Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Beetje dat ZoRo plan maar dan met metro toch? Die extra halte bij dat outletcentre wat er niet gaat komen etc?
Maar dit is wel de handigste route denk ik, op deze manier pak je ook Bergschenhoek mee bijvoorbeeld. Een boog bij Nootdorp/Leidschendam zou wel goedkoper zijn, maar op deze manier pak je nog wat extra reizigers mee
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
@ Dennis / Sandrvich / Fles en alle anderen die het willen weten: Mijn trip is nu wel ongeveer rond... 5 April: (Auto Zwijndrecht -) Antwerpen Berchem - Brussel Zuid - Paris Nord / Est - München Hbf 6 April: München Hbf (met Alex) - Hof - Dresden -7-17 April: Wat rondhangen rond Dresden voor oa Dampfloktreffen, oa bezoek aan paar stoomdepots/musea en dergelijke.
18 April: Dresden - Frankfurt(Main)Hbf - Basel SBB 19 April: Basel SBB - Zürich HB - Schwarzach-st.Veit - Klagenfurt Hbf - Wien Meidling (door naar Westbahnhof met U-bahn) 20 April: Wien Westbahnhof - Frankfurt(Main)Hbf - Utrecht - Rotterdam - Dordrecht
Oorspronkelijk zou ik op 19 april van Basel SBB via Luxemburg naar Brussel met de 'EuroCity' & dan naar Dordrecht met de Benny, maar dat is dus nu ook veranderd.
Jahoor, zelfs voor aanvragen WeekendVrij heb je een kaart nodig die langer dan een jaar geldig is. Handig man al die techniek, en zo'n kaart die vijf jaar geldig is maar in de praktijk slechts vier jaar. Wat een KUTBEDRIJF is dat NS toch ook.
Op donderdag 13 maart 2014 18:57 schreef b2py het volgende: Jahoor, zelfs voor aanvragen WeekendVrij heb je een kaart nodig die langer dan een jaar geldig is. Handig man al die techniek, en zo'n kaart die vijf jaar geldig is maar in de praktijk slechts vier jaar. Wat een KUTBEDRIJF is dat NS toch ook.
Dat is toch logisch? De minimale contractduur van Weekend Vrij is een jaar...
beetje rare prioriteiten stel je hier hoor. het moet natuurlijk zo min mogelijk kosten
Het moet kostenefficiënt maar het moet ook aantrekkelijk zijn voor zoveel mogelijk reizigers. Als je met een klein beetje meer geld (waarbij "klein beetje" zeer relatief gezien moet worden) veel meer reizigers trekt lijkt mij dat een goede reden om toch die extra investering te doen.
Ik vind Dennis' idee voor het doortrekken van metrolijn D naar Zoetermeer er overigens prima uit zien.
Dat is toch logisch? De minimale contractduur van Weekend Vrij is een jaar...
[..]
Het moet kostenefficiënt maar het moet ook aantrekkelijk zijn voor zoveel mogelijk reizigers. Als je met een klein beetje meer geld (waarbij "klein beetje" zeer relatief gezien moet worden) veel meer reizigers trekt lijkt mij dat een goede reden om toch die extra investering te doen.
Ik vind Dennis' idee voor het doortrekken van metrolijn D naar Zoetermeer er overigens prima uit zien.
Zo zo. Alleen maar spoorpost vandaag. Een brief van Prorail over dat ze de komende maanden een aantal weekenden de keerpuntreinigingen in Deventer komen doen ipv Hengelo of Enschede. Het duizendste nummer van Op de Rails. En de tickets voor naar de Jungfraujoch
Op donderdag 13 maart 2014 18:57 schreef b2py het volgende: Jahoor, zelfs voor aanvragen WeekendVrij heb je een kaart nodig die langer dan een jaar geldig is. Handig man al die techniek, en zo'n kaart die vijf jaar geldig is maar in de praktijk slechts vier jaar. Wat een KUTBEDRIJF is dat NS toch ook.
Je krijgt gratis een nieuwe kaart bij je bestelling..
Op donderdag 13 maart 2014 19:13 schreef b2py het volgende: Dat valt wel mee, ik heb nog zo'n kaart waar je mooi mee kan zwartreizen met zo'n eigengemaakt product.
Nee dat valt niet mee. Een rijbewijs is tien jaar geldig en geeft veel meer mogelijkheden. Waarom is een OVC dan niet minimaal ook 10 jaar geldig?
Dat is nieuw voor me. Captrain is volgens mij redelijk belangrijk voor de internationale tak van SNCF Fret (Geodis), het moet wel heel slecht gaan met het goederenvervoer als ze daarmee stoppen.
Dat is nieuw voor me. Captrain is volgens mij redelijk belangrijk voor de internationale tak van SNCF Fret (Geodis), het moet wel heel slecht gaan met het goederenvervoer als ze daarmee stoppen.
[..]
Een rijbewijs is geen waardekaart, een OVC wel.
Een bankpas of creditcard verloopt ook na 5 jaar, en daarmee kun je nog veel meer doen dan met een OV-chipkaart.
Ja maar daarvan krijg je steeds vanzelf gratis een nieuwe. En daarvan brokkelt de functionaliteit niet af in het laatste jaar.
En James zeidat je in het vorige topic kon kiezen of je dat wou of niet.... Wat is het nou...
Ja maar daarvan krijg je steeds vanzelf gratis een nieuwe. En daarvan brokkelt de functionaliteit niet af in het laatste jaar.
De kosten voor een vervangende bankpas zitten gewoon verrekend in de kosten die je bank je rekent voor het privilege van het *hebben* van een bankrekening. Als je een extra pas/creditcard wilt betaal je daar bij een bank evenzogoed een bedrag voor (bij ABN AMRO is dat ¤ 7,50)
Krijg je trouwens ook niet gewoon gratis een nieuwe OV-chipkaart van NS/de andere treinvervoerders als je kaart verloopt en je abonnement nog geldig is/je het abonnement verlengd?
En James zeidat je in het vorige topic kon kiezen of je dat wou of niet.... Wat is het nou...
Ja, je krijgt de keuze of je al een OVC hebt of dat je meteen een nieuwe wilt bestellen. Ik heb niets gezegd over hoe lang je OVC nog geldig moet zijn, als dat minder dan een jaar is krijg je sowieso nul op het rekest wanneer je een jaarcontract aangaat.