Ons meisje gaat naar een peuterzaal op antroposofische basis. Vooral omdat het in de school zit waar ze straks naartoe gaat, naast de lokalen van de kleuters. Zo kan ze mooi wennen aan de school en ziet ze die juffies ook al regelmatig. Ze hebben wel een aparte tuin voor de peuters om in te spelen.
Ze gaat met name naar de peuterzaal om te leren in de kring te zitten, om te spelen met andere kinderen (waar ze dan niet de oudste is) en om eraan te wennen om bij mij vandaan te zijn. Vooral dat laatste heeft tijd gekost, ze moest flink huilen de eerste paar keer, maar dat is nu over... Het wurm liep de hele ochtend 'juffie, na het broodje eten komt mama mij weer ophalen he' als een soort mantra...
Maar nu kent ze dr juffie goed en die is super lief en weet ze hoe de ochtend verloopt en gaat ze met veel plezier! Het is ook van 8.00 tot 12.30 uur dus best lang.
Ze hebben vrij veel structuur en veel aandacht voor de kindjes, er zijn 7 kindjes en een vaste leidster met een vrijwilliger. Bij binnenkomst gaan ze even spelen/tekenen, in de kring elkaar welkom heten en dan nog zingen, daarna een bewegingsspel en dan vrij spel. Fruit eten en na het fruit gaan ze naar buiten (altijd, ook bij minder weer) en na het buitenspelen eten ze een boterham, spelen ze nog even binnen en gaan ze naar huis. Ze maken appelmoes samen of ze bakken broodjes.
Ze gaan heel veel af op wat de kinderen willen en maken geen standaard werkjes. Ik vind dat reuze fijn, wat mij betreft komt ze daar vooral om te spelen en plezier te hebben, leren doet ze vanzelf wel door te ervaren.