abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 maart 2014 @ 09:32:23 #126
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_137995781
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 09:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je houdt me voor de gek, hè? Boefje!
Ik vraag het me serieus af hoor van die ui. Wat maakt 't uit? Het gaat toch in dezelfde pan.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 09:33:44 #127
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_137995808
pas op! Kook niet op blote voeten! Als er hete rijst op komt kan dit pijn doen!
  vrijdag 21 maart 2014 @ 09:39:48 #128
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_137995917
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 09:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik vraag het me serieus af hoor van die ui. Wat maakt 't uit? Het gaat toch in dezelfde pan.
Je wast je handen wel na het snijden van de kip. Was je dan ook je handen weer na het snijden van de ui? Als je die snijdt op een plank waar je rauwe kip op hebt gesneden, is de kans natuurlijk groot dat je die ongewenste bacteriën alsnog op je handen krijgt.

Ik gebruik altijd een aparte snijplank voor kip, vlees en groente.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 09:56:01 #129
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_137996226
Ik eet nooit vlees en kip tegelijk. En natuurlijk was ik voor ik ga eten mijn handen nog effe..
  vrijdag 21 maart 2014 @ 10:01:46 #130
357045 Grifte
Feijenoord
pi_137996370
Johannes kan niet anders dan trots zijn op deze nobele poging.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 10:17:15 #131
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_137996719
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 09:56 schreef kanovinnie het volgende:
Ik eet nooit vlees en kip tegelijk. En natuurlijk was ik voor ik ga eten mijn handen nog effe..
Waarom is dat relevant, dat je nooit vlees en kip tegelijk eet?

Als je snijplanken gescheiden houdt en tussendoor op de goede momenten je handen wast, ga je in ieder geval niet nog met 'vieze kiphanden' aan nog allerlei andere dingen zitten (pannen, bestek, aanrecht, keukenkastjes, koelkastdeur, bijvoorbeeld) die in principe ook nog voor kruisbesmetting zouden kunnen zorgen.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 10:19:34 #132
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_137996774
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 10:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom is dat relevant, dat je nooit vlees en kip tegelijk eet?

Als je snijplanken gescheiden houdt en tussendoor op de goede momenten je handen wast, ga je in ieder geval niet nog met 'vieze kiphanden' aan nog allerlei andere dingen zitten (pannen, bestek, aanrecht, keukenkastjes, koelkastdeur, bijvoorbeeld) die in principe ook nog voor kruisbesmetting zouden kunnen zorgen.
Snij jij nooit vlees op je kippeplank en omgekeerd :?

En verder, tsja, zal best. Maar van wat bacteriën ga je echt niet dood
pi_137996796
Kruisbesmetting. Als ik voor een bejaardentehuis zou koken zou ik me daar best eens druk over kunnen maken
pi_137996821
Voeten. :r
  vrijdag 21 maart 2014 @ 10:25:21 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_137996923
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 10:19 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Snij jij nooit vlees op je kippeplank en omgekeerd :?

En verder, tsja, zal best. Maar van wat bacteriën ga je echt niet dood
Dat is een plank voor kip of vlees.

En als je van bacteriën toch niet dood gaat, waarom dan uberhaupt je handen wassen na het snijden van kip of voor het eten?

Maar ziet er heerlijk uit hoor, je nasi! Leuke foto's, humorvolle teksten.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 12:08:23 #136
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_138000006
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 10:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is een plank voor kip of vlees.

En als je van bacteriën toch niet dood gaat, waarom dan uberhaupt je handen wassen na het snijden van kip of voor het eten?

Maar ziet er heerlijk uit hoor, je nasi! Leuke foto's, humorvolle teksten.
Er zit een verschil imo tussen met je handen aan de kip zitten om te snijden en weer een snijplank aanraken die gebruikt is voor kip.
pi_138004912
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 20:25 schreef kanovinnie het volgende:
Ja, daar sta je dan. Grote mond dat je wel even nasi ala johannes gaat maken.
Vol goed moet ging ik naar de supermarkt. Helaas bleken ze in het gat waar ik woon niet te beschikken over de juiste middelen voor dit gerecht. Dus ben ik maar afgeweken van het orginele recept in de hoop dat johannes mij zou vergeven.

Op de achterkant van de verpakking zou wel staan wat er in moest, dus ik kijk even. Tot mijn grote schrik zie ik de variatetip, zegmaar de extra moeilijke versie van het recept. Ik voelde me goed die dag, dus ik dacht, we gaan ervoor!

Ik schafte alle ingrediënten aan en bij thuiskomst heb ik alles even een nachtje in de koelkast gelegd. Gevogelte moet altijd besterven na de slacht, dus dat zal dan ook wel voor kip gelden dacht ik zo. En de sperzieboontjes konden best nog een dagje mee.

Nouja, tot zo ver de inleiding. Nu komt het daadwerkelijke recept. Wees gewaarschuwd, dit is niet iets voor de minste. Als je niet zeker weet waar het scherpe gedeelte van je mes zit dan raad ik je aan niet meer verder te lezen! (ja, zo gevaarlijk is dit recept.)

Benodigdheden qua aparatuur:
Keukenmes
Koekenpan
Wok/roerbakpan
2 gewone pannen
Snijplank
Keukenmesje
Vork
omschepding

Benodigdheden qua ingedrienten:
300 gram kip
250 gram sperziebonen
125 gram taugé
1 rode ui
1 ei per persoon
Beetje (olijf)olie
Zo ziet dat er dan uit:
[ afbeelding ]

Het begint allemaal met 2 pannen met water opzetten. 1 voor de rijst en 1 voor de sperziebonen. Ondertussen moet je de sperzienbonen “doppen” zoals mijn moeder dat heet. De voor en achterkant erafsnijden met het mes en daarna in stukjes van 2-4 cm snijden.
Zodra het water kookt en de sperziebonen gesneden zijn kan zowel de rijst in de ene pan, als de bonen in een andere pan.
Dat ziet er zo uit:
[ afbeelding ]
Vervolgens is de kip aan de beurt. Ondanks dat het eerst een vrolijke gevederte vogel was dien je nu geen genade te hebben en de kip in hapklare brokken te snijden. Als je een grote mond hebt kan je deze stap over slaan, maar ik raad toch aan om de kip in stukken te snijden. Dat eet meestal toch wat makkelijker.
Hier zie je de gesneden kip liggen terwijl op de achtergrond het gasstel flink staat te loeien
[ afbeelding ]
Vergeet niet, na kipsnijden moet je wel even de handen wassen. Kip heeft als het rauw is nog allemaal bacteriën op zich zitten! (stomme kip)
Voorbeeld van hoe je je handen wast:
[ afbeelding ]
Zet ondertussen de wok op het gas en gooi er wat olijfolie in. Niet te veel, want dat maakt je dik en zorgt dat je morgenochtend niet kan genieten van het poepen omdat het over is voordat het begonnen is.
Zo giet je olijfolie in een pan, gewoon uit de losse pols
[ afbeelding ]
Zodra de pan een beetje op tempratuur is kan de kip erbij. Lekker omscheppen met je omschepding terwijl je ondertussen de ui aan het versnipperen bent. Ja, dit is multitasken en het ging bij mij bijna fout, maar met een beetje ervaring en een portie geluk komt dit wel goed.
Ondertussen heb ik zelfs nog een foto gemaakt. Stressmoment hoor!
[ afbeelding ]
Voor de techniek van het snipperen van een ui verwijs ik jullie naar de kunde van Silk, zij kan sneller uien snipperen dan tong80 kan posten. Dit heb ik 1 keer mogen ervaren en het was gewoon fantastisch.

Let ondertussen goed op dat de rijst niet overkookt! Dat geeft zo’n rommeltje! Hier heb ik natuurlijk geen foto van, want ik heb goed opgelet.

Als de kip klaar is kan je de sperziebonen afgieten (bij mij was toevallig de rijst ook klaar, dus die is meteen ook afgegoten).
Lekker makkelijk en veilig, het ouderwetse vergiet!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voordat je nu iets spannends gaat doen met de rijst of sperziebonen, HO STOP! Eerst de koekenpan op het vuur voor het ei! Bedenk goed of je de dooier heel of stuk wilt, want je hebt slechts 1 keer de keuze!
De sperziebonen, taugé en de versnipperde ui kunnen nu bij de wok gegooid worden. Dit dien je dan te roerbakken. Dus lekker roeren en bakken met die hap!
Wat een hoop taugé denkt u, niets is minder waard, ik had nog niet geroerd met mijn omschepding
[ [url= http://i.imgur.com/BTQyqmv.jpg]afbeelding[/url] ]
Zo ziet dat eruit als het geroerbakt is, lekker hoor!
[ [url= http://i.imgur.com/SUOKb0r.jpg]afbeelding[/url] ]
Dit doe je dan eventjes tot je er genoeg van krijgt. Dan gooi je er een beker water en de inhoud van het zakje in de wok.
Rustig erinstrooien of er in 1 keer inkwakken, allebei de technieken werken!
[ afbeelding ]
Voor de echte culinaire avonturier kan je er wat sambal bijgooien. Omdat ik wel van pittig hou liet ik me dit geen twee keer zeggen!
Lekker, sambal!
[ afbeelding ]
Dan moet je nog even een minuut of wat wachten, de rijst erbij gooien en weer de hele boel door elkaar scheppen.
Schepperdeschep!
[ afbeelding ]
Rechts ziet u het ei. Zoals ik al dacht was EN nasi ala johannes EN ei toch te veel van het goede, want hij heeft even te lang op het vuur gestaan ;( Desalnietemin was hij lekker!

Als alles mooi door elkaar is kan je de nasi op je bord smijten, het ei er naast gooien en het naar binnen scheppen terwijl je op FOK! zit.
Zoals het opgediend word:
[ afbeelding ]
Eet smakelijk! En FOK! ze!
[ afbeelding ]
1 nadeel, het maakt wel een hoop rommel!
Rommel!
[ afbeelding ]

Het leven kan zo mooi zijn.

p.s
Hier het recept zoals de fabrikant het bedacht heeft

[ afbeelding ]

Hopelijk smullen jullie er net zo van als ik :)
Ik ben grotendeels zeer onder de indruk van deze nobele poging dit goddelijke recept onder de aandacht van de mensen te brengen. Ik moet zeggen dat alles haarfijn is uitgelegd en door de foto's kan er geen enkel misverstand bestaan, beginnende chefs die twijfelden of zij dit gerecht moesten proberen hebben nu geen enkel excuus meer en ik denk dat wij volmondig kunnen stellen dat zij er gewoon voor moeten gaan. Jullie zullen er geen spijt van krijgen!

Toch denk ik dat de sensationele ervaring iets minder is geworden doordat je niet mijn recept maar dat van die fabrikant bent gevolgd. Je hebt er duidelijk het beste van gemaakt, maar het verbaast mij ten zeerste dat de Voedsel- en Warenautoriteit deze aanfluiting van Honig dat zich een recept noemt nog niet uit de schappen heeft gehaald. Ik denk dat je een verstandige keuze hebt gemaakt met gele rijst, hierdoor wist je de echte Oosterse melanges die zo passen bij Nasi a la Johannes toch nog ruimschoots te benaderen. Chapeau!

Al met al overheerst de positiviteit bij mij, het water loopt mij in de mond en er stromen zelfs wat tranen in mijn ogen. Als Knut, god hebbe zijn ziel, dit nog had mogen meemaken denk ik dat ook hij spontaan zijn vakantie naar Japan had afgezegd om dit heerlijke gerecht te mogen proeven.

Tenslotte wil ik nog ageren tegen iets wat je zelf al hebt proberen recht te zetten, edoch kan het niet genoeg worden benadrukt: kook nooit met blote voeten. Ik zie meerdere scherpe messen en ook kokend hete ingrediënten. Stel dat die op of in je voeten vallen dan zit je met de gebakken peren (niet letterlijk natuurlijk). Je moet onthouden dat je op een Culinair forum als deze ook een voorbeeldfunctie hebt, jonge en beginnende chefs die nog niet zoveel ervaring hebben als jij en ik zullen nu denken dat dat iets is wat zomaar kan en als ze dan gewond raken van de Nasi a la Johannes a la Knut a la Kanovinnie zul je zien dat ons gerecht via de social media uitgebreid in diskrediet zal worden gebracht en een dergelijke stigmatisering van dit goddelijke maal dient ten alle tijde te worden voorkomen.

Of dit topic een sticky zal worden, daar durf ik geen uitspraken over te doen, maar wel acht ik de kans groot dat in vele huishoudens in Nederland en omstreken de komende week Nasi op het menu zal staan ^O^
  Moderator vrijdag 21 maart 2014 @ 14:17:27 #138
9859 crew  Karina
Woman
pi_138004976
quote:
13s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 10:21 schreef Myraela het volgende:
Voeten. :r
Dat ja en bah sperziebonen :r
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_138005024
quote:
99s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:17 schreef Karina het volgende:

[..]

Dat ja en bah sperziebonen :r
Geef alsjeblieft niet de schuld aan mij of Kanovinnie, maar richt je woede toch op Honig.
  Moderator vrijdag 21 maart 2014 @ 14:19:41 #140
9859 crew  Karina
Woman
pi_138005062
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:18 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Geef alsjeblieft niet de schuld aan mij of Kanovinnie, maar richt je woede toch op Honig.
Zou niet durven, ik laat de sperziebonen gewoon weg. Win/win.
niet zo tof doen
pi_138005172
quote:
99s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:19 schreef Karina het volgende:

[..]

Zou niet durven, ik laat de sperziebonen gewoon weg. Win/win.
Vergeet niet foto's te nemen als je het vandaag of morgen maakt :D
  Moderator vrijdag 21 maart 2014 @ 14:23:54 #142
9859 crew  Karina
Woman
pi_138005223
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:22 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Vergeet niet foto's te nemen als je het vandaag of morgen maakt :D
Haha vanavond heb ik kapucijners. Als ik het een keertje maak, zal ik foto's posten.
niet zo tof doen
pi_138005434
Nu weet ik nog steeds niet hoe je rijst kookt :')
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_138005500
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:29 schreef Mortaxx het volgende:
Zo moet het niet:

pi_138005811
Ik ga vanavond ook nasi maken.
  vrijdag 21 maart 2014 @ 15:48:01 #146
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_138008176
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:29 schreef Mortaxx het volgende:
Water in de pan, wachten tot het kookt, rijst erbji, wachten tot het gaar is, eventueel afgieten.
pi_138008246
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 15:48 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Water in de pan, wachten tot het kookt, rijst erbji, wachten tot het gaar is, eventueel afgieten.
Ik ga het vanavond proberen
Jij bent het zonnetje!!!
pi_138010253
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 14:39 schreef Myraela het volgende:
Ik ga vanavond ook nasi maken.
Wie nog meer?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2014 16:53:40 ]
pi_138011664
Na alle goede recensies besloten deze avond ook nasi a la Johannes te maken. Met een vleugje Mortaxx uiteraard. Goed eerst alle benodigdheden

De kenner ziet natuurlijk meteen dat de eieren ontbreken. Deze ben ik glad vergeten. Ik had nog een liedje gemaakt: "niet vergeten eieren halen, hi ha ho". Het mocht niet baten ;( Verder valt misschien de rijst met extra vezels op. Vezels zijn goed :) Ook ga ik de kip marineren. De marinade heb ik zelf gemaakt volgens geheim recept, maar voor het gemak bewaar ik deze in een conimex fles. Toevallig stuurde Johannes zijn kruidenmengsel in een conimex zakje op. Great minds think alike 8-) De gebakken uitjes voeg ik toe als finishing touch

De kip is gesneden en gemarineerd. Over een uurtje ga ik verder
Jij bent het zonnetje!!!
  vrijdag 21 maart 2014 @ 17:50:02 #150
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_138011748
Ik moet zeggen dat het er tot nu toe goed uitziet. Geen bloed in de kip dus ik denk dat al je vingers er nog aanzitten. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')