met een mooi formaat in de hoogte en breedtequote:Op zondag 23 maart 2014 16:25 schreef kloddertje-roze-hierrr het volgende:
Toscaanse Jamijn? In plaats van Hedera zou je daar zo'n hek mee kunnen laten begroeien. Ze zijn ook wel verkrijgbaar als kant en klare haag op een frame, maar dat is gelijk weer wat prijziger.
Wat bedoel je met onsoortig ?quote:
Dat is Noord Hollands voor "geen gezicht". Dus "niet onsoortig" = fraai, mooi, toonbaarquote:
Mwah, ik ben altijd bang dat je het zand onder en tussen de bestrating weg spuit.quote:Op zondag 23 maart 2014 19:43 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zou wat betreft je bestrating eens beginnen om er een hogedrukspuit overheen te jassen. Dat scheelt al ENORM als ik het zo zie. Maar ja, dan steekt die Peug van je weer zo af
Mwah, het grootste gedeelte van de erfafscheiding moet wel manshoog worden.quote:Erfscheiding is lastig. Moet het echt manshoog? Anders kan je een halfhoge schutting overwegen, die heb je erg stijlvol in mooi hout.
quote:Ik heb hier schutting onderbroken met betonijzer hekwerk met klimop erin verweven. Staat er nu een jaar en groeit redelijk vol. Staat wel leuk. Wat ze ook vaak doen tegenwoordig is van die wilgenmatten er tegenaan jassen.
Buren hebben dat ook, is niet lelijk.
Nog nooit van gehoordquote:Op zondag 23 maart 2014 19:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is Noord Hollands voor "geen gezicht". Dus "niet onsoortig" = fraai, mooi, toonbaar
Niet echt jaren 30 materiaal.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:21 schreef Atmoz het volgende:
Ik heb zelf tussen mij en m'n buren zo'n zwarte gevlochten band tussen de heg zitten.
Dat ziet er opzich best strak uit moet ik zeggen. Er komen nog boompjes voor, maar om het alvast dicht te hebben is het ideaal:
[ afbeelding ]
Hmzz, das waar...quote:
Dat is nieuwbouw. Ik vind het niet echt passen bij het huis van Vonk.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:26 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Hmzz, das waar...
Maar zou het niet toch kunnen staan denk je?
Hier in de wijk zijn ook enkele "typisch jaren 30 woning" gemaakt, en er zijn mensen wat dit spul ook daar geplaatst hebben.
ik vind het echt een vreselijke combi bij het Vonkenhuisquote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:26 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Hmzz, das waar...
Maar zou het niet toch kunnen staan denk je?
Hier in de wijk zijn ook enkele "typisch jaren 30 woning" gemaakt, en er zijn mensen wat dit spul ook daar geplaatst hebben.
plant dat dan als afscheiding, eventueel meerdere op rij voor een goed gevuld effect.quote:Op zondag 23 maart 2014 11:23 schreef Vonkenboer het volgende:
... maar ook ik heb nog geen geldboom gevonden.
Kunststof palen, zijn ook niet zo zwaar. Wij hebben dr thuis ook houten palen tussen, door de zure grond waren ze kats verrot... Nu tegen elke paal een kunststof exemplaar gezet en met drie M12x180 vastgezetquote:
Daar is helaas geen ruimte voorquote:Op dinsdag 25 maart 2014 11:57 schreef loecje het volgende:
een aantal lage leibomen?
daarbij heb je veel keuze in bomen, ook wintergroene of bladhoudende bomen.
Meer iets voor een oude boerderij o.i.d. ; en dan zo'n wilgentenen wal ergens in de tuinquote:Op zondag 23 maart 2014 22:14 schreef Molo het volgende:
Ik vind gevlochten schutting van wilgentenen mooi bij oude huizen, als je wilt kun je daar ook nog wat groen doorheen laten groeien als je wilt, al is het dan natuurlijk wel wat meer onderhoud.
Hier in de buurt kun je tijdens knot-seizoen die takken bij boeren ophalen en zelf vlechten, of natuurlijk laten doen.
Voorzichtig gezegd is dit helemaal totaal niet wat ik zoek, het past ook totaal niet bij een voorgevel als die van ons huis.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:21 schreef Atmoz het volgende:
Ik heb zelf tussen mij en m'n buren zo'n zwarte gevlochten band tussen de heg zitten.
Dat ziet er opzich best strak uit moet ik zeggen. Er komen nog boompjes voor, maar om het alvast dicht te hebben is het ideaal:
[ afbeelding ]
En erg duur; heb er voor de gein al eens naar gekekenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:44 schreef kovenant het volgende:
kant en klaar haag.
zie je nog wel eens bij eigen huis en tuin langskomen.
snel , makkelijk, en ziet er nog best leuk / groen uit ook
een leiboom wordt niet veel breder dan de haag die er nu staat. dat is juist het idee van een leiboom/haag, smal en compact.quote:
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:37 schreef Atmoz het volgende:
Oh, haha, nee nu ziet ik het inderdaad... lol, dat zou écht niet passen![]()
![]()
Tja, toch (weer) iets met groen/beplanting ofzo?! Dat lijkt me wel mooi passen in ieder geval.
Dat... Echt, niet aan beginnenquote:Op zondag 23 maart 2014 11:31 schreef tiho1 het volgende:
Ik heb ook een stuk met hedera staan. Een meter hoog ongeveerin de voortuin. Als ik al zie hoeveel ik daaraan snoeien moet. Best onderhoudsgevoelig zeg maar.
Nee?quote:
De architect vond het wel wat, verplicht dus in deze wijk. Je snoeit je helemaal de tering...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:55 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Nee?
Ik ben gvd verplicht dit te plaatsen i.v.m het bestemmingsplan etc...
Wat is dan met dat spul? Ik heb Hedera tegen zo'n hek met metalen palen ertussen zitten. Is het daar ook niet aan te raden? (Sorry voor de topickaping, maar ik schrik hier wel van... Wilde juist binnenkort wat groeispul gaan halen om die Hedera eens flink te laten groeien)
valt wel mee: wij hebben in totaal 25 meter gaashek met hedera (waarvan 20 meter dubbelzijdig van ons is) van 2 meter hoog en het onderhoud valt heel erg mee. (vooral vergeleken met de rest van de tuinquote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
De architect vond het wel wat, verplicht dus in deze wijk. Je snoeit je helemaal de tering...
Hmmmzz.. Dus meerdere keren per jaar zelfs?quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
De architect vond het wel wat, verplicht dus in deze wijk. Je snoeit je helemaal de tering...
Erg mooi zo met dat hout, metaal en mooie groen! Zou ik zou hier willen hebbenquote:
Hmmmz oke, nog een beetje hoop dus...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:01 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
valt wel mee: wij hebben in totaal 25 meter gaashek met hedera (waarvan 20 meter dubbelzijdig van ons is) van 2 meter hoog en het onderhoud valt heel erg mee. (vooral vergeleken met de rest van de tuin)
alleen goed opletten dat het niet op de muren gaat zitten
Jaaaa!! Kan je altijd je snoeiafval kwijt; en het is een prachtig insecten- en egelhotel!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:10 schreef MrBanaan1 het volgende:
Beetje apart; maar zou zoiets een idee zijn?
Vond zo 123 geen beter foto, maar dat je dus palen in de grond slaat (natuurlijke, niet kaarsrecht) en er dan dunnere takken doorheen vlecht.
Natuurlijk ziet het er dan strakker uit, maar het idee is duidelij.
Dat valt ook wel mee, heb Hedera Helix al twintig jaar tegen een muur. Twee keer per jaar zorgen dat het niet onder boeidelen en dakgoten groeit. Ook wil ik het niet hoger dan mn ladder hebben.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:01 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
hedera
alleen goed opletten dat het niet op de muren gaat zitten
alleen blijf je heel lang die lelijke wortels zien die aan je stenen/voegen geplakt zittenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:45 schreef BartNH het volgende:
[..]
Dat valt ook wel mee, heb Hedera Helix al twintig jaar tegen een muur. Twee keer per jaar zorgen dat het niet onder boeidelen en dakgoten groeit. Ook wil ik het niet hoger dan mn ladder hebben.
Normaal voegwerk heeft er echt geen last van en je trekt het er zo weer van de muur af als het moet. Dat het voegwerk sloopt is uit de tijd dat er nog geen cement in voegen gebruikt werd.
Maak er dan gelijk een composthoop van.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:10 schreef MrBanaan1 het volgende:
Vond zo 123 geen beter foto, maar dat je dus palen in de grond slaat (natuurlijke, niet kaarsrecht) en er dan dunnere takken doorheen vlecht.
Dit heb ik over een lengte van 3 - 4 meter in m'n tuin gehad. Staat 2 jaar aardig, na 3 jaar wordt het rabebrig en daarna is het omgegaan. Veel werk & zooi met weiniig rendement.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:10 schreef MrBanaan1 het volgende:
Er zijn ook groen gaas panelen, indien je deze verzinkte gazen een beetje "luchtplaatsachtig" eruit vindt zien.quote:
Dat is zeker een overweging waard; dat blakert natuurlijk wel veel minder dan dat verzinkte gaas.quote:Op donderdag 27 maart 2014 17:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Er zijn ook groen gaas panelen, indien je deze verzinkte gazen een beetje "luchtplaatsachtig" eruit vindt zien.
Misschien als je buiten af woont op een boerderij; maar zoals hier aan straat vinden we dat echt geen gezicht.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:10 schreef MrBanaan1 het volgende:
Natuurlijk ziet het er dan strakker uit, maar het idee is duidelijk.
quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:20 schreef maily het volgende:
DIT is een leuke site om ideeen op te doen!
Ik zal eens kijken naar die linkjesquote:
De maximale breedte qua pootruimte is een centimeter of 25 á 30.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:27 schreef loecje het volgende:
[..]
een leiboom wordt niet veel breder dan de haag die er nu staat. dat is juist het idee van een leiboom/haag, smal en compact.
[ afbeelding ]
zoiets kan natuurlijk ook met andere planten.
hoe smal wil je de afscheiding hebben als je alles wegstreept omdat het te breed is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |