abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:34:15 #1
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_137998852
De originele OP:

quote:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Game on!
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:34:47 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137998874
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:29 schreef Richestorags het volgende:
Voeding kan voor 375 euro per maand. Tel daar 25 euro per maand bij voor wasmiddel, zeep, shampoo, deo en schoonmaakmiddel (is al ruim als je dat slim inkoopt, groot en veel en goedkoop). Dan zit je op 400 euro per maand. Zelfs als je dan je kinderen twee busabbonementen geeft om naar school te gaan a 100 euro per maand zit je nog maar op 600 euro. Tel daar 25 euro bij op voor een incidentele fietsreparatie en je bespaart 50 euro p.m. op die post.
Leuk, dat groot en goedkoop inkopen, wat kost dat?
Je moet het wel hebben liggen hè....

Ik stel ook altijd "het vreet geen brood" als het wasmiddel in de aanbieding is, maar ik heb en de ruimte om het op te slaan en het boeit niks of ik een keer voor ¤ 100 ipv voor ¤ 75 boodschappen doe, maar dat zal bij een hoop gezinnen anders zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:35:01 #3
396550 Richestorags
pi_137998884
Even pragmatisch gezien: wat gaan we doen aan dit probleem? Gaan we mensen uit de bijstand meer geld geven? Gaan we kritisch kijken naar de uitgaven en kijken waar slim geld bespaard kan worden? Zeg het maar!
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:35:58 #4
396550 Richestorags
pi_137998910
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Leuk, dat groot en goedkoop inkopen, wat kost dat?
Je moet het wel hebben liggen hè....

Ik stel ook altijd "het vreet geen brood" als het wasmiddel in de aanbieding is, maar ik heb en de ruimte om het op te slaan en het boeit niks of ik een keer voor ¤ 100 ipv voor ¤ 75 boodschappen doe, maar dat zal bij een hoop gezinnen anders zijn.
Die investering kan je eruit halen door een paar dagen goedkope stamppotten enzo te eten. Geloof me, I know the tricks ;)
  vrijdag 21 maart 2014 @ 11:37:51 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137998973
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 11:32 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat lijkt mij sterk. Je wordt tenslotte gewoon gekeurd.
Ja en?
Stel ik ben huisvrouw, al 5 jaar geleden gestopt met werken om de kinderen op te voeden en raak in die 5 jaar arbeidsongeschikt, en m'n huwelijk loopt op de klippen.
Welke arbeidsongeschiktheidsuitkering ga ik dan volgens jou krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')