Al die troepenverplaatsingen kosten volgens mij ook nog wel wat, kan me niet voorstellen dat er zoveel geld word verspild aan puur alleen provocatie.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:05 schreef DeJori het volgende:
Ik zie totaal niet in waarom Poetin het oosten van Oekraïne zou willen innemen. De belangen van Rusland op de Krim zijn gezien de legerbasissen evident, maar de kosten van een annexatie van ook Oekraïne lijken hoger dan de baten.
Poetin is aan de macht bij de gratie van de grote olie- en gasreuzen en vanwege zijn positieve invloed op de Russische economie de laatste jaren. Los van eventuele sancties zijn de kosten door de effecten op de beurs van dit conflict nu al hoger dan die van de Olympische Spelen in Sotsji. De situatie mag dan wel zorgen voor een opleven van de vaderlandsliefde bij het gewone volk maar de vraag is hoe goed het is voor de duurzaamheid van Poetins macht.
Ik verwacht dan ook niet dat de Russen het vasteland van Oekraïne zullen binnentrekken. Zie ik iets over het hoofd?
Daar heb ik inderdaad ook al over na zitten denken, maar het verklaard nog steeds niet waarom Poetin Oekraïne zou willen binnenvallen. (tenminste, vanuit logisch oogpunt. Dus als Merkel gelijk heeft moeten we zo niet redeneren.)quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:08 schreef theNull het volgende:
[..]
Al die troepenverplaatsingen kosten volgens mij ook nog wel wat, kan me niet voorstellen dat er zoveel geld word verspild aan puur alleen provocatie.
Zware (wapen) industrie in het Oosten, Donbass-bekken?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:05 schreef DeJori het volgende:
Ik zie totaal niet in waarom Poetin het oosten van Oekraïne zou willen innemen. De belangen van Rusland op de Krim zijn gezien de legerbasissen evident, maar de kosten van een annexatie van ook Oekraïne lijken hoger dan de baten.
Poetin is aan de macht bij de gratie van de grote olie- en gasreuzen en vanwege zijn positieve invloed op de Russische economie de laatste jaren. Los van eventuele sancties zijn de kosten door de effecten op de beurs van dit conflict nu al hoger dan die van de Olympische Spelen in Sotsji. De situatie mag dan wel zorgen voor een opleven van de vaderlandsliefde bij het gewone volk maar de vraag is hoe goed het is voor de duurzaamheid van Poetins macht.
Ik verwacht dan ook niet dat de Russen het vasteland van Oekraïne zullen binnentrekken. Zie ik iets over het hoofd?
Vorig weekend waren er rellen tussen betogers in Sevastopol, gescheiden pro-Russische en pro-maidan betogingen in Simferopol, pro-russische demonstraties in Donetsk, pro-Kiev betoging werd afgelast wegens vrees voor geweld, en gewonden aan beide zijden bij schermutselingen in Kharkov. Vorige week werd het regeringsgebouw in Donetsk twee keer ingenomen door pro-russische betogers. In Kharkov, op 1 maart, vielen er gewonden aan de pro-Kiev kant toen 2000 pro-Russische betogers het regeringsgebouw bestormden. ... Ongetwijfeld was er toen ook nieuws uit de Krim.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 22:52 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Gaan we weer...toch typisch hoe lineair het allemaal verloopt...je hoort niks meer uit de Krim en sinds gisteren is het Oost-Ukraïne, gisteren Donetsk, nu Charkov...er wordt een checklist afgewerkt...
Omdat op de Krim nog een schijn van legitimiteit kan worden opgewekt (Russische meerderheid, vroeger onderdeel van Rusland etc.) en in die andere gebieden die je noemt niet. Wit-Rusland valt trouwens gewoon onder de invloedssfeer van Moskou.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:13 schreef ATan het volgende:
Rusland heeft ook legerbasissen in Moldavie, West-Ukraine, Wit-Rusland etc. Dus Waarom de Krim dan opeens zo belangrijk moet zijn en waarom Oost-Oekraine dan niet belangrijk is..
Lijkt me niet opwegen tegen de internationale handel van Rusland.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:11 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Zware (wapen) industrie in het Oosten, Donbass-bekken?
Noord-Oost Oekraine was vroeger Russisch en men spreekt daar Russisch.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:16 schreef DeJori het volgende:
[..]
Omdat op de Krim nog een schijn van legitimiteit kan worden opgewekt (Russische meerderheid, vroeger onderdeel van Rusland etc.) en in die andere gebieden die je noemt niet. Wit-Rusland valt trouwens gewoon onder de invloedssfeer van Moskou.
Dan kan wel zo zijn, maar mag er wel gewoon zijn vliegtuigjes neerzetten. En daar gaat het omquote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:19 schreef ATan het volgende:
[..]
Noord-Oost Oekraine was vroeger Russisch en men spreekt daar Russisch.
Wit-Rusland is onafhankelijk en wil dat zo blijven. Mensen zijn in dienst van het Wit-Russisch leger, mensen die uit dienst gaan van het Wit-Russisch leger zijn reserve en hebben trouw gezworen om de vlag en de territoriale grenzen van Wit-Rusland te verdedigen. In dienst gaan in het leger van een ander land is hoogverraad.
Harde knallen daar net zeg. Poe.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:18 schreef theNull het volgende:
http://bambuser.com/v/4442172
Live Karkov
Hele reeks met tweets van EuromaidanPR suggereren dat er hevig wordt gevochten daar. Zit je nog steeds te kijken? Gaat het er zo hard aan toe?quote:
Nee, laatste wat ik zag was die vent die filmt beetje aan het rennen geloof ik. Toen liep ie vast en weg geklikt.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:42 schreef DeJori het volgende:
[..]
Hele reeks met tweets van EuromaidanPR suggereren dat er hevig wordt gevochten daar. Zit je nog steeds te kijken? Gaat het er zo hard aan toe?
oost Oekraine (en het westen ook) is een bodemloze put, wordt al jaren door Rusland gesubsidieerd. Grondstoffen hebben de Russen veel meer, de mijnen van Oekraine zijn verlieslatend, havens hebben ze al genoeg op de Krim, en waar zouden die nieuwe pijpleidingen naartoe moeten gaan? Economisch gezien zouden Oost Oekraine en de Krim bijkomende lasten voor Rusland betekenen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:13 schreef ATan het volgende:
Rusland heeft ook legerbasissen in Moldavie, West-Ukraine, Wit-Rusland etc. Dus Waarom de Krim dan opeens zo belangrijk moet zijn en waarom Oost-Oekraine dan niet belangrijk is.. het is allemaal even interessant voor mijnheer Putin. Denk aan de belastingen die je kan heffen, de bufferzone naar Moskou, de ongelimiteerde export heen en weer, geen gezeik meer over niet betaalde gasrekeningen, grondstoffen die je kan delven, bedrijven die kunnen uitbreiden, pijpleidingen en havens die je kan aanleggen, onontgonnen olie en gasvelden etc. etc.
Ah, dus ik ben niet de enige. Ik vroeg het omdat die van mij ook vastliepquote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:43 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Nee, laatste wat ik zag was die vent die filmt beetje aan het rennen geloof ik. Toen liep ie vast en weg geklikt.
http://www.washingtonpost(...)ef3568958_story.htmlquote:There indeed appear to be several dozen members of far-right nationalist groups whose stronghold is traditionally in the west now operating in Kharkov. But interviews with more than a dozen officials, activists, hospitals and local politicians suggest little evidence of a concerted campaign of violence.
There have been symbolic acts of aggression, such as a can of red paint that was thrown at the Lenin statue, which also had stickers stuck to its base reading, “Go back to Russia.” There is also an unsubstantiated account of a pro-Russian activist who was shot in the leg after a rally Saturday.
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 23:43 schreef theNull het volgende:
Af en toe een knal, en soms iets wat lijkt op het geluid van een machinegeweer.
Schieten zou hiervandaan kunnen komen.twitter:EuromaidanPR twitterde op vrijdag 14-03-2014 om 23:48:08At front of 'Prosvita'office at9:30pm shooting has started between pro-#russian activists (includingOPLOT)&pro-#ukrainian Prosvita members reageer retweet
http://www.dailytimes.com.ng/article/today-history-14th-marchquote:On this day, German troops re-entered Kharkov, the second largest city in the Ukraine, which had changed hands several times in the battle between the USSR and the invading German forces.
Kharkov was a high-priority target for the Germans when they invaded the Soviet Union in June 1941, as the city was a railroad and industrial centre, and had coal and iron mines nearby. Among the most important industries for Stalin's war needs was the Kharkov Tanks Works, which he moved out of Kharkov in December 1941 into the Ural Mountains. In fact, Joseph Stalin was so desperate to protect Kharkov that he rendered a "no retreat" order to his troops, which produced massive casualties within the Red Army over time.
Hitler's troops first entered Kharkov in October 1941. In May 1942, the Soviets launched an effective surprise attack on the Germans just south of Kharkov, enabling the Red Army to advance closer to the occupied city, and finally re-enter it on February 16, 1943. Hitler began planning an immediate recapture as early as February 21—Red Army Day—hoping that success there would reverse the Soviet momentum of the previous three months. On March 10, German troops launched their major offensive; the Soviets had already suffered the loss of 23,000 soldiers and 634 tanks in the recapture and defence of Kharkov and were forced to rely on 1,000 Czech troops for aid.
On March 14, the tide in Kharkov turned again, and the Germans took the city once more. "We have shown the Ivans we can withstand their terrible winter. It can hold no fear for us again," wrote an SS officer. This proved to be a meaningless boast when the Red Army liberated the city that summer, and untrue, as the brutal Soviet winter actually did take a terrifying toll on German troops.
twitter:AP twitterde op vrijdag 14-03-2014 om 23:58:26BREAKING: Biden to travel to Poland, Lithuania next week amid tensions in nearby Ukraine. reageer retweet
twitter:EuromaidanPR twitterde op zaterdag 15-03-2014 om 00:01:00BREAKING Ambulance picks up the injured in #Kharkiv. March 14, 2014: http://t.co/UYKZUshpGS |PR Video reageer retweet
twitter:lachecarlo twitterde op zaterdag 15-03-2014 om 00:04:36Kremlin sends hundreds of Russian neo-Nazis to Ukraine's Kharkov to create chaos http://t.co/EoHgXHIxkI #kharkiv #kharkov #ukraine #caucasus reageer retweet
twitter:fabrifor twitterde op zaterdag 15-03-2014 om 00:04:55#Ukraine fascists pravni sektor reach Kharkov and kills 2 anti-nazist-USA protesters. Western media are silent on it.http://t.co/zaGzal37KU reageer retweet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |