abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137841246
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:00 schreef JDx het volgende:

[..]

Ik ben programmeur en zat tot vorig jaar op 2200 bruto, hield daar 1700 van over volgens mij, daar ging dan huur af (750/maand, want sociale huur was geen optie) en alle lasten, ik hield volgens mij 200 euro voor eten en drinken en niks voor kleding of vakantie.

Maar ik kon mezelf wel redden verder, had ook niet het gevoel dat ik nou in armoede leefde.
Precies. En dan moet je je toch werkelijk gaan afvragen of men niet kan rondkomen met 1850. Geen vetpot maar het kan volgens mij best.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:02:35 #127
168739 Red_85
'echt wel'
pi_137841247
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:02 schreef Hathor het volgende:

[..]

Als je alleenstaande zou zijn wel, maar als je er twee kinderen van moet onderhouden denk ik dat je elke cent hard nodig hebt.
Klopt. Maar met ¤1809,- moet dat toch kunnen lukken. The fuck.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_137841256
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als alleenstaande, of met vrouw en twee kinderen?
Dat maakt niet uit.
pi_137841264
quote:
15s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:48 schreef Elfletterig het volgende:
Ik reageerde op iemand die wat zei over het rookgedrag van minima. En ik wees erop dat er genoeg mensen zijn die zwart bijklussen. Die hebben in werkelijkheid dus veel meer te besteden dan de officiële cijfers doen vermoeden.
logisch toch, als je niet kunt rondkomen en zwart bijklussen helpt om niet in de schulden te belanden?
  Redactie Sport maandag 17 maart 2014 @ 14:03:26 #130
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137841278
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:02 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit.
Hou toch eens op, dat maakt wel uit. :') _O-
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_137841322
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:12 schreef Globali het volgende:

[..]

Na verzekeringen hou je 900 over. Na gas/licht 650. Ik weet niet wat een kind kost en of kinderbijslag er al bij opgeteld is? Maar laten we zeggen 200. Hou je 450 over. Vind ik niet zo gek eigenlijk. Misschien zie ik het allemaal verkeerd. Ik schrok gewoon van het bedrag.
Verzekeringen voor een heel gezin zijn wel even meer dan 200 euro hoor. Ziekenfonds is vaak semi-verplicht via de gemeente, met aanvullend pakket want geen bijzonder bijstand bij onverwachte onverzekerde kosten, dus zo'n 240 euro voor pa en ma. doe dan de gewone WA erbij, inboedel etc, zit je toch al gauw op bij elkaar zo'n 300 euro.
Gas, licht en water zo'n 150 euro.
Internet, telefoon en TV zo'n 45 euro, en dan heb je nog geen gesprek gevoerd.
Per kind voor kleding, school etc zo'n 50 euro per maand (da's gemiddeld over het jaar gezien), bij 2 kinderen dus 100 euro. Pa en ma hebben ook af en toe een nieuwe onderbroek nodig, dus die budgetteren we samen voor 25 euro.
Persoonlijke hygiëne voor het hele gezin zo'n 50 euro.
Totaal dus zo'n 670 euro, hou je zo'n 430 euro over om van te eten. Dat is met kinderen in de groei zeker geen vetpot. Volgens het Nibud kost gezonde voeding voor een gezin van 4 personen, waarvan 2 kinderen tussen 9 en 13 per dag zo'n ¤ 16,50, oftewel 495 euro per 30 dagen ..

Er is dus volgens Nibud normen nog niet eens genoeg geld om goed en gezond te eten, laat staan voor enige sociale activiteit. En tja, als je daarnaast dan ook nog ziektekosten hebt dus ieder jaar de volle mep eigen bijdrage moet neertellen wordt het nog krapper.
pleased to meet you
pi_137841334
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:03 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Hou toch eens op, dat maakt wel uit. :') _O-
Nee. Want als hij (met die baan en inkomen) wél kinderen en een vrouw had gehad kreeg hij niet meer. Dan wordt het inderdaad wel nog krapper leven.
pi_137841339
quote:

[..]

Ik ben programmeur en zat tot vorig jaar op 2200 bruto, hield daar 1700 van over volgens mij, daar ging dan huur af (750/maand, want sociale huur was geen optie) en alle lasten, ik hield volgens mij 200 euro voor eten en drinken en niks voor kleding of vakantie.

Maar ik kon mezelf wel redden verder, had ook niet het gevoel dat ik nou in armoede leefde.
Ja precies. Dan te bedenken dat anderen meer krijgen zonder hun bed uit te hoeven en te werken.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 17 maart 2014 @ 14:05:16 #134
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_137841340
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:03 schreef poemojn het volgende:

[..]

logisch toch, als je niet kunt rondkomen en zwart bijklussen helpt om niet in de schulden te belanden?
Ja tuurlijk, daar zal het voor zijn :') Bewijs jij eerst maar eens dat mensen niet kunnen rondkomen. Genoeg rekenvoorbeelden hier waaruit blijkt dat het wel kan.
pi_137841344
quote:

Dat maakt niet uit.
Hoezo maakt dat niet uit? Kinderen kosten (veel) geld. Ik heb mij er over verwonderd hoeveel dat feitelijk is, al maken wij het dan op sommige punten wel veel gekker dan noodzakelijk... Maar ook met noodzakelijkheden is het best een duur geintje.

Iedere cent waard, maar toch.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_137841362
Het nibud rekent met de getallen die zij hebben. Ik heb mijn uitgave een keer vergeleken met het nibud en ik kwam structureel 30%-50% lager uit. Soms wel 60%.

Het is maar net waarmee je rekent. Een huur van 700 euro of van 500 euro maakt nogal een verschil... Daarnaast las ik op de nibud website dat bv bij de kosten van kinderen een percentage van je inkomen wordt gegeven. Dit is natuurlijk totale onzin, want een kind kost een vast bedrag voor het mnimum, of je nu 100k of 25k verdiend... Dat mensen die 100k verdienen luxeren dingen kopen voor hun kinderen neemt niet weg dat iemand anders dat ook zou doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137841367
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:02 schreef Red_85 het volgende:

Klopt. Maar met ¤1809,- moet dat toch kunnen lukken. The fuck.
Het Nibud meent van niet. Welke denkfout maken ze dan?
pi_137841385
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:04 schreef moussie het volgende:

[..]

Verzekeringen voor een heel gezin zijn wel even meer dan 200 euro hoor. Ziekenfonds is vaak semi-verplicht via de gemeente, met aanvullend pakket want geen bijzonder bijstand bij onverwachte onverzekerde kosten, dus zo'n 240 euro voor pa en ma. doe dan de gewone WA erbij, inboedel etc, zit je toch al gauw op bij elkaar zo'n 300 euro.
Gas, licht en water zo'n 150 euro.
Internet, telefoon en TV zo'n 45 euro, en dan heb je nog geen gesprek gevoerd.
Per kind voor kleding, school etc zo'n 50 euro per maand (da's gemiddeld over het jaar gezien), bij 2 kinderen dus 100 euro. Pa en ma hebben ook af en toe een nieuwe onderbroek nodig, dus die budgetteren we samen voor 25 euro.
Persoonlijke hygiëne voor het hele gezin zo'n 50 euro.
Totaal dus zo'n 670 euro, hou je zo'n 430 euro over om van te eten. Dat is met kinderen in de groei zeker geen vetpot. Volgens het Nibud kost gezonde voeding voor een gezin van 4 personen, waarvan 2 kinderen tussen 9 en 13 per dag zo'n ¤ 16,50, oftewel 495 euro per 30 dagen ..

Er is dus volgens Nibud normen nog niet eens genoeg geld om goed en gezond te eten, laat staan voor enige sociale activiteit. En tja, als je daarnaast dan ook nog ziektekosten hebt dus ieder jaar de volle mep eigen bijdrage moet neertellen wordt het nog krapper.
Het spijt mij wel. Voor 450 p/m kun je echt wel eten kopen voor een heel gezin. Wederom geen vetpot.
pi_137841389
quote:

[..]

Dat maakt niet uit.
natuurlijk wel. :D twee zorgverzekeringen, dubbel eigen risico, extra kosten voor de kinderen. Dat maakt wel uit.
Een simpel voorbeeld is een bril: heb je er alleen zelf een, of moet je die van dat geld ook betalen voor je vrouw en kinderen? Dan wordt dat al krapper. En dat wordt echt niet altijd door de gemeente betaald. Ik hoorde pas over een klas waar alle kinderen een euro mee naar school moesten nemen om de bril te betalen van hun klasgenootje, die stuk gegaan was in de schoolpauze. De ouders konden de ¤30 voor een nieuwe bril niet zelf betalen. Geen reserves voor.
pi_137841398
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:05 schreef Globali het volgende:

Nee. Want als hij (met die baan en inkomen) wél kinderen en een vrouw had gehad kreeg hij niet meer. Dan wordt het inderdaad wel nog krapper leven.
Dus dan zou hij ook niet rondkomen.

Dan heeft het Nibud dus gelijk...
  Redactie Sport maandag 17 maart 2014 @ 14:06:51 #141
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_137841399
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:05 schreef Globali het volgende:

[..]

Nee dan krijgt hij niet meer, maar een alleenstaande in de bijstand krijgt daarom ook geen 1800 euro!
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_137841403
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

Verbodsbord reageerde gewoon op de OP (met te stellen dat er nog ruimte is voor huisdieren en roken) en jij sloot je daarbij aan met je "precies".

Zwaktebod dit.

[..]

Wat volstrekt offtopic is en stigmatiserend.
Welke portefeuille had je als wethouder? Vast niet Sociale Zaken, of wel? Als je kijkt waar mensen in de bijstand zoal geld voor hebben, sta je versteld.

En dat er regelmatig zwart wordt bijgeklust, is helemaal niet off-topic. Het is zeer relevant voor de discussie, want het geld dat daarmee wordt verdiend, kun je optellen bij het reële inkomen dat deze mensen hebben te besteden.

Het Nibud stelt hetzelfde soort naïviteit tentoon als jij.
pi_137841407
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als alleenstaande, of met vrouw en twee kinderen?
Alleenstaande, maar nu zijn we met z'n 2en en het loon is nog bijna hetzelfde.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:07:13 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_137841419
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:43 schreef JDx het volgende:
Ik vind het vreemd dat een alleenstaande maar 800 euro krijgt en een gezin 1800, je kan de huur enzo toch delen?
Een gezin krijgt geen ¤ 1.800.
Als je vergelijkt dan moet je correct vergelijken:

Gezin in bijstand (twee volwassenen met of zonder kinderen) incl vakantiegeld:
¤ 1.354 Bijstand
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 137 Zorgtoeslag

¤ 1.730 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget
Maar volgens mij gaat het kindgebondenbudget weer van de bijstand af....

Alleenstaande in de bijstand (incl. vakantiegeld)
¤ 667 Bijstand
¤ 270 Toeslag voor zelfstandig wonend
¤ 72 Zorgtoeslag

¤ 1.288 Totaal
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_137841428
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:55 schreef JDx het volgende:

[..]

Ja, iets meer, ik ging van 100 naar 120 euro gas/elektra (van 1 naar 2 personen).
Ja, 2 werkende volwassenen zeker?

Dat is wat anders dan 1 of 2 kinderen die erbij komen.

Ten eerste zijn kinderen thuis op momenten dat de meeste volwassenen werken, en dus geen stroom en gas verbruiken. Maar als de kinderen overdag na school thuis zijn dan loopt die rekening de hele dag door. Meteen een reden waarom Bijstandsgerechtigden meer stroom en gas verbruiken dan volwassenen die gewoon werken, want die zijn verbruiken maar zo'n 6 uur per dag stroom en gas waar uitkeringsgerechtigden (vrijwel) de gehele dag die rekening hebben lopen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_137841444
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 13:52 schreef JDx het volgende:
Volgens mij kunnen mensen uit het buitenland geen voorrang krijgen op een sociale huurwoning.
Nu nog steeds. Bij mij in de buurt zijn er voor een tijdje terug nog Somalische vluchtelingen ingetrokken. Het aparte daarvan was dat de vertrekkende huurder alles in originele staat moest achterlaten, waaronder nieuwe vloerbedekking eruit.

Vervolgens werd door de woningbouw het hele huis ingericht met allemaal nieuw spul (zeg leenbakker prijsniveau). De meeste verbazing wekte de 2de tv op de kinderkamer.

Ik gun het die mensen maar ik was echt verbaasd dat er zoveel uitgegeven was aan nieuwe inboedel, terwijl die mensen zelf met veel minder ook dolgelukkig waren geweest.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_137841449
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een gezin krijgt geen ¤ 1.800.
Als je vergelijkt dan moet je correct vergelijken:

Gezin in bijstand (twee volwassenen met of zonder kinderen) incl vakantiegeld:
¤ 1.354 Bijstand
¤ 137 Zorgtoeslag

¤ 1.730 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget

Alleenstaande in de bijstand (incl. vakantiegeld)
¤ 667 Bijstand
¤ 270 Toeslag voor zelfstandig wonend
¤ 72 Zorgtoeslag

¤ 1.288 Totaal
Ah kijk, dat vroeg ik al eerder, maar niemand gaf antwoord.

Dat soort dingen moeten ze gewoon duidelijker vermelden dan, dan valt het best mee.
pi_137841462
quote:

[..]

Say what? Je had naast de huur nog eens 750 euro aan vaste lasten?
pleased to meet you
pi_137841470
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef poemojn het volgende:

[..]

natuurlijk wel. :D twee zorgverzekeringen, dubbel eigen risico, extra kosten voor de kinderen. Dat maakt wel uit.
Een simpel voorbeeld is een bril: heb je er alleen zelf een, of moet je die van dat geld ook betalen voor je vrouw en kinderen? Dan wordt dat al krapper. En dat wordt echt niet altijd door de gemeente betaald. Ik hoorde pas over een klas waar alle kinderen een euro mee naar school moesten nemen om de bril te betalen van hun klasgenootje, die stuk gegaan was in de schoolpauze. De ouders konden de ¤30 voor een nieuwe bril niet zelf betalen. Geen reserves voor.
Het gaat mij erom dat hij als werkende man een vb gaf. Als hij nu een vrouw en twee kinderen krijgt gaat zijn salaris ook niet ineens omhoog. Dus moet hij het er ook mee redden. En programmeur is niet eens een slechte baan. Wat als je als vader een gezin met twee kinder moet onderhouden met een baan in de fabriek? Hoe doen die mensen dat allemaal dan?
pi_137841497
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:08 schreef moussie het volgende:

[..]

Say what? Je had naast de huur nog eens 750 euro aan vaste lasten?
Ik heb ook zo'n 1500 euro per maand aan vaste lasten. Is niet heel vreemd hoor.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')