quote:
Ik dacht: leuk, zo'n première, waarschijnlijk is dat zoals een gewone cinema-voorstelling, maar dan met iemand van de promotie die even de film komt inleiden aan het begin... maar dit was een echte happening!
Het begon al bij het naderen van de HMH - waar ik overigens nog nooit was geweest - waar aan de ingang twee legermannetjes op wacht stonden. Verklede figuranten, dacht ik, ingehuurd omdat het over 'Captain America' gaat, en die heeft oorspronkelijk met WOII te maken.
Maar binnen stond het nog vol met legerventjes, de een al met een indrukwekkender uniform dan de andere. Bleek dat de Nederlandse Landmacht mee in de organisatie zat, en deze avond een apart tintje zou geven. Enfin, wij dus onze kaartjes afgehaald (die hadden ze allemaal in de vorm van mijn pannenkoek gemaakt, dat was wel attent :p ) en na de controle - wederom door het leger - mochten we naar binnen. Er lag daar zo'n groene loper (had iets met 'leger van de vrede' te maken dacht ik) met pers die klaar stond om iedereen die daar voorbij kwam en ietofwat BN-achtig zou zijn onverbiddelijk op de digitale kaart vast te leggen. We hebben nog getwijfeld, maar uiteindelijk hebben we ons langs de pers-kant tussen de fotografen door gefriemeld om ongeschoten aan de andere kant van de loper uit te komen. Daar konden we dan eventueel op de foto met het leger of met een CaptainAmerica-meisje, maar dat heb ik ook maar niet gedaan.
De gratis ton popcorn en waterflesjes heb ik wel aangenomen - evenals onze 3D-brilletjes - en dan de uiteindelijke zaal binnengegaan... waar echte legertanks en tenten en jeeps stonden opgesteld en je via een ondertentse route uiteindelijk de zitplaatsen bereikte. De middenste balk was gereserveerd voor bijzondere personen, dus zijn we maar net daarnaast gaan zitten - de bescheidenheid!
De 'bijzondere personen' bleken achteraf gezien BN'ers te zijn geweest (mijn vriendin herkende wat volk van GTST en van Exp Robinson, maar blijkbaar waren er ook van Mainstreet en Go Back To The Zoo en nog veel meer, maar ik herkende dus totaal niemand).
Kwart voor 8, de groene zoekende zoeklichten gingen uit, de muziek viel stil en een hoge iemand van het leger begon te speechen. Inclusief legergrapjes die ik niet snapte. Met daaropvolgend een hooligan-demonstratie waarbij de hooligans door zwaarbewapende paracommando's werden overmeesterd en ongetwijfeld achter de schermen werden gewaterboard. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Zo zag de zaal er uit vanaf mijn plekje:
![tYntFlW.jpg]()
En toen begon de film - en die legerman had gezegd dat we nog iets moesten lostrekken in ons 3D-brilletje, maar ik heb toen dus mijn 3D-brilletje kapot getrokken

- maar nog grotendeels kunnen herstellen, dus dat liep uiteindelijk ook weer goed af. Oef!
De film zelf moeten jullie maar zelf gaan bekijken, daar ga ik niks over vertellen - en achteraf kreeg ik nog een zakje mee met een DVD van Thor (de tweede film) en een knaloranje camouflage T-shirt (?) van de Landmacht met info over hoe ik me kon aanmelden bij het leger. Maar daar denk ik toch nog eventjes over na, als dat toegestaan is.
Zo, een kleine impressie van hoe de avond is verlopen, het was best wel een avontuur!
Nog eens merci aan Fok! en Disney om mijn inzending de beste te vinden :p