Een alleenstaande is alleen, een gezin is in dit geval twee volwassenen en twee kinderen. Dat zijn 3 personen meer. En de bijstand is niet gebaseerd op wat je huurt..quote:Op maandag 17 maart 2014 13:44 schreef JDx het volgende:
[..]
Alleenstaande huurt iets van 500 krijgt 800 een gezin huurt iets van 500 en krijgt 1800. Klopt toch iets niet?
Klopt. Ik was ook heel boos.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:43 schreef eight het volgende:
[..]
'wat moeite' is nogal zachtjes uitgedrukt
Ergens heeft JDx wel een punt. De huur is immers de grootste onkostenpost. Het verdere levensonderhoud is in vergelijking goedkoper, maar je krijgt er meer subsidie voor.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:44 schreef DeLuna het volgende:
[..]
De huur delen met je kinderen van 8 en 11?
Ik denk dat we maar een term voor dit soort posts in het leven moeten roepen: een DS4'tje. En dat betekent dan: totaal niet lezen wat er staat en dom raaskallen over iets dat helemaal niet zo is gezegd door een ander.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Meen jij nu dat het Nibud een fout heeft gemaakt in de berekening? Zou je dat willen onderbouwen?
[..]
*zucht*
Daar doelde ik dus op.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:47 schreef eight het volgende:
[..]
Ergens heeft JDx wel een punt. De huur is immers de grootste onkostenpost. Het verdere levensonderhoud is in vergelijking goedkoper, maar je krijgt er meer subsidie voor.
Ik denk dat dat nog wel tegenvalt. De ouders kunnen wel jaren in hetzelfde kloffie lopen ja, maar kinderen groeien uit hun kleren. En dan zullen er ongetwijfeld nog meer dingen zijn die ik over het hoofd zie.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:47 schreef eight het volgende:
[..]
Ergens heeft JDx wel een punt. De huur is immers de grootste onkostenpost. Het verdere levensonderhoud is in vergelijking goedkoper, maar je krijgt er meer subsidie voor.
Volgensmij zit alles al bij die 1800 euro in, kinderbijslag, zorgtoeslag etc.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:48 schreef JDx het volgende:
[..]
Daar doelde ik dus op.
Huur, gas/elektra, water, dat soort dingen gaan niet omhoog als je met meer personen bent.
Zorgtoeslag komt er alleen bij, maar die is 80 euro per maand en krijg je toeslag voor. Of zit dat al bij die 1800 euro in?
Het Nibud rekent in de plaatjes die ik steeds voorbij zie komen met normale uitgaven. Misschien in dit geval wel niet, maar dan wil ik graag van Elfletterig weten welke onzinnige uitgaven meegenomen zijn.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:44 schreef Richestorags het volgende:
Wist jij niet dan dat mensen uit lagere sociaal-economische milieu's meer roken en minder gezond eten? Ook maken ze vaker gebruik van de zorg, waar ze minder premie voor afdragen. Dat is dan de verdraagzaamheid en het eerlijk delen waar je het over hebt...
Irrelevant, stigmatiserend... Ik zou bijna het woord onderbuik willen noemen, maar dan gaan er weer een aantal steigeren, want dat is tegenwoordig kennelijk nog erger dan iemand uit te maken voor een oorlogsmisdadiger.quote:Wat is er?
Zijn er eigenlijk ook gegevens bekend over hoeveel nieuwe nederlanders voorrang krijgen?quote:
Geen idee. Vast niet openbaar.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:50 schreef eight het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk ook gegevens bekend over hoeveel nieuwe nederlanders voorrang krijgen?
Verbodsbord reageerde gewoon op de OP (met te stellen dat er nog ruimte is voor huisdieren en roken) en jij sloot je daarbij aan met je "precies".quote:Op maandag 17 maart 2014 13:48 schreef Elfletterig het volgende:
Ik denk dat we maar een term voor dit soort posts in het leven moeten roepen: een DS4'tje. En dat betekent dan: totaal niet lezen wat er staat en dom raaskallen over iets dat helemaal niet zo is gezegd door een ander.
Ik reageerde op iemand die wat zei over het rookgedrag van minima.
Wat volstrekt offtopic is en stigmatiserend.quote:En ik wees erop dat er genoeg mensen zijn die zwart bijklussen. Die hebben in werkelijkheid dus veel meer te besteden dan de officiële cijfers doen vermoeden.
Natuurlijk verbruik je wel meer gas / water / electra als je met meerdere personen bent.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:48 schreef JDx het volgende:
[..]
Daar doelde ik dus op.
Huur, gas/elektra, water, dat soort dingen gaan niet omhoog als je met meer personen bent.
Zorgtoeslag komt er alleen bij, maar die is 80 euro per maand en krijg je toeslag voor. Of zit dat al bij die 1800 euro in?
Ongetwijfeld, maar de indruk blijft dat de extra inkomsten per kind veel meer zijn dan de daadwerkelijke extra uitgaven.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:49 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nog wel tegenvalt. De ouders kunnen wel jaren in hetzelfde kloffie lopen ja, maar kinderen groeien uit hun kleren. En dan zullen er ongetwijfeld nog meer dingen zijn die ik over het hoofd zie.
Zorgtoeslag is 72 euro per maand, om precies te zijnquote:Op maandag 17 maart 2014 13:48 schreef JDx het volgende:
[..]
Daar doelde ik dus op.
Ja, iets meer, ik ging van 100 naar 120 euro gas/elektra (van 1 naar 2 personen).quote:Op maandag 17 maart 2014 13:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Natuurlijk verbruik je wel meer gas / water / electra als je met meerdere personen bent.
Als je met meer personen bent zal er toch ook vaker gedoucht worden en dus meer water (en gas) verbruikt worden? Als je met meer personen bent is het ook waarschijnlijk dat er meer stroom verbruikt wordt omdat iedereen z'n eigen ding aan het doen is (hetzij met het licht aan, of met een eigen spelcomputer, televisie, radio enz).
Ook heb je meer waskosten met (kleine) kinderen dan wanneer je alleen woont of samenwoont zonder kinderen.
Dus die kosten nemen weldegelijk toe bij meerdere personen. Alleen de hoogte van de huur is onafhankelijk van de hoeveelheid personen (alhoewel je wel groter moet wonen als je een groter gezin hebt, en grotere woningen een hogere huurprijs kennen dan kleinere woningen uiteraard).
Of dat nu nog zo is weet ik niet. Een aantal jaar geleden zeker wel. Anders kwam je in Amsterdam niet eens aan een woning. Dus wat je op een gegeven ogenblik zag was dat mensen die er al woonden en zeg 6 jaar ingeschreven stonden nog lang niet aan de beurt waren en moeizaam woonden terwijl bepaalde 'buitenlanders' wel een woning kregen. Zo ging dat ook eind jaren 80 en begin 90.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:52 schreef JDx het volgende:
Volgens mij kunnen mensen uit het buitenland geen voorrang krijgen op een sociale huurwoning.
Ja weet ik, krijgt mn vriendin ook, haar zorgverzekering is hetzelfde.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:55 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Zorgtoeslag is 72 euro per maand, om precies te zijn
Jammer, zou eigenlijk wel moeten. Ik heb echt het idee dat het percentage dat voorrang krijgt aanzienlijk is. Wat tevens een verklaring kan zijn van de lange 10+ jaar wachtlijsten in Nederland.quote:
Mensen willen ook te snel uit huis en niemand wil samen wonen (woning delen met iemand anders dan je partner), dat zou meer normaal moeten worden in Nederland.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:56 schreef eight het volgende:
[..]
Jammer, zou eigenlijk wel moeten. Ik heb echt het idee dat het percentage dat voorrang krijgt aanzienlijk is. Wat tevens een verklaring kan zijn van de lange 10+ jaar wachtlijsten in Nederland.
Anders is het niet te verklaren dat men een woning heeft. En dan denk ik ook dat het verstandig zou zijn nieuwe Nederlanders, die toch geen band met die stad hebben'maar gewoon door te sturen naar steden waar het goedkoper is en meer werk te vinden valt. Nu kiest men vaak voor 1 van de grote steden. Dat is ook vreemd dat dat kan.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:56 schreef eight het volgende:
[..]
Jammer, zou eigenlijk wel moeten. Ik heb echt het idee dat het percentage dat voorrang krijgt aanzienlijk is. Wat tevens een verklaring kan zijn van de lange 10+ jaar wachtlijsten in Nederland.
Ik ben programmeur en zat tot vorig jaar op 2200 bruto, hield daar 1700 van over volgens mij, daar ging dan huur af (750/maand, want sociale huur was geen optie) en alle lasten, ik hield volgens mij 200 euro voor eten en drinken en niks voor kleding of vakantie.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:58 schreef ssebass het volgende:
1809 per maand netto is een kleine 2400 bruto per maand. Genoeg mensen die minder verdienen. Daarnaast hebben ze alle tijd om goedkoop eten te kopen op de markt, geen kosten voor werk (vervoer e.d.). Sport wordt ook vaak vergoed. Ruim is het zeker niet, maar vind dit wel altijd een sneer naar de mensen die wel iedere dag hard moeten werken en nog minder krijgen. Genoeg die onder de 2400 per maand zitten. Overigens bij een hoger bruto salaris houd je netto niet eens veel meer over aangezien subsidies vervallen en je meer belasting betaald.
Kortom we blijven doen wat we al jaren doen in NL en dat is boven onze stand leven.
Het Nibud heeft het berekend. Dus kennelijk ligt het wat genuanceerder dan je op eerste gezicht zou denken.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:54 schreef eight het volgende:
Ongetwijfeld, maar de indruk blijft dat de extra inkomsten per kind veel meer zijn dan de daadwerkelijke extra uitgaven.
Als alleenstaande, of met vrouw en twee kinderen?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:00 schreef JDx het volgende:
Ik ben programmeur en zat tot vorig jaar op 2200 bruto, hield daar 1700 van over volgens mij, daar ging dan huur af (750/maand, want sociale huur was geen optie) en alle lasten, ik hield volgens mij 200 euro voor eten en drinken en niks voor kleding of vakantie.
Maar ik kon mezelf wel redden verder, had ook niet het gevoel dat ik nou in armoede leefde.
Precies. En dan moet je je toch werkelijk gaan afvragen of men niet kan rondkomen met 1850. Geen vetpot maar het kan volgens mij best.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:00 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik ben programmeur en zat tot vorig jaar op 2200 bruto, hield daar 1700 van over volgens mij, daar ging dan huur af (750/maand, want sociale huur was geen optie) en alle lasten, ik hield volgens mij 200 euro voor eten en drinken en niks voor kleding of vakantie.
Maar ik kon mezelf wel redden verder, had ook niet het gevoel dat ik nou in armoede leefde.
Klopt. Maar met ¤1809,- moet dat toch kunnen lukken. The fuck.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Als je alleenstaande zou zijn wel, maar als je er twee kinderen van moet onderhouden denk ik dat je elke cent hard nodig hebt.
Dat maakt niet uit.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als alleenstaande, of met vrouw en twee kinderen?
logisch toch, als je niet kunt rondkomen en zwart bijklussen helpt om niet in de schulden te belanden?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:48 schreef Elfletterig het volgende:
Ik reageerde op iemand die wat zei over het rookgedrag van minima. En ik wees erop dat er genoeg mensen zijn die zwart bijklussen. Die hebben in werkelijkheid dus veel meer te besteden dan de officiële cijfers doen vermoeden.
Verzekeringen voor een heel gezin zijn wel even meer dan 200 euro hoor. Ziekenfonds is vaak semi-verplicht via de gemeente, met aanvullend pakket want geen bijzonder bijstand bij onverwachte onverzekerde kosten, dus zo'n 240 euro voor pa en ma. doe dan de gewone WA erbij, inboedel etc, zit je toch al gauw op bij elkaar zo'n 300 euro.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:12 schreef Globali het volgende:
[..]
Na verzekeringen hou je 900 over. Na gas/licht 650. Ik weet niet wat een kind kost en of kinderbijslag er al bij opgeteld is? Maar laten we zeggen 200. Hou je 450 over. Vind ik niet zo gek eigenlijk. Misschien zie ik het allemaal verkeerd. Ik schrok gewoon van het bedrag.
Nee. Want als hij (met die baan en inkomen) wél kinderen en een vrouw had gehad kreeg hij niet meer. Dan wordt het inderdaad wel nog krapper leven.quote:
Ja precies. Dan te bedenken dat anderen meer krijgen zonder hun bed uit te hoeven en te werken.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:00 schreef JDx het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, daar zal het voor zijnquote:Op maandag 17 maart 2014 14:03 schreef poemojn het volgende:
[..]
logisch toch, als je niet kunt rondkomen en zwart bijklussen helpt om niet in de schulden te belanden?
Hoezo maakt dat niet uit? Kinderen kosten (veel) geld. Ik heb mij er over verwonderd hoeveel dat feitelijk is, al maken wij het dan op sommige punten wel veel gekker dan noodzakelijk... Maar ook met noodzakelijkheden is het best een duur geintje.quote:
Het Nibud meent van niet. Welke denkfout maken ze dan?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:02 schreef Red_85 het volgende:
Klopt. Maar met ¤1809,- moet dat toch kunnen lukken. The fuck.
Het spijt mij wel. Voor 450 p/m kun je echt wel eten kopen voor een heel gezin. Wederom geen vetpot.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:04 schreef moussie het volgende:
[..]
Verzekeringen voor een heel gezin zijn wel even meer dan 200 euro hoor. Ziekenfonds is vaak semi-verplicht via de gemeente, met aanvullend pakket want geen bijzonder bijstand bij onverwachte onverzekerde kosten, dus zo'n 240 euro voor pa en ma. doe dan de gewone WA erbij, inboedel etc, zit je toch al gauw op bij elkaar zo'n 300 euro.
Gas, licht en water zo'n 150 euro.
Internet, telefoon en TV zo'n 45 euro, en dan heb je nog geen gesprek gevoerd.
Per kind voor kleding, school etc zo'n 50 euro per maand (da's gemiddeld over het jaar gezien), bij 2 kinderen dus 100 euro. Pa en ma hebben ook af en toe een nieuwe onderbroek nodig, dus die budgetteren we samen voor 25 euro.
Persoonlijke hygiëne voor het hele gezin zo'n 50 euro.
Totaal dus zo'n 670 euro, hou je zo'n 430 euro over om van te eten. Dat is met kinderen in de groei zeker geen vetpot. Volgens het Nibud kost gezonde voeding voor een gezin van 4 personen, waarvan 2 kinderen tussen 9 en 13 per dag zo'n ¤ 16,50, oftewel 495 euro per 30 dagen ..
Er is dus volgens Nibud normen nog niet eens genoeg geld om goed en gezond te eten, laat staan voor enige sociale activiteit. En tja, als je daarnaast dan ook nog ziektekosten hebt dus ieder jaar de volle mep eigen bijdrage moet neertellen wordt het nog krapper.
natuurlijk wel.quote:
Dus dan zou hij ook niet rondkomen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:05 schreef Globali het volgende:
Nee. Want als hij (met die baan en inkomen) wél kinderen en een vrouw had gehad kreeg hij niet meer. Dan wordt het inderdaad wel nog krapper leven.
Nee dan krijgt hij niet meer, maar een alleenstaande in de bijstand krijgt daarom ook geen 1800 euro!quote:Op maandag 17 maart 2014 14:05 schreef Globali het volgende:
[..]
Nee. Want als hij (met die baan en inkomen) wél kinderen en een vrouw had gehad kreeg hij niet meer. Dan wordt het inderdaad wel nog krapper leven.
Welke portefeuille had je als wethouder? Vast niet Sociale Zaken, of wel? Als je kijkt waar mensen in de bijstand zoal geld voor hebben, sta je versteld.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Verbodsbord reageerde gewoon op de OP (met te stellen dat er nog ruimte is voor huisdieren en roken) en jij sloot je daarbij aan met je "precies".
Zwaktebod dit.
[..]
Wat volstrekt offtopic is en stigmatiserend.
Alleenstaande, maar nu zijn we met z'n 2en en het loon is nog bijna hetzelfde.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als alleenstaande, of met vrouw en twee kinderen?
Een gezin krijgt geen ¤ 1.800.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:43 schreef JDx het volgende:
Ik vind het vreemd dat een alleenstaande maar 800 euro krijgt en een gezin 1800, je kan de huur enzo toch delen?
Ja, 2 werkende volwassenen zeker?quote:Op maandag 17 maart 2014 13:55 schreef JDx het volgende:
[..]
Ja, iets meer, ik ging van 100 naar 120 euro gas/elektra (van 1 naar 2 personen).
Nu nog steeds. Bij mij in de buurt zijn er voor een tijdje terug nog Somalische vluchtelingen ingetrokken. Het aparte daarvan was dat de vertrekkende huurder alles in originele staat moest achterlaten, waaronder nieuwe vloerbedekking eruit.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:52 schreef JDx het volgende:
Volgens mij kunnen mensen uit het buitenland geen voorrang krijgen op een sociale huurwoning.
Ah kijk, dat vroeg ik al eerder, maar niemand gaf antwoord.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een gezin krijgt geen ¤ 1.800.
Als je vergelijkt dan moet je correct vergelijken:
Gezin in bijstand (twee volwassenen met of zonder kinderen) incl vakantiegeld:
¤ 1.354 Bijstand
¤ 269 Huurtoeslag (bij huur van ¤ 550)
¤ 137 Zorgtoeslag
¤ 1.730 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget
Alleenstaande in de bijstand (incl. vakantiegeld)
¤ 667 Bijstand
¤ 270 Toeslag voor zelfstandig wonend
¤ 72 Zorgtoeslag
¤ 1.288 Totaal
Say what? Je had naast de huur nog eens 750 euro aan vaste lasten?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:00 schreef JDx het volgende:
[..]
Het gaat mij erom dat hij als werkende man een vb gaf. Als hij nu een vrouw en twee kinderen krijgt gaat zijn salaris ook niet ineens omhoog. Dus moet hij het er ook mee redden. En programmeur is niet eens een slechte baan. Wat als je als vader een gezin met twee kinder moet onderhouden met een baan in de fabriek? Hoe doen die mensen dat allemaal dan?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef poemojn het volgende:
[..]
natuurlijk wel.twee zorgverzekeringen, dubbel eigen risico, extra kosten voor de kinderen. Dat maakt wel uit.
Een simpel voorbeeld is een bril: heb je er alleen zelf een, of moet je die van dat geld ook betalen voor je vrouw en kinderen? Dan wordt dat al krapper. En dat wordt echt niet altijd door de gemeente betaald. Ik hoorde pas over een klas waar alle kinderen een euro mee naar school moesten nemen om de bril te betalen van hun klasgenootje, die stuk gegaan was in de schoolpauze. De ouders konden de ¤30 voor een nieuwe bril niet zelf betalen. Geen reserves voor.
Ik heb ook zo'n 1500 euro per maand aan vaste lasten. Is niet heel vreemd hoor.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Say what? Je had naast de huur nog eens 750 euro aan vaste lasten?
Zie mijn vorige reactie. Hoe komen de mensen met een modaal inkomen dan wel rond van zo'n bedrag?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus dan zou hij ook niet rondkomen.
Dan heeft het Nibud dus gelijk...
Zou je wat concrete voorbeelden kunnen geven?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het nibud rekent met de getallen die zij hebben. Ik heb mijn uitgave een keer vergeleken met het nibud en ik kwam structureel 30%-50% lager uit. Soms wel 60%.
Ik denk niet dat de minima ook extreem luxe zaken voor hun kinderen koopt... Dus wat bedoel je nu te zeggen?quote:Dat mensen die 100k verdienen luxeren dingen kopen voor hun kinderen neemt niet weg dat iemand anders dat ook zou doen.
16,50 euro? Zijn ze niet goed wijs ofzoquote:Op maandag 17 maart 2014 14:04 schreef moussie het volgende:
[..]
Verzekeringen voor een heel gezin zijn wel even meer dan 200 euro hoor. Ziekenfonds is vaak semi-verplicht via de gemeente, met aanvullend pakket want geen bijzonder bijstand bij onverwachte onverzekerde kosten, dus zo'n 240 euro voor pa en ma. doe dan de gewone WA erbij, inboedel etc, zit je toch al gauw op bij elkaar zo'n 300 euro.
Gas, licht en water zo'n 150 euro.
Internet, telefoon en TV zo'n 45 euro, en dan heb je nog geen gesprek gevoerd.
Per kind voor kleding, school etc zo'n 50 euro per maand (da's gemiddeld over het jaar gezien), bij 2 kinderen dus 100 euro. Pa en ma hebben ook af en toe een nieuwe onderbroek nodig, dus die budgetteren we samen voor 25 euro.
Persoonlijke hygiëne voor het hele gezin zo'n 50 euro.
Totaal dus zo'n 670 euro, hou je zo'n 430 euro over om van te eten. Dat is met kinderen in de groei zeker geen vetpot. Volgens het Nibud kost gezonde voeding voor een gezin van 4 personen, waarvan 2 kinderen tussen 9 en 13 per dag zo'n ¤ 16,50, oftewel 495 euro per 30 dagen ..
Er is dus volgens Nibud normen nog niet eens genoeg geld om goed en gezond te eten, laat staan voor enige sociale activiteit. En tja, als je daarnaast dan ook nog ziektekosten hebt dus ieder jaar de volle mep eigen bijdrage moet neertellen wordt het nog krapper.
Dan zou vrijwel niemand meer aan de kinderen kunnen beginnen, met al die tijdelijke contracten....quote:Op maandag 17 maart 2014 13:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, dat kunnen ze niet. Maar is het zo vreemd om wat meer verantwoordelijkheid te wensen van mensen? Ouderschap is één van de zwaarste verantwoordelijkheden, neem die dan ook. Ik ben van mening dat je geen kinderen moet nemen als je een onzekere baansituatie hebt, en nog geen gezonde financiële buffer hebt opgebouwd. Gek genoeg hebben die probleemgezinnen vaak nog meer dan 2 kinderen.
Volgens mij mis je mijn punt. Als hij onverwacht morgen een vrouw en twee kinderen krijgt zal hij het ook met dat bedrag moeten doen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Nee dan krijgt hij niet meer, maar een alleenstaande in de bijstand krijgt daarom ook geen 1800 euro!
Ik ben benieuwd naar hun berekening.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het Nibud meent van niet. Welke denkfout maken ze dan?
Wel vrouw en kinderen krijg je overigens wel meer... Maar dat terzijde.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef DeLuna het volgende:
Nee dan krijgt hij niet meer, maar een alleenstaande in de bijstand krijgt daarom ook geen 1800 euro!
150 euro gas/eletraquote:Op maandag 17 maart 2014 14:08 schreef moussie het volgende:
[..]
Say what? Je had naast de huur nog eens 750 euro aan vaste lasten?
Ik heb nog even aangepast, volgens mij gaat het kindgebonden budget nog weer van de bijstand af, maar het kan ook zijn dat dat alleen voor de alleenstaande oudertoeslag geldt bij alleenstaande ouders in de bijstand.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef JDx het volgende:
[..]
Ah kijk, dat vroeg ik al eerder, maar niemand gaf antwoord.
Dat soort dingen moeten ze gewoon duidelijker vermelden dan, dan valt het best mee.
En die toeslagen voor kinderen is per maand?quote:Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een gezin krijgt geen ¤ 1.800.
Als je vergelijkt dan moet je correct vergelijken:
Gezin in bijstand (twee volwassenen met of zonder kinderen) incl vakantiegeld:
¤ 1.354 Bijstand
¤ 137 Zorgtoeslag
¤ 1.730 Totaal
Indien 2 kinderen van 5 en 7 jaar nog ¤ 141 kinderbijslag en ¤ 129 kindgebondenbudget
Maar volgens mij gaat het kindgebondenbudget weer van de bijstand af....
Alleenstaande in de bijstand (incl. vakantiegeld)
¤ 667 Bijstand
¤ 270 Toeslag voor zelfstandig wonend
¤ 72 Zorgtoeslag
¤ 1.288 Totaal
Per kwartaalquote:Op maandag 17 maart 2014 14:11 schreef Globali het volgende:
[..]
En die toeslagen voor kinderen is per maand?
Weg met die auto!!!1!!!1quote:Op maandag 17 maart 2014 14:11 schreef JDx het volgende:
[..]
150 euro gas/eletra
100 zorgverzekering
50 internet en tv
50 belastingen
50 servicekosten
30 telefoon
50 aflossing ib-groep
50 verzekering (inboedel/brand/wa/uitvaart)
---
530
Auto was eigen keus, dus die vermeld ik dan even los
115 belasting
35 verzekering
---
150
+/- 700 vaste lasten, naast de huur.
Zonder auto had ik het wat ruimer gehad.
Precies. Ik ben ruim een euro kwijt voor ontbijt, wat redelijk gezond is.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
16,50 euro? Zijn ze niet goed wijs ofzoMijn ontbijt kost net iets minder dan 50 eurocent (muesli met optimel vla), laten we het dan maar houden op 2 euro voor 4 mensen. Laten we verder stellen dat 4 mensen 1,5 brood per dag eten (afhankelijk van het brood zo'n 2,5 euro).
Precies en die hebben geen voordeeltjes zoals vrijstelling van gemeentelijke belastingen, gratis sporten, goedkoop wonen, kortingen op weet ik wat, etc.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:09 schreef Globali het volgende:
[..]
Zie mijn vorige reactie. Hoe komen de mensen met een modaal inkomen dan wel rond van zo'n bedrag?
Dat is inderdaad ook zo'n vreemde regel.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:07 schreef eight het volgende:
[..]
Nu nog steeds. Bij mij in de buurt zijn er voor een tijdje terug nog Somalische vluchtelingen ingetrokken. Het aparte daarvan was dat de vertrekkende huurder alles in originele staat moest achterlaten, waaronder nieuwe vloerbedekking eruit.
Vervolgens werd door de woningbouw het hele huis ingericht met allemaal nieuw spul (zeg leenbakker prijsniveau). De meeste verbazing wekte de 2de tv op de kinderkamer.
Ik gun het die mensen maar ik was echt verbaasd dat er zoveel uitgegeven was aan nieuwe inboedel, terwijl die mensen zelf met veel minder ook dolgelukkig waren geweest.
Die heb je nodig voor het werk neem ik aan?quote:
Probeer eens een keer mijn posts inhoudelijk te bekijken, in plaats van eerst en vooral de boodschapper in overweging te nemen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef Elfletterig het volgende:
Welke portefeuille had je als wethouder? Vast niet Sociale Zaken, of wel?
Dus jouw stelling is WEL dat het Nibud het niet goed heeft berekend. Nou, prima. Ik vroeg naar de onderbouwing. Pretty please?quote:Als je kijkt waar mensen in de bijstand zoal geld voor hebben, sta je versteld.
Het gezin met kinderen die 50 euro te kort komt heeft er helemaal niets aan dat anderen zwart bijklussen.quote:En dat er regelmatig zwart wordt bijgeklust, is helemaal niet off-topic. Het is zeer relevant voor de discussie, want het geld dat daarmee wordt verdiend, kun je optellen bij het reële inkomen dat deze mensen hebben te besteden.
Het Nibud stelt hetzelfde soort naïviteit tentoon als jij.
Yep, woon-werk verkeer, diesel.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:14 schreef eight het volgende:
[..]
Die heb je nodig voor het werk neem ik aan?
Nu wordt men toch geacht 4 dagen in de week op te komen draven voor een 'tegenprestatie'? Niks rustig snuffelen op de markt.quote:Op maandag 17 maart 2014 13:58 schreef ssebass het volgende:
. Daarnaast hebben ze alle tijd om goedkoop eten te kopen op de markt,
Oh.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee per maand, ik heb het kwartaalbedag van de kinderbijslag al door 3 gedeeld.
Het loon wel. Algemene heffingskorting komt erbij. Bij kinderen komt er nog veel meer bij. Geen idee wat precies, wij hebben alleen recht op kinderbijslag (nog wel...), al het andere niet.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef JDx het volgende:
Alleenstaande, maar nu zijn we met z'n 2en en het loon is nog bijna hetzelfde.
*Poef* weg potentieel betaalde banen --> meer mensen in de bijstand --> viceuze cirkel.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:15 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nu wordt men toch geacht 4 dagen in de week op te komen draven voor een 'tegenprestatie'? Niks rustig snuffelen op de markt.
Je betaalt voor 3 personen of voor 1 persoon.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:13 schreef ssebass het volgende:
[..]
Precies en die hebben geen voordeeltjes zoals vrijstelling van gemeentelijke belastingen, gratis sporten, goedkoop wonen, kortingen op weet ik wat, etc.
Sterker nog ik betaal voor 4 personen afvalstoffenheffing terwijl wij maar met z'n tweeën zijn... Zodat het voor anderen kwijtgescholden kan worden.
Het is goed dat mensen financieel gesteund worden en ze niet aan hun lot overgelaten worden, maar het moet ook niet zo zijn dat iedereen straks gesteund moet worden omdat de kosten in NL zo hoog zijn geworden. Waar zijn we dan mee bezig? Wie betaalt dat?
Geloof niet dat deze mensen daar 36-40 uur per week mee bezig zijn, als dit uberhaupt al gebeurt.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:15 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Nu wordt men toch geacht 4 dagen in de week op te komen draven voor een 'tegenprestatie'? Niks rustig snuffelen op de markt.
Dat ontken ik dan ook helemaal niet, het is krap maar het kan als je slim boodschappen doet. Maar pa en ma moeten dus al krabbelen als ze een nieuwe onderbroek nodig hebben, of nieuwe zolen onder de schoenen .. en oh wee als koelkast of wasmachine kapot gaan ..quote:Op maandag 17 maart 2014 14:06 schreef Globali het volgende:
[..]
Het spijt mij wel. Voor 450 p/m kun je echt wel eten kopen voor een heel gezin. Wederom geen vetpot.
Is inderdaad ernstig afhankelijk van keuzes...quote:Op maandag 17 maart 2014 14:09 schreef ssebass het volgende:
Ik heb ook zo'n 1500 euro per maand aan vaste lasten. Is niet heel vreemd hoor.
Sparen kan al helemaal niet en als ze net 400 euro bij elkaar hebben en er gaan twee dingen tegelijk kapot dan heb je al een probleem.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:16 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat ontken ik dan ook helemaal niet, het is krap maar het kan als je slim boodschappen doet. Maar pa en ma moeten dus al krabbelen als ze een nieuwe onderbroek nodig hebben, of nieuwe zolen onder de schoenen .. en oh wee als koelkast of wasmachine kapot gaan ..
Ik heb je net een rekenvoorbeeld gegeven waarin je voor 375 euro per maand uitstekend boodschappen kan doen. En dan kan er nog geld bespaard worden. Dan hou je van die 430 waar jij het over had 55 euro per maand over. Waarvan je, jawel, een tweedehands koelkast of wasmachine kan kopen na twee a drie maanden sparen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:16 schreef moussie het volgende:
[..]
Dat ontken ik dan ook helemaal niet, het is krap maar het kan als je slim boodschappen doet. Maar pa en ma moeten dus al krabbelen als ze een nieuwe onderbroek nodig hebben, of nieuwe zolen onder de schoenen .. en oh wee als koelkast of wasmachine kapot gaan ..
Omdat daar ook nog bedragen bijkomen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:09 schreef Globali het volgende:
Zie mijn vorige reactie. Hoe komen de mensen met een modaal inkomen dan wel rond van zo'n bedrag?
Volgens mij staat er voor vier personen. Hoe dan ook, dat is duur voor één vuilniszak per weekquote:Op maandag 17 maart 2014 14:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je betaalt voor 3 personen of voor 1 persoon.
Wij zijn gelukkig geen fiscaal partners, anders moest ik de zorgverzekering ook nog betalen voor m'n vriendin, ging ik er zelfs nog 80 euro op achteruit. Nu krijgt ze toeslag.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het loon wel. Algemene heffingskorting komt erbij. Bij kinderen komt er nog veel meer bij. Geen idee wat precies, wij hebben alleen recht op kinderbijslag (nog wel...), al het andere niet.
Dan geloof je het niet. Maar er zijn echt wel mensen die 4 dagen per week onzinnige dingen moeten doen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:16 schreef ssebass het volgende:
[..]
Geloof niet dat deze mensen daar 36-40 uur per week mee bezig zijn, als dit uberhaupt al gebeurt.
fijn voor Heerenveen, ze moeten al die bijstandsuitkeringen wel zelf betalen.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:13 schreef Globali het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook zo'n vreemde regel.
En ook hier weer is de vraag (je woont toch in Amsterdam?) waarom die mensen niet gewoon in bijv. Heerenveen kunnen gaan wonen.
Dat geloof ik ook wel. Maar zo werkt dat nu eenmaal in de bijstand. En als 50 euro meer p/m veel gezinnen van de ondergang kan redden vind ik dat ook geen werkelijk probleem. Maar het gaat maar over 50 euro.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:16 schreef moussie het volgende:
[..]
Gezond eten is onder meer variatie... Ik hoop dat jij gevarieerder eet dan ik hierboven lees.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
16,50 euro? Zijn ze niet goed wijs ofzoMijn ontbijt kost net iets minder dan 50 eurocent (muesli met optimel vla), laten we het dan maar houden op 2 euro voor 4 mensen. Laten we verder stellen dat 4 mensen 1,5 brood per dag eten (afhankelijk van het brood zo'n 2,5 euro). Ik eet nooit vlees op brood (want duur en niet gezond) dus als je gewoon pindakaas, heinz en stroop neemt ben je nog maximaal 1 euro per dag kwijt aan beleg. Maximaal. Dan voor avondeten: als je gewoon een voedzame spaghetti of nasi-maaltijd maakt, ben je voor 6 euro voor 4 mensen wel klaar. En dat is nog duur: spinazie met vissticks is veel goedkoper. Dan zit je dus op 2+2,5+1+6 = 11,5 euro. En een trosje van 5 banenen heb je ook voor een euro bij de AH, dus kom je op 12,5 euro uit die nog goedkoper kan ook. Dat is per maand 375 euro. Met 430 euro per maand hou je dus nog geld over voor extra fruit en een snackavond.
Ik ook!quote:
En vlees op brood is niet gezond maar Heinz en stroop wel. Ik moest lachenquote:Op maandag 17 maart 2014 14:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gezond eten is onder meer variatie... Ik hoop dat jij gevarieerder eet dan ik hierboven lees.
Ik.quote:
Die van het nibud zijn gekquote:
Daar zit een rare omslag in ergens.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:18 schreef ssebass het volgende:
[..]
Volgens mij staat er voor vier personen. Hoe dan ook, dat is duur voor één vuilniszak per week
Precies ik kan er veel in snijden maar is niet nodig. Heb nog een redelijke buffer, want wil mij financieel geen zorgen maken. Snap niet dat sommige mensen (die wel genoeg geld hebben) het toch iedere maand volledig opmaken. Als je een financiële tegenvaller hebt, zit je meteen met een probleem.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is inderdaad ernstig afhankelijk van keuzes...
Alleen kon ik het makkelijk redden met 200 per maand voor eten en drinken en alle andere supermarkt zooi, met z'n 2en blijven we nu altijd onder de 300 en we hebben ook nog een hondquote:Op maandag 17 maart 2014 14:21 schreef Richestorags het volgende:
Die 676 per maand voor voeding, ov en fiets
Met mijn rekenvoorbeeld ben je 375 per maand kwijt aan voeding. Aan schoonmaakmiddel en shampoo / zeep ben je per maand een tientje extra kwijt. Een fiets hooguit 20 euro per maand per persoon inclusief afschrijvingen. Dan zit je op 375 + 10 + 80 = 475 euro. Tel daar nog 75 euro op p/m voor bus- en treintripjes (die je echt niet zo vaak maakt, waarschijnlijk is het nog minder) en je zit op 550 euro. Hier, ik heb zojuist 126 euro bespaard. Ik zou adviseur bij het Nibud moeten worden!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |