PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 15:51 |
Hoi Fokkers, Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en maak gebruik van mijn moeders auto. Ik vind het soms(eigenlijk vaak) leuk om hoge toeren te maken bij lage snelheden, voornamelijk in de eerste en tweede versnelling vind ik het toch wel leuk om door te duwen zodat je een beetje 'blaast'(oftewel snel vooruit gaat). Het gaat om toeren t/m ± 3100/3200 Nou vroeg ik me af of dit erg slecht is voor de motor of ander onderdeel van de auto, of dat dit wel meevalt. Ik wil de auto natuurlijk niet stuk maken; voorkomen is beter dan genezen. Alvast bedankt. ![]() Edit: is een benzine-auto! [ Bericht 3% gewijzigd door PizzaMizza op 19-03-2014 15:57:13 ] | |
Spanky78 | woensdag 19 maart 2014 @ 15:54 |
Hangt natuurlijk af van de motor, auto en bijbehorende koppeling en versnellingsbak. Maar zo op het eerst idee is 3100 toeren niet zo veel.. Klinkt trouwens als een diesel, met 3200 toeren. Meeste diesels maken ongeveer dat toerental op de snelweg, dus niet perse enorm hoog... Hard rijden door de bebouwde kom is wel slecht voor je auto ivm slijtage, banden, schokbrekers/veren, remmen... En natuurlijk kans op aanrijdingen, dat is extra slecht voor je auto...En degene die je tegenkomt op de fiets ofzo. | |
#ANONIEM | woensdag 19 maart 2014 @ 15:54 |
Diesel of benzine? Kost je voornamelijk brandstof. Met een warmgereden motor zal het niet veel kwaad kunnen in beide gevallen. Zolang je de koppeling ook netjes op laat komen zal het allemaal wel meevallen. (je imago daarintegen...) [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2014 15:56:02 ] | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 15:57 |
Het gaat om een benzine-auto. Even in de OP erbij zetten. Brandstof boeit me eigenlijk niet heel veel, maar gaat me meer om de auto die ik heel wil hebben. Leuke dingen kosten soms wat meer geld(tenzij de motor er voor moet boeten ![]() | |
dick_laurent | woensdag 19 maart 2014 @ 15:58 |
Ik doe het ook (te) vaak. Hard optrekken bij stoplichten, lang in z'n 2 doortrekken. Maar ik heb nou eenmaal een auto met niet zoveel power, dus als ik dat niet doe, dan kom ik voor mijn gevoel echt helemáál niet van mn plek ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 19 maart 2014 @ 16:01 |
Mwoah,dan vallen de toeren wel mee. Zoals eerder gezegd,als je de motor netjes op temperatuur hebt (dus ook de olie,dat koelvloeistof metertje is niet heilig!) is er niet veel aan de hand. | |
BRooster | woensdag 19 maart 2014 @ 16:06 |
3200 toeren is in een normale benzine auto toch helemaal niet veel. Hoeveel toeren draait die auto in de hoogste versnelling bij 130km/h? Gewoon de boel inderdaad goed warmrijden (dat is niet binnen 5 minuten gebeurd), dan is er niks aan de hand. | |
FuryOverkill | woensdag 19 maart 2014 @ 16:11 |
Kan ik de auto van mijn vader door tot de 7500 toeren en dan tik je het rode aan, kan dus makkelijk ook in z'n 1 of 2 ![]() | |
goed_volk | woensdag 19 maart 2014 @ 16:15 |
Zelfs mijn blikje kan met gemak 5000 toeren aan, net als de meeste benzinemotoren. 3/3,5K toeren is niet echt wat je noemt "door duwen"..... | |
Hyaenidae | woensdag 19 maart 2014 @ 16:16 |
De motor kan dat gewoon aan, wat denk je dat het toerental is als je over de snelweg blaast? | |
FuryOverkill | woensdag 19 maart 2014 @ 16:19 |
bij 7500 beginnen sommige wel te stotteren ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 19 maart 2014 @ 16:23 |
Zolang je geen motor rijdt is dat ook niet echt normaal,maar dat terzijde..TS z'n vraag ging over het 3000 gebied..niet over wat jij met je pappies auto doet. | |
Fer | woensdag 19 maart 2014 @ 16:23 |
1. Het kan geen kwaad, zolang de motor op temperatuur is. Dus eerst warm rijden. 2. 3000 toeren is niet veel, tenzij het een 6l v8 is of 2.5 diesel. (Leuk het nieuww rijden-rijles. 3. Het kost benzine | |
FuryOverkill | woensdag 19 maart 2014 @ 16:24 |
ligt eraan, sportauto's gaan tot 7500-8000 en een golf gti moet de 6000 ook kunnen halen volgensmij, mijn punt was eerder dat de gemiddelde auto al flink wat kan hebben | |
FuryOverkill | woensdag 19 maart 2014 @ 16:25 |
3000 met een 6l v8 moet nog te doen zijn toch? | |
NieuweNier | woensdag 19 maart 2014 @ 17:21 |
3000 toeren is helemaal niet veel, sterker nog, in een benzine is het vrij weinig. Voor iedere auto is de powered anders, maar gewoon planken totdat hij langzamer gaat accelereren, en dan pas omschakelen. Het is ook niet slecht voor de auto ofzo. Ze zijn gemaakt om toeren te maken. Door volgas tw rijden beschadig je je auto toch ook niet? | |
blup | woensdag 19 maart 2014 @ 17:25 |
Pas vanaf 3000 á 4000 komt deze meeste koppel vrij. | |
NieuweNier | woensdag 19 maart 2014 @ 17:34 |
Je voelt ook gewoon aan je gaspedaal wanneer de turbo's opspoelen en je motor vrolijk is. Bij de meeste benzines is dat inderdaad vanaf 4000 toeren. | |
NieuweNier | woensdag 19 maart 2014 @ 17:40 |
Bij mijn rijlessen leerde ik trouwens dat het belangrijk was in de juiste versnelling te rijden. Niet per se een zo hoog mogelijke. Denk aan rijden in de bergen, op een weg met veel bochten, wanneer je snel wilt accelereren, etc. Het vraagt allemaal om een andere aanpak. | |
blup | woensdag 19 maart 2014 @ 17:41 |
mjoa nieuwerwetse turbo's komen wel iets eerder hoor. Variable kleppen beginnen rond die koers hun werk te doen. | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 17:57 |
Dank jullie wel voor de reacties jongens!Bij mijn rijlessen werd ik aangeleerd om bij 2100 toeren op te schakelen(vw polo), dus ben ik dat nu ook gewend. | |
Fer | woensdag 19 maart 2014 @ 18:00 |
Ja, maar het is niet nodig om normaal weg te komen, hooguit als je een keer echt haast wil maken. Bij een 1.2 is het orde van de dag zeg maar. | |
DutchOven | woensdag 19 maart 2014 @ 18:05 |
Ik trek mijn auto 1x en de paar weken een keer goed door. Even alles door blazen. En op de snelweg rijk ik rond de 3500rpm als het rustig nog meer. Kan geen kwaad als je Em maar niet altijd tot in het rode doortrekt | |
NieuweNier | woensdag 19 maart 2014 @ 18:15 |
Het verschilt inderdaad heel sterk per auto. Bij mijn auto -- een simpele TDCI -- ligt de bruikbare powerband tussen de 2500 en 4000 toeren. Een diesel? Dan reed je in een soortgelijke auto als waar ik in rij, een Fiesta 1.6 TDCI. Ik trek dat blok ook gewoon hoog in de toeren. Ik probeer rond de 4000 toeren op te schakelen en nooit onder de 2500 toeren te komen. Je merkt inderdaad gewoon tijdens het rijden dat de motor soepeler loop met meer toeren. Dat is toch eigenlijk wat we willen? Het schijnt zelfs goed te zijn voor de auto om regelmatig veel toeren te maken... | |
Fer | woensdag 19 maart 2014 @ 18:23 |
Gewoon doortrekken tot de toerenbegrenzer, net voordat ie ingrijpt doorschakelen. En bij een diesel houd ik gewoon zelfs het gas op, die heeft toch geen harde begrenzer zeg maar. Overigens wel leasebakken, hehehe. | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 19:35 |
Dat was mijn rijlesauto, mijn moeders auto is een ander! Welke auto het exact is wil ik niet openbaar maken, ik wil zo anoniem mogelijk blijven op FOK. | |
Robuustheid | woensdag 19 maart 2014 @ 20:05 |
Bij 7500 begint mijne net te trekken. ![]() | |
Alt-tab | woensdag 19 maart 2014 @ 20:05 |
Hoef je geen zorgen over te maken, mits je de motor goed warm rijdt. Ter vergelijking, mijn auto doet op 120 km/ph 3500 toeren. Niets 'bijzonders' dus. Trek hem ook regelmatig door tot 5 a 6000, niets aan het handje ![]() Sterker nog, ik denk dat de auto dat af en toe wel prettig vind. De mijne brult althans van genot. | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 20:18 |
Wat is ''warm draaien'' eigenlijk? Gewoon ± 10 minuten rondrijden? Ik heb mijn rijbewijs niet zo lang ![]() | |
Alt-tab | woensdag 19 maart 2014 @ 20:26 |
Zorgen dat de olie goed opgewarmd is, wat inhoudt dat deze goed vloeibaar is in plaats van stroperig, zodat de motor goed gesmeerd wordt. Hierdoor voorkom je onnodige slijtage. Stroperige olie smeert nu eenmaal minder goed. Ik hanteer zelf de 15 minuten regel, voordat ik hoger dan 3000 toeren ga. | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 20:55 |
Hoe check ik dat olie-gedoe? Damn, ik moet nog veel leren ![]() | |
bokkepoot | woensdag 19 maart 2014 @ 20:59 |
Niet, enige wat je kan doen is gewoon 15 minuten rustig aan doen.En dan kan het gas er gewoon op. De toerenbegrenzer kun je als de auto goed warm is ook gewoon aantikken, daar kan je auto gewoon tegen. Zou ik wel even wat langer dan 15 minuten voor rijden maar in theorie hoeft dat niet. | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 21:00 |
Ah oke, dankjewel voor de info! Wel jammer dat ik niet altijd ritjes maak van minimaal 15 minuten, dus moet oppassen met te hoge toeren. | |
NieuweNier | woensdag 19 maart 2014 @ 21:03 |
Ja inderdaad, de auto echt red-linen zou ik pas doen nadat je al een half uur redelijk hoog in de toeren hebt gezeten. Wanneer alles goed warm is en de olie goed verspreid, is het geen probleem. Maar door met een koude motor echt zo'n stress op het blok te leggen, kan je volgens mij best schade aanbrengen. Ik weet trouwens niet hoe het is met verfijndere motoren, maar bij de Fiesta diesel waar ik in rij merk je enorm goed of de motor warm is. Wanneer de auto koud is hoor je hem pruttelen, voel je hem haperen, zie je de toerenteller trillen, etc. Ik neem aan dat TS in die situatie niet besluit de auto te pushen. | |
Oceanview | woensdag 19 maart 2014 @ 21:04 |
Trouwens je leerde schakelen bij 2100 toeren dat is bij een diesel, bij een benzine schakel je ongeveer tussen 2500-3000 toeren en als je zoals je al zegt korte ritjes maakt zou ik niet hoger dan 4000 gaan. | |
NieuweNier | woensdag 19 maart 2014 @ 21:13 |
Ik bedoel niet negatief te zijn, maar als beginnend bestuurder is het verstandig om ook te oefenen met grotere afstanden. Los van de techniek van de auto is dat voor jezelf ontzettend leerzaam. Onvermijdelijk komt er een moment wanneer je graag een enorme afstand wilt rijden. Wintersport, een weekendje weg, of zoals hier in de PTA een weekje Barcelona. Het is dan belangrijk dat je al ervaring hebt met het rijden van grote afstanden, in een vertrouwde omgeving. Het kan erg vermoeiend zijn om bijvoorbeeld 6 uur in het donker te rijden. Het is dan veel veiliger als je al een paar keer afstanden van bijvoorbeeld 300 kilometer hebt gereden. Dat je weet wat zo ver rijden betekend, wat het inhoud, wat je moet doen, wat je aankan en wat je niet aankan, dat je comfortabel bent met het houden van pauzes, dat je niet schrikt van andere situaties, etc. | |
NieuweNier | woensdag 19 maart 2014 @ 21:14 |
Ik bedoel niet te zeggen dat je dingen moet forceren, maar misschien is het leuk eens verder te rijden. Een dagje naar het strand, skiën in een gehucht, een terrasje pakken in een vreemde stad, etc. | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 21:24 |
Klopt inderdaad. Ik begrijp wat je bedoelt. Alleen wat ik bedoelde is dat ik ergens centraal woon, zowel met de auto als met de fiets ben ik overal in ongeveer een kwartiertje. School 5 minuten, supermarkt minder dan 5 minuten, centrum 10 minuten, fitness 10 minuten, uitgaan -20 minuten(en dan heb ik het over een discotheek die wat verderaf ligt) e.d. Ik ben sowieso van plan nog een keertje naar Amsterdam te rijden, alleen de financien moeten dat ook toelaten aangezien een volle tank al een aanslag is op mijn studentenportemonnee(vandaar ook dat ik mijn moeders auto pak en geen eigen auto aanschaf). | |
NieuweNier | woensdag 19 maart 2014 @ 21:30 |
Haha herkenbaar inderdaad. Ik woon in Utrecht en als iets meer dan een kwartiertje fietsen is vind ik het onwijs ver weg ![]() Ik kan helaas doordeweeks niet gratis een auto lenen, maar in het weekend gelukkig wel. Dan rij ik ongeveer 5000 kilometer per maand. Deze maand toevallig voor het eerst sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald niet. Maar de brandstof is inderdaad echt debiel duur. Ik tank voor ongeveer ¤400 per maand. Soms meer als ik een zware rechtervoet heb. Heel pijnlijk om te weten dat dat geld gewoon in de fik vliegt... | |
Andyy | woensdag 19 maart 2014 @ 22:46 |
Bij mij blaast de turbo al vol vanaf 1300 ![]() | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 22:58 |
Hartelijk bedankt! Als ik eerlijk ben heb ik nog nooit een topic bezocht op FOK met zoveel vriendelijke en adviserende reacties. | |
Geralt | woensdag 19 maart 2014 @ 23:02 |
Prima; dan flikker nou maar weer op met je domme kutvragen ![]() ![]() | |
PizzaMizza | woensdag 19 maart 2014 @ 23:18 |
Had ik dat maar niet gezegd ![]() | |
Alt-tab | donderdag 20 maart 2014 @ 18:51 |
Wat bedoel je met verfijnder? Nieuwer? Wat jij beschrijft lijkt mij niet normaal. Ik rij zelf benzine, maar merk geen enkel verschil in rijden / geluiden met een koude motor versus een warme motor. Ik wil je niet bang maken ofzo, maar ik vind het maar apart. Deels mee eens. Tegenwoordig leren instructeurs 'het nieuwe rijden' aan. Dat houdt in dat je bij 2000 toeren schakelt. In de praktijk ben ik het met je eens dat je met benzine bij 2500 - 3000 toeren schakelt. Dat 'voelt' het best. In verband met uitstoot worden huidige leerlingen daarentegen gestimuleerd om rond 2000 toeren te schakelen. Edit: Kan die spellingscheck ook uit? Ik heb geen auto-corrective nodig. Dat verneukt de boel alleen maar. [ Bericht 18% gewijzigd door Alt-tab op 20-03-2014 18:58:09 ] | |
NieuweNier | donderdag 20 maart 2014 @ 19:08 |
Ik rij vrijwel alleen in diesel auto's, dus misschien kunnen daardoor onze verschillende ervaringen ontstaan. De Fiesta, waar ik meestal in rij, is de minst goede. Nadat ik de motor heb gestart pruttelt hij een tijdje, gaat in neutraal de toerenteller op en neer, en stoot hij veel uit. Wanneer ik dan ga rijden blijft het heel haperig. Optrekken in een te lage versnelling wil hij niet, onder een bepaald aantal toeren begint de hele auto te schudden, etc. Met een warme motor is alles veel soepeler. Ik rij vrijwel alleen in diesels, dus misschien komt het door het verschil in brandstoffen. Wanneer je minder luxe diesel motoren start merk je gewoon dat niks soepel gaat. De motor pruttelt in zijn neutraal, accelereren vind hij niet prettig, Ik vind het echter apart dat ons aangeleerd wordt zo vroeg te schakelen. Veiligheid in het verkeer vind ik belangrijker. En soms moet je daarvoor gewoon toeren maken. Snel accelereren, meer controle door de bocht, op de motor remmen, etc. Ik probeer elke keer dat ik in de auto zit tot het uiterste van de power-band te gaan. Gewoon zo veel mogelijk toeren. Daar zijn ze voor gemaakt. ![]() Heel makkelijk. Android of iOS? | |
#ANONIEM | donderdag 20 maart 2014 @ 19:11 |
Jij hébt helegaar geen auto. ![]() | |
NieuweNier | donderdag 20 maart 2014 @ 19:15 |
De auto waar ik 5000 kilometer per maand in rij. Ook goed.
| |
Oceanview | donderdag 20 maart 2014 @ 19:38 |
Bij 2000 schakelen bij een benzine? ik kom dan echt niet vooruit hoor. Lesauto's zijn diesel en daar leer je schakelen bij 2000 en bij benzine 2500. Ik heb vaak bij lessen gehad dat ik juist toeren moet maken als ik ergens tussen moest en dat de instructeur boos op mij werd omdat ik te vroeg schakelde. Auto's zijn niet gemaakt om elke keer tot het uiterste te gaan maar kunnen het wel aan net zoals jij een sprintje kan trekken. | |
PizzaMizza | donderdag 20 maart 2014 @ 21:05 |
Jongens, even een update. Ik heb net weer de auto van m'n moeder genomen en het blijkt dat ik mij heb vergist en ik regelmatig rond de 4000/4100 rijd ipv in de OP genoemde. Samenvattend kan gezegd worden dat ik dit beter niet kan doen de eerste 15 minuten auto rijden, niet? | |
DX11 | donderdag 20 maart 2014 @ 21:27 |
Klopt. Of makkelijker: als je motor-temperatuur-metertje op de helft staat, dan kan je wel beginnen met doortrappen. | |
bokkepoot | donderdag 20 maart 2014 @ 21:30 |
Het is alleen jammer dat er maar weinig auto's zijn die deze functie hebben Wat wel bestaat is een Koelvloeistoftemperatuurmeter , die hebben de meeste auto's wel. En een Olietemperatuurmeter, die zie je niet vaak. | |
NieuweNier | donderdag 20 maart 2014 @ 21:30 |
De meeste moderne auto's hebben die metertjes niet meer ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 20 maart 2014 @ 21:35 |
Whut, als je dus binnen 5 minuten op de snelweg zit blijf je eerst nog 10 minuten 90/100 rijden of wat? | |
DX11 | donderdag 20 maart 2014 @ 21:35 |
Ja je weet toch wat ik bedoel man ![]() Oh dat wist ik niet, mijne wel ![]() | |
NieuweNier | donderdag 20 maart 2014 @ 21:40 |
Haha prijs jezelf gelukkig. Ik vind het zo debiel dat ze die metertjes vaak weglaten. Het is eigenlijk de enige informatie die je op je dashboard zou kunnen zien over de motor. Als ik urenlang volgas op de autobahn rij is het creepy als ik ineens vermogen verlies. Ik kan ook niet zien of hij te heet wordt aangezien daar geen metertje voor is ![]() | |
DX11 | donderdag 20 maart 2014 @ 21:41 |
Als hij echt TE heet word gaat er wel een lampje branden hoor ![]() | |
bokkepoot | donderdag 20 maart 2014 @ 21:42 |
Ja , je bedoelt de Koelvloeistof temperatuurmeter. En dat is niet de goede, je moet je olietemperatuurmeter hebben. Die hebben maar weinig auto's. Als ik die KVS temperatuurmeter moet geloven zou ik na 1,5 km al volle polle kunnen rossen met mijn moeders auto. En dat gaat er toch iets fout. | |
NieuweNier | donderdag 20 maart 2014 @ 22:00 |
Daar heb je ook wel gelijk in. De koelvloeistof wordt gebruikt om, via de radiator, warmte af te voeren. Die vloeistof wordt heet, en wanneer het echt te heet gaat worden gaat hij met zijn fans het afkoelen. Wanneer de motor nog niet warm genoeg is, wordt er minder gekoeld, dus kan de koelvloeistof op een normale temperatuur zijn terwijl de motor nog niet helemaal warm is. | |
DX11 | donderdag 20 maart 2014 @ 22:03 |
Ik trok die conclusie omdat het tellertje meestal na ongeveer een kwartier op de helft staat bij mij. Of sneller als ik gelijk de snelweg op ga. Blijkbaar zat ik verkeerd dus. | |
bokkepoot | donderdag 20 maart 2014 @ 22:09 |
Coreect ![]() Is een fout die veel mensen maken ![]() | |
Alt-tab | vrijdag 21 maart 2014 @ 19:37 |
Ah vandaar. Ja ik heb weinig ervaring met diesels. Een caddy uit 2005 en een Megane hatchback uit 2013 waar ik 2 weken in gereden heb (in totaal iets van 2k erop gereden). Ondanks ik met deze 2 wagens het 'probleem' wat jij omschrijft niet heb opgemerkt, wil ik je ervaring absoluut niet in twijfel trekken. 2 verschillende auto's kan ik moeilijk aandragen als argument namelijk haha. Die megane was overigens een erg leuke auto. Qua interieur mwah, maar qua rij-ervaring ![]() Eens, mijns inziens slaan 'we' tever door in de milleu / global warming hype. Zie 'milleuzone's, snelheidslimieten en subsidies (eindig) op 'schone' auto's. Euhm... is IE 10 ook goed? ik FOK achter mijn computer ![]() Ik ben het met je eens hoor. Ik schakel doorgaans vanaf 2500 en in de praktijk is dit rond de 3000, maar een kennis vertelde dit. Ik was verbaasd en vroeg dus of het diesel was, maar hij was er van overtuigd dat het benzine was. Hij had gelijk, ik heb gevraagd om het kenteken, zodat ik dit kon controleren. Stond echt benzine. Blijft alleen de vraag staan waarom in godsnaam. Dan neem ik een omweg zodat ik mijn auto warm rij. Ik ben zuinig op mijn auto, maar ga daardoor niet bewust het verkeer in gevaar brengen. Jammer genoeg snap ik je vraag wel als ik kijk naar medeweggebruikers... ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Alt-tab op 21-03-2014 19:48:14 ] | |
Pizza_Boom | zaterdag 22 maart 2014 @ 01:37 |
Vent, dan is je koelvloeistof nog gewoon lauw. Je blok is dan nog koud. Ik heb een lekke koppakking gehad, temperatuurmeter sloeg het rood in, lampje aan, onderdruklampje ging aan, dus schroefde hem open (NOOIT DOEN! Soms heb je een vlaag verstandsverbijstering), kreeg een partij koude koelvloeistof over me heen. Zelfs de thermostaat was nog niet open gegaan. Overigens is tijd ook niet echt een goede indicator. Een half uur stationair draaien wordt een blok niet warm van, een half uur stoppen en optrekken in de stad al beter. En ja, je mag best zeggen dat je na een half uur snelweg wel een redelijk warm blok hebt. Ik zeg altijd een km of 20 voordat een blok op temperatuur is en toch wel 40-50 voordat een blok en alles dat erbij hoort echt warm wordt. | |
silenthill | zaterdag 22 maart 2014 @ 01:46 |
Ik hou aan in de zomer 30 minuten rijden, in de winter 45 minuten rijden. Dan wil ik hem tot het rood doortrekken. Hoogtoerig blok. Heb een Honda. Ga er wel een olietemperatuur, oliedrukmeter en een air-fuel meter in laten bouwen. Gewoon voor meer controle op het blok. Van alle auto's die ik heb gehad. Had alleen de vw corrado ( oude type ) een olietemperatuur meter standaard. Snap ook niet dat deze meters in wat vlottere auto's ontbreken. | |
twiFight | zaterdag 22 maart 2014 @ 09:23 |
Bij moderne autos is dat trouwens ook al een stuk lager. Maar die motoren zijn er ook een stuk meer voor gemaakt. De laatste auto die ik reed was een benzine 1.6L en daar kon je op rustige wegen schakelen bij de 1800 toeren. Bij het optrekken rijdt het uiteraard lekkerder als de toeren wat hoger kwamen, maar voorbij de 3000 ben ik niet geweest. Die auto kon, met een benzinemotor dus, prima tuffen op 1200 toeren. Volgens mij sloegen benzinemotoren vroeger dan al af. | |
daNpy | zaterdag 22 maart 2014 @ 10:20 |
Er is maar weinig mechanisch (principieel) verschil hoor, tussen motoren van vroeger en van nu. Motoren 'van vroeger' sloegen niet af bij 1200 toeren, alleen als je dan op wilde trekken gingen ze bokken. Nu zit er zo'n enorme computer en andere fratsen (twee massa vliegwiel) op gebouwd dat je er inderdaad niets meer van merkt. Maar wat je nog steeds aan het doen bent is meer benzine injecteren dan hij kan verbranden, wat leidt tot een slechte verbranding en meer vervuiling in je blok. Kijk maar eens naar dit verhaal hoe "fijn" het is voor de motor om lekker lage toeren te tuffen: http://driving-dutchman.c(...)or-te-zuinig-rijden/ Lekker zuinig en ze kunnen het best hebben. Uhuh ![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 22 maart 2014 @ 11:07 |
Een ouderwetse carb of indirecte injectie kon nog wel schoongetrapt worden, een nieuwerwetse directe inspuiting heeft dat niet meer. Neem daarbij het leed dat EGR heet (als je een auto koopt, laat het a.u.b. direct afdoppen, je injecteert toch ook niet de helft van je stront terug je pan in?). Een wagen moet werken, een motor moet zo nu en dan gewoon goed heet worden. Ondanks al je pogingen gaat een vervuilde motor namelijk ook minder efficiënt draaien. Wel eens gehoord aan de Franse Zuidkust, mensen die veel woon-werk fileverkeer deden met hun wagen en dan met caravan en al in 2 dagen naar Zuid Frankrijk reden, zo'n 1350 km. Iemand die had getankt en gereden daar en die merkte op gegeven moment op: "De motor loopt rustiger en hij lijkt ook wel zuiniger te lopen." Schoongebrand dus. Ook een reden dat velen niet zo happig zijn op wagens met lage kilometerstanden en toch een hoge leeftijd, waarschijnlijk zit er heel veel boodschappenverkeer in. | |
Oceanview | zaterdag 22 maart 2014 @ 12:48 |
Volgens mij komt dat doordat moderne auto´s tegenwoordig allemaal een turbo hebben en op 1200 toeren tuffen kan misschien wel zo relaxed zijn en het verbruik dan? | |
twiFight | zaterdag 22 maart 2014 @ 12:56 |
Het verbruik heb ik toen niet op gelet. Ik heb in die periode heel veel op tijd moeten rijden en het verbruik deed er toen wat minder toe. Het was een 6-bak en op de snelweg zat hij rond de 2500 toeren. In een Mini met 1.6L en 6-bak haalde ik toen net niet 1:16. Datzelfde verbruik had ik ook met een Kia Picanto (1.0L volgens mij en 5-bak), bij die laatste kon ik goed merken dat bij 130 km/u op de snelweg het verbruik toch wel behoorlijk omhoog ging. Als ik het me goed herinner zat die rond de 3400 toeren op 130 km/u. | |
LethalNinja | maandag 11 juli 2016 @ 22:11 |
Leuk topic. Ik weet nog dat ik net mijn rijbewijs had en hoe spannend ik dat vond. Eerste keer 80 op een 80 kilometer weg gaf toen echt zo'n gevoel van "wow ik ga snel".. Eerst eerste keer 120 op de snelweg hetzelfde ![]() Veel geoefend op bekende wegen en alleen gereden als ik lekker uitgerust was etc. Tips verder tja plan goed en maak desnoods een "strategisch plan'.. Eerste keer dat ik naar Engeland ging had ik mijn bijrijder de instructie gegeven om voor tom tom te spelen maar het ook meteen te zeggen als ik niet meteen helemaal links zat.. Heel handig en ontstrest flink... Verder tja zoals met alles in 't leven, oefenen, oefenen oefenen en accepteren dat je ook wel eens een actie uit haalt die minder handig was. | |
Glijdt_licht | dinsdag 12 juli 2016 @ 08:18 |
Het verschilt nogal per motor. Ik heb in Ierland met een Golf 7 1.6bmt gereden (benzine), die gaf aan opschakelen op 2100rpm. En dat trok hij ook prima vanaf 1400rpm. Dan een Fiesta tdci, dat ding is een diesel, maar vond ik totaal niet soepel. Onder de 1800 is dat blok dood en bokt hij verschrikkelijk, en vanaf lage snelheid doorgaan in de 2 levert heel erg gebok op. Mijn eigen turboloze C30 heeft echt een belachelijk soepel blok, max Koppel op 4k, max vermogen op 6k, vanaf 2k kun je prima optrekken, en iets daaronder vanaf 1500 kun je prima cruisen. Optrekken doe ik in principe niet onder de 2k, al komt het weleens voor als je aan komt rollen, dat je niet terug naar de 1 wil. En ja daarmee ga ik met een nog niet volledig opgewarmde motor de snelweg op. Kan er ook niets aan doen dat ik binnen 5min rijden daarvandaan woon. Al is de vmax daar 100, waardoor ik wel onder de 3000rpm blijf. Sterker, ik ga direct een 80 weg op, en dan is even doorrijden gewoon belangrijk. | |
Stokken_en_stenen | dinsdag 12 juli 2016 @ 19:19 |
Bij 8250 grijpt de toerenbegrenzer in bij mijn bakkie. Kan geen kwaad mits de motor goed opgewarmd is. Helaas haalt het kreng de 8250 toeren niet in de hoogste versnelling zelfs niet met meewind ![]() |