abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:34:34 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137998863
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:35:22 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137998892
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_137998912
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
Lijkt mij van niet.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:37:42 #4
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_137998965
quote:
Dit deel staat in de reeks, kan beter die andere worden dichtgegooid.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:39:52 #5
356891 Abed
hooggeleid
pi_137999038
Aanstellerij
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:39:54 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137999039
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:37 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Oh, ik had niet door dat die andere niet in de reeks stond.... das ook lullig.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_137999040
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:37 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan.
pi_137999047
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:23 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nee hoor, ik bedoel dat ik een fietsenmaker heb zitten in de buurt die vanuit huis werkt. Dit is het kostenplaatje:

Soort post
Bedrag netto per maand
Achtergrond
Inkomsten
¤ 1.809,-
Incl. zorg-, huur- en vakantietoeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag
Uitgaven:
Vaste lasten
¤ 787,-
Huur, gas, water, licht, verzekeringen, tv, telefoon, internet
Reserveringsuitgaven
¤ 396,-
Kleding, inventaris, onderhoud huis en tuin, extra ziektekosten
Huishoudelijke lasten
¤ 676,-
Voeding, schoonmaak, verzorging, ov en fiets
Inkomsten - uitgaven
Tekort van ¤ 50,-
Niet begroot zijn uitgaven aan: contributies, abonnementen, huisdieren, zakgeld, cadeautjes, vakantie e.d.
Dus naast vaste lasten 1022 euro over per maand. Dat is echt luxe.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:40:28 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137999063
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Leuk, dat groot en goedkoop inkopen, wat kost dat?
Je moet het wel hebben liggen hè....

Ik stel ook altijd "het vreet geen brood" als het wasmiddel in de aanbieding is, maar ik heb en de ruimte om het op te slaan en het boeit niks of ik een keer voor ¤ 100 ipv voor ¤ 75 boodschappen doe, maar dat zal bij een hoop gezinnen anders zijn.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Die investering kan je eruit halen door een paar dagen goedkope stamppotten enzo te eten. Geloof me, I know the tricks ;)
Ik denk dat mensen in de bijstand per definitie al een stuk goedkoper eten dan jij en ik.
Sterker nog; ik weet uitstekend hoe het is om rond te komen van minder dan 120% van het bijstandsniveau, en ik weet ook dat dat verdomd lastig is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:41:26 #10
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_137999093
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat mensen in de bijstand per definitie al een stuk goedkoper eten dan jij en ik.
Sterker nog; ik weet uitstekend hoe het is om rond te komen van minder dan 120% van het bijstandsniveau, en ik weet ook dat dat verdomd lastig is.
Ik denk het niet, ik ben een arme doch hardwerkende student zonder stufi die veel moet bijwerken ;).
pi_137999143
Als al die paupers nou eens stoppen met roken.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:43:44 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137999151
Ik gooi de berekeningen ook nog wel even in de herhaling:

En dan zal ik de vergelijkingen ook nog even maken zoals ze werkelijk horen, allemaal exclusief vakantiegeld:

Gezin in bijstand (twee volwassenen met of zonder kinderen) ex. vakantiegeld:
¤ 1.286 Bijstand
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 137 Zorgtoeslag

¤ 1.692 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget
Mogelijk gaat het kindgebondenbudget weer van de bijstand af....

Alleenstaande in de bijstand (ex. vakantiegeld):
¤ 643 Bijstand
¤ 257 Toeslag voor zelfstandig wonend
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 72 Zorgtoeslag

¤ 1.241 Totaal

Voor het complete beeld ook even het verhaal aan toeslagen voor een gezin en alleenstaande met 1 inkomen uit arbeid net boven minimumloon.
¤ 1.500 bruto ---> ¤ 1.306 netto (ex vakantiegeld)

Gezin (twee volwassenen met of zonder kinderen) ex. vakantiegeld:
¤ 1.306 Loon
¤ 267 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 136 Zorgtoeslag

¤ 1.709 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget

Alleenstaande (ex. vakantiegeld)
¤ 1.306 Loon
¤ 144 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 70 Zorgtoeslag

¤ 1.520 Totaal
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:54:33 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137999502
Overigens moet het Nibud met een beduidend lagere huur hebben gerekend dan ik, want ze komen in totaal aan ¤ 787 voor Huur, gas, water, licht, verzekeringen, tv, telefoon, internet.

Dus dan kan de huur geen ¤ 550 zijn geweest en wordt de huurtoeslag net zoveel minder als de huur minder is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_137999625
Dit is natuurlijk wel die ideale situatie, regelmatig zie je dat de laagste inkomens ook nog andere kosten hebben zoals schulden, verslavingen of gezondheidsproblemen. Dit brengt ook nog extra kosten met zich mee.

Ik zie trouwens geen andere optie dan kinderbijslag verhogen, aangezien je niet wil dat bijstand gelijk of hoger uitkomt dan werken op minimumloon. Werken moet altijd meer opleveren.

Verder missen ze vaak ook de mogelijk om slim in te kopen. Je kan wel wasmiddel in de aanbieding kopen, maar als je letterlijk 100¤ cash voor de wekelijkse boodschappen, wordt dat wel langzaalm.

En ook dan zie je weer, dat deze mensen soms andere aanbiedingen gaan kopen tijdens de euroweken, die ze normaal niet nodig hebben.
.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:59:14 #15
396550 Richestorags
pi_137999676
Maar goed, wat is jouw voorstel dan Leandra? 100 euro p.m. erbij? Het trieste aan de bijstand is natuurlijk dat als we verstandige overheden hadden gehad (niet alleen in Nederland), die verstandig economisch beleid hadden gevoerd er nu niet zoveel mensen in de bijstand zaten...
  vrijdag 21 maart 2014 @ 12:01:41 #16
396550 Richestorags
pi_137999763
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:57 schreef Fer het volgende:
Dit is natuurlijk wel die ideale situatie, regelmatig zie je dat de laagste inkomens ook nog andere kosten hebben zoals schulden, verslavingen of gezondheidsproblemen. Dit brengt ook nog extra kosten met zich mee.

Ik zie trouwens geen andere optie dan kinderbijslag verhogen, aangezien je niet wil dat bijstand gelijk of hoger uitkomt dan werken op minimumloon. Werken moet altijd meer opleveren.

Verder missen ze vaak ook de mogelijk om slim in te kopen. Je kan wel wasmiddel in de aanbieding kopen, maar als je letterlijk 100¤ cash voor de wekelijkse boodschappen, wordt dat wel langzaalm.

En ook dan zie je weer, dat deze mensen soms andere aanbiedingen gaan kopen tijdens de euroweken, die ze normaal niet nodig hebben.
Dat vind ik een punt wat ook steekt in de hele solidariteitsvergelijking. Hier werd een keer een brief over geschreven in de Metro. Mensen uit lagere sociale klassen (waar dus ook een deel van de mensen in de bijstand onder valt) eten ongezonder, roken meer en hebben vaker overgewicht. Zij krijgen bovendien nog eens meer zorgtoeslag maar maken dus ook veel meer gebruik van de zorg (naast dat deze groep ook veel vage kwaaltjes heeft waarmee ze om de haverklap bij de dokter zitten). Wat nou solidariteit en inkomensafhankelijke zorg dan? De mensen met hogere inkomens maken er juist minder en minder duur gebruik van...
pi_137999764
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:54 schreef Leandra het volgende:
Overigens moet het Nibud met een beduidend lagere huur hebben gerekend dan ik, want ze komen in totaal aan ¤ 787 voor Huur, gas, water, licht, verzekeringen, tv, telefoon, internet.

Dus dan kan de huur geen ¤ 550 zijn geweest en wordt de huurtoeslag net zoveel minder als de huur minder is.
Die huurprijs is toch veel hoger ?? De gemiddelde huur is rond 750.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 12:03:33 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137999824
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 12:01 schreef macca728 het volgende:

[..]

Die huurprijs is toch veel hoger ?? De gemiddelde huur is rond 750.
Een gezin in de bijstand zal niet voor 750 kunnen huren, want boven de sociale huurgrens.

Het Nibud heeft waarschijnlijk gerekend met gegeven zoals die zijn, dus gezinnen in de bijstand en hun huur, en de meeste zullen al jaren in een sociale huurwoning zitten en dus ruimschoots onder de ¤ 500 qua huur zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_137999850
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 12:01 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat vind ik een punt wat ook steekt in de hele solidariteitsvergelijking. Hier werd een keer een brief over geschreven in de Metro. Mensen uit lagere sociale klassen (waar dus ook een deel van de mensen in de bijstand onder valt) eten ongezonder, roken meer en hebben vaker overgewicht. Zij krijgen bovendien nog eens meer zorgtoeslag maar maken dus ook veel meer gebruik van de zorg (naast dat deze groep ook veel vage kwaaltjes heeft waarmee ze om de haverklap bij de dokter zitten). Wat nou solidariteit en inkomensafhankelijke zorg dan? De mensen met hogere inkomens maken er juist minder en minder duur gebruik van...
Ja omdat gezonder eten duurder is. Wat wil je nu ? Dat die mensen meer uitgeven aan gezond eten of meer uitgeven aan die vage kwaaltjes ? Ze mogen ook niet sporten (dat is luxe) dus krijg je overgewicht. Ze leven ook korter, dus juist minder kosten.

Aan de andere kant, rijke mensen leven veel langer en kosten dan kapitalen.
pi_137999870
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:59 schreef Richestorags het volgende:
Maar goed, wat is jouw voorstel dan Leandra? 100 euro p.m. erbij? Het trieste aan de bijstand is natuurlijk dat als we verstandige overheden hadden gehad (niet alleen in Nederland), die verstandig economisch beleid hadden gevoerd er nu niet zoveel mensen in de bijstand zaten...
Ik weet niet zeker of we met ons dure sociale systeem, zoveel meer eenvoudig werk hierheen hadden kunnen trekken hoor.

En trouwens, voor veel eenvoudig werk huren ze buitenlandse krachten.
.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 12:06:30 #21
396550 Richestorags
pi_137999927
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 12:04 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja omdat gezonder eten duurder is. Wat wil je nu ? Dat die mensen meer uitgeven aan gezond eten of meer uitgeven aan die vage kwaaltjes ? Ze mogen ook niet sporten (dat is luxe) dus krijg je overgewicht. Ze leven ook korter, dus juist minder kosten.

Aan de andere kant, rijke mensen leven veel langer en kosten dan kapitalen.
Waar mis jij het punt dat al hun gewoonten ongezonder zijn? Meer roken etc. Zo extreem duur hoeft gezond eten niet te zijn trouwens. Als je stopt met roken kan je al gezonder eten kopen ;)
  vrijdag 21 maart 2014 @ 12:06:44 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137999937
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:59 schreef Richestorags het volgende:
Ik heb helemaal geen voorstel, ik denk dat het wel te doen is, maar dat het niet ruim is en zeker niet de vetpot waarvan sommige mensen denken dat het over gaat.

Ik vind het wel kwalijk dat werken niet beduidend meer oplevert dan bijstand, maar dat geldt uitsluitend voor de gezinnen met twee volwassenen in de bijstand, voor de alleenstaande en de alleenstaande ouder is werken al snel veel aantrekkelijker dan bijstand, en daar moet men ook niet aan gaan tornen.

Wellicht zou de aanrechtsubsidie dus niet afgekalfd moeten worden, maar juist in stand worden gehouden, daarmee ondersteun je immers ook de gezinnen met maar 1 inkomen net boven het minimumloon met wat extra inkomen boven bijstandsniveau.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_137999943
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 12:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een gezin in de bijstand zal niet voor 750 kunnen huren, want boven de sociale huurgrens.

Het Nibud heeft waarschijnlijk gerekend met gegeven zoals die zijn, dus gezinnen in de bijstand en hun huur, en de meeste zullen al jaren in een sociale huurwoning zitten en dus ruimschoots onder de ¤ 500 qua huur zitten.
Ja kan, maar in de grote steden is de huurprijs van sociale huurwoningen opgetrokken tot net onder de grens van 700 euro.

Sociale huurwoningen in Utrecht en Amsterdam zijn voor nieuwe huurders het afgelopen jaar gemiddeld ruim 100 euro duurder geworden. De vrijgekomen woningen zijn daardoor steeds vaker onbetaalbaar voor de laagste inkomens. Het aantal huisuitzettingen door huurschulden is toegenomen. .

quote:
Meer dan eenderde van de nieuwe huurders in Utrecht betaalt meer huur dan volgens budgetinstituut Nibud verantwoord is

Dat blijkt uit een rondgang langs de corporaties in de twee grote steden en uit recente cijfers van Aedes, de vereniging van woningcorporaties. De huur wordt in de dure woningmarktgebieden meer dan 100 euro opgetrokken als een nieuwe verhuurder de woning betrekt; in veel gevallen tot net onder de sociale huurgrens (699 euro).
pi_138000018
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 12:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Waar mis jij het punt dat al hun gewoonten ongezonder zijn? Meer roken etc. Zo extreem duur hoeft gezond eten niet te zijn trouwens. Als je stopt met roken kan je al gezonder eten kopen ;)
Gezonder eten is een luxe. Mee eens toch ?

Dat sporten negeer je maar even, want dat komt niet in jouw straatje van pas en van dat roken levert a veel belasting op en b ze gaan 10 jaar eerder dood waardoor er veel minder AOW moet worden uitgekeerd,
pi_138000117
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 12:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Gezond eten duurder dan ongezond

Publicatie
Nr. 50 - 12 december 2013

Jaargang
2013

Rubriek
Wetenschap

Auteur
Sophie Broersen

Pagina's
2653

Een gezond dieet is duurder dan een ongezond voedingspatroon. Dat blijkt uit een prijsvergelijking door Harvard-onderzoekers. De resultaten staan in BMJ Open.

De onderzoekers gebruikten 27 studies uit voornamelijk rijke landen, waarin gezond en ongezond eten werden vergeleken. Gezonde diëten met veel groente, fruit, vis en noten, waren gemiddeld duurder dan ongezonde met meer vlees en geraffineerde granen. Voor een volwassene kost gezonde voeding dagelijks gemiddeld 1,50 dollar meer.

Gezond eten hoeft niet duurder te zijn dan ongezond eten, maar vaak is dat wel het geval. Tot een dergelijke conclusie kwam wetenschapsjournaliste Asha ten Broeke twee jaar geleden: zij probeerde voor een gezin van vier aan de adviezen van het Voedingscentrum te voldoen, op een bijstandsbudget. Het lukte haar niet, ze kwam naar eigen zeggen acht euro te kort. Als ze had gekozen voor diepvriesfriet en frikadellen, had ze tien euro overgehouden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')