abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 maart 2014 @ 15:20:11 #251
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138074578
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:18 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Geef ik je groot gelijk in. Nadat ik vorige week een overzicht plaatste in het topic over het extraatje voor mensen in de bijstand reageerde er vervolgens niemand van de onrealistische zuurpruimen en onrealisten meer op mijn overzicht wat duidelijk laat zien dat rondkomen in de bijstand voor een alleenstaande makkelijk kan als je maar keuzes maakt.
In mijn budget is zelfs nog ruimte voor uitgaan/uitstapjes en vakantie.
Alleenstaande.....en een gezin dan?
pi_138074603
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 14:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik kom zelf uit een arm gezin waarin mijn vader ons allemaal moest voorzien van zijn salaris als kraanmachinist, nooit iets te kort gekomen terwijl we marginaal boven bijstand zaten qua inkomen. Zeg mij niet dat iets niet kan, want dat is gewoon gelul.
Wat een gelul. Kraanmachinisten verdienen en verdienden zat. En bovendien was de bijstand in die tijd véél hoger dan nu, gecorrigeerd voor inflatie.

Jouw situatie van toen is totaal niet meer te vergelijken met die van nu. De bijstand is compleet uitgehold, en tegenwoordig heb je 'werkende armen'. Iets wat in die tijd nog ondenkbaar was.
  zondag 23 maart 2014 @ 15:22:31 #253
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_138074669
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat het moeilijk is betwist niemand. Maar het is niet eerlijk om nog meer geld van werkenden te stelen en nog verder te nivelleren. Werkenden leveren minimaal 40 en vaker 50-60 uur in. Daar moet altijd minimaal 300 euro extra tegenover staan.
stelen, nivelleren... modewoordjes van rechts.
dus je wilt dat ik mensen die het geluk hebben te kunnen werken aan hun toekomst, en meer dan genoeg hebben om goed van te leven, zieliger vind dan mensen die geen toekomst kunnen opbouwen en aan de rand van de armoede leven?

nee.
  zondag 23 maart 2014 @ 15:25:08 #254
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_138074749
quote:

[..]

Geef ik je groot gelijk in. Nadat ik vorige week een overzicht plaatste in het topic over het extraatje voor mensen in de bijstand reageerde er vervolgens niemand van de onrealistische zuurpruimen en onrealisten meer op mijn overzicht wat duidelijk laat zien dat rondkomen in de bijstand voor een alleenstaande makkelijk kan als je maar keuzes maakt.
Hulde. Maar hier komen allerlei zielige persoonlijke andekdotes en onrealistisch hoge inschattingen voorbij. En er wordt een chronisch gebrek aan discipline en bereidheid om wat te doen tentoongesteld. Overigens hebben echt niet alleen mensen in de bijstand hier last van. De Nederlander is veel te verwend en is uit het oog verloren wat primaire levensbehoeften zijn en met name kwaliteit van leven. Als jij kwaliteit van leven laat afhangen van materialisme zoals zoveel mensen in onze maatschappij, gecombineerd met valse schaamte (we moeten meekomen met de buren) wordt de verwende Nederlander gevormd. Die hoognodig eens door een voorstad van Belgrado zou moeten lopen om te zien wat armoede werkelijk inhoudt.
  zondag 23 maart 2014 @ 15:27:14 #255
396550 Richestorags
pi_138074830
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

stelen, nivelleren... modewoordjes van rechts.
dus je wilt dat ik mensen die het geluk hebben te kunnen werken aan hun toekomst, en meer dan genoeg hebben om goed van te leven, zieliger vind dan mensen die geen toekomst kunnen opbouwen en aan de rand van de armoede leven?

nee.
Meer dan genoeg? Er zijn werkenden die minder hebben dan mensen in de bijstand en toch elke week tientallen uren inleveren. En dat de belasting in Nederland belachelijk hoog is, hoef ik je niet uit te leggen toch?

Overigens wil ik niet dat je ze zieliger vindt, ik wil dat een werkende altijd minimaal 300 euro p.m. meer heeft dan iemand uit de bijstand. Omdat werkenden simpelweg meer tijd inleveren en meer bijdragen. Daar hoort een beloning tegenover te staan. Waarom denk je dat mensen met meer verantwoording ook meer verdienen?
  zondag 23 maart 2014 @ 15:27:39 #256
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_138074849
quote:
7s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik heb het vaak zat met mijn ouders erover gehad. Ze hadden het zwaar maar klagen deden ze nooit. Handje ophouden bij anderen hadden ze een broertje dood aan, en ze moedigden ons ook aan om vooral zelf te ontwikkelen want 'niemand anders gaat het voor jou doen'.

Mijn vader betaalde bijvoorbeeld 5000 gulden (!) toen voor een laptop voor mijn vervolgopleiding 15 jaar geleden, dat geld heeft hij bij elkaar gewerkt met overuren etc. Nooit iets van geklaag gehoord. Tegenwoordig is die hele mentaliteit anders; men meent maar overal 'recht' op te hebben.

'Het enige recht dat je hebt is om adem te halen' zouden mijn ouders zeggen. Ben blij dat ze mij toen een paar belangrijke lessen hebben geleerd waardoor ik een heel goed leven erop na kan houden. Het zorgt er wel voor dat ik allergisch ben geworden voor mensen die ziek/zwak/misselijk/kaniknie/teveelmoeite als karakter hebben.
of met andere woorden; je hebt geen ervaring met buiten je schuld buiten de arbeidsmarkt vallen, en kijkt erop neer.
en je denkt dat omdat jij en je ouders het net wel redde, dat dat dus voor iedereen zo moet kunnen, en dat het puur aan je instelling ligt.

is gewoon niet zo.
als je volledig afhankelijk bent van een uitkering, waarom zou je dna niet mogen aangeven dat het te weinig is? jouw vader kom tenminste overwerken om meer geld binnen te halen. alles wat mensen die lang in de bijstand zitten, bijverdienen, moeten ze inleveren.
  zondag 23 maart 2014 @ 15:29:47 #257
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_138074945
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Meer dan genoeg? Er zijn werkenden die minder hebben dan mensen in de bijstand en toch elke week tientallen uren inleveren. En dat de belasting in Nederland belachelijk hoog is, hoef ik je niet uit te leggen toch?
als je minder hebt, heb je recht op aanvullende bijstand.
en ja, modaal is meer dan genoeg.
  zondag 23 maart 2014 @ 15:31:12 #258
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138074994
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:27 schreef pokkerdepok het volgende:
als je volledig afhankelijk bent van een uitkering, waarom zou je dna niet mogen aangeven dat het te weinig is?
Omdat het niet heel erg dankbaar klinkt tegenover de mensen die dat geld voor jou bij elkaar verdienen.

quote:
alles wat mensen die lang in de bijstand zitten, bijverdienen, moeten ze inleveren.
Iets dat in mijn optiek dus voor een deel zou moeten veranderen. Zodat arbeid loont.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 23 maart 2014 @ 15:32:49 #259
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138075045
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Hulde. Maar hier komen allerlei zielige persoonlijke andekdotes en onrealistisch hoge inschattingen voorbij. En er wordt een chronisch gebrek aan discipline en bereidheid om wat te doen tentoongesteld. Overigens hebben echt niet alleen mensen in de bijstand hier last van. De Nederlander is veel te verwend en is uit het oog verloren wat primaire levensbehoeften zijn en met name kwaliteit van leven. Als jij kwaliteit van leven laat afhangen van materialisme zoals zoveel mensen in onze maatschappij, gecombineerd met valse schaamte (we moeten meekomen met de buren) wordt de verwende Nederlander gevormd. Die hoognodig eens door een voorstad van Belgrado zou moeten lopen om te zien wat armoede werkelijk inhoudt.
Wat heeft Belgrado hier mee van doen?
Het gaat om een bepaald welvaarts nivo vast te houden en deze is bezig omlaag te glijden in Nederland zodat er meer en meer gezinnen in de problemen komen....
pi_138075112
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Eens!
Armoede is niet nodig in Nederland, als je maar een klein beetje discipline hebt en je je aanpast aan je inkomen.

Een computer met internet is noodzakelijk voor een gezin met schoolgaande kinderen. Een fatsoenlijke 2e hands computer of laptop waar je echt nog wel een aantal jaren mee vooruit kunt hoeft echt niet meer dan 200 euro te kosten en een internet+tv heb je vanaf 31 euro per maand.

Natuurlijk koop je liever een nieuwe laptop en heb je graag een ultrasnelle internetverbinding en tv met allerlei extra zenders, maar dan ben je maandelijks 3 keer zo veel kwijt.
Bijstand is er voor de basis en dat kan er van worden betaald. Van het prijsverschil tussen de basis en de 'doorsnee' kun je héél veel boodschappen kopen.
pi_138075273
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:18 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ja leuk, no way dat een pubergrietje of jongen meer eet dan ik. Hangt ook helemaal van lichaamstype en mate van groeispurt af. En nogmaals, wat je niet koopt kan ook niet gevroten worden. Als jij altijd maar ladingen vreten koopt voor je kinderen, leer je ze vanzelf aan te vreten. Als je ze gewoon normaal eten zonder veel extra's voorschotelt, komen ze de dag wel door.
Toen die van mij nog pubers waren aten ze allemaal meer dan ik, en als er weer eens zo'n groeispurt was kon ik het niet aanslepen. Daarnaast schijn jij niet te willen begrijpen dat die extra voeding tijdens zo'n groeispurt gewoon nodig is, dat zijn namelijk de voedingsstoffen die je nodig hebt om te kunnen groeien! Jij groeit niet meer, jij hebt geen extra bouwstoffen meer nodig, maar ik durf te wedden dat ook jij ook een schepje extra neemt als je je die dag extra hebt ingespannen.
pleased to meet you
pi_138075354
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:32 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wat heeft Belgrado hier mee van doen?
Het gaat om een bepaald welvaarts nivo vast te houden en deze is bezig omlaag te glijden in Nederland zodat er meer en meer gezinnen in de problemen komen....
Nee, het welvaartsniveau stijgt. Aan het 'basispakket' voor de bijstand worden steeds extra zaken toegevoegd. Daardoor stijgen op papier de vaste lasten voor de bijstand en daarmee daalt dus ook het beschikbare bedrag voor de variabele kosten. Er komt nog eens bij dat het Nibud als ik naar de bedragen kijk uitgaat dat men voornamelijk alles nieuw koopt. En dat terwijl door bijvoorbeeld het toevoegen van een pc en internet aan het 'basispakket' het héél makkelijk is geworden om 2e hands goede spullen aan te schaffen. Juist voor iemand in de bijstand die veel tijd heeft om op internet de koopjes in de gaten te houden.

Waarom zou je per se een hagelnieuwe koelkast of wasmachine kopen, als je voor de helft van het geld een exemplaar kan kopen van 2 a 3 jaar oud die weinig is gebruikt?
  zondag 23 maart 2014 @ 15:41:00 #263
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_138075367
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat het niet heel erg dankbaar klinkt tegenover de mensen die dat geld voor jou bij elkaar verdienen.

[..]
als je wilt dan mensen dank je wel zeggen, moet je ook een keer alsjeblieft zeggen.
en verder heb je een verdraaide kijk op hoe dit werkt.
ons stelsel werkt net zoals een verzekering. iedereen draagt eraan bij, maar als je het nodig hebt, dan kan je er gebruik van maken. wat jij dus betaald, is voor jezelf, voor als jou iets overkomt. overkomt je nooit wat, wees dan gewoon blij dat je geen ellende hebt. en probeer te snappen dat als je wel iets zou overkomen, dat je dan ook nog een fijn leven wilt.
quote:
Iets dat in mijn optiek dus voor een deel zou moeten veranderen. Zodat arbeid loont.
je krijgt geloof ik wel een jaar of paar jaar een toeslag, dan mag je een deel houden. dat is stimulatie.
maar als je langer erin zit, door bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid of omdat je te oud bent om nog iets te kunnen vinden, dan wordt alles ingenomen.
pi_138075427
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:40 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee, het welvaartsniveau stijgt. Aan het 'basispakket' voor de bijstand worden steeds extra zaken toegevoegd. Daardoor stijgen op papier de vaste lasten voor de bijstand en daarmee daalt dus ook het beschikbare bedrag voor de variabele kosten. Er komt nog eens bij dat het Nibud als ik naar de bedragen kijk uitgaat dat men voornamelijk alles nieuw koopt. En dat terwijl door bijvoorbeeld het toevoegen van een pc en internet aan het 'basispakket' het héél makkelijk is geworden om 2e hands goede spullen aan te schaffen. Juist voor iemand in de bijstand die veel tijd heeft om op internet de koopjes in de gaten te houden.

Waarom zou je per se een hagelnieuwe koelkast of wasmachine kopen, als je voor de helft van het geld een exemplaar kan kopen van 2 a 3 jaar oud die weinig is gebruikt?
Bezuiniging op je koelkast is al heel simpel, koop je een koelkast draaiende op een koeling ventilator, een giga energie besparing en de aanschaf valt reuze mee, circa 60/70,-
  zondag 23 maart 2014 @ 15:43:44 #265
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_138075445
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:34 schreef Ivo1985 het volgende:

Een computer met internet is noodzakelijk voor een gezin met schoolgaande kinderen. Een fatsoenlijke 2e hands computer of laptop waar je echt nog wel een aantal jaren mee vooruit kunt hoeft echt niet meer dan 200 euro te kosten en een internet+tv heb je vanaf 31 euro per maand.

dit is nu natuurlijk al helemaal niet meer waar. een windows 7 of hoger computer kost je zeker 300. alle oudere computers kan je als xp verdwijnt, alleen nog op lunix laten draaien.

en 31 euro, daar kan je bijna een week van eten, als je je best doet.
pi_138075473
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

dit is nu natuurlijk al helemaal niet meer waar. een windows 7 of hoger computer kost je zeker 300. alle oudere computers kan je als xp verdwijnt, alleen nog op lunix laten draaien.

Ooit van Windows Vista gehoord? Draait hier nog steeds.
pi_138075487
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:27 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
als je volledig afhankelijk bent van een uitkering, waarom zou je dna niet mogen aangeven dat het te weinig is?
Omdat het niet te weinig is, maar omdat die ondankbare mensen te veel prioriteit geven aan bepaalde luxe uitgaven waardoor aan het eind van de maand een noodzakelijke rekening niet meer betaald kan worden.
pi_138075692
quote:

[..]

Het gebruik van marktplaats is te ingewikkeld voor jou?

Ik zie hier echt diverse macbooks en windows 7 laptops tussen staan. Bij PC's is de keus nog veel groter.

En die 31 euro is al inclusief basis abbo TV, wat je los ook al snel ¤15 per maand kost.

En die 31 euro kan iemand in de bijstand best aan tv+internet spenderen. Je moet alleen geen 60MB internetlijn en film1 + sport1 verwachten, want dan ben je 2 tot 3 keer zo duur uit.

[edit] overigens was de 10" netbook, voorzien van Windows 7 die ik twee jaar terug hagelnieuw gekocht heb niet duurder dan 250 euro. Maar jouw "kan niet" mentaliteit is typisch voor bijstanders die weinig eigen initiatief tonen om wat van hun leven te maken [/edit]
pi_138075693
quote:

[..]

Waarom zou je persé een laptop met Windows 7 moeten hebben? :?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 23 maart 2014 @ 15:51:14 #270
244933 trovey
Nachtoele
pi_138075729
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:18 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

..... en je zit in een hutje in het bos? Als jij beweert dat je iets verkeerd doet als je vaste lasten boven de 800 uitkomen dan moet je wel heeeeeeeeeeeeeeeel goedkoop wonen. Of een enorme klap huursubsidie krijgen...
Waar haal jij die tekst vandaan, ik heb daar niets over gezegd. :') Ik had het over de boodschappen doen per maand voor een bepaald bedrag. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_138075746
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:50 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Waarom zou je persé een laptop met Windows 7 moeten hebben? :?
Omdat iedereen die heeft.
pi_138075872
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 13:06 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Bij de super? En net geen andere zaken nodig dan gebruikelijke dagelijkse boodschappen zeker? Op die momenten red ik dat p.p. hier ook wel.

Het zijn die keren dat langdurige zaken moeten worden aangevuld dat het enorm aantikt, zoals nieuwe stofzuigerzakken, vitaminepillen voor de kinderen, gootsteenontstopper, wasmiddelen, nieuwe tandenborstels.. dergelijke zaken. En dat moet je toch omrekenen naar je maanduitgaven ookal doe je dat maar één of een paar maal per jaar.
Stofzuiger zonder zak kopen en bij vitamine pillen etc op aanbiedingen letten.
Worry is a misuse of imagination
pi_138075910
quote:
14s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:51 schreef aijumu het volgende:

[..]

Omdat iedereen die heeft.
Dan draag ik wel wat meer belasting af, zodat we iedere bijstandstrekker van een Windows 7-laptop kunnen voorzien. Dan hou ik het zelf nog wel even uit met mijn XP desktop en Linux-laptop...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 23 maart 2014 @ 15:58:34 #274
396550 Richestorags
pi_138076014
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 15:29 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

als je minder hebt, heb je recht op aanvullende bijstand.
en ja, modaal is meer dan genoeg.
Modaal is meer dan genoeg? Ben jij zo'n afgunst SP'er?
  zondag 23 maart 2014 @ 15:58:47 #275
244933 trovey
Nachtoele
pi_138076024
quote:

[..]

Keuzes moet je inderdaad maken als je het niet ruim hebt, is ook niets mis mee, moet je zo vaak doen in het leven. Ik wil ook wel een superdupe desktopcomputer met Windows 8.1 met alle toeters en bellen er op en aan en een laptop en een luxe tablet, helaas gaat hem dat niet worden en dan neem ik genoegen met heel veel minder namelijk een goedkoop desktopje (van 50 euro) met een ouder systeem, werkt ook prima. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')