1 2 3
Lig laag
Hoi Fokkers,

Ik heb sinds kort mijn rijbewijs en maak gebruik van mijn moeders auto. Ik vind het soms(eigenlijk vaak) leuk om hoge toeren te maken bij lage snelheden, voornamelijk in de eerste en tweede versnelling vind ik het toch wel leuk om door te duwen zodat je een beetje 'blaast'(oftewel snel vooruit gaat). Het gaat om toeren t/m ± 3100/3200

Nou vroeg ik me af of dit erg slecht is voor de motor of ander onderdeel van de auto, of dat dit wel meevalt. Ik wil de auto natuurlijk niet stuk maken; voorkomen is beter dan genezen.

Alvast bedankt.

^O^

Edit: is een benzine-auto!

Bericht 3% gewijzigd door PizzaMizza op 19-03-2014 15:57:13

#freefrederike

Hangt natuurlijk af van de motor, auto en bijbehorende koppeling en versnellingsbak. Maar zo op het eerst idee is 3100 toeren niet zo veel.. Klinkt trouwens als een diesel, met 3200 toeren. Meeste diesels maken ongeveer dat toerental op de snelweg, dus niet perse enorm hoog...

Hard rijden door de bebouwde kom is wel slecht voor je auto ivm slijtage, banden, schokbrekers/veren, remmen... En natuurlijk kans op aanrijdingen, dat is extra slecht voor je auto...En degene die je tegenkomt op de fiets ofzo.

Whatever...

Diesel of benzine?
Kost je voornamelijk brandstof.
Met een warmgereden motor zal het niet veel kwaad kunnen in beide gevallen.
Zolang je de koppeling ook netjes op laat komen zal het allemaal wel meevallen.

(je imago daarintegen...)

Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2014 15:56:02
Lig laag
Het gaat om een benzine-auto. Even in de OP erbij zetten. Brandstof boeit me eigenlijk niet heel veel, maar gaat me meer om de auto die ik heel wil hebben. Leuke dingen kosten soms wat meer geld(tenzij de motor er voor moet boeten :P)

#freefrederike

Moderator
Dick Laurent Is Dead
Ik doe het ook (te) vaak. Hard optrekken bij stoplichten, lang in z'n 2 doortrekken. Maar ik heb nou eenmaal een auto met niet zoveel power, dus als ik dat niet doe, dan kom ik voor mijn gevoel echt helemáál niet van mn plek :P

https://mir-s3-cdn-cf.beh(...)95.57a26da022ad5.png

4s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:57 schreef PizzaMizza het volgende:
Het gaat om een benzine-auto. Even in de OP erbij zetten. Brandstof boeit me eigenlijk niet heel veel, maar gaat me meer om de auto die ik heel wil hebben. Leuke dingen kosten soms wat meer geld(tenzij de motor er voor moet boeten :P)
Mwoah,dan vallen de toeren wel mee.
Zoals eerder gezegd,als je de motor netjes op temperatuur hebt (dus ook de olie,dat koelvloeistof metertje is niet heilig!) is er niet veel aan de hand.
3200 toeren is in een normale benzine auto toch helemaal niet veel. Hoeveel toeren draait die auto in de hoogste versnelling bij 130km/h?
Gewoon de boel inderdaad goed warmrijden (dat is niet binnen 5 minuten gebeurd), dan is er niks aan de hand.
Go hard or go home.
Kan ik de auto van mijn vader door tot de 7500 toeren en dan tik je het rode aan, kan dus makkelijk ook in z'n 1 of 2 ^O^
kan tegen een grapje
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:51 schreef PizzaMizza het volgende:
Het gaat om toeren t/m ± 3100/3200
Zelfs mijn blikje kan met gemak 5000 toeren aan, net als de meeste benzinemotoren. 3/3,5K toeren is niet echt wat je noemt "door duwen".....

Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen

Haaien-idee
4s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:57 schreef PizzaMizza het volgende:
Het gaat om een benzine-auto. Even in de OP erbij zetten. Brandstof boeit me eigenlijk niet heel veel, maar gaat me meer om de auto die ik heel wil hebben. Leuke dingen kosten soms wat meer geld(tenzij de motor er voor moet boeten :P)
De motor kan dat gewoon aan, wat denk je dat het toerental is als je over de snelweg blaast?

pindazakje

Go hard or go home.
3s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:15 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Zelfs mijn blikje kan met gemak 5000 toeren aan, net als de meeste benzinemotoren. 3/3,5K toeren is niet echt wat je noemt "door duwen".....
bij 7500 beginnen sommige wel te stotteren :')
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:19 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

bij 7500 beginnen sommige wel te stotteren :')
Zolang je geen motor rijdt is dat ook niet echt normaal,maar dat terzijde..TS z'n vraag ging over het 3000 gebied..niet over wat jij met je pappies auto doet.
1. Het kan geen kwaad, zolang de motor op temperatuur is. Dus eerst warm rijden.

2. 3000 toeren is niet veel, tenzij het een 6l v8 is of 2.5 diesel. (Leuk het nieuww rijden-rijles.

3. Het kost benzine

.

Go hard or go home.
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:23 schreef Charged het volgende:

[..]

Zolang je geen motor rijdt is dat ook niet echt normaal,maar dat terzijde..TS z'n vraag ging over het 3000 gebied..niet over wat jij met je pappies auto doet.
ligt eraan, sportauto's gaan tot 7500-8000 en een golf gti moet de 6000 ook kunnen halen volgensmij, mijn punt was eerder dat de gemiddelde auto al flink wat kan hebben
Go hard or go home.
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:23 schreef Fer het volgende:
1. Het kan geen kwaad, zolang de motor op temperatuur is. Dus eerst warm rijden.

2. 3000 toeren is niet veel, tenzij het een 6l v8 is of 2.5 diesel. (Leuk het nieuww rijden-rijles.

3. Het kost benzine
3000 met een 6l v8 moet nog te doen zijn toch?
Bestel hem hier!
3000 toeren is helemaal niet veel, sterker nog, in een benzine is het vrij weinig.

Voor iedere auto is de powered anders, maar gewoon planken totdat hij langzamer gaat accelereren, en dan pas omschakelen.

Het is ook niet slecht voor de auto ofzo. Ze zijn gemaakt om toeren te maken. Door volgas tw rijden beschadig je je auto toch ook niet?
Shoarma Sin Farma
Pas vanaf 3000 á 4000 komt deze meeste koppel vrij.
Bestel hem hier!
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:25 schreef blup het volgende:
Pas vanaf 3000 á 4000 komt deze meeste koppel vrij.
Je voelt ook gewoon aan je gaspedaal wanneer de turbo's opspoelen en je motor vrolijk is. Bij de meeste benzines is dat inderdaad vanaf 4000 toeren.
Bestel hem hier!
Bij mijn rijlessen leerde ik trouwens dat het belangrijk was in de juiste versnelling te rijden. Niet per se een zo hoog mogelijke.

Denk aan rijden in de bergen, op een weg met veel bochten, wanneer je snel wilt accelereren, etc. Het vraagt allemaal om een andere aanpak.
Shoarma Sin Farma
1s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:34 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Je voelt ook gewoon aan je gaspedaal wanneer de turbo's opspoelen en je motor vrolijk is. Bij de meeste benzines is dat inderdaad vanaf 4000 toeren.
mjoa nieuwerwetse turbo's komen wel iets eerder hoor. Variable kleppen beginnen rond die koers hun werk te doen.
Lig laag
Dank jullie wel voor de reacties jongens!

0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:40 schreef NieuweNier het volgende:
Bij mijn rijlessen leerde ik trouwens dat het belangrijk was in de juiste versnelling te rijden. Niet per se een zo hoog mogelijke.
Bij mijn rijlessen werd ik aangeleerd om bij 2100 toeren op te schakelen(vw polo), dus ben ik dat nu ook gewend.

#freefrederike

0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:25 schreef FuryOverkill het volgende:

[..]

3000 met een 6l v8 moet nog te doen zijn toch?
Ja, maar het is niet nodig om normaal weg te komen, hooguit als je een keer echt haast wil maken. Bij een 1.2 is het orde van de dag zeg maar.

.

Ik trek mijn auto 1x en de paar weken een keer goed door. Even alles door blazen.
En op de snelweg rijk ik rond de 3500rpm als het rustig nog meer.
Kan geen kwaad als je Em maar niet altijd tot in het rode doortrekt
Bestel hem hier!
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:41 schreef blup het volgende:

[..]

mjoa nieuwerwetse turbo's komen wel iets eerder hoor. Variable kleppen beginnen rond die koers hun werk te doen.
Het verschilt inderdaad heel sterk per auto. Bij mijn auto -- een simpele TDCI -- ligt de bruikbare powerband tussen de 2500 en 4000 toeren.
4s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:57 schreef PizzaMizza het volgende:
Dank jullie wel voor de reacties jongens!

[..]

Bij mijn rijlessen werd ik aangeleerd om bij 2100 toeren op te schakelen(vw polo), dus ben ik dat nu ook gewend.
Een diesel? Dan reed je in een soortgelijke auto als waar ik in rij, een Fiesta 1.6 TDCI. Ik trek dat blok ook gewoon hoog in de toeren. Ik probeer rond de 4000 toeren op te schakelen en nooit onder de 2500 toeren te komen.

Je merkt inderdaad gewoon tijdens het rijden dat de motor soepeler loop met meer toeren. Dat is toch eigenlijk wat we willen? Het schijnt zelfs goed te zijn voor de auto om regelmatig veel toeren te maken...
Gewoon doortrekken tot de toerenbegrenzer, net voordat ie ingrijpt doorschakelen. En bij een diesel houd ik gewoon zelfs het gas op, die heeft toch geen harde begrenzer zeg maar.

Overigens wel leasebakken, hehehe.

.

1 2 3
steun FOK! en koop via een van deze links
Coolblue Bitvavo