Zowel de blanke als de zwarte gaan dan niet in protest als blanken worden gediscrimineerd.quote:Wanneer je tegen een negeroide zegt dat hij een neger is is het discriminatie, gebeurt het andersom en zegt de negeroide tegen de blanke dat hij een vieze blanke is dan is er niks aan de hand.
Hoe bied je zowel de man als de vrouw gelijke kansen door een quotum in te stellen welke vrouwen positief discrimineerd?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 13:16 schreef LXIV het volgende:
Het beleid is helemaal niet 'anti-discriminatie'. Het beleid is 'gelijke kansen', waarmee bedoeld wordt dat er op lange termijn een gelijke verdeling mannen, vrouwen, blanken, negers, moslims binnen de top van de politiek en het bedrijfsleven moet zijn. Uitgangspunt hierbij is dat alle mensen gelijk zijn en dus ook dezelfde kwaliteiten hebben.
Als een verhouding onterecht scheef ligt door sociale dogma's, kan een quotum dit recht(er)trekken. Het denken kan veranderen, als het handelen eerst verandert (in plaats van andersom, wat intuïtief voor de meesten logischer klinkt).quote:Op zaterdag 22 maart 2014 16:29 schreef Klokov het volgende:
[..]
Hoe bied je zowel de man als de vrouw gelijke kansen door een quotum in te stellen welke vrouwen positief discrimineert?
daar is discriminatie tog eigenlijk ook op GEPASSEERDquote:Op zaterdag 22 maart 2014 18:47 schreef thom_05 het volgende:
Omdat het een zaterdag is heb ik niet zoveel tijd en zin om uitgebreid commentaar te geven maar ik kan je vertellen dat je in het onderwerp in moet lezen voordat je een mening maakt dat gepasseerd is op emotie en gebakken lucht.
Er zijn geen gelijke kansen, omdat de werkgever altijd wel een voorkeur heeft. Als een man en vrouw met allebei de zelfde achtergrond komen solliciteren, dan moet er ergens anders naar gekeken. Het zou best kunnen dat de werkgever niks om die vrouwenquotum geeft, maar de vrouw gewoon beter in het team vindt passen. Zolang het niet wordt uitgesproken, heb je ook geen bewijs dat het om discriminatie gaat.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 16:29 schreef Klokov het volgende:
[..]
Hoe bied je zowel de man als de vrouw gelijke kansen door een quotum in te stellen welke vrouwen positief discrimineerd?
Hehehequote:Op zaterdag 22 maart 2014 19:28 schreef Chingutja het volgende:
[..]
daar is discriminatie tog eigenlijk ook op GEPASSEERD
Tsja: ik denk dat het een mix van factoren is.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 12:29 schreef Klokov het volgende:
Tegenwoordig wordt het woord discriminatie al snel tevoorschijn gehaald indien hier de kleinste schijn van is. Het woord discriminatie wordt te pas en te onpas gebruikt in allerlei verschillende situaties. Wanneer je tegen een negeroide zegt dat hij een neger is is het discriminatie, gebeurt het andersom en zegt de negeroide tegen de blanke dat hij een vieze blanke is dan is er niks aan de hand. Er wordt hard gelobby'd om meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven te krijgen. Vrouwen worden positief gediscrimineerd om de verhouding man/vrouw recht te trekken. Dit betekend dat er dus mannen direct negatief gediscrimineerd worden omdat er een vrouw op de nieuwe functie moet zitten. Ik snap niet dat sekse een rol kan spelen in dergelijke keuzes, dergelijke keuzes zouden louter gebaseerd moeten zijn op de kwaliteiten van de sollicitanten. Ik kan een tal van voorbeelden geven maar het lijkt me dat het idee duidelijk begint te worden. Een laatste voorbeeld dat ik wil geven gaat over de vermeende discriminatie van werkgevers. Eerder in maart bracht het SCP een rapport uit over de participatie van migranten op de arbeidsmarkt. Dit werd door de landelijke media opgepakt met links en rechts koppen met het woord discriminatie. Werkgevers zouden migranten discrimineren. Het rapport laat echter vele factoren buiten beschouwing en dat wordt notabene ook in het rapport vermeld. Wellicht is het voor migranten moeilijker te participeren op de arbeidsmarkt omdat zij de taal niet even goed beheersen, de cultuur niet even goed begrijpen of andere fatsoensnormen hebben.
Ik tover dit topic uit mijn hoge hoed naar aanleidin van de commotie rondom Wilders. Ja, Wilders gebruikt niet de juiste woorden. Sterker nog, hij gebruikt de verkeerde woorden. Echter is het wel zo dat Wilders een van de weinige politici is die het probleem durft te benoemen. Het woord discriminatie valt tegenwoordig dermate snel dat er gemeten wordt met twee standaarden. Impliciet discrimineerd men door onderscheid aan te brengen in wanneer een bepaalde groep wel of niet gediscrimineerd wordt.
In dit topic wil ik graag ruimte scheppen om deze dubbele standaard van discriminatie te bespreken.
Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt. Jij wel?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 12:29 schreef Klokov het volgende:
gebeurt het andersom en zegt de negeroide tegen de blanke dat hij een vieze blanke is dan is er niks aan de hand.
Dit hoor je inderdaad wel eens... maar ik moet eerlijk zeggen, ook daar heb ik sofar weinig van meegemaakt in het bedrijfsleven. Het bedrijf waar ik werk is zo rolbevestigend als wat: vrouwelijke secretaresses, de rest voornamelijk mannen.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 12:29 schreef Klokov het volgende:
Er wordt hard gelobby'd om meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven te krijgen. Vrouwen worden positief gediscrimineerd om de verhouding man/vrouw recht te trekken. Dit betekend dat er dus mannen direct negatief gediscrimineerd worden omdat er een vrouw op de nieuwe functie moet zitten. Ik snap niet dat sekse een rol kan spelen in dergelijke keuzes, dergelijke keuzes zouden louter gebaseerd moeten zijn op de kwaliteiten van de sollicitanten. Ik kan een tal van voorbeelden geven maar het lijkt me dat het idee duidelijk begint te worden.
Als je probeert een probleem te benoemen is het wel belangrijk dat je het probleem goed verwoordt. Essentieel zelfs. Want anders gaan mensen nog denken dat marokkanen - in het algemeen - het probleem zijn.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 12:29 schreef Klokov het volgende:
Ik tover dit topic uit mijn hoge hoed naar aanleidin van de commotie rondom Wilders. Ja, Wilders gebruikt niet de juiste woorden. Sterker nog, hij gebruikt de verkeerde woorden. Echter is het wel zo dat Wilders een van de weinige politici is die het probleem durft te benoemen.
Om heel eerlijk te zijn zie ik die dubbele standaard niet echt. Behalve dan dus met de leeftijdsdiscriminatie bij asielvraagstukken. Dat slaat wat mij betreft nergens op.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 12:29 schreef Klokov het volgende:
In dit topic wil ik graag ruimte scheppen om deze dubbele standaard van discriminatie te bespreken.
1. Ja, ik wel. Kwantitatief valt het mee maar het komt bevoorbeeld heel vaak voor dat allochtonen de discriminatiekaart spelen waar deze niet gepast is. Autochtone Nederlanders denken er vaak niet over. In wezen maken allochtonen zelf al een groot onderscheid wat wellicht meespeelt met het probleem.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
1. Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt. Jij wel?
[..]
2. Dit hoor je inderdaad wel eens... maar ik moet eerlijk zeggen, ook daar heb ik sofar weinig van meegemaakt in het bedrijfsleven. Het bedrijf waar ik werk is zo rolbevestigend als wat: vrouwelijke secretaresses, de rest voornamelijk mannen.
Ten aanzien van immigranten en werk herken ik je beeld ook niet echt. Waar ik me echter wel aan stoor is de ongegeneerde leeftijdsdiscriminatie als het gaat om asielaanvragen.
[..]
3. Als je probeert een probleem te benoemen is het wel belangrijk dat je het probleem goed verwoordt. Essentieel zelfs. Want anders gaan mensen nog denken dat marokkanen - in het algemeen - het probleem zijn.
[..]
4. Om heel eerlijk te zijn zie ik die dubbele standaard niet echt. Behalve dan dus met de leeftijdsdiscriminatie bij asielvraagstukken. Dat slaat wat mij betreft nergens op.
Mooi dat je het noemt, zag net dit topic langskomen: POL / Voorkeurstemmen voor allochtonen, van plaats 21 naar 4quote:Op donderdag 27 maart 2014 19:31 schreef UltraR het volgende:
Discriminatie en racisme zijn als termen ernstig aan devaluatie onderhevig omdat men het maar te pas en vooral te onpas gebruikt. Ik ben al lange tijd aan het solliciteren, maar ik kan niet roepen dat ik niet wordt aangenomen omdat ik een blanke autochtone man ben. Een persoon die tot een minderheid behoort zal direct roepen dat het discriminatie is. "Krappe arbeidsmarkt? Welnee, dat kan het niet zijn. Het komt door mijn huidskleur en de racistische Nederlanders die mij moeten aannemen!"
De dubbele standaard is idd ook overduidelijk. Neem bijv. de politieke partij Rotterdams Turks Belang. Of de opmerking van een Marokkaanse Nederlander die vertelde dat hij niet meer op de PvdA stemde omdat daar geen Marokkanen meer hoog op de lijst stonden, en dus op de SP had gestemd, en wel op de hoogstgenoteerde Marrokaan op de lijst.
Vervang Turk/Marokkaan nu eens door 'blank'.
"Rotterdams Blank Belang"
"Ik stem niet meer op de PvdA omdat daar geen blanken meer hoog op de lijst staan. Dus heb ik SP gestemd, en wel op de hoogstgenoteerde blanke op de lijst."
Dan zal opeens iedereen over elkaar buitelen om maar het hardst 'racisme!' te mogen roepen. En terecht. Maar waarom dan niet bij bovenstaande voorbeelden wat precies dezelfde pure vorm van discriminatie en racistisch denken is?
Prima dat je het wilt bespreken maar als je goed gemerkt hebt is er nu al een soort gijzeling van wat heet de democratie = het vrije woord gaande in dit land die mij doet denken aan het pre-Fortuyn tijdperk toen met name Groen Links en de PvdA hierin een hoofdrol opeisten.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 12:29 schreef Klokov het volgende:
Tegenwoordig wordt het woord discriminatie al snel tevoorschijn gehaald indien hier de kleinste schijn van is. Het woord discriminatie wordt te pas en te onpas gebruikt in allerlei verschillende situaties. Wanneer je tegen een negeroide zegt dat hij een neger is is het discriminatie, gebeurt het andersom en zegt de negeroide tegen de blanke dat hij een vieze blanke is dan is er niks aan de hand. Er wordt hard gelobby'd om meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven te krijgen. Vrouwen worden positief gediscrimineerd om de verhouding man/vrouw recht te trekken. Dit betekend dat er dus mannen direct negatief gediscrimineerd worden omdat er een vrouw op de nieuwe functie moet zitten. Ik snap niet dat sekse een rol kan spelen in dergelijke keuzes, dergelijke keuzes zouden louter gebaseerd moeten zijn op de kwaliteiten van de sollicitanten. Ik kan een tal van voorbeelden geven maar het lijkt me dat het idee duidelijk begint te worden. Een laatste voorbeeld dat ik wil geven gaat over de vermeende discriminatie van werkgevers. Eerder in maart bracht het SCP een rapport uit over de participatie van migranten op de arbeidsmarkt. Dit werd door de landelijke media opgepakt met links en rechts koppen met het woord discriminatie. Werkgevers zouden migranten discrimineren. Het rapport laat echter vele factoren buiten beschouwing en dat wordt notabene ook in het rapport vermeld. Wellicht is het voor migranten moeilijker te participeren op de arbeidsmarkt omdat zij de taal niet even goed beheersen, de cultuur niet even goed begrijpen of andere fatsoensnormen hebben.
Ik tover dit topic uit mijn hoge hoed naar aanleidin van de commotie rondom Wilders. Ja, Wilders gebruikt niet de juiste woorden. Sterker nog, hij gebruikt de verkeerde woorden. Echter is het wel zo dat Wilders een van de weinige politici is die het probleem durft te benoemen. Het woord discriminatie valt tegenwoordig dermate snel dat er gemeten wordt met twee standaarden. Impliciet discrimineerd men door onderscheid aan te brengen in wanneer een bepaalde groep wel of niet gediscrimineerd wordt.
Ik betwijfel of huidskleur voor een Nederlander een doorslaggevende factor is bij het uitbrengen van zijn stem, dit omdat de meerderheid van de politici blank is en dat dus weinig onderscheidend is.Ik betwijfel het ook (omdat het een theoretisch voorbeeld is) of dit tot grote verontwaardiging gaat leiden bij de burger. In principe mogen mensen stemmen op wie zij willen om welke reden zij willen. Dat is de democratische kerngedachte.quote:Op donderdag 27 maart 2014 19:31 schreef UltraR het volgende:
Vervang Turk/Marokkaan nu eens door 'blank'.
"Rotterdams Blank Belang"
"Ik stem niet meer op de PvdA omdat daar geen blanken meer hoog op de lijst staan. Dus heb ik SP gestemd, en wel op de hoogstgenoteerde blanke op de lijst."
Dan zal opeens iedereen over elkaar buitelen om maar het hardst 'racisme!' te mogen roepen. En terecht. Maar waarom dan niet bij bovenstaande voorbeelden wat precies dezelfde pure vorm van discriminatie en racistisch denken is?
Mannen worden niet 'negatief gediscrimineerd' ten opzichte van vrouwen, mannen hebben namelijk al een belangrijk voordeel: ze zijn man en dat maakt ze in de ogen van de werkgever per definitie al de betere kandidaat (ze kunnen bijv niet zwanger worden). Het is alsof je aan het voetballen bent en voordat de wedstrijd begint vrouwen al met 0 - 1 of 0 - 2 achterstaan. Een diversiteitsbeleid zorgt ervoor dat vrouwen niet geheel kansloos zijn en de teller weer op 0 - 0 gezet wordt. Vervelend voor de man, want die verliest dan zijn voordeel en wil ook graag winnen, maar wel zo eerlijk.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 12:29 schreef Klokov het volgende:
Vrouwen worden positief gediscrimineerd om de verhouding man/vrouw recht te trekken. Dit betekend dat er dus mannen direct negatief gediscrimineerd worden omdat er een vrouw op de nieuwe functie moet zitten. Ik snap niet dat sekse een rol kan spelen in dergelijke keuzes, dergelijke keuzes zouden louter gebaseerd moeten zijn op de kwaliteiten van de sollicitanten.
In maar speelde de Zwarte Pietendiscussie nog iets minder, maar als wij daar iets van geleerd hebben is dat het piemeltje van de blanke Nederlander ook heel erg klein kan zijn en dat de tenen heel erg lang kunnen zijn als een 'negeroide persoon' een opmerking maakt tegen een blanke. Twitter en de Telegraaf ontploffen en het blijft dan nog lang onrustig op de social media.quote:Wanneer je tegen een negeroide zegt dat hij een neger is is het discriminatie, gebeurt het andersom en zegt de negeroide tegen de blanke dat hij een vieze blanke is dan is er niks aan de hand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |