Prima als je dat doet. Maar dan snap ik ook niet waarom de PVV moeilijk doet als ze verweten wordt van mensen tweederangs burger te maken. Ze reageren natuurlijk zo omdat ze weten dat dat eigenlijk schandalig is. Maar als je feitelijk ervoor staat om burgers ongelijk te behandelen, sta er dan ook voor als het je verweten wordt.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Onzin-bewering. Jouw ex heeft net zo veel rechten als ieder ander met een Nederlands paspoort. Maar mocht ze zich ontwikkelen tot een notoire, onverbeterlijke crimineel, dan kan dat paspoort op het spel komen te staan, gezien het bijzondere kenmerk dat zij bezit, namelijk het hebben van twee nationaliteiten.
Ik heb het over dat uitzetten niet zou kunnen vanwege de grondwet.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:02 schreef Globali het volgende:
[..]
Het is een hele andere discussie dan het mensen uitzetten.
Dat is nu al het geval. Wat is dan het probleem?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:03 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zie die wet. De boreling heeft vanaf geboorte 2 nationaliteiten, de Marokkaanse en de Nederlandse. Vanaf 18 jaar dient deze boreling een nationaliteit te kiezen. NL erkent die andere nationaliteit dan niet meer.
Dat Marokko dat wel doet boeit niet.
Bovendien zijn dit hypothetische stellingen.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:05 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat is walgelijk maar zou niet door de overheid bestraft moeten worden. Het bedrijf heeft alleen zich zelf er mee en ik zou ook niet kopen bij een bedrijf die dat doet.
Nee? Ze kunnen kiezen. En voor NL geldt dan die nationaliteit.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:03 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat is al zo.
Alleen kunnen marokkanen en turken hun oorspronkelijke nationaliteit niet verliezen én krijgt een kind van 2 marokkaanse ouders (die op die manier hun marokkaanse nationalitiet niet konden verliezen, maar wel nederlander zijn geworden) óók de nederlandse nationaliteit. En die wil je dan nu de nederlandse nationaliteit afpakken?
En ook jouw schoonzus is dan gewoon een Nederlands burger. Toch?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:04 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Mijn schoonzus heeft ook 2 paspoorten en toch gaat haar stem naar de PVV. Als je je gewoon gedraagt heb je niks te vrezen.Het gaat om het uitschot dat we kwijt moeten, het gajes, schorem....
Waarom niet? De persoon weet dat van tevoren?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:04 schreef Globali het volgende:
[..]
Dan moet je iemand geen Nederlands paspoort toekennen.
Niet waar, nu hebben zij 2 nationaliteiten.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:05 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat is nu al het geval. Wat is dan het probleem?
Dat kan dus niet als men Nederlands is. Leuk plan. Werkt niet.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Des te belangrijker is het dat er een stuk of wat Nederlandse Marokkanen ongewild naar Marokko moeten vertrekken. Liefst flink crimineel, zodat ze er in Marokko goed last van hebben. Dat is de enige manier om Marokko onder druk te zetten om hun absurde wetgeving aan te passen. Er wordt veel te weinig druk op Marokko uitgeoefend, terwijl problemen met Marokkaanse onderdanen in diverse Europese landen aan de orde zijn.
Maar als dat zo is, dan is de hele uitspraak van Wilders toch sowieso zinloos?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee? Ze kunnen kiezen. En voor NL geldt dan die nationaliteit.
Als deze boreling er op 18 jarige leeftijd voor kiest om Marokkaans te zijn dan is hij vanaf 18 jaar alleen maar Marokkaans. Zijn of haar keus.
Je hebt in elk geval iets opgestoken vandaag.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:05 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik heb het over dat uitzetten niet zou kunnen vanwege de grondwet.
Ik zeg niet dat het paspoort weinig zegt. Iemand met het Nederlands paspoort heeft dezelfde rechten als ieder ander met het Nederlands paspoort, punt.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:05 schreef Globali het volgende:
[..]
Dus zeg je dat het paspoort weinig zegt. Dan ben je een halve Nederlander eigenlijk. Kijken hoe dat gaat werken in de realiteit.
Nee hoorquote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:08 schreef Globali het volgende:
[..]
Je hebt in elk geval iets opgestoken vandaag.
Nee. Want hij/zij kan geheel gaan voor de Nederlandse nationaliteit maar blijft voor Marokko ook een Marokkaans burger.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee? Ze kunnen kiezen. En voor NL geldt dan die nationaliteit.
Als deze boreling er op 18 jarige leeftijd voor kiest om Marokkaans te zijn dan is hij vanaf 18 jaar alleen maar Marokkaans. Zijn of haar keus.
Los van het feit dat je/we over veel dingen geen idee hebt en daardoor een beleidsaanpassing waarschijnlijk niet effectief is.;quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:01 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Lijkt me niet, Nederlanders zijn in het buitenland niet oververtegenwoordigd in criminaliteitscijfers.
[..]
Dat kan natuurlijk door de politiek bepaald worden net als andere dingen ook daardoor worden bepaald.
[..]
Als ze vermoord worden of iets dergelijk wil ik ze natuurlijk weg hebben.
[..]
Weet ik maar het lijkt me dat dat veel minder is.
[..]
Goede vraag, maar het gaat natuurlijk ook om de overlast van veelplegers.
[..]
Welke verdagen zijn dat concreet?
[..]
Geen idee maar volgens mij hebben veel Turken en Marokkanen een dubbel paspoort.
Omdat een ieder met hetzelfde papiertje gelijk moet zijn voor de wet. Anders moet je een verblijfsvergunning geven.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:06 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom niet? De persoon weet dat van tevoren?
Hoe kan een persoon weten dat hij 10 jaar later ineens als tweedrang wordt geklassificeerd?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:06 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Waarom niet? De persoon weet dat van tevoren?
Dezelfde rechten. Behalve dat je hen uit zou moeten kunnen zetten. Daar zie ik toch wel een verschil.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het paspoort weinig zegt. Iemand met het Nederlands paspoort heeft dezelfde rechten als ieder ander met het Nederlands paspoort, punt.
Deze discussie gaat niet over rechten (want die staan buiten kijf), maar over effectief straffen. En wat mij betreft kan het afnemen van de NL-nationaliteit (in de gevallen waar dat mogelijk is) prima in de lijst met strafmaatregelen staan.
En wat lossen we daar dan mee op? Denk je dat die gastjes ineens niet meer crimineel zijn omdat ze geen Marokkaans paspoort meer hebben?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Des te belangrijker is het dat er een stuk of wat Nederlandse Marokkanen ongewild naar Marokko moeten vertrekken. Liefst flink crimineel, zodat ze er in Marokko goed last van hebben. Dat is de enige manier om Marokko onder druk te zetten om hun absurde wetgeving aan te passen. Er wordt veel te weinig druk op Marokko uitgeoefend, terwijl problemen met Marokkaanse onderdanen in diverse Europese landen aan de orde zijn.
Het idee van die verkeersboetes is juist dat ze volgens de bedenker van de wet gelijk gestraft worden als je ze een inkomensafhankelijke boete geeft en ongelijk straft als je dat niet doet. Daar kun je heel wat over zeggen, of dat zo is of niet, maar ze proberen in ieder geval een soort rechtvaardigheid te benaderen.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Stel: Joost heeft alleen een Nederlands paspoort, Ahmed heeft een Nederlands én een Marokkaans paspoort. Dat betekent dat Ahmed beschikt over een kenmerk dat Joost niet bezit, namelijk een dubbele nationaliteit.
Je kunt in de wet vastleggen dat het afnemen van de Nederlandse nationaliteit mogelijk is. Stel dat Joost en Ahmed zo veel op hun geweten hebben dat ze voor deze straf in aanmerking komen, dan kijken we of deze uitvoerbaar is. Bij Joost kan dat niet, omdat hij zonder Nederlands paspoort statenloos wordt. Bij Ahmed kan het wel, omdat hij nu twee nationaliteiten heeft. Dan is het dus prima mogelijk om hem een nationaliteit af te nemen.
Er is niks ongelijks aan; een bepaalde straf is alleen wel of niet uitvoerbaar. Bij Joost zal de rechter een andere passende straf moeten zoeken. Er zijn landen - ik meen onder meer Finland - waar verkeersboetes zijn afgestemd op iemands inkomen. Twee autorijders die dezelfde overtreding maken, worden verschillend gestraft.
Mensen verschillend straffen hoeft geen taboe te zijn; zeker niet als je het van tevoren hebt aangekondigd. De overtreder / crimineel heeft willens en wetens de risico's genomen en - in het geval van Ahmed - zijn nationaliteit op het spel gezet. Effectiviteit van straffen moet voorop staan. En als het kan helpen om sommige mensen tot ongewenst vreemdeling te verklaren in dit land, moeten we die kans met beide handen aangrijpen.
Daar kan je over discussiëren. Zoals al reeds gebeurd in dit topic zie ik. Het is in ieder geval een betere reactie dan de vorige.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 13:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik ben niet dom. Het concept van positieve discriminatie is walgelijk, pervers en er is niets positiefs aan. VOC-mentaliteit, werk je op eigen kracht ergens naar binnen. Je wil toch niet ergens zitten omdat je een kleurtje of een kut hebt? Dan krijg je scheve blikken.
De PVV zegt heel wat anders. Wilders is woensdag als een soort volksmenner tekeer gegaan en riep ongenuanceerd "Minder Marokkanen". Dat had hij trouwens al een paar keer eerder gezegd, om pas achteraf die uitspraak een beetje te nuanceren.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:05 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Prima als je dat doet. Maar dan snap ik ook niet waarom de PVV moeilijk doet als ze verweten wordt van mensen tweederangs burger te maken. Ze reageren natuurlijk zo omdat ze weten dat dat eigenlijk schandalig is. Maar als je feitelijk ervoor staat om burgers ongelijk te behandelen, sta er dan ook voor als het je verweten wordt.
Wanneer je maar 1 nationaliteit hebt heb je dit probleem niet.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:10 schreef Globali het volgende:
[..]
Dezelfde rechten. Behalve dat je hen uit zou moeten kunnen zetten. Daar zie ik toch wel een verschil.
Ik herhaal mezelf maar weer eens: waar een wil is, is een weg.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 14:07 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat kan dus niet als men Nederlands is. Leuk plan. Werkt niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |