Er zitten vast wel mensen bij die in andere landen niet arbeidsongeschikt zouden zijn verklaard. Het lijkt me sterk dat de fysieke zwakheid van Nederlanders de reden is dat het arbeidsongeschiktheidspercentage in Nederland zo hoog ligt.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:11 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ok, profiteurs dan. Die er een slaatje uit slaan
Je bekijkt deze mensen dus al een beetje met een verdachte blik. Handicap? Niet kunnen werken? Yeah, right.. En je bent de enige niet.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er zitten vast wel mensen bij die in andere landen niet arbeidsongeschikt zouden zijn verklaard. Het lijkt me sterk dat de fysieke zwakheid van Nederlanders de reden is dat het arbeidsongeschiktheidspercentage in Nederland zo hoog ligt.
Jij snapt er echt niks van he....quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:17 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Je bekijkt deze mensen dus al een beetje met een verdachte blik. Handicap? Niet kunnen werken? Yeah, right.. En je bent de enige niet.
Nee, dat snap ik. Iedereen snapt dat er mensen zijn die echt niet kunnen werken, jij ook.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
niet dat er mensen zijn die echt niet kunnen werken.
Dat valt wel mee. En als dat zo zou zijn, dan zou dat verholpen worden als er geen twijfels meer zijn over het toekennen van deze status...quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:25 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik. Iedereen snapt dat er mensen zijn die echt niet kunnen werken, jij ook.
Maar van de mensen met een uitkering, wie is er echt ziek en wie een profiteur? Het probleem is dat iedere gehandicapte wel die schijn over zich heeft, dat ie bij de groep profiteurs hoort..
Het blijft lastig vooral met onzichtbare dingen. Sommige mensen zijn zo fucked up dat ze echt niks meer kunnen, maar onderscheid die maar eens van de mensen die alleen maar zeggen fucked up te zijn...quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:26 schreef Halcon het volgende:
En als dat zo zou zijn, dan zou dat verholpen worden als er geen twijfels meer zijn over het toekennen van deze status...
Onzichtbare dingen? Als iemand last heeft van onzichtbare dingen, dan gewoon als de wieder weerga de uitkering intrekken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:28 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Het blijft lastig vooral met onzichtbare dingen. Sommige mensen zijn zo fucked up dat ze echt niks meer kunnen, maar onderscheid die maar eens van de mensen die alleen maar zeggen fucked up te zijn...
Ook mompelende schizofrenen en zware autisten die gaan gillen als er een post-it verkeerd hangt?quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Onzichtbare dingen? Als iemand last heeft van onzichtbare dingen, dan gewoon als de wieder weerga de uitkering intrekken.
Iemand die niet kan lopen en niks met z'n handen kan, die kan niet werken. Dat soort dingen zijn best vast te stellen.
Mja, iemand die niet zelfstandig kan leven, heeft eigenlijk ook geen geld nodig. Gewoon geen uitkering geven dus.quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:50 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ook mompelende schizofrenen en zware autisten die gaan gillen als er een post-it verkeerd hangt?
Het is wel gewoon zo, mensen zijn tegewoordig strontverwend en ze beseffen het niet eens.quote:
Nog een veel grotere gaap.quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het is wel gewoon zo, mensen zijn tegewoordig strontverwend en ze beseffen het niet eens.
Ik had vroeger ook geen tv op mijn slaapkamer (pas toen ik 14 ofzo was toen ik er zelf 1 bij elkaar had gespaard van mijn krantenwijk) , schoenen deed je mee tot je er uitgegroeid was of ze versleten waren en kleding kocht je gewoon bij de Bristol. Naar school gaan en brengen ging lopend of op de fiets. En dat was niet omdat wij nou zo'n arm gezin waren, mensen menen tegenwoordig maar overal recht op te hebben, walgelijk. Zeker als je er niet voor werkt.
Ik ben niet tegen vangnetten of de bijstand maar ik ben wel tegen misbruik en het idioot kleine verschil met werkenden en het vreselijke geniveleer in dit land.quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:50 schreef betyar het volgende:
[..]
Nog een veel grotere gaap.
Dankzij het beleid waar Pietje V zo'n fan is krijg je dit soort dingen. We worden lekker gemaakt met allerlei reclames, als je iets niet hebt hoor je er niet bij. Zelfs de Postcodeloterij speelt op die gevoelens in. We leven nu eenmaal in een wereld waar we flink moeten consumeren om onszelf tevreden te houden. Dat is pas walgelijk. Mensen die moedwillig niet willen maar wel kunnen die komen als je ze geen bijstand geeft het spul bij je thuis halen, ik geef dan liever een paar tientjes per jaar af om zo die mensen tevreden te houden.
Mensen in de bijstand over een kam scheren en uitmaken als uitvreters en lamme fokken is in mijn ogen vele malen zieliger en getuigt van geen enkele solidariteit. Juist door dit soort mensen moet solidariteit in bepaalde maten worden opgelegd door de overheid om de mensen onder aan de ladder toch tevreden te houden, anders zagen ze de sporten door.
Ik kan me wel in zijn verhaal vinden maarja je zal eens ergens moeite voor doen he. Het is makkelijker om te schelden op de hoogte van de uitkeringen.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:17 schreef poemojn het volgende:
[..]
oh kijk, jij kunt lezen, rekenen, dingen logisch beredeneren en er een Spartaanse discipline op na houden, levenslang (of nouja, je bent 28?). Vier dingen die niet iedereen in de bijstand je zomaar nadoet. En ook niet zomaar iedereen zonder bijstand. Klinkt alsof je niet gemiddeld bent, en van anderen verwacht dat ze net zo zijn als jij.
Je klinkt zo verbaasd? Dat gebeurd echt bij wel meer mensen hoor.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 23:16 schreef moussie het volgende:
Hou jij echt maar iets van net boven de 300 euro over om alles van te doen? Dat is namelijk het bedrag wat je per maand zo ongeveer overhoudt na het betalen van de vaste lasten.
Elk systeem heb je mensen zitten die misbruik maken van de situaties. Daar valt niet aan te ontkomen. Dat daardoor andere mensen de dupe zijn door het uitkleden van diezelfde situatie vind ik niet kunnen. Harder optreden tegen fraudeurs en het aanpakken van mensen die niet willen maar wel kunnen zou een goed iets zijn. Laat de mensen met beperkingen die niet kunnen werken gewoon met rust en gun ze een normaal leven.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:00 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen vangnetten of de bijstand maar ik ben wel tegen misbruik en het idioot kleine verschil met werkenden en het vreselijke geniveleer in dit land.
Daarnaast vind ik dat mensen in de bijstand niet constant moeten kijken naar mensen die het 'beter' hebben maar naar mensen die het slechter hebben. En dat zijn er genoeg, zelfs onder werkenden en die hebben ook nog eens hun tijd die ze elke week kwijt zijn.
Onzin. Het zou niet zo moeten zijn dat iemand die van belastingcenten een bijstandsuitkering trekt beter af is dan iemand die werkt.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:10 schreef betyar het volgende:
[..]
Elk systeem heb je mensen zitten die misbruik maken van de situaties. Daar valt niet aan te ontkomen. Dat daardoor andere mensen de dupe zijn door het uitkleden van diezelfde situatie vind ik niet kunnen. Harder optreden tegen fraudeurs en het aanpakken van mensen die niet willen maar wel kunnen zou een goed iets zijn. Laat de mensen met beperkingen die niet kunnen werken gewoon met rust en gun ze een normaal leven.
Natuurlijk moet de bijstand kijken naar mensen die het beter hebben, dat is namelijk een goede basis om de hoogte van de bijstand te bepalen. Dat er werkgevers zijn die hun personeel graag in de stront willen laten zakken en er geen zak om geven dat hun personeel net of net niet rond kan komen heeft een bijstandsontvanger niks mee te maken.
Dan moet die werkenden gaan klagen bij zijn werkgever.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Onzin. Het zou niet zo moeten zijn dat iemand die van belastingcenten een bijstandsuitkering trekt beter af is dan iemand die werkt.
Ik denk dat we blij moeten zijn dat ze kiezen voor de moeilijkste weg (werken) en niet voor de makkelijkste weg (handje ophouden).quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:13 schreef betyar het volgende:
[..]
Dan moet die werkenden gaan klagen bij zijn werkgever.Kan me trouwens niet voorstellen dat iemand werkt het slechter heeft dan iemand in de bijstand, de toeslagen voor bijstandtrekkers gelden ook voor minimumloners (al vraag ik me af of die er echt zijn in Nederland).
Kan me niet geloven dat het gros van de bijstandtrekkers zo tevreden zijn. Gelukkig zijn er gewoon meer mensen die wel willen werken en ook doen. Nogmaals mensen die misbruik maken van de situatie heb je in elk systeem. Ik heb liever dat de overheid bijvoorbeeld faillissementsfraude aanpakt, daar gaat iets meer geld in om.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk dat we blij moeten zijn dat ze kiezen voor de moeilijkste weg (werken) en niet voor de makkelijkste weg (handje ophouden).
Ik zeg nergens dat men faillissementsfraude niet moet aanpakken. Graag zelfs. Als bijstandstrekkers niet tevreden zijn, dan is de oplossing heel simpel: werk gaan zoeken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Kan me niet geloven dat het gros van de bijstandtrekkers zo tevreden zijn. Gelukkig zijn er gewoon meer mensen die wel willen werken en ook doen. Nogmaals mensen die misbruik maken van de situatie heb je in elk systeem. Ik heb liever dat de overheid bijvoorbeeld faillissementsfraude aanpakt, daar gaat iets meer geld in om.
Gelukkig zijn er meer banen dan werkzoekendenquote:Op woensdag 19 maart 2014 16:30 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat men faillissementsfraude niet moet aanpakken. Graag zelfs. Als bijstandstrekkers niet tevreden zijn, dan is de oplossing heel simpel: werk gaan zoeken.
Dat "argument" mag je tevoorschijn halen op het moment dat de Oost-Europeanen niet meer aan werk kunnen komen en er geen vacatures meer zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:34 schreef betyar het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er meer banen dan werkzoekenden![]()
![]()
Daar kiezen werkgevers zelf voor.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat "argument" mag je tevoorschijn halen op het moment dat de Oost-Europeanen niet meer aan werk kunnen komen en er geen vacatures meer zijn.
Werkgevers kiezen daar voor omdat de Nederlanders hun neus er voor ophalen, niet gemotiveerd zijn, veel zeuren en lui zijn. Dat werkgevers opteren voor buitenlanders heeft een reden en die reden is niet pure willekeur.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Daar kiezen werkgevers zelf voor.
Mooi voorbeeldje:
[ afbeelding ]
Edit:
Dat argument van Oost-Europeanen mag je gebruiken wanneer ze evenredig worden behandeld als Nederlandse werknemers.
Onzin, Nederlandse mensen hoeven niet te solliciteren. AH is via Tempo-Team daar ook al mee bezig geweest. Eisen dat je Pools spreektquote:Op woensdag 19 maart 2014 16:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Werkgevers kiezen daar voor omdat de Nederlanders hun neus er voor ophalen, niet gemotiveerd zijn, veel zeuren en lui zijn. Dat werkgevers opteren voor buitenlanders heeft een reden en die reden is niet pure willekeur.
Wat je nu post zijn excessen. Er zijn ook genoeg bedrijven waar ze Hongaren niet aannemen.
Ja, en dan? Bij sommige functies moet je Engels spreken, bij andere Duits en weer bij andere Chinees... Je kunt toch talen leren? Middels scholing kun je ervoor zorgen dat je interessant bent en blijft op de arbeidsmarkt.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:43 schreef betyar het volgende:
[..]
Onzin, Nederlandse mensen hoeven niet te solliciteren. AH is via Tempo-Team daar ook al mee bezig geweest. Eisen dat je Pools spreekt![]()
![]()
quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, en dan? Bij sommige functies moet je Engels spreken, bij andere Duits en weer bij andere Chinees...
En ja... als je solliciteert als kok moet je kunnen koken.
Prop geen onzin in mijn mond en ga ergens anders trollen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Riep hier iemand eigen volk eerst?
Nou sorry hoor, maar als je van je loon maar 300 euro over houdt na het betalen van je vaste lasten doe je toch ergens iets verkeerds, dan zit je schulden terug te betalen of je hebt een auto die je eigenlijk niet/net aan kan betalen oid. Iemand zonder schulden heeft in voor de rest precies dezelfde omstandigheden toch echt meer te besteden dan de 300 euro waarmee de alleenstaande bijstandsgerechtigde het moet doen. Zo zou iemand die het minimumloon verdient na het betalen van precies dezelfde vaste lasten als ik geen 300 euro overhouden maar 627. Voor mij is het 900 +199+ 72, voor de minimumloner is het 1297+129+72. Oh nee wacht, hij moet zijn afvalstoffenheffing wel betalen, dan houdt die nog maar 609 euro over. En tja, dingen als vakantiegeld worden al helemaal vergeten, voor de minimumloner toch al bijna een heel netto maandsalaris, en de bijstandsgerechtigde worden zelfs die 569 euro euro niet gegund.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:00 schreef Metro2005 het volgende:
Je klinkt zo verbaasd? Dat gebeurd echt bij wel meer mensen hoor.
Eisen dat je een taal spreekt die in het geheel niet nodig is voor het uitoefenen van de functie en die niet gebruikelijk is als voertaal op de werkvloer, neigt ernstig naar discriminatie op basis van afkomst.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, en dan? Bij sommige functies moet je Engels spreken, bij andere Duits en weer bij andere Chinees... Je kunt toch talen leren? Middels scholing kun je ervoor zorgen dat je interessant bent en blijft op de arbeidsmarkt.
En ja... als je solliciteert als kok moet je kunnen koken.
Naast de afvalstofheffing heb je ook nog gemeentelijke belastingen die fiks kunnen oplopen (ik betaal daar bv ruim 900 euro per jaar voor), en inderdaad waterschappen (ook al snel 300 euro per jaar) dus trek er alvast maar 100 euro in de maand vanaf die iemand met een uitkering niet betaald en iemand die werkt (ook al is het het minimumloon) wel betaald.quote:Op woensdag 19 maart 2014 18:10 schreef moussie het volgende:
[..]
Nou sorry hoor, maar als je van je loon maar 300 euro over houdt na het betalen van je vaste lasten doe je toch ergens iets verkeerds, dan zit je schulden terug te betalen of je hebt een auto die je eigenlijk niet/net aan kan betalen oid. Iemand zonder schulden heeft in voor de rest precies dezelfde omstandigheden toch echt meer te besteden dan de 300 euro waarmee de alleenstaande bijstandsgerechtigde het moet doen. Zo zou iemand die het minimumloon verdient na het betalen van precies dezelfde vaste lasten als ik geen 300 euro overhouden maar 627. Voor mij is het 900 +199+ 72, voor de minimumloner is het 1297+129+72. Oh nee wacht, hij moet zijn afvalstoffenheffing wel betalen, dan houdt die nog maar 609 euro over. En tja, dingen als vakantiegeld worden al helemaal vergeten, voor de minimumloner toch al bijna een heel netto maandsalaris, en de bijstandsgerechtigde worden zelfs die 569 euro euro niet gegund.
Dus even uitgaand van mijn situatie vs. de fictieve minimumloner (die ik graag zou zijn maar helaas), met kwijtscheldingen, langdurigheidstoeslag, vakantiegeld en alles erbij heb ik op jaarbasis 4525 euro om te besteden en de minimumloner 8553. Maar ja, ongelijke situaties 1 op 1 met elkaar vergelijken en dan verongelijkt reageren is schering en inslag hier.
Http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7B53A55130-0905-4E42-A4DA-F46E78EB7DFC%7Dquote:Op maandag 17 maart 2014 18:59 schreef sweetlady-o het volgende:
Alleenstaande in de bijstand (incl. vakantiegeld)
¤ 667 Bijstand
¤ 270 Toeslag voor zelfstandig wonend
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 72 Zorgtoeslag
¤ 1.288 Totaal
Volgens de bruto netto calculator hou je van je minimumloon van 1485,60 euro netto 1297 euro over en geen 1150. En tja, voor mijn huur van 453 euro krijg ik 199 euro toeslag en de minimumloner van dezelfde leeftijd 129, zorgtoeslag is gelijk. Overigens denk ik dat ik daar een fout heb gemaakt, ik was vergeten de 8% vakantiegeld bij het brutojaarsalaris op te tellen. Bedankt voor je rekenvoorbeeld, dat heeft me op het juiste spoor gezetquote:Op woensdag 19 maart 2014 19:30 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Naast de afvalstofheffing heb je ook nog gemeentelijke belastingen die fiks kunnen oplopen (ik betaal daar bv ruim 900 euro per jaar voor), en inderdaad waterschappen (ook al snel 300 euro per jaar) dus trek er alvast maar 100 euro in de maand vanaf die iemand met een uitkering niet betaald en iemand die werkt (ook al is het het minimumloon) wel betaald.
Daarnaast heb je nog een vorm van vervoer nodig naar het werk, iets dat iemand in de bijstand niet direct nodig heeft, jij gaat uit van een auto maar al pak je maar een simpel scootertje dan kost je dat ook al snel 50-60 euro in de maand aan verzekering, brandstof en onderhoud.
Dan heb je nog de toeslagen die minder zijn etc, al met al ontloopt het minimumloon en een uitkering elkaar slechts een paar tientjes.
Ik heb overigens je berekening niet helemaal gezien verder, had je een lijstje gepost en ging je uit van 1 persoon of van bv een gezin met kinderen want ook dat scheelt nogal (kinderopvang bv)
Ik zeg niet dat iemand die werkt het niet beter heeft maar IMHO wel véél te weinig beter tov een uitkering, daarmee zeg ik dus óók niet dat iemand in een uitkeringssituatie minder moet krijgen maar wel dat de prikkel om te gaan werken domweg amper aanwezig is. En dat mensen die werken tegen een laag loontje het soort bedragen die ze voorbij zien komen met een uitkering met ongeloof bekijken.
Even simpel rekenvoorbeeldje:
Stel je verdient 1500 euro bruto (net iets meer dan minimumloon), daar hou je netto van over 1150 euro ongeveer. Je huurt een sociale huurwoning van 400 euro in de maand (goedkoper ga je het echt niet vinden tegenwoordig) .
Volgens de BD website krijg je dan aan toeslagen:
huurtoeslag ¤ 47 per maand
zorgtoeslag ¤ 70 per maand
Totaal ¤ 117 per maand
Totaal inkomen is dan dus ¤ 1267 per maand
Gaat vanaf:
huur 400
Energiekosten 100 (als je zuinig doet)
Boodschappen 200 (als je zuinig doet wederom)
goedkoop internet en tv abbo 40 euro
gemeentelijke belastingen: 60 euro
Verzekeringen (WA, levens/overlijdensverzekering) 10
Zorgverzekering 100 euro
Dan heb je verder nog niks gedaan behalve je vaste lasten betaald en kom je al op een uitgave van 910 euro, hou je nog 357 euro over dus geen 600 zoals jij aangeeft. Dan heb je nog geen kledingstuk gekocht, ben je nog niet op je werk gekomen (zelfs een fietst kost geld) en nog niks gespaard. Die 300 euro over is realistischer dan je denkt hoor![]()
Maar schiet het gerust lek.
Je hebt gelijk inderdaad, ik kwam op een paar euro na inderdaad ook op 550 euro over en jij dus feitenlijk op 100 euro over als je boodschappen meerekent. Als je voor 57 euro per maand heen en weer kan reizen doe je dat waarschijnlijk wel per scooter of fiets en dat moet afhankelijk van je werk ook maar net kunnen (qua tijden, afstand etc). Veel mensen hebben nog een auto 'nodig' voor het werk (je kan altijd zonder maar zo zien veel mensen dat) en dat kost dus ook nog rustig 200-300 euro in de maand alles bij elkaar en zo zit je met auto wel weer op hetzelfde over als op bijstandsniveau en zonder auto zit je er een paar honderd euro boven.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:28 schreef moussie het volgende:
[..]
Volgens de bruto netto calculator hou je van je minimumloon van 1485,60 euro netto 1297 euro over en geen 1150. En tja, voor mijn huur van 453 euro krijg ik 199 euro toeslag en de minimumloner van dezelfde leeftijd 129, zorgtoeslag is gelijk. Overigens denk ik dat ik daar een fout heb gemaakt, ik was vergeten de 8% vakantiegeld bij het brutojaarsalaris op te tellen. Bedankt voor je rekenvoorbeeld, dat heeft me op het juiste spoor gezet
Dus dat wordt 87 euro huurtoeslag, 42 euro minder. Geen 609 euro dus maar 567.
Voor de rest moet ik van die 300 euro die ik overhoud nog eten kopen, terwijl jij bij die 910 euro vaste lasten al het eten van 200 euro hebt opgeteld. Geen 357 euro dus na je vaste lasten, maar 557. Minus reiskosten die niet vergoed worden kom je op 500 euro. Tel daarbij het verschil op wat er zit tussen jouw inschatting van het netto loon en hetgeen de calculator zegt zit je zelfs boven die 600 euro waarover ik het had. Kolere man, daar teken ik zo voor, zelfs met die 900 euro gemeentebelastingen, na drie maanden is het iedere maand 300 euro verschil .. toch even wat meer dan die paar tientjes waar je het over had.
Maar dit bekt zo lekker, lekker stemvee winnen met domme beloftes. Als je daarin trapt en om die reden op een partij stemt verdien je een levenlang armoede.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:02 schreef LogiteX het volgende:
Minima en niet-minima zijn veel meer gebaat bij lastenverlichting. Komt op hetzelfde neer zonder rondslomp.
Het gaat dan ook niet om de minima, maar om het herverdeelinstituut aan het werk te houden.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:02 schreef LogiteX het volgende:
Minima en niet-minima zijn veel meer gebaat bij lastenverlichting. Komt op hetzelfde neer zonder rondslomp.
Dat dus.quote:Op woensdag 19 maart 2014 22:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om de minima, maar om het herverdeelinstituut aan het werk te houden.
Wat zal dat extraatje van ¤100 kosten? ¤150-¤200?
Tja, maar tenzij je hem echt nodig hebt voor je werk is het toch een keuze voor een luxe die je zelf hebt gemaakt? Ik snap dat je er hard voor werkt en het maar zuur vindt dat je na de keuze voor die luxe maar weinig meer overhoud dan iemand in de bijstand, daar niet van, maar wil je mij nou dat tientje dat ik soms overhoud ontzeggen zodat jij nog meer luxe kan hebben? Let wel, de meeste mensen in de bijstand zijn gewoon eerlijk, en van die bedragen kan je net rondkomen mits je geen geregeld terugkerende kostenposten hebt, als je die wel hebt heb je een probleem.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:10 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk inderdaad, ik kwam op een paar euro na inderdaad ook op 550 euro over en jij dus feitenlijk op 100 euro over als je boodschappen meerekent. Als je voor 57 euro per maand heen en weer kan reizen doe je dat waarschijnlijk wel per scooter of fiets en dat moet afhankelijk van je werk ook maar net kunnen (qua tijden, afstand etc). Veel mensen hebben nog een auto 'nodig' voor het werk (je kan altijd zonder maar zo zien veel mensen dat) en dat kost dus ook nog rustig 200-300 euro in de maand alles bij elkaar en zo zit je met auto wel weer op hetzelfde over als op bijstandsniveau en zonder auto zit je er een paar honderd euro boven.
Ja natuurlijk, want het leven in de bijstand is een groot feest. De hele dag niets doen en op de bank hangen en gamen, tof man ... not. Het is misschien leuk voor een tijdje, hoe lang hangt af van je persoonlijkheid, maar de meeste mensen willen toch graag iets voor hun medemens betekenen, gewaardeerd worden voor de dingen die ze doen. Het is geen luilekkerland, het is verveling en geen cent te makken ..quote:Maar even voor de goede orde, die 450 euro kosten je wel elke maand 160 uur van je leven. Je werkt dus feitenlijk voor 2 euro 80 per uur en als je die auto echt nodig hebt (omdat alternatieven geen optie zijn) voor het werk dan werk je dus eigenlijk voor niks en dat is nou precies wat eigenlijk niet zou moeten.
Jammer dat niemand van de "KAN NIET" roepers op bovenstaande is ingegaan.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Cijfers:
Inkomen
Bijstand inclusief vakantiegeld: 677 euro
Gemeentelijke toeslag bijstand: 270 euro
Huurtoeslag: 113 euro (dit is de huurtoeslag die hoort bij mijn huur)
Zorgtoeslag: 72 euro
Totaal 1132 euro
Mijn werkelijke maandbegroting op dit moment, die sluitend is Auto heb ik weggelaten, omdat die bij gebrek aan woon-werk verkeer overbodig is in de bijstand.
Huur: 340 euro
Tv+internet: 31 euro
G/W/L voorschot: 99 euro
Verzekeringen: 28 euro
Gemeentelijke belastingen: 26 euro
Reservering grote uitgaven: 50 euro
Kleding: 50 euro
Eten: 150 euro
Uitgaan/uitstapjes: 50 euro
Vakantie: 50 euro
Kadootjes/kapper etc: 75 euro
Ziektekostenverzekering: 70 euro
Niet vergoede ziektekosten: 20 euro
Reiskosten OV: 50 euro
Mobiele telefoon: 32 euro
Totaal uitgaven 1121 euro
Bovenstaande zijn mijn huidige maandelijkse uitgaven. Je zult er waarschijnlijk over vallen dat mijn huur erg laag is, maar in praktijk kost een 100 euro hogere huur slechts netto 18 euro voor de bijstandsgerechtigde.
Daarnaast spaar ik nog een bedrag voor luxe zaken en heb ik momenteel een auto met 200 euro kosten + afschrijving. Daar gaat eigenlijk vrijwel al het meerdere wat ik nu aan inkomsten heb wel aan op. Maar ik kan makkelijk zonder deze luxe.
Omdat er al deccenia lang mensen rondkomen van een bijstand uitkering kan het gewoon. Ik heb namelijk nog geen bijstandtrekkers zien doodgaan van de honger.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jammer dat niemand van de "KAN NIET" roepers op bovenstaande is ingegaan.
Dat het wel kan twijfel ik ook niet aan, maar de 'kan niet' roepers vroegen om de cijfers om mijn 'kan wel' beweringen te onderbouwen.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Omdat er al deccenia lang mensen rondkomen van een bijstand uitkering kan het gewoon. Ik heb namelijk nog geen bijstandtrekkers zien doodgaan van de honger.
Het kan omdat het gebeurt. Klaar, beter bewijs is er niet. Dan kan jij wel met lijstjes en berekenen komen, maar omdat het gebeurt is een veel beter en groter en overtuigender bewijs.
Over het hoofd gezien denk ik, sorry.quote:Op zondag 23 maart 2014 15:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jammer dat niemand van de "KAN NIET" roepers op bovenstaande is ingegaan.
Ja dus? Ik begroot ook maandelijks een bedrag voor vakantie, terwijl ik het maar 1 keer per jaar uitgeef. Maakt dus niets uit of je het jaarlijks of maandelijks uitbetaald krijgt, je krijgt het gewoon. En als je kan rekenen kan je dat zelf vertalen naar een maandelijks budget. Je moet slechts met de daadwerkelijke uitgave wachten tot je het tegoed hebt ontvangen.quote:Op zondag 23 maart 2014 23:20 schreef moussie het volgende:
[..]
Over het hoofd gezien denk ik, sorry.
Om te beginnen zijn die 677+270 euro uit je voorbeeld inclusief vakantietoeslag.
Zonder vakantietoeslag wordt het 643+257+113+72=1085 euro aan inkomen. En daar zit jij met je uitgaven dus al boven.
Ik woon ook niet in een flat en mijn stookkosten zijn nu nog ruim genomen.quote:Ook woon ik niet in een flat, mijn verwarming kost structureel wat meer, ook als ik heel zuinig stook.
Mijn huur (450) en g/w/l (135) geprojecteerd op jouw lijst met uitgaven zou ik uitkomen op 1267 euro aan uitgaven terwijl er maar 1171 euro binnenkomen. Jij zou dus voor 100 euro moeten schrappen in je lijst als je in mijn huis zou wonen. Daar gaat je budget voor de leuke dingen, geen vakantie meer en geen uitgaan.
Maar nee dus, je uitgavenpatroon ligt niet op bijstandsniveau, al denk jij verschrikkelijk zuinig te doen, je zit er ruim boven.
Ah okay, je reserveert dus zelf eigenlijk helemaal niets maar je wacht tot het vakantiegeld wordt uitbetaald. Dat houd dan wel in dat je deze post niet kan opvoeren als eentje waarop je zou kunnen bezuinigen bij de maandelijkse uitgaven zoals je eerder deed.quote:Op zondag 23 maart 2014 23:56 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ja dus? Ik begroot ook maandelijks een bedrag voor vakantie, terwijl ik het maar 1 keer per jaar uitgeef. Maakt dus niets uit of je het jaarlijks of maandelijks uitbetaald krijgt, je krijgt het gewoon. En als je kan rekenen kan je dat zelf vertalen naar een maandelijks budget. Je moet slechts met de daadwerkelijke uitgave wachten tot je het tegoed hebt ontvangen.
Als je bijna nooit thuis bent wordt je rekening ook wel lager hé.Ik weet iig dat mijn verbruik vrij laag is, het is zelfs zo dat ik de kachel hoger moet zetten als ik visite krijg want ze vinden het te koudquote:Ik woon ook niet in een flat en mijn stookkosten zijn nu nog ruim genomen.
Jouw huur is 110 euro hoger, maar als ik in jouw woning zou wonen en in de bijstand kom, dan zou ik ook ruim 80 euro meer huurtoeslag ontvangen.
Wellicht is het daar wel gangbaar als voertaal...quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:01 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Eisen dat je een taal spreekt die in het geheel niet nodig is voor het uitoefenen van de functie en die niet gebruikelijk is als voertaal op de werkvloer, neigt ernstig naar discriminatie op basis van afkomst.
Oh jee, ben jij een broertje van Ouder1 of zo met al die fictieve voorbeelden van mensen die je zogenaamd kent.quote:Op woensdag 19 maart 2014 16:48 schreef betyar het volgende:
[..]Niet in de gaten hebben dat men uitsluitend Oost-Europese mensen zoekt, wat voor plaat moet jij wel niet voor je kop hebben?
Ik ken iemand die meet geregeld in distributiecentra, de luiheid en het gedrag al dan niet stelend nemen ze maar voor lief, want goedkoop.
Wanneer hij met zijn stopwatch voorbij kwam vlogen ze aan het werk. Wat uiteraard in hun nadeel werkt, zo achterlijk zijn ze.
Ook in de winkels zie je ze steeds meer. Klanten kunnen helpen kan niet meer want ze spreken geen woord Nederlands, maar wel lekker goedkoop.
Nogmaals, wat maakt het uit of ik een bepaalde kostenpost nu betaal van mijn toeslagen, loon/uitkering of vakantiegeld? Alle inkomsten komen op één rekening binnen en de uitgaven worden van diezelfde rekening betaald. Of dan het jaarbedrag in 1 termijn, 12 termijnen of 52 termijnen wordt ontvangen of betaald maakt geen donder uit.quote:Op maandag 24 maart 2014 02:11 schreef moussie het volgende:
[..]
Ah okay, je reserveert dus zelf eigenlijk helemaal niets maar je wacht tot het vakantiegeld wordt uitbetaald. Dat houd dan wel in dat je deze post niet kan opvoeren als eentje waarop je zou kunnen bezuinigen bij de maandelijkse uitgaven zoals je eerder deed.
Goed, als ik bijna 2 keer zo duur ga wonen kan ik dus niet meer op vakantie. Of wel, omdat ik in de bijstand in aanmerking kom voor kwijtscheldingen van bepaalde lasten, wat ik nu nog niet eens heb meegenomen.quote:Als je bijna nooit thuis bent wordt je rekening ook wel lager hé.Ik weet iig dat mijn verbruik vrij laag is, het is zelfs zo dat ik de kachel hoger moet zetten als ik visite krijg want ze vinden het te koud
En ja leuk dat de huurtoeslag hoger wordt, maar dekt dat de meerkosten ?
Bij een huur van 400 euro wordt dat
677+270+169+72=1188 euro aan inkomsten en
1121+60=1181 aan uitgaven. Nog 7 euro over om te sparen.
Bij een huur van 450 euro wordt dat
677+270+199+72=1218 euro aan inkomsten en
1121+110=1231 aan uitgaven. Tekort van 13.
Bij een huur van 500 euro wordt het
677+270+234+72=1253 euro aan inkomsten en
1121+160=1281 aan uitgaven. Tekort van 28.
Bij een huur van 550 euro wordt het
677+270+267+72=1286 euro aan inkomsten en
1121+210=1331 aan uitgaven. Tekort van 45.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |