abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51119436
Nou, ik ben ook gestrikt door een Amerikaanse vriendin van me om naar Myanmar te gaan. Het was dit, Noord-Korea of Iran. Ja, ik zat te ouwehoeren maar zij meende het en nu vind ik dat ik niet meer terug kan krabbelen. Van 7 augustus tot 14 augustus gaat het duren......
Ach, het ethische gedeelte, ik ben ook in China en Pakistan geweest en daar is het allemaal niet echt veel beter.
Het plan was om in een week naar Rangoon, Mandalay (vooral de road to lijkt me tof, constant dat liedje neurieen) en al wat daar tussen nog tof is.
Als ik terug ben (Als ik al terug kom ) dan zet ik mijn ervaringen hier nog wel even neer!
We are not retreating, we are advancing in another direction. - General Douglas MacArthur
pi_51121414
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 08:41 schreef dyslexie_man het volgende:
Nou, ik ben ook gestrikt door een Amerikaanse vriendin van me om naar Myanmar te gaan. Het was dit, Noord-Korea of Iran. Ja, ik zat te ouwehoeren maar zij meende het en nu vind ik dat ik niet meer terug kan krabbelen. Van 7 augustus tot 14 augustus gaat het duren......
Ach, het ethische gedeelte, ik ben ook in China en Pakistan geweest en daar is het allemaal niet echt veel beter.
Het plan was om in een week naar Rangoon, Mandalay (vooral de road to lijkt me tof, constant dat liedje neurieen) en al wat daar tussen nog tof is.
Als ik terug ben (Als ik al terug kom ) dan zet ik mijn ervaringen hier nog wel even neer!
Ik zou ipv mandalay naar bagan gaan. er zijn wel wat leuke dingen in de omgeving van mandalay, maar mandalay zelf is weinig aan. en de wat de road to mandalay betreft, in myanmar heb je geen wegen, alleen karresporen. vermijd sowieso wegen, rijden schiet echt niet op. mocht je toch naar mandalay willen kun je de trein pakken, die doet er een dag over. lekker een dagje naar buiten kijken. maar aangezien je maar 7 dagen gaat moet je eigenlijk gewoon vliegen.wel jammer hoor, 7 dagen. de tockets zijn duur en er is een hoop te zien in Myanmar.

Bagan is zeer indrukwekkend, ik heb daar twee dagen rondgefietst tussen de pagodas. zonsondergangen gekeken vanaf het dak van zo'n pagoda, helemaal in mn uppie, echt geweldig.
pi_51123563
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 10:18 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Ik zou ipv mandalay naar bagan gaan. er zijn wel wat leuke dingen in de omgeving van mandalay, maar mandalay zelf is weinig aan. en de wat de road to mandalay betreft, in myanmar heb je geen wegen, alleen karresporen. vermijd sowieso wegen, rijden schiet echt niet op. mocht je toch naar mandalay willen kun je de trein pakken, die doet er een dag over. lekker een dagje naar buiten kijken. maar aangezien je maar 7 dagen gaat moet je eigenlijk gewoon vliegen.wel jammer hoor, 7 dagen. de tockets zijn duur en er is een hoop te zien in Myanmar.

Bagan is zeer indrukwekkend, ik heb daar twee dagen rondgefietst tussen de pagodas. zonsondergangen gekeken vanaf het dak van zo'n pagoda, helemaal in mn uppie, echt geweldig.
Nou ja ik zit in Bangkok voor een paar maand en die vriendin zit tegen die tijd op Bali, dus qua vliegtickets valt het allemaal wel mee. Ik ga ze denk ik halen bij AirAsia voor 1000 bath (22 euro) retour. Ook was het al de planning om met de trein te gaan, ik heb de taxirit "from hell" al in Pakistan mee gemaakt (met megaslechte remmen langs allerlei haarspeldbochten waar vrachtwagens van de andere kant komen), 1 keer is genoeg haha.
Bagan heb ik ook op het lijstje staan, en is dankzij jouw opmerking met 1 plaats gestegen Zijn daar nog een beetje goede en betaalbare hotels in de buurt of was jouw tijd een hostel tijd daar? Persoonlijk ben ik niet zo van de hostels, beetje slechte ervaringen mee gehad (lees doorzakkende bedden en instortende trappen (waardoor je dus in de kelder flikkert.......))
We are not retreating, we are advancing in another direction. - General Douglas MacArthur
pi_51134276
Wij zaten in Bagan in het Bagan Thande Hotel.
Het ligt midden tussen de pagodes en de kamers zijn goed.
Verder is het wel lekker dat je na een dag stofhappen een zwembad tot je beschikking hebt.
Wat het kostte weet ik niet meer.
pi_51136033
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 15:59 schreef DrXLTrouble het volgende:
Wij zaten in Bagan in het Bagan Thande Hotel.
Het ligt midden tussen de pagodes en de kamers zijn goed.
Verder is het wel lekker dat je na een dag stofhappen een zwembad tot je beschikking hebt.
Wat het kostte weet ik niet meer.
daar ben ik ook geweest! aanrader!

horsecart number six moet je hebben in bagan, en doe hem maar de groeten van die nederlanders van het zaklampje, dan weet ie het wel. als je echt aan een goede steak toe bent, moet je daar naar de BBB gaan. erg sjieke tent, goede biefstuk en niet te duur.
pi_51194104
Wij willen volgend jaar van india naar myanmar trekken. Is dit mogelijk? want ik heb gehoord dat ze bij de grens erg streng zijn.
Wii: 2627 - 7428 - 7812 - 5841
Dagboek van een wereldreishttp://wreiziger.blogspot.com/
Foto's: http://www.oypo.nl/jessica-de-heij
pi_51197784
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 11:10 schreef theemuts1982 het volgende:
Wij willen volgend jaar van india naar myanmar trekken. Is dit mogelijk? want ik heb gehoord dat ze bij de grens erg streng zijn.
erg lastig lijkt me. dan kom je als ik me niet vergis Myanmar binnen in een regio die niet open is voor toeristen. misschien als je zo zuidelijk mogelijk gaat. en anders misschien per boot naar ngapali?

[ Bericht 8% gewijzigd door Byte_Me op 06-07-2007 13:17:33 ]
pi_51218752
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 13:08 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

erg lastig lijkt me. dan kom je als ik me niet vergis Myanmar binnen in een regio die niet open is voor toeristen. misschien als je zo zuidelijk mogelijk gaat. en anders misschien per boot naar ngapali?
Weet je toevallig dan welke regio precies niet toegankelijk is voor toeristen?
En per boot waarvandaan vertrekt deze in india?

[ Bericht 5% gewijzigd door theemuts1982 op 06-07-2007 23:49:15 ]
pi_51230523
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 23:33 schreef theemuts1982 het volgende:

[..]

Weet je toevallig dan welke regio precies niet toegankelijk is voor toeristen?
En per boot waarvandaan vertrekt deze in india?
kan het zo niet zeggen, en de lonely planet ligt bij mn broer. kun je die niet bij de bibliotheek lenen?
pi_51235059
goed idee! ga het even uitzoeken.
Maar mensen die er al geweest zijn? En wat zijn de ervaringen?
pi_51297388
zeer apart land, veel mooie dingen om te zien, maar ook dwangarbeid an armoede. als je een beetje rondrijd kom je overal mensen tegen die "vrijwillig" de wegen repareren. de wegen zijn sowieso in een erbarmelijke staat. en dan vragen ze er nog tol voor ook.

ook staan overal grote rood witte borden met propaganda.

We stonden bij shwedagon met een monnik te praten, die werd vervolgens even apart genomen door de politie en ondervraagd. hij mocht gelukkig wel meteen weg.

een taxichauffeur van me werd aangehouden door de verkeerspolitie en moest een hoop geld betalen. alleen duurde het allemaal erg lang en ik was kotsmisselijk, dus ben ik ze gaan vertellen dat ik nodig naar mn hotel moest, waarna we door mochten rijden. taxichauffeur dolblij.

je moet er echt goed uitkijken wat je eet, mijn ervaring is dat iedereen ziek wordt, misschien zelfs meerdere keren. en ik heb toch india en china overleefd zonder ziek te worden.

highlights:
met de boot van mandalay naar bagan
de tempels van bagan
shwedagon pagoda
golden rock pagoda
inle lake
pi_51313828
Hmm dat ziek worden. Ik zit nu al een tijdje in Thailand, en eet daar dagelijks bij die kraampjes langs de straat (ja je moet toch ergens geld op besparen) en ik ben nog niet ziek geweest. Imodium en zo meenemen dus?
En die politie, proberen die ook westerlingen op te lichten of zijn het alleen de Birmezen die westerlingen bij zich hebben?
pi_51314505
Wij zijn 2 keer (in totaal 3 weken) in Birma geweest en zijn 1 keer aangehouden bij een controlepost waar we 10 dollar pp moesten betalen. Dat is overigens een waanzinnig bedrag in dat land.
Nadat bleek dat wij een georganiseerde reis hadden, kregen we het weer terug.
Nog een tip voor mensen die er naar toe gaan. Neem kleine dollarbiljetten mee van
Ze accepteren ook euro's, maar voor het gemak stellen ze de waarde van 1 euro maar gelijk aan die van 1 dollar.
pi_51314596
Accepteren ze ook Thaise Bath?
pi_51338352
Nee, volgens mij niet.
Ze willen alleen dollars of euro's, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat ze 1 euro vaak gelijk zetten aan 1 dollar.
Het is dus het voordeligst om dollars mee te nemen in kleine biljetten.
Wij hadden vooral biljetten met waarden tot 10 dollar.
Vooral die van $1 zijn praktisch omdat je dan "gepast" kunt betalen.
pi_51368514
Thaise Baht worden (over het algemeen) alleen geaccepteerd zeer dicht bij de Thaise grens.
Zoals DrXLTrouble al zegt, het beste kun je Dollars meenemen, kun je overal wisselen. Wel even goed informeren naar de wisselkoers en sowieso nooit op het vliegveld je geld wisselen want de rates liggen daar 5x lager..

Ik heb overigens een maand doorgebracht in Myanmar en ben niet ziek geweest. Ik heb veel bij straattentjes gegeten en geen problemen gehad. Moet wel toegeven dat ik daarvoor 4 maanden in India zat, dus dat scheelt misschien wel wat.
Ook heeft niemand me proberen op te lichten, niet door de politie en niet door de rest van de bevolking. Heel erg vriendelijke mensen daar over het algemeen.

Myanmar is prachtig btw, veel plezier alvast dyslexie_man!
...Not all those who wander are lost...
pi_51377758
Hlemaal eens met MK9.
Een supervriendelijke bevolking en ook wij hebben totaal geen problemen met het eten gehad.
Het eten smaakt goed, maar het kan jammer genoeg niet op tegen de Thaise keuken.
Kortom, een van de leukste landen die wij hebben bezocht.
pi_51408131
ik was er afgelopen december/januari en mijn ervaring was dat de euro een eerlijke wisselkoers kreeg tegenover de $, dus eigenlijk hoef je niet eerst dollars te wisselen. verder krijg je betere koersen voor hogere bedragen, dus ik zou eigenlijk eerder biljetten van 200 euro meenemen dan kleine bedragen. is ook een stuk makkelijker aangezien je niet zo'n enorm pak geld meezeult (tot je wisselt dan he).
pi_51418563
Nou ja ik heb geen euro's meer. Ik zit nu al meer dan 2 maand in Bangkok, en ja, dan raken de euros op he Maar omdat mn reisgenote uit de VS komt, kan die mooi $ meenemen.
Maar vandaag ga ik boeken, 2 dagen Rangoon, 2 dagen Bagan, 1 dag Mandalay en dan nog een nachtje Rangoon. Qua prijzen valt het me allemaal nog wel mee, alleen de vliegtickets, damn wat duur. Gewoon 220 euro voor 2 uurtjes vliegen met Thai. AirAsia vraagt daar een tiende voor. Als mn reisburo het niet aanpast, dan regel ik dat zelf wel hoor.
pi_51425281
Dat van die koersen kan, ik was er een jaar geleden voor het laatst.
In ieder geval veel plezier
pi_51547551
Nou ik heb het geboekt! Bangkok Air naar Yangon, daar een nachtje, dan twee nachten Mandalay, drie nachten Bagan en nog een nacht Yangon. Qua prijzen voor de hotels valt het allemaal echt mee zeg. 30$ voor een nachtje.
Alleen zit ik een beetje in over het vliegen in Myanmar. Iemand ervaringen? Mijn reisgenote heeft die vluchten geboekt, bij Air Yangon en Mandalay Air. Volgens de websites zijn ze goedgekeurd door de EASA (een Europese veiligheidsinstantie) en ze vliegen met Franse vliegtuigen. Maar ja, toch he!
Hopelijk is het het allemaal waard!

Trouwens er stond nog een stuk in Trouw vandaag of het moreel is om naar zulke landen te gaan.
http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article749475.ece
pi_51556120
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 06:12 schreef dyslexie_man het volgende:
Nou ik heb het geboekt! Bangkok Air naar Yangon, daar een nachtje, dan twee nachten Mandalay, drie nachten Bagan en nog een nacht Yangon. Qua prijzen voor de hotels valt het allemaal echt mee zeg. 30$ voor een nachtje.
Alleen zit ik een beetje in over het vliegen in Myanmar. Iemand ervaringen? Mijn reisgenote heeft die vluchten geboekt, bij Air Yangon en Mandalay Air. Volgens de websites zijn ze goedgekeurd door de EASA (een Europese veiligheidsinstantie) en ze vliegen met Franse vliegtuigen. Maar ja, toch he!
Hopelijk is het het allemaal waard!

Trouwens er stond nog een stuk in Trouw vandaag of het moreel is om naar zulke landen te gaan.
http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article749475.ece
prima vliegen hoor in myanmar, zolang je niet met myanmar air vliegt. gewoon normale vliegtuigen (wel vaak prop). heb het nog eens nagevraagd en je moet horsecart #3 hebben in bagan. leuke koetsier die redelijk engels spreekt. en de groeten doen he!

ik vind het artikel in trouw een beetje tegenvallen. heeft de schrijver zelf geen mening? ik ben van mening dat je best naar zulke landen kunt reizen, maar dat je je wel bewust moet zijn vd situatie. ik heb zo min mogelijk geld bij de regering terecht laten komen (al ontkom je er niet helemaal aan) en zoveel mogelijk bij de lokale bevolking. bovendien denk ik dat de situatie door het toerisme verbetert. in Myanmar zullen ze nooit de mensenrechten schendenwaar toeristen bij zijn. zo kun je ze bij wijze van spreken beschermen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Byte_Me op 17-07-2007 13:33:48 ]
pi_51649832
Eén tip voor mensen die er heen willen: Ga het niet tegen je al reeds bezorgde moeder zeggen. Die tikt het namelijk in in google en dan heb je de poppen aan het dansen........
Nou ja ik heb de tickets al, ik heb beloofd bereikbaar te zijn (schijnt dat AIS een service heeft zodat je wel bereik hebt daar met je mobiel, kost een fortuin maar goed, heb je ook niks), en ik zal ook niet meelopen in protest marsen (doe ik in Nederland ook niet) en drugs is ook niet mijn ding zeg maar. Niks aan de hand lijkt mij!
pi_51661872
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 04:31 schreef dyslexie_man het volgende:
Eén tip voor mensen die er heen willen: Ga het niet tegen je al reeds bezorgde moeder zeggen. Die tikt het namelijk in in google en dan heb je de poppen aan het dansen........
Nou ja ik heb de tickets al, ik heb beloofd bereikbaar te zijn (schijnt dat AIS een service heeft zodat je wel bereik hebt daar met je mobiel, kost een fortuin maar goed, heb je ook niks), en ik zal ook niet meelopen in protest marsen (doe ik in Nederland ook niet) en drugs is ook niet mijn ding zeg maar. Niks aan de hand lijkt mij!
sateliet telefoon? het handigst is om via email contact te hebben, telefonie in birma is een ramp.
pi_51665588
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 14:46 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

sateliet telefoon? het handigst is om via email contact te hebben, telefonie in birma is een ramp.
Nee, gewoon mn mobieltje. AIS, het bedrijf van Thaksin (oud-premier van Thailand) heeft het alleenrecht gekregen voor buitenlandse telefonie. Hij heeft schijnbaar dus eerst Thais overheidsgeld gebruikt om de Birmese overheid te paaien (beetje geld onder het mom ontwikkelingssamenwerking). Daarna heeft hij voor zn eigen bedrijf dat (zeer lucratieve) contract binnen gehaald...... Beetje dubieus.
Maar goed, volgens mijn collega die er 3 weken geleden is geweest kun je gewoon bellen in de grote steden.
pi_52031371
Ik heb ook zitten denken om bij mijn volgende reis naar Birma te gaan maar ik twijfel nog heel erg omdat ik het regime wat daar zit op geen enkele manier wil steunen. Ik denk dan ook dat ik er niet heen ga. Misschien in de toekomst. Maar wie weer denk ik er binnenkort anders over..
pi_52032089
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 23:05 schreef WRDA6 het volgende:
Ik heb ook zitten denken om bij mijn volgende reis naar Birma te gaan maar ik twijfel nog heel erg omdat ik het regime wat daar zit op geen enkele manier wil steunen. Ik denk dan ook dat ik er niet heen ga. Misschien in de toekomst. Maar wie weer denk ik er binnenkort anders over..
als je de regering op geen enkele manier wil steunen kun je idd beter niet heengaan. aan de kosten van een visum ontkom je niet en ik neem aan dat je ook enkele toeristische plaatsen wil bezoeken. dat geld gaat naar de regering.
pi_52032157
Inderdaad ben je met het visum al de eerste keer aan de regering aan het betalen. Waarschijnlijk ga ik het dus maar uit m'n hoofd zetten.
pi_53091464
Ik ben er nu geweest, en ik moet zeggen: Ik had het niet willen missen. Wat een heerlijk bizar land! TE aardige mensen (die je in rieten hutjes voor het eten uitnodigen en monniken die beginnen te zeuren over Aljen Lobben), TE aggresieve slogans langs de weg.
Bagan was tof maar ook wel genoeg voor 3 dagen was voor mij toch echt wel genoeg, een beetje een tempel overdosis gehad vrees ik. Ik vond het jammer dat ik Yangon en Mandalay niet langer heb gedaan want shoppen daar is het paradijs met producten als: The bigger breast, lady a virgin (voor een mooie strakke vagina haha) en een ralph lauren petje met een leuk vlot swastikatje er op. Geweldig!

Opvallend mooi vliegveld trouwens (ja ik weet het, gebouwd waarschijnlijk met dwangarbeid) in Yangon.

Al met al denk ik dat in December weer ga en dan Inlay Lake en nog een soort Bagan met strand ga doen. We shall see!

Ps. Hoe post ik trouwens foto's? Ik bedoel lijkt me wel tof ter illustratie maar kheb geen idee hoe!
pi_53127614
Ben benieuwd naar de foto's. Ga er waarschijnlijk volgend jaar ook naartoe.
Om je foto's neer te zetten.
Eerst je foto's uploaden, bijvoorbeeld: http://www.imageshack.us
dan klikken bij je topic op het icoontje van een plaatje invoegen en dan de link gebruiken
en dan moet het werken.
pi_53390820
Zat net te denken, iedereen had het over Koh phi phi tijdens de Tsunami, maar de coastline van Birma is veel groter en daar moeten vele honderduizenden doden zijn gevallen en niemand heeft er van gehoord??
Gek he??

pi_53391003
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 21:47 schreef Tarantallegra het volgende:
die moet nog aankomen daar, ze lopen er echt jaren achter..
Nee toch??
Dan moeten we ze waarschuwen
Anders gaat er een ramp gebeuren

Weet je dat daar op die eilanden heel veel bij verstek veroordeelde criminelen naar toe gevlucht zijn??
Misschien zijn ze toch gestraft.
pi_53391096
Zou het kustgebied daar niet wat minder dicht bevolkt zijn geweest
pi_53391125
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 21:52 schreef DutchTrain het volgende:
Zou het kustgebied daar niet wat minder dicht bevolkt zijn geweest
Ja er zullen geen resorts zijn. Maar wel veel vissers
pi_53405228

"Tsnumai-warning for The Generals"

van http://www.irrawaddy.org waar trouwens accurate berichtgeving over de protesten te vinden zijn.
pi_53542203
Op dit moment is het geen goed idee om er naartoe te gaan.
Het is zo dubbel. Het land heeft zijn charme en zijn aantrekkelijkheid grotendeels te danken aan het feit dat het zo afgesloten is. Dat zal heel snel veranderen op het moment dat de militaire leiding valt.
Misschien gaat dat in de toekomst ook met Cuba gebeuren en wordt Noord Korea op deze manier ooit nog eens een toeristenland als ze door krijgen dat ze zo westers geld kunnen genereren.
pi_53563912
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:10 schreef DrXLTrouble het volgende:
Op dit moment is het geen goed idee om er naartoe te gaan.
Het is zo dubbel. Het land heeft zijn charme en zijn aantrekkelijkheid grotendeels te danken aan het feit dat het zo afgesloten is. Dat zal heel snel veranderen op het moment dat de militaire leiding valt.
Misschien gaat dat in de toekomst ook met Cuba gebeuren en wordt Noord Korea op deze manier ooit nog eens een toeristenland als ze door krijgen dat ze zo westers geld kunnen genereren.
Hopelijk valt het regime snel. Tranen in mijn ogen als ik beelden zie ( http://www.irrawaddy.org ), ik vraag me af hoe het is met de mensen die ik jaren geleden daar tegengekomen ben. Als het regime valt zal het wel een aantal jaren volstrekte chaos worden. Vergeet niet dat het oosten beheersd wordt door druglords en heel Myanmar een lappendeken is van verschillende stammen en etnische minderheden.

Vervolgens zullen bepaalde plekken inderdaad snel ontwikkeld worden. Maar het achterland zal lang blijven zoals het is. Neem nu Thailand: zeer ontwikkeld. Maar ga eens naar het noord oosten (Isaan): heel andes. Neem nu Laos. Ook ontwikkeld(er) dan jaren terug. Maar ga eens 30 kilometer van de hoofdweg af: niet veel veranderd. Het zal meerdere gezichten blijven houden. Mijn grote vrees is eerder dat het een soort van provincie van China wordt, en dus overspoeld door Chinezen.

We hadden vaag het plan om in oktober - januari naar Thailand en weer terug naar Myanmar te gaan. Dat is nu niet zo'n goed plan.
pi_55343270
quote:
Op maandag 17 december 2007 18:45 schreef jojomen4 het volgende:
tvp, misschien dat ik hier ook heen wil.
ik wil er wel heen, graag, er zijn duizenden tropical eilanden net als Koh Samui. maar dan zonder herrie

Ik zoek altijd het onbekende.
Geen Malgrat voor mij
  zondag 3 februari 2008 @ 14:54:35 #140
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56500619
1 van de landen die me ook erg aantrekt, en welk ik zeer waarschijnlijk ga bezoeken komend jaar.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_56509783
Van dit land wil ik ook wel meer weten...twijfel nog tussen o.a. een reis naar Tibet/Nepal en Birma, dus wie hier zinnig advies over kan geven: ik hoor het graag!
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  woensdag 20 februari 2008 @ 13:40:35 #142
177238 Jaronski
Black Holes Suck
pi_56858997
Jammer dat niemand hier vragen stelt in hoeverre het wel ethisch verantwoord is om naar Birma op vakantie te gaan.

http://www.tourismconcern.org.uk/index.php?page=burma
pi_56868515
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 13:40 schreef Jaronski het volgende:
Jammer dat niemand hier vragen stelt in hoeverre het wel ethisch verantwoord is om naar Birma op vakantie te gaan.

http://www.tourismconcern.org.uk/index.php?page=burma
- zonder toeristen had je helemaal niks vernomen van de onlusten. Toeristen zorgen voor publiciteit en communicatie
- mensen zelf zijn blij met toeristen, niet alleen vanwege de centjes, maar ook vanwege de informatie etc.
- sinds de verplichte inwisseling van US dollar in FEC bij binnenkomst in het land is afgeschaft, is het heel goed mogelijk om te reizen zonder de overheidskas te spekken (uitgezonderd het visum natuurlijk)
- ik zie echt niet hoe door niet naar Birma te gaan je de junta zou kunnen beinvloeden

Onwetenheid is de voornaamste troef van de junta. Juist isolatie maakt hen sterker, de prijs in levensomstandigheden wordt alleen door de bevolking betaald.
Jammer dat niemand zijn pijlen richt op de Chineze overheid en de Singaporese bedrijven die feitelijk de Birmese junta met veel geld in het zadel houden.
  donderdag 21 februari 2008 @ 10:05:16 #144
177238 Jaronski
Black Holes Suck
pi_56879094
quote:
- ik zie echt niet hoe door niet naar Birma te gaan je de junta zou kunnen beinvloeden
Dat doe je ook niet, maar door wél te gaan geef je ook geen blijk van afkeuring ten aanzien van het huidige regime.
quote:
- mensen zelf zijn blij met toeristen, niet alleen vanwege de centjes, maar ook vanwege de informatie etc.
Dat kan wel zijn, maar hoeveel mensen heb je werkelijk geïnformeerd? Wat vroegen ze dan?
quote:
- sinds de verplichte inwisseling van US dollar in FEC bij binnenkomst in het land is afgeschaft, is het heel goed mogelijk om te reizen zonder de overheidskas te spekken (uitgezonderd het visum natuurlijk)
Denk je? Als je individueel had gereisd had je misschien nog een punt kunnen maken. Jij hebt maar één bedrag betaalt aan Baobab, dus je hebt geen idee wat er wel en niet naar de staatskas gaat.
quote:
- zonder toeristen had je helemaal niks vernomen van de onlusten. Toeristen zorgen voor publiciteit en communicatie
Dat is ook gedeeltelijk waar, ware het niet dat Boabab verantwoordelijk was voor jullie reis én veiligheid en daarom nooit zou toelaten dat, mochten er rellen zijn, je op je eigen houtje kon filmen tussen de demonstranten en militairen.
quote:
Onwetenheid is de voornaamste troef van de junta. Juist isolatie maakt hen sterker, de prijs in levensomstandigheden wordt alleen door de bevolking betaald.
En toeristen zorgen voor een systematische verbetering in deze informatievoorziening??
quote:
Jammer dat niemand zijn pijlen richt op de Chineze overheid en de Singaporese bedrijven die feitelijk de Birmese junta met veel geld in het zadel houden.
Daar ben ik het ook mee eens, daar zou ook iets tegen gedaan moeten worden maar je moet je eigen verantwoordelijk niet helemaal afschuiven. Want nogmaals, door naar Birma te gaan als toerist geef je geen blijk van afkeuring.
quote:
En het is nu nog aardig onbedorven.....
Onbedorven? Een hele bevolking wordt systematisch onderdrukt en arm gehouden, en dat noem jij onbedorven?
Ik vind het altijd ironisch hoe Westerse toeristen onderontwikkelde gebieden altijd idealiseren. Met de wetenschap dat men over een paar weken weer in een comfortabel bed slaapt, in een goed huis, in een land met alles in overvloed is het makkelijk praten. En als zo'n land zich dan een beetje ontwikkeld en disco's neerzet zodat de jeugd eindelijk wat de doen heeft vind men dat ineens zonde. (OK, een beetje off topic maargoed)
pi_56882375
Jaronski.
quote:
Dat doe je ook niet, maar door wél te gaan geef je ook geen blijk van afkeuring ten aanzien van het huidige regime.
Je geeft zowel als je thuis blijft, als wanneer je besluit wél te gaan, geen afkeuring ten aanzien van het regime. Dit zal dus op een andere manier 'moeten'. Geen reden dus om niet te gaan.
quote:
Dat kan wel zijn, maar hoeveel mensen heb je werkelijk geïnformeerd? Wat vroegen ze dan?

Ik heb een individuele reis gemaakt door Myanmar. Al de mensen die ik tegen ben gekomen, en dat zijn er erg veel, gaven aan dat ze blij waren dat ik hun land bezocht. Een deel van hen vroeg mij om andere mensen, in zowel mijn thuisland als in andere landen waar ik reis, te informeren over de situatie daar. Ze vroegen me, onder andere, ook over Aung San Suu Kyi te vertellen. Dit heb ik gedaan en doe ik nog steeds.
De mensen die er daadwerkelijk zijn geweest kunnen het best de situatie daar omschrijven, het is erg makkelijk om zomaar een mening te hebben en te uitten, ondanks het feit dat je er nog nooit bent geweest.
quote:
En toeristen zorgen voor een systematische verbetering in deze informatievoorziening??
Toeristen zorgen dus niet per definitie voor een verbetering in de informatievoorziening. Mensen die er zijn geweest en zich de situatie van de mensen daar aantrekken echter wel.
...

-De situatie is Myanmar is zeker een ernstige zaak, dus iedereen moet voor zichzelf afvragen of het verstandig en wenselijk is om het land te bezoeken.
Mocht je gaan, zorg er dan voor dat er zo min mogelijk geld richting de staat gaat.
-Aung San Suu Kyi vond het in het verleden beter als er geen toeristen kwamen.
-Het overgrote deel van de mensen wil dat er wel toeristen komen, voor zowel inkomsten alsmede een soort van 'uitlaatklep'.
-Het land zelf is prachtig, qua gebouwen, natuur en de 'gewone' mensen.

ps. Er loopt ook nog een ander topic over Myanmar.
...Not all those who wander are lost...
  donderdag 21 februari 2008 @ 15:55:22 #146
177238 Jaronski
Black Holes Suck
pi_56886079
quote:
De mensen die er daadwerkelijk zijn geweest kunnen het best de situatie daar omschrijven, het is erg makkelijk om zomaar een mening te hebben en te uitten, ondanks het feit dat je er nog nooit bent geweest.
Leuk geprobeerd, Jij bent er werkelijk geweest daarmee verlies jij je objectiviteit ten aanzien van dit onderwerp. Mensen zullen hun eerdere acties zelden tegenspreken.

maar goed, jij bent individueel geweest en dat maakt het wel wat anders ten opzicthe van georganiseerde reizen omdat je dan zelf kunt kiezen waar je slaapt, eet, etc. en zo ook je uitgaven controleert.
pi_56886164
ik was er een jaar geleden, van kerst tot midden januarie. maar achteraf gezien, na de recente protesten en het bloedige neerslaan hiervan, heb ik er toch een beetje spijt van. het is wel een prachtig land, maar ja, die regering is ontzettend fout. en je kunt niet voorkomen dat je de regering steunt, aangezien je regelmatig moet betalen voor toeristische attracties, of een soort van deelvisum voor een bepaald gebied moet kopen.

welke reisorganisatie? niet nodig. gewoon een ticket boeken en een lonely planet meenemen. het is allemaal erg makkelijk te regelen, heb geen enkel probleem gehad.
pi_56892001
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 10:05 schreef Jaronski het volgende:

[..]

kortom, da's om het even dan?
[..]
quote:
Ik heb een aantal e-mails op verzoek het land in gebracht, en een aantal boodschappen weer mee teruggenomen. Geen moeilijke ingewikkelde politieke hoogdragende zaken. Ik vertel mensen over het westen, zij vertellen over hun land, en hun omstandigheden. Die informatie vertel ik aan een ieder door die het wil of niet wil horen, met mijn mening erbij, zodat iedereen die ik ken weet wat een mooi land met een klote regime het is.
quote:
Denk je? Als je individueel had gereisd had je misschien nog een punt kunnen maken. Jij hebt maar één bedrag betaalt aan Baobab, dus je hebt geen idee wat er wel en niet naar de staatskas gaat.
[..]
Daar heb je gelijk aan, ik zat in de huidige mind-set waarbij we individueel reizen, en onze eigen keuzes maken. Wel werd duidelijk gemaakt dat Boabab (zo veel mogelijk) buiten het government circuit omreisde, maar eerlijk gezegd denk ik dat zo'n organisatie dat inderdaad niet kan. Ik zou thans niet meer overwegen om met een organisatie ernaar toe te gaan, in eerste instantie om andere redenen, maar wat je aanhaalt speelt ook mee.
quote:
Dat is ook gedeeltelijk waar, ware het niet dat Boabab verantwoordelijk was voor jullie reis én veiligheid en daarom nooit zou toelaten dat, mochten er rellen zijn, je op je eigen houtje kon filmen tussen de demonstranten en militairen.
[..]
Veelal was ik 's ochtends de groep al kwijt, en zag ik ze 's avonds weer terug. Boabab heeft niks toe te staan, ze hebben niks over me te zeggen, ze hebben geen idee wat ik uitspook.
quote:
[..]
moet dat dan systematisch zijn? Ja, de meeste communicatie in die jaren verliep via reizigers die als koerier speelde. Ja, als ik iedereen in mijn omgeving uit eerste hand vol vuur uitleg wat ik van Myanmar denk, dan helpt dat een beetje. Neuh, ik denk niet dat de grote wereld daarvan erg onder de indruk is.
quote:
Daar ben ik het ook mee eens, daar zou ook iets tegen gedaan moeten worden maar je moet je eigen verantwoordelijk niet helemaal afschuiven. Want nogmaals, door naar Birma te gaan als toerist geef je geen blijk van afkeuring.
[..]
Door thuis op mijn gat te zitten en te denken 'ach, Cambodja is ook een leuk land' ook niet. O, daar lopen nog bosjes massamoordenaars rond, waar niet aan gebeurd.Thailand dan maar. Zo, heb ik die Junta tuk zeg!

Wat draag ik bij door het land niet te bezoeken?
quote:
Onbedorven? Een hele bevolking wordt systematisch onderdrukt en arm gehouden, en dat noem jij onbedorven?
Ik vind het altijd ironisch hoe Westerse toeristen onderontwikkelde gebieden altijd idealiseren. Met de wetenschap dat men over een paar weken weer in een comfortabel bed slaapt, in een goed huis, in een land met alles in overvloed is het makkelijk praten. En als zo'n land zich dan een beetje ontwikkeld en disco's neerzet zodat de jeugd eindelijk wat de doen heeft vind men dat ineens zonde. (OK, een beetje off topic maargoed)
even voor de goede orde, je quote nu niet DInosaur_Sr, he

Wel lief dat je denkt dat disco's in dat soort landen worden gebouwd zodat de jeugd wat te doen heeft. Da's meer iets voor door en door verwende van gekkigheid niet wetend wat te doen met het geld Nederlandse mentaliteit. Misschien toch wat vaker op reis gaan, en begrijpen dat dit soort luxe ideeen nog niet echt opgaan in dit soort landen, waar grote delen van de bevolking hoopt dat ze net kunnen eten. Tegen de tijd dat ze onze luxeproblemen hebben, misschien dat ze dan iets aan hangjongeren gaan doen. Tot die tijd worden disco's niet uit ideele overwegingen gebouwd. Sterker nog, ik denk dat ze in heel Azie geen woord voor 'ideeel' hebben. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd.

Nogmaals: wil je een vuist maken tegen het regime in Myanmar? Maak een vuist tegen China, en tegen Singaporese multinationls. Waarom ik weet dat die de junta in de lucht houden? Omdat ik er geweest ben, omdat 5 jaar geleden de vicepremier van China al Mandalay (stilletjes) bezocht heeft, die nog niet naar Nederland zou komen omdat het een onbeduidende landje is. Omdat ik met localen gesproken heb die vertelden dat hele stukken door Singaporese firma's zijn opgekocht.
Allemaal dingen die ik niet in de media lees, die geen aandacht krijgen door het 'ga er niet naartoe' dogma. Dingen die ik nu weet omdat ik ze zelf gezien en gehoord heb.

Myanmar is de uitgang van China naar de Indische oceaan. Het is hun achtertuin. Het is ook de reden waarom er, of je er naar toe gaat, of niet naar toe gaat, niks aan het regime zal gebeuren van buitenaf.
De laffe westerse regeringen durven China niet voor het hoofd te stoten. En al durfden ze dat wel, dan maakt dat geheel geen indruk. Ik hoop vurig dat het binnenuit verandert, maar zou niet weten hoe dat te ondersteunen, anders dan bovenstaand.

Zie je, het is heel eenvoudig om geheel politiek correct vanuit de recylceschommelstoel te melden dat je geen blijk van afkeur geeft als je door Myanmar reist. Maar wat doe je dan wel?
pi_56892311
btw:

"Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth " (en ja, die heb ik gejat uit de sig van een Fok!ster)

alleen daarom zou je al door Myanmar moeten reizen. Samen met India.
  zaterdag 23 februari 2008 @ 19:14:47 #150
177238 Jaronski
Black Holes Suck
pi_56930809
quote:
Wat draag ik bij door het land niet te bezoeken?
niks natuurlijk. Daar gaat het niet om. Maar als je ergens niet achter staat, dan zorg je ook dat hetgeen waar je tegen bent niet van jou kan profiteren. Zoals met vegetariërs, die 'doen' niks actief tegen de vleesindustrie, maar maken wel een statement door geen vlees te kopen.
quote:
Zie je, het is heel eenvoudig om geheel politiek correct vanuit de recylceschommelstoel te melden dat je geen blijk van afkeur geeft als je door Myanmar reist. Maar wat doe je dan wel?
niet veel. De arme drommels in Birma worden niet veel beter van mijn passieve houding. Ik heb daarnaast zat andere dingen waar ik me druk over maak, maar dat wil niet zeggen dat ik hier geen leuke discussie over kan houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')