abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137975509
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Een ander platform is crowdaboutnow.com. Deze twee platformen zijn de enige twee in Nederland met een officiėle vergunning van de AFM.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Bij geldvoorelkaar is dit echter minder van belang, aangezien daar de contracten direct afgesloten worden.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM µ als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

Vorige delen:
pi_137978672
Die TT weet ik niet helemaal...
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_137978742
Het antwoord erop bedoel je?
pi_137982831
quote:
6s.gif Op donderdag 20 maart 2014 20:36 schreef k_man het volgende:
Het antwoord erop bedoel je?
Nee, te ''negatief'' :P
pi_137983011
Ach, het doel van het topic is niet om crowd-funding te promoten.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 13:23:44 #6
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138002793
quote:
7s.gif Op donderdag 20 maart 2014 21:49 schreef k_man het volgende:
Ach, het doel van het topic is niet om crowd-funding te promoten.
True maar dit schrikt wel heel erg af, niemand die meer post :D
  vrijdag 21 maart 2014 @ 13:33:27 #7
62913 Blik
The one and Only!
pi_138003167
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 13:23 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Er zijn ook geen nieuwe projecten :)

MIjn investeringen staan sowieso de komende maanden op een laag pitje, ik zit ruim over mijn vantevoren vastgestelde budget heen. Dus eerst even wat geld terug krijgen voordat ik weer wat ga doen
  vrijdag 21 maart 2014 @ 13:42:07 #8
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_138003540
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 13:33 schreef Blik het volgende:

[..]

Er zijn ook geen nieuwe projecten :)

MIjn investeringen staan sowieso de komende maanden op een laag pitje, ik zit ruim over mijn vantevoren vastgestelde budget heen. Dus eerst even wat geld terug krijgen voordat ik weer wat ga doen
Ik ook!
  vrijdag 21 maart 2014 @ 14:42:12 #9
412341 mesaana
crowdfunding geinteresseerde
pi_138005888
Hmm, deze titel weet ik ook niet, hoor! Klinkt alsof er een enorme uitval is van projecten. Dit is natuurlijk helemaal niet het geval.

Ik heb persoonlijk gesproken met Martijn van Schelven. Dat vond ik erg netjes en had ik eigenlijk niet verwacht. Hij zegt het ongeveer het volgende:

GVE gaat uit van een default percentage van 3-5% dit is op basis van de cijfers van Graydon en vergelijkbare buitenlandse sites. Dit percentage is nu nog (lang) niet zo hoog omdat ze nog niet zo lang bezig zijn. Maar dat risico is er wel.

Er zijn nu 2 projecten waarbij betalingsproblemen zijn. Hierbij is alleen nog niet precies vastgesteld hoe dit opgelost gaat worden. Dit wordt wel uitval, maar dat is het dus strikt gezien nog niet. Ze gaan daarbij niet in op individuele gevallen in media en op de site, maar het wordt wel met de investeerders besproken.

Mijn mening: als ze nu het uitval percentage op de site zouden gaan zetten, zou dit eigenlijk te rooskleurig zijn, want het is veel minder dan de te verwachten 3-5%

Dus tja. Voor mij veranderd er eigenlijk niet veel. Dat percentage ken ik en ik wist en weet dat er risico aan zit. Het zijn nog maar 2 projecten op de, wat, 200-250 projecten, zoiets?

Er zit overigens een project bij dat wel eens een impact op een project van mij kan hebben. Tja, hoog risico, so be it. Gelukkig is "spreiden" my middle name :)
  vrijdag 21 maart 2014 @ 14:49:40 #10
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138006109
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:42 schreef mesaana het volgende:
Ik heb persoonlijk gesproken met Martijn van Schelven.
...
Er zijn nu 2 projecten waarbij betalingsproblemen zijn.
Maar die info moet gewoon op de site te zien zijn. Niet pas na expliciet naar informeren. Als indedaad 5% default gaat dan mag de gevraagde rente wel fors omhoog...
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_138006537
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:42 schreef mesaana het volgende:
Hmm, deze titel weet ik ook niet, hoor! Klinkt alsof er een enorme uitval is van projecten. Dit is natuurlijk helemaal niet het geval.

Ik heb persoonlijk gesproken met Martijn van Schelven. Dat vond ik erg netjes en had ik eigenlijk niet verwacht. Hij zegt het ongeveer het volgende:

GVE gaat uit van een default percentage van 3-5% dit is op basis van de cijfers van Graydon en vergelijkbare buitenlandse sites. Dit percentage is nu nog (lang) niet zo hoog omdat ze nog niet zo lang bezig zijn. Maar dat risico is er wel.

Er zijn nu 2 projecten waarbij betalingsproblemen zijn. Hierbij is alleen nog niet precies vastgesteld hoe dit opgelost gaat worden. Dit wordt wel uitval, maar dat is het dus strikt gezien nog niet. Ze gaan daarbij niet in op individuele gevallen in media en op de site, maar het wordt wel met de investeerders besproken.

Mijn mening: als ze nu het uitval percentage op de site zouden gaan zetten, zou dit eigenlijk te rooskleurig zijn, want het is veel minder dan de te verwachten 3-5%

Dus tja. Voor mij veranderd er eigenlijk niet veel. Dat percentage ken ik en ik wist en weet dat er risico aan zit. Het zijn nog maar 2 projecten op de, wat, 200-250 projecten, zoiets?

Er zit overigens een project bij dat wel eens een impact op een project van mij kan hebben. Tja, hoog risico, so be it. Gelukkig is "spreiden" my middle name :)
Klink ik als een zak als ik denk dat jij Martijn zelf bent?

Niet erg overigens.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 15:09:08 #12
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_138006873
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef BartNH het volgende:

[..]

Maar die info moet gewoon op de site te zien zijn. Niet pas na expliciet naar informeren. Als indedaad 5% default gaat dan mag de gevraagde rente wel fors omhoog...
De rente is vaak al meer dan 4x (!) dat van vrij opneembare spaarrekeningen. Dit zijn de risico's die bij dat extra rendement horen.
The more debt, the better
pi_138007197
Als 3 tot 5 procent uitvalt en ze vallen in de slechtste risico catogorie dan zit ik nog redelijk hoog met mijn rentepercentage (winst) ten opzichte van sparen
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:01:23 #14
412341 mesaana
pi_138008588
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 15:01 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Klink ik als een zak als ik denk dat jij Martijn zelf bent?

Niet erg overigens.
Hahaha, nope, ik ben ten eerste een dame en ten tweede totaal niet gelieerd aan GeldVoorElkaar.
pi_138008599
Uiteraard snappen wij allemaal dat er projecten mis gaan. Dat hoort er bij. Maar daar kun je dan wel open over communiceren, in plaats van ze weg te poetsen. Nu zijn er 2 projecten met naam genoemd en dan geeft Martijn toe dat er bij 2 projecten wat probleempjes zijn. Ik ben benieuwd of er nog meer problemen zijn en en of die ook pas worden toegegeven als het al is geklapt en wij er op Fok! over beginnen.

Dat ze nog niet weten hoe het opgelost moet worden lijkt me lulkoek: dat geld zijn de beleggers gewoon kwijt. Die projecten waardeer je op 0 en alles wat er nog uit komt is mooi meegenomen.
Was ik maar wat knapper en niet zo slim.
pi_138008826
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef BartNH het volgende:

[..]

De rentes op GvE zijn al zeer hoog voor bedrijfsleningen.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_138008831
Ik had hun ook een berichtje gestuurd en kreeg een soortgelijk antwoord terug.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:09:22 #18
412341 mesaana
pi_138008861
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:01 schreef bachu5 het volgende:
Uiteraard snappen wij allemaal dat er projecten mis gaan. Dat hoort er bij. Maar daar kun je dan wel open over communiceren, in plaats van ze weg te poetsen. Nu zijn er 2 projecten met naam genoemd en dan geeft Martijn toe dat er bij 2 projecten wat probleempjes zijn. Ik ben benieuwd of er nog meer problemen zijn en en of die ook pas worden toegegeven als het al is geklapt en wij er op Fok! over beginnen.

Dat ze nog niet weten hoe het opgelost moet worden lijkt me lulkoek: dat geld zijn de beleggers gewoon kwijt. Die projecten waardeer je op 0 en alles wat er nog uit komt is mooi meegenomen.
Wat wordt er dan volgens jou "weggepoetst"? Dat zie ik eigenlijk niet zo. Leg dat eens uit?

Ik weet ook niet zeker of ze dat geld helemaal kwijt zijn, bijv. of gedeeltelijk nog wat krijgen. Geen idee! Weet jij dat wel?
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:10:11 #19
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138008884
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:01 schreef bachu5 het volgende:

Helemaal mee eens! Wegpoetsen maakt het erg onzeker. 5% default is inderdaad op te vangen (zeker als het pas gedurende de looptijd mis gaat), maar het is wel fijn als een en ander te zien is op de site. Blijkt maar weer dat spreiden alles is.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:16:04 #20
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138009067
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:08 schreef Kirov het volgende:

[..]

De rentes op GvE zijn al zeer hoog voor bedrijfsleningen.
Ongeveer elke lener claimt dat ze het bij een bank niet of niet zo goedkoop krijgen....

Bovendien maakt het voor mij toch alleen uit dat ik een duidelijk hoger rendement vang ten opzichte van een paar jaar vast zetten? Wat een bedrijf of particulier bij een bank moet betalen is voor die persoon wel relevant maar niet voor mij dus.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:17:28 #21
412341 mesaana
pi_138009120
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:10 schreef BartNH het volgende:

[..]

Helemaal mee eens! Wegpoetsen maakt het erg onzeker. 5% default is inderdaad op te vangen (zeker als het pas gedurende de looptijd mis gaat), maar het is wel fijn als een en ander te zien is op de site. Blijkt maar weer dat spreiden alles is.
Spreiden is the key inderdaad, mee eens. Dat wegpoetsen zie ik gewoon niet zo, aangezien ze het risico wel degelijk aangeven. Maar in percentages zou het handiger zijn, da's ook weer waar.
De vraag is dan: welk percentage, als het er nu 2 zijn op 200 is het percentage natuurlijk wel veel lager dan wat het uiteindelijk wordt. da's dan ook weer niet juist en veel te mooi. Dus dan? Internationaal crowdfunding gemiddelde? Graydon gemiddelde? Dat laatste is dan misschien het best.
pi_138009179
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:09 schreef mesaana het volgende:

[..]

Wat wordt er dan volgens jou "weggepoetst"? Dat zie ik eigenlijk niet zo. Leg dat eens uit?

Ik weet ook niet zeker of ze dat geld helemaal kwijt zijn, bijv. of gedeeltelijk nog wat krijgen. Geen idee! Weet jij dat wel?
Probeer maar eens iets te vinden over de 2 genoemde projecten. Dan krijg je een 404.

Normaal gesproken is bij een faillissement de curator de enige die geld krijgt. Daarom afboeken en van de realitieit uitgaan. Alles wat terugkomt is mooi meegenomen.

ps: in je profiel staat dat je een mannetje bent.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:23:48 #23
412341 mesaana
pi_138009315
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:19 schreef bachu5 het volgende:

[..]

Probeer maar eens iets te vinden over de 2 genoemde projecten. Dan krijg je een 404.

Normaal gesproken is bij een faillissement de curator de enige die geld krijgt. Daarom afboeken en van de realitieit uitgaan. Alles wat terugkomt is mooi meegenomen.

ps: in je profiel staat dat je een mannetje bent.
Ah, dat bedoel je, dat had ik nog niet gezien! Dat hadden ze inderdaad beter kunnen doen.

Kijkt er dan wel eens iemand in een profiel? ;) Maar ik zal het wel ff aanpassen.
pi_138009341
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:17 schreef mesaana het volgende:

[..]

Spreiden is the key inderdaad, mee eens. Dat wegpoetsen zie ik gewoon niet zo, aangezien ze het risico wel degelijk aangeven. Maar in percentages zou het handiger zijn, da's ook weer waar.
De vraag is dan: welk percentage, als het er nu 2 zijn op 200 is het percentage natuurlijk wel veel lager dan wat het uiteindelijk wordt. da's dan ook weer niet juist en veel te mooi. Dus dan? Internationaal crowdfunding gemiddelde? Graydon gemiddelde? Dat laatste is dan misschien het best.
Je hebt gelijk. Spreiden is aan de beleggers zelf. Dat mogen ze zelf weten.
Maar dat er projecten helemaal verdwenen zijn, is niet de juiste manier van handelen.
Het lijkt mij beter om een klein stukje tekst bij het project te zetten dat de zaak intern wordt bekeken. Dat geeft minder onrust dan verdwenen pagina's.
Bovendien weet de doorsnee Fok!ker wel hoe je een pagina terug tovert.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 16:31:51 #25
412341 mesaana
pi_138009539
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 13:23 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Er wordt juist heel veel gepost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: