Alleenstaande.....en een gezin dan?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Geef ik je groot gelijk in. Nadat ik vorige week een overzicht plaatste in het topic over het extraatje voor mensen in de bijstand reageerde er vervolgens niemand van de onrealistische zuurpruimen en onrealisten meer op mijn overzicht wat duidelijk laat zien dat rondkomen in de bijstand voor een alleenstaande makkelijk kan als je maar keuzes maakt.
In mijn budget is zelfs nog ruimte voor uitgaan/uitstapjes en vakantie.
Wat een gelul. Kraanmachinisten verdienen en verdienden zat. En bovendien was de bijstand in die tijd véél hoger dan nu, gecorrigeerd voor inflatie.quote:Op zondag 23 maart 2014 14:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit een arm gezin waarin mijn vader ons allemaal moest voorzien van zijn salaris als kraanmachinist, nooit iets te kort gekomen terwijl we marginaal boven bijstand zaten qua inkomen. Zeg mij niet dat iets niet kan, want dat is gewoon gelul.
stelen, nivelleren... modewoordjes van rechts.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:02 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat het moeilijk is betwist niemand. Maar het is niet eerlijk om nog meer geld van werkenden te stelen en nog verder te nivelleren. Werkenden leveren minimaal 40 en vaker 50-60 uur in. Daar moet altijd minimaal 300 euro extra tegenover staan.
Hulde. Maar hier komen allerlei zielige persoonlijke andekdotes en onrealistisch hoge inschattingen voorbij. En er wordt een chronisch gebrek aan discipline en bereidheid om wat te doen tentoongesteld. Overigens hebben echt niet alleen mensen in de bijstand hier last van. De Nederlander is veel te verwend en is uit het oog verloren wat primaire levensbehoeften zijn en met name kwaliteit van leven. Als jij kwaliteit van leven laat afhangen van materialisme zoals zoveel mensen in onze maatschappij, gecombineerd met valse schaamte (we moeten meekomen met de buren) wordt de verwende Nederlander gevormd. Die hoognodig eens door een voorstad van Belgrado zou moeten lopen om te zien wat armoede werkelijk inhoudt.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Geef ik je groot gelijk in. Nadat ik vorige week een overzicht plaatste in het topic over het extraatje voor mensen in de bijstand reageerde er vervolgens niemand van de onrealistische zuurpruimen en onrealisten meer op mijn overzicht wat duidelijk laat zien dat rondkomen in de bijstand voor een alleenstaande makkelijk kan als je maar keuzes maakt.
Meer dan genoeg? Er zijn werkenden die minder hebben dan mensen in de bijstand en toch elke week tientallen uren inleveren. En dat de belasting in Nederland belachelijk hoog is, hoef ik je niet uit te leggen toch?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:22 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
stelen, nivelleren... modewoordjes van rechts.
dus je wilt dat ik mensen die het geluk hebben te kunnen werken aan hun toekomst, en meer dan genoeg hebben om goed van te leven, zieliger vind dan mensen die geen toekomst kunnen opbouwen en aan de rand van de armoede leven?
nee.
of met andere woorden; je hebt geen ervaring met buiten je schuld buiten de arbeidsmarkt vallen, en kijkt erop neer.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik heb het vaak zat met mijn ouders erover gehad. Ze hadden het zwaar maar klagen deden ze nooit. Handje ophouden bij anderen hadden ze een broertje dood aan, en ze moedigden ons ook aan om vooral zelf te ontwikkelen want 'niemand anders gaat het voor jou doen'.
Mijn vader betaalde bijvoorbeeld 5000 gulden (!) toen voor een laptop voor mijn vervolgopleiding 15 jaar geleden, dat geld heeft hij bij elkaar gewerkt met overuren etc. Nooit iets van geklaag gehoord. Tegenwoordig is die hele mentaliteit anders; men meent maar overal 'recht' op te hebben.
'Het enige recht dat je hebt is om adem te halen' zouden mijn ouders zeggen. Ben blij dat ze mij toen een paar belangrijke lessen hebben geleerd waardoor ik een heel goed leven erop na kan houden. Het zorgt er wel voor dat ik allergisch ben geworden voor mensen die ziek/zwak/misselijk/kaniknie/teveelmoeite als karakter hebben.
als je minder hebt, heb je recht op aanvullende bijstand.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Meer dan genoeg? Er zijn werkenden die minder hebben dan mensen in de bijstand en toch elke week tientallen uren inleveren. En dat de belasting in Nederland belachelijk hoog is, hoef ik je niet uit te leggen toch?
Omdat het niet heel erg dankbaar klinkt tegenover de mensen die dat geld voor jou bij elkaar verdienen.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:27 schreef pokkerdepok het volgende:
als je volledig afhankelijk bent van een uitkering, waarom zou je dna niet mogen aangeven dat het te weinig is?
Iets dat in mijn optiek dus voor een deel zou moeten veranderen. Zodat arbeid loont.quote:alles wat mensen die lang in de bijstand zitten, bijverdienen, moeten ze inleveren.
Wat heeft Belgrado hier mee van doen?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hulde. Maar hier komen allerlei zielige persoonlijke andekdotes en onrealistisch hoge inschattingen voorbij. En er wordt een chronisch gebrek aan discipline en bereidheid om wat te doen tentoongesteld. Overigens hebben echt niet alleen mensen in de bijstand hier last van. De Nederlander is veel te verwend en is uit het oog verloren wat primaire levensbehoeften zijn en met name kwaliteit van leven. Als jij kwaliteit van leven laat afhangen van materialisme zoals zoveel mensen in onze maatschappij, gecombineerd met valse schaamte (we moeten meekomen met de buren) wordt de verwende Nederlander gevormd. Die hoognodig eens door een voorstad van Belgrado zou moeten lopen om te zien wat armoede werkelijk inhoudt.
Eens!quote:Op zondag 23 maart 2014 15:25 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hulde. Maar hier komen allerlei zielige persoonlijke andekdotes en onrealistisch hoge inschattingen voorbij. En er wordt een chronisch gebrek aan discipline en bereidheid om wat te doen tentoongesteld. Overigens hebben echt niet alleen mensen in de bijstand hier last van. De Nederlander is veel te verwend en is uit het oog verloren wat primaire levensbehoeften zijn en met name kwaliteit van leven. Als jij kwaliteit van leven laat afhangen van materialisme zoals zoveel mensen in onze maatschappij, gecombineerd met valse schaamte (we moeten meekomen met de buren) wordt de verwende Nederlander gevormd. Die hoognodig eens door een voorstad van Belgrado zou moeten lopen om te zien wat armoede werkelijk inhoudt.
Toen die van mij nog pubers waren aten ze allemaal meer dan ik, en als er weer eens zo'n groeispurt was kon ik het niet aanslepen. Daarnaast schijn jij niet te willen begrijpen dat die extra voeding tijdens zo'n groeispurt gewoon nodig is, dat zijn namelijk de voedingsstoffen die je nodig hebt om te kunnen groeien! Jij groeit niet meer, jij hebt geen extra bouwstoffen meer nodig, maar ik durf te wedden dat ook jij ook een schepje extra neemt als je je die dag extra hebt ingespannen.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja leuk, no way dat een pubergrietje of jongen meer eet dan ik. Hangt ook helemaal van lichaamstype en mate van groeispurt af. En nogmaals, wat je niet koopt kan ook niet gevroten worden. Als jij altijd maar ladingen vreten koopt voor je kinderen, leer je ze vanzelf aan te vreten. Als je ze gewoon normaal eten zonder veel extra's voorschotelt, komen ze de dag wel door.
Nee, het welvaartsniveau stijgt. Aan het 'basispakket' voor de bijstand worden steeds extra zaken toegevoegd. Daardoor stijgen op papier de vaste lasten voor de bijstand en daarmee daalt dus ook het beschikbare bedrag voor de variabele kosten. Er komt nog eens bij dat het Nibud als ik naar de bedragen kijk uitgaat dat men voornamelijk alles nieuw koopt. En dat terwijl door bijvoorbeeld het toevoegen van een pc en internet aan het 'basispakket' het héél makkelijk is geworden om 2e hands goede spullen aan te schaffen. Juist voor iemand in de bijstand die veel tijd heeft om op internet de koopjes in de gaten te houden.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:32 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Wat heeft Belgrado hier mee van doen?
Het gaat om een bepaald welvaarts nivo vast te houden en deze is bezig omlaag te glijden in Nederland zodat er meer en meer gezinnen in de problemen komen....
als je wilt dan mensen dank je wel zeggen, moet je ook een keer alsjeblieft zeggen.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat het niet heel erg dankbaar klinkt tegenover de mensen die dat geld voor jou bij elkaar verdienen.
[..]
je krijgt geloof ik wel een jaar of paar jaar een toeslag, dan mag je een deel houden. dat is stimulatie.quote:Iets dat in mijn optiek dus voor een deel zou moeten veranderen. Zodat arbeid loont.
Bezuiniging op je koelkast is al heel simpel, koop je een koelkast draaiende op een koeling ventilator, een giga energie besparing en de aanschaf valt reuze mee, circa 60/70,-quote:Op zondag 23 maart 2014 15:40 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, het welvaartsniveau stijgt. Aan het 'basispakket' voor de bijstand worden steeds extra zaken toegevoegd. Daardoor stijgen op papier de vaste lasten voor de bijstand en daarmee daalt dus ook het beschikbare bedrag voor de variabele kosten. Er komt nog eens bij dat het Nibud als ik naar de bedragen kijk uitgaat dat men voornamelijk alles nieuw koopt. En dat terwijl door bijvoorbeeld het toevoegen van een pc en internet aan het 'basispakket' het héél makkelijk is geworden om 2e hands goede spullen aan te schaffen. Juist voor iemand in de bijstand die veel tijd heeft om op internet de koopjes in de gaten te houden.
Waarom zou je per se een hagelnieuwe koelkast of wasmachine kopen, als je voor de helft van het geld een exemplaar kan kopen van 2 a 3 jaar oud die weinig is gebruikt?
dit is nu natuurlijk al helemaal niet meer waar. een windows 7 of hoger computer kost je zeker 300. alle oudere computers kan je als xp verdwijnt, alleen nog op lunix laten draaien.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Een computer met internet is noodzakelijk voor een gezin met schoolgaande kinderen. Een fatsoenlijke 2e hands computer of laptop waar je echt nog wel een aantal jaren mee vooruit kunt hoeft echt niet meer dan 200 euro te kosten en een internet+tv heb je vanaf 31 euro per maand.
Ooit van Windows Vista gehoord? Draait hier nog steeds.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dit is nu natuurlijk al helemaal niet meer waar. een windows 7 of hoger computer kost je zeker 300. alle oudere computers kan je als xp verdwijnt, alleen nog op lunix laten draaien.
en 31 euro, daar kan je bijna een week van eten, als je je best doet.
Omdat het niet te weinig is, maar omdat die ondankbare mensen te veel prioriteit geven aan bepaalde luxe uitgaven waardoor aan het eind van de maand een noodzakelijke rekening niet meer betaald kan worden.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:27 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
als je volledig afhankelijk bent van een uitkering, waarom zou je dna niet mogen aangeven dat het te weinig is?
Het gebruik van marktplaats is te ingewikkeld voor jou?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
dit is nu natuurlijk al helemaal niet meer waar. een windows 7 of hoger computer kost je zeker 300. alle oudere computers kan je als xp verdwijnt, alleen nog op lunix laten draaien.
Waarom zou je persé een laptop met Windows 7 moeten hebben?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
Waar haal jij die tekst vandaan, ik heb daar niets over gezegd.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:18 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
..... en je zit in een hutje in het bos? Als jij beweert dat je iets verkeerd doet als je vaste lasten boven de 800 uitkomen dan moet je wel heeeeeeeeeeeeeeeel goedkoop wonen. Of een enorme klap huursubsidie krijgen...
Omdat iedereen die heeft.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Waarom zou je persé een laptop met Windows 7 moeten hebben?
Stofzuiger zonder zak kopen en bij vitamine pillen etc op aanbiedingen letten.quote:Op zondag 23 maart 2014 13:06 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Bij de super? En net geen andere zaken nodig dan gebruikelijke dagelijkse boodschappen zeker? Op die momenten red ik dat p.p. hier ook wel.
Het zijn die keren dat langdurige zaken moeten worden aangevuld dat het enorm aantikt, zoals nieuwe stofzuigerzakken, vitaminepillen voor de kinderen, gootsteenontstopper, wasmiddelen, nieuwe tandenborstels.. dergelijke zaken. En dat moet je toch omrekenen naar je maanduitgaven ookal doe je dat maar één of een paar maal per jaar.
Dan draag ik wel wat meer belasting af, zodat we iedere bijstandstrekker van een Windows 7-laptop kunnen voorzien. Dan hou ik het zelf nog wel even uit met mijn XP desktop en Linux-laptop...quote:
Modaal is meer dan genoeg? Ben jij zo'n afgunst SP'er?quote:Op zondag 23 maart 2014 15:29 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
als je minder hebt, heb je recht op aanvullende bijstand.
en ja, modaal is meer dan genoeg.
Keuzes moet je inderdaad maken als je het niet ruim hebt, is ook niets mis mee, moet je zo vaak doen in het leven. Ik wil ook wel een superdupe desktopcomputer met Windows 8.1 met alle toeters en bellen er op en aan en een laptop en een luxe tablet, helaas gaat hem dat niet worden en dan neem ik genoegen met heel veel minder namelijk een goedkoop desktopje (van 50 euro) met een ouder systeem, werkt ook prima.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |