Ik heb het over vaccinaties, niet over het slikken van malariapillen. Ik ben ook geen fan van die pillen.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:51 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Mjah hele discussies over gehad met vriendinlief toen we geboekt hadden voor Gambia maar ik vind het zelf niet prettig om "medicijnen" te nemen als het niet echt nodig is.Overigens gaan we nu naar de VS, veel gevaarlijker als je het mij vraagt met het eten daar.
heb zelf Lariam geslikt, maar toch na 1 week al malaria te pakkenquote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:38 schreef Gert het volgende:
[..]
Nou, mijn verzekering vergoedt geen malarone, en het kostte een flinke smak geld voor een paar weekjes Tanzania. Naar Gambia heb ik het laten zitten hoor, de kans is zeel gering, zeker als je goed smeert, en zelfs als je het onverhoopt toch krijgt, is het met goede medische zorg prima te genezen.
malariapillen zijn ook geen middel tegen malaria. Je kunt het alsnog gewoon krijgen. het enige wat het doet is het ziektebeeld verzwakken.quote:Op maandag 31 maart 2008 21:25 schreef DarkHelmet het volgende:
[..]
heb zelf Lariam geslikt, maar toch na 1 week al malaria te pakken
en dat was geen lolletje, want had nog 5 maanden voor de boeg in Senegal
Dat dus. Ik heb nog veel meer slechte verhalen gehoord over de niet-en-bij-werking van deze big pharma troep. Eventueel zal ik malerone overwegen als ik naar een hoog risico gebied ga. Ik smeer liever MOD DEET.quote:Op maandag 31 maart 2008 21:25 schreef DarkHelmet het volgende:
[..]
heb zelf Lariam geslikt, maar toch na 1 week al malaria te pakken
en dat was geen lolletje, want had nog 5 maanden voor de boeg in Senegal
bovendien is het best link als je niet snel medische hulp kunt krijgen, malaria in die contreien is potentieel zeer gevaarlijke vorm. Bovendien kan het doorsluimeren en kun je nog enkele jaren erna aanmodderen
Het is inderdaad wel eenvoudig te "genezen". Zelf ben ik bij een zusterpost langsgeweest en geloof dat ik nog geen 1000CFA kwijt was. Maar ben nog wel een paar dagen flink aan de kots/schijt geweest voordat ik was uitgeziekt en dat kost veel kracht en energie die je daar goed kan gebruiken.
Overigens kan ik lariam niet aanraden. Heb er zelf slechte ervaring mee. Sliep er moeilijk door en werd wat labiel qua emo's en dat in combinatie met minder voedsel en weinig slaap was na een aantal maanden geen pretje meer.
Dankquote:Op maandag 14 april 2008 12:42 schreef Individual het volgende:
Leuk verslag Godlike en leuk om de photo's te zien!
Voor het hotel zat wel vaak een rolstoeler maar daar hebben we niet mee gesproken.quote:Wij hebben ook een paar nachten in Senegambia gezeten. Ben je nog mensen met een rolstoel en een clipboard tegengekomen die bedelen? Een van hun liet me zien dat ie een gift van £1200 had gekregen (en nog vele anderen). Ik heb hem gevraagd of ie me geld wilde lenen en toen droop ie maar af.
quote:Heb jij je wel goed volgestopt met medicijnen?![]()
Wij wilde vanwege de tanden ook geen snoep doen en die hebben we dan ook niet meegenomen.quote:Is idd erg leuk die kinderen daar! Wij hebben ze dan geen snoepjes gegeven omdat ze hun tanden niet of niet regelmatig poetsen... Ze vragen er wel constant om idd "sweeties" of "bonbon". Nono here's a sticker/ voila un autocollant.
Werkelijk waar geen idee. Hij is net nieuw en de lens gaat er niet meer in of uit.quote:Hoe is je camera kaport gegaan? Toch niet zoals mijn mobieltje waarmee ik ben gaan zwemmen in de zee?
heel juist, geef je geld om weg te geven, geef het dan aan het schoolhoofd, heb je pennen en schriften geef ze aan het schoolhoofd, dan krijg je ook een goed gesprek en begeleidingquote:Op dinsdag 27 mei 2008 10:37 schreef Hik het volgende:
Leuk dat er steeds meer mensen die kant op gaan. Wel één tip (niet Gambia-specifiek overigens): Het is echt (ECHT!) geen goed idee om daar dingen te gaan uitdelen aan kinderen op straat. Geen snoep, maar ook geen stickers, muntjes, pennen of andere troep. Kinderen krijgen gaatjes, raken gewend aan bedelen, worden soms van school weggehouden omdat bedelen lucratiever is, het komt vaak niet bij de juiste mensen terecht en heel vaak zit het in de weg van écht contact (en respect).
Probeer gewoon eens een spelletje te spelen, een klein gesprekje te hebben. En als je dan echt graag wat wilt géven, kijk dan vooraf of bij thuiskomst is of er niet een goede organisatie is die daar wat doet. Die kunnen er voor zorgen dat zinnige dingen terecht komen bij mensen die er écht wat aan hebben. In plaats van een hand vol snoepjes vanuit een autoraam.
Een cadeautje uit Nederland meenemen (kleine houten klompjes bijvoorbeeld) is altijd een leuk idee als je mensen tegenkomt waar je wat meer contact mee hebt en aan wie je graag een aandenken wilt geven (een gids bijvoorbeeld). Op die manier gaat het dan ook met respect en een leuke uitwisseling: jij hebt wat van de cultuur geleerd, en daar geef je wat voor terug.
Engels.quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:35 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Welke taal spreekt men in Gambia?
Ok, cool. Bedankt.quote:
Here my friend, a necklace, free for you! Nice to be nice! ...now give me £10.quote:Op donderdag 23 juli 2009 22:55 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja en heel erg goed allemaal
perfect
Ja ofquote:Op vrijdag 24 juli 2009 10:31 schreef Individual het volgende:
[..]
Here my friend, a necklace, free for you! Nice to be nice! ...now give me £10.![]()
Als je het niet verwacht/op ben voorbereid kan het best irritant zijn al die hustlers. Maar je kan er flinke lol mee beleven.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 11:10 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja of
My friend and a start a tourcompany we will give nice tour for 5$ each
En dan brengen ze je steeds verder en kost het steeds meer, totdat je zegt: ALS JE ME NU NIET TERUG BRENGT NEEM IK EEN TAXI EN KRIJG JE NIKS MEER>
Mwah... "prachtig"... natuurlijk zitten er mooie stukken tussen, maar Gambia staat beslist niet in de top 25 van landen met mooi natuurschoon of zo. En verwacht vooral ook geen "wildlife".Aapjes, veel vogelsoorten, en heel diep de rivier op schijnt weleens een verdwaalde krokodil te zwemmen.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 16:53 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Vrienden van m'n ouders zijn net terug. Ze gaven aan dat het heel veilig was en ook prachtig.
Ik deel je mening. Neemt niet weg dat ik prachtige herinneringen heb aan het land. Bovendien, en ik ben nu toch al verschillende keren in de Caraïben geweest, blijft Gambia het land met de meest authentieke reggaesfeer waar ik al was. Op tapes uiteraard, cd's had je er toen nog amper. Nergens heb je zoveel vrienden (hello, how are you my friendquote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:46 schreef Gert het volgende:
[..]
Mwah... "prachtig"... natuurlijk zitten er mooie stukken tussen, maar Gambia staat beslist niet in de top 25 van landen met mooi natuurschoon of zo. En verwacht vooral ook geen "wildlife".Aapjes, veel vogelsoorten, en heel diep de rivier op schijnt weleens een verdwaalde krokodil te zwemmen.
Het leukst vond ik de twee grote en levendige steden, Serrekunda en Banjul. Vooral in de eerste hoorde, zag en rook je in alles dat je op een ander continent was.
Jamaica was ik nog nooit.quote:Op zondag 14 februari 2010 05:06 schreef NelsonWandelaar het volgende:
Meer dan op Jamaica nog bedoel je?
weinig, heel weinigquote:Op woensdag 17 februari 2010 10:47 schreef yvonne het volgende:
Wat eet je daar eigenlijk overdag/savonds en wat kost een maaltijd.drankje daar ongeveer?
Je eet heel weinig en het kost heel weinigquote:
Wat kost een maaltijd in NL? Daar kan je ook van een paar Euro to honderden Euros gaan.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:34 schreef yvonne het volgende:
[..]
Je eet heel weinig en het kost heel weinig
Doe eens concreet?
Avondmaaltje+drinken
10 euro? 20 euro?
iets?
Heb geen ketens gezien, maar ook niet naar gezocht.quote:Op woensdag 17 februari 2010 11:59 schreef Gert het volgende:
Een paar jaar geleden waren er nog geen ketens. Geen McDonalds, Pizzahut etc.
Er waren toen ook geen pinautomaten trouwens. Ja eentje, voor houders van een Visacard. Met een gewone bankpas kon je in het hele land niet terecht! Dus neem cash mee.
Weet niet of dat sinds 2005 veranderd is. Iemand?
quote:Op woensdag 17 februari 2010 10:47 schreef yvonne het volgende:
Wat eet je daar eigenlijk overdag/savonds en wat kost een maaltijd.drankje daar ongeveer?
quote:
O daar op de hoek zit een cafetaria met terras daar kun je voor een prikkie eten, er komen wel de hele dag/ avond dames langs die pindas, zichzelf of allebei willen verkopen.quote:
"Gigadruk" is het sowieso niet daar. De kuststrook is wel toeristisch, maar het zijn beslist geen Costa-toestanden. Je merkt aan alles dat je in een tamelijk arm land op een ander continent bent. Wat ook z'n charme wel weer heeft hoor.quote:Op zondag 1 augustus 2010 10:59 schreef Katinkat het volgende:
Wij willen misschien wel naar Gambia, welke plaats is aan te raden.
We houden van een gezellig plaatsje, geen grote stad, met winkeltjes, restaurantjes, maar niet gigadruk.
Als er 1 plaats toeristisch en druk is, is het Kololi wel. Dat vond ik het minste van de hele reis. Hoewel voor die paar dagen heb ik er wel lekker uitgerust met een biertje bij het zwembad tussen de kreeftrode Britse hooligans.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:01 schreef Gert het volgende:
[..]
"Gigadruk" is het sowieso niet daar. De kuststrook is wel toeristisch, maar het zijn beslist geen Costa-toestanden. Je merkt aan alles dat je in een tamelijk arm land op een ander continent bent. Wat ook z'n charme wel weer heeft hoor.
Als je wat levendigheid wilt, raad ik Kololi aan. Daar heb je echt keus in restaurants en bars
Er werd gevraagd naar "een gezellig plaatsje met bars en restaurantjes". Nou, dat is Kololi.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 15:29 schreef Individual het volgende:
[..]
Als er 1 plaats toeristisch en druk is, is het Kololi wel. Dat vond ik het minste van de hele reis. Hoewel voor die paar dagen heb ik er wel lekker uitgerust met een biertje bij het zwembad tussen de kreeftrode Britse hooligans.
We hebben er wel veel lokale 'beste vrienden' gemaakt. Maar 1 die ons ook daadwerkelijk geld heeft geleend toen de ATMs niet deden, hoewel ik het 10tallen 'beste vrienden' heb gevraagd.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 16:19 schreef Gert het volgende:
[..]
Er werd gevraagd naar "een gezellig plaatsje met bars en restaurantjes". Nou, dat is Kololi.
En ja het is voor Gambiaanse begrippen druk, maar dan nog zijn het verre van Costa-taferelen.
Een plaatsje als Kotu, waar ook veel hotels staan, stelt helemaal niets voor. Bakau is dan weer iets leuker, maar als je wat gezelligheid zoekt is Kololi m.i. het meest geschikt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |