abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137928264
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
pi_137928354
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:28 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
De vraag is dan wel of fokkers het beter weten dan het Nibud dat niets anders te doen heeft dan naar voedsel/huur/energie etc prijzen te kijken.
pi_137928412
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

De vraag is dan wel of fokkers het beter weten dan het Nibud dat niets anders te doen heeft dan naar voedsel/huur/energie etc prijzen te kijken.
Dus die kunnen er per definitie niet naast zitten?
pi_137928463
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:22 schreef Halcon het volgende:

[..]

Onzin. Mensen kunnen best verhuizen. Hele volksstammen doen dat.
In jouw ideale wereld leven mensen aan de onderkant als een soort horigen.

Nul sociale zekerheid. Noodgedwongen daar heen verhuizen waar op dat moment werk is, en een half jaar later weer ergens anders heen. Met elkaar hokken in pensions (probeer maar eens snel een sociale huurwoning te krijgen) en een sociaal leven wat is dat?

Ik vraag me af of ik zo'n wereld zou willen. Opvallend, de mensen dit ideaal hebben horen zelf vaak niet tot de doelgroep waar ze het over hebben.

Vaak zitten die lekker hoog en droog, en bedenken die wat andere mensen maar te pikken hebben.
pi_137928496
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:28 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]
120 euro per maand per persoon wat Nibud aanhoud is al krap, ben zelf minimaal het dubbele kwijt (en nee ik ben geen vet vreetpadje) maar koop wel veel kwaliteitsproducten. Dus 90 euro per persoon is helemaal belachelijk weinig voor een maand vreten, wekelijks max. 20 euro aan boodschappen besteden lukt alleen als je het hoogst noodzakelijke haalt, alles C-merk.
pindazakje
pi_137928509
Mensen die dergelijke kolder verkondigen zoals Halcon doet wens ik bijna van harte zelf een jaartje bijstand toe.
pi_137928520
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:35 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

In jouw ideale wereld leven mensen aan de onderkant als een soort horigen.

Nul sociale zekerheid. Noodgedwongen daar heen verhuizen waar op dat moment werk is, en een half jaar later weer ergens anders heen. Met elkaar hokken in pensions (probeer maar eens snel een sociale huurwoning te krijgen) en een sociaal leven wat is dat?

Ik vraag me af of ik zo'n wereld zou willen. Opvallend, de mensen dit ideaal hebben horen zelf vaak niet tot de doelgroep waar ze het over hebben.

Vaak zitten die lekker hoog en droog, en bedenken die wat andere mensen maar te pikken hebben.
Dat is de belasting voor de werkende mensen zo laag mogelijk houden. Wil je luxe? Ga dan maar werken.
pi_137928601
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:36 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is de belasting voor de werkende mensen zo laag mogelijk houden. Wil je luxe? Ga dan maar werken.
Mensen kunnen werken dankzij de mensen die in de bijstand zitten. Ze hoeven nu met minder mensen te concurreren en maken zo meer kans op een baan. Prima reden om de mensen in de bijstand dus ook wat luxe te gunnen.
pi_137928616
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mensen kunnen werken dankzij de mensen die in de bijstand zitten. Ze hoeven nu met minder mensen te concurreren en maken zo meer kans op een baan. Prima reden om de mensen in de bijstand dus ook wat luxe te gunnen.
Dat is onzin natuurlijk.
pi_137928654
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:36 schreef Halcon het volgende:

[..]

wat heb je aan weinig belasting en een beetje luxe als je geen leven hebt omdat je constant moet verhuizen... lijkt mij iig geen leuke wereld.
pi_137928659
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:33 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dus die kunnen er per definitie niet naast zitten?
Niet zo ontzettend ver ernaast nee.

6 euro per dag voor een gezin van 4 om van te eten?
Keep dreaming :')

Stukje vlees, dat is 1 stukje vlees, kost op z'n goedkoopst zelfs bij de aldi al 3 euro.
Daar kun je niet 4 mensen van voeden.

Ik probeer ondertussen sommige aannames en beweringen terug te vinden in de voorgaande topics, maar ik zie een hoop onzin alleen al in de OP.
pi_137928665
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is onzin natuurlijk.
Zolang er 700.000 werkelozen zijn en maar 100.000 vacatures is dat geen onzin. Of je moet in Lalala-land leven, daar ligt die verhouding ongetwijfeld anders.
pi_137928677
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zolang er 700.000 werkelozen zijn en maar 100.000 vacatures is dat geen onzin. Of je moet in Lalala-land leven.
1.1miljoen.
pi_137928761
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:40 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

wat heb je aan weinig belasting en een beetje luxe als je geen leven hebt omdat je constant moet verhuizen... lijkt mij iig geen leuke wereld.
Ach, zie je nog wat van de wereld. En als het niet bevalt: vast werk zoeken dan he. :)
pi_137928792
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zolang er 700.000 werkelozen zijn en maar 100.000 vacatures is dat geen onzin. Of je moet in Lalala-land leven, daar ligt die verhouding ongetwijfeld anders.
En er zijn honderdduizenden Oost-Europeanen die hun kans ruiken in Nederland omdat Nederlanders te lui zijn.
pi_137928873
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

En er zijn honderdduizenden Oost-Europeanen die hun kans ruiken in Nederland omdat Nederlanders te lui zijn.
Goedkoper dan Nederlanders. Dus mag je van werkgevers ook een bijdrage verwachten t.a.v. de luxe van mensen in de bijstand.
pi_137928885
misschien een idee om eens een lijstje te posten (OP?) wat de precieze bedragen dan zijn, waarop nog gekort zouden moeten worden.
pi_137928901
quote:

[..]

De Polen die hierheen komen voor buffelwerk, zijn de initiatiefrijke types die een paar jaar willen knallen om thuis wat op te bouwen. Lang doortrekken vinden ze dan ook geen probleem, ze zijn hier om geld te verdienen.

De Hollanders die dit werk van oudsher doen doen dat om dat ze niet 'the sharpest tool in de shed' zijn.

Als ze dan ook al wat ouder zijn, een gezin hebben of een rugzakje is het niet gek dat ze het af leggen tegen de Polen.
pi_137928914
quote:

[..]

het hele verschil is, dat voor ons dat soort banen kutwerk is dat slecht betaald, en voor oost europeanen is het kutwerk dat goed betaald.
als je de nederlanders er goed voor zou betalen, zouden ze het een stuk minder erg vinden.
pi_137928977
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ach, zie je nog wat van de wereld. En als het niet bevalt: vast werk zoeken dan he. :)
Dank voor deze geweldige tip!

Als ik vast werk heb kan ik ook een huisje kopen, en heb ik zekerheid. veel beter dan losse contracten dus. Ik ga meteen vast werk zoeken. :Y

Waarom al mijn vrienden dan nog in de losse contracten zitten, snap er helemaal niks van...
pi_137928978
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:46 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Goedkoper dan Nederlanders. Dus mag je van werkgevers ook een bijdrage verwachten t.a.v. de luxe van mensen in de bijstand.
Nee, dan mag je van Nederlanders verwachten dat ze hun neus niet ophalen voor dat salaris.

Ik ken trouwens zat Oost-Europeanen die gewoon 2.000 a 2.500 euro maken per maand.
pi_137929008
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het hele verschil is, dat voor ons dat soort banen kutwerk is dat slecht betaald, en voor oost europeanen is het kutwerk dat goed betaald.
als je de nederlanders er goed voor zou betalen, zouden ze het een stuk minder erg vinden.
Die Oost-Europeanen wonen ook in Nederland hoor. Of doen ze boodschappen op de markt in Botosani?
pi_137929014
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:50 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee, dan mag je van Nederlanders verwachten dat ze hun neus niet ophalen voor dat salaris.

Ik ken trouwens zat Oost-Europeanen die gewoon 2.000 a 2.500 euro maken per maand.
Ja als vrachtwagenchauffeur zeker 16 uur per dag rijden......
pi_137929185
quote:

[..]

Die Oost-Europeanen wonen ook in Nederland hoor. Of doen ze boodschappen op de markt in Botosani?
tijdelijk. en vaak in groepen, in goedkope huisvesting.
pi_137929192
quote:

[..]

Nog even en je verwacht van Nederlanders dat ze naar Polen verhuizen om minder kwijt te zijn aan levensonderhoud.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')