Dit is ff psychologie van de koude grond hoor. Maareh, zelf ben ik op dit moment met zelfhulp bezig, en een van de dingen die daarin nu naar voren komt is het accepteren van beperkingen.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:32 schreef kuolema het volgende:
Damn ik voelde me al niet goed maar heb nu ook een schuldgevoel![]()
Dit is een probleem dat steeds weer terugkomt: ik heb de keuze om wel of niet naar een sociale gelegenheid te gaan, ga vaak niet omdat ik weet hoe ik me dan zal gaan voelen, namelijk: enorm gespannen, eenzaam, er niet bij horen, zelfbewust, beschaamd omdat ik alles fout doe en een gebrek aan sociale vaardigheden heb. Als ik wel ga voelt het dus steeds als een teleurstelling en heb ik spijt en haat ik mezelf. Maar toch wil ik ergens wel omdat ik anders dingen misloop, niks met mijn leven doe en eigenlijk best behoefte heb aan gezelligheid. En als ik niet ga heb ik daarnaast ook vaak een schuldgevoel, zoals nu. Oftewel, of ik nu wel of niet ga, ik voel me er niet goed bij. Ik zou zo graag willen dat iemand me vertelt wat het juiste is om te doen. Want ik weet het niet. En ik heb nu de hele tijd het gevoel dat ik moet janken maar dat doe ik bijna nooit omdat het gewoon niet komt maar voel me dus kut en alles. De psycholoog vertelt me ook niet wat ik moet doen.
Ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat ik beter alleen kan zijn en dat ik nooit zo sociaal zal zijn maar zolang ik blijf twijfelen en het niet zeker weet lukt dat niet.
Oftewel: hoe stop ik met twijfelen/kom ik erachter wat het beste is om te doen?
Ik vond het vroeger vreselijk om naar borrels te gaan. Wat me hielp was dat iemand tegen me zei "Je kan op elk moment weggaan. Niemand houdt je tegen." En het stomme was dat ik dat nooit zo beseftequote:Op zondag 16 maart 2014 17:32 schreef kuolema het volgende:
Dit is een probleem dat steeds weer terugkomt: ik heb de keuze om wel of niet naar een sociale gelegenheid te gaan, ga vaak niet omdat ik weet hoe ik me dan zal gaan voelen, namelijk: enorm gespannen, eenzaam, er niet bij horen, zelfbewust, beschaamd omdat ik alles fout doe en een gebrek aan sociale vaardigheden heb. Als ik wel ga voelt het dus steeds als een teleurstelling en heb ik spijt en haat ik mezelf. Maar toch wil ik ergens wel omdat ik anders dingen misloop, niks met mijn leven doe en eigenlijk best behoefte heb aan gezelligheid. En als ik niet ga heb ik daarnaast ook vaak een schuldgevoel, zoals nu. Oftewel, of ik nu wel of niet ga, ik voel me er niet goed bij. Ik zou zo graag willen dat iemand me vertelt wat het juiste is om te doen. Want ik weet het niet. En ik heb nu de hele tijd het gevoel dat ik moet janken maar dat doe ik bijna nooit omdat het gewoon niet komt maar voel me dus kut en alles. De psycholoog vertelt me ook niet wat ik moet doen.
Ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat ik beter alleen kan zijn en dat ik nooit zo sociaal zal zijn maar zolang ik blijf twijfelen en het niet zeker weet lukt dat niet.
Blijven proberenquote:Op zondag 16 maart 2014 21:20 schreef kuolema het volgende:
Daar denk ik inderdaad ook aan voordat ik ergens heen ga. Toch heb ik nooit gedurfd om weg te gaan als ik me niet goed voel.
Wat nu zeg je dit tegen 1 persoon van de groep waar je je het prettigst bij voelt?quote:Op zondag 16 maart 2014 17:32 schreef kuolema het volgende:
Ik heb het wel eens overwogen maar ik weet niet zo goed wat ik dan zou moeten zeggen en hoe het mij zou kunnen helpen. Bovendien wil ik niet de avond van iemand anders verpesten.quote:Op zondag 16 maart 2014 21:22 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Wat nu zeg je dit tegen 1 persoon van de groep waar je je het prettigst bij voelt?
Als je niet lekker meekomt houdt dat persoon je dan allicht in de gaten / probeert je erbij te betrekken![]()
Ik heb gelukkig een auto, dus ik kan gaan wanneer ik wil. Ik neem dan ook voor alles de auto, de laatste keer dat ik met het OV ben gegaan is alweer een paar jaar geleden. Ik ben sowieso geen fan van borrels omdat ik vaak niet met het onderwerp (vaak smalltalk) mee kan praten in een drukke omgeving.quote:Op zondag 16 maart 2014 19:03 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ik vond het vroeger vreselijk om naar borrels te gaan. Wat me hielp was dat iemand tegen me zei "Je kan op elk moment weggaan. Niemand houdt je tegen." En het stomme was dat ik dat nooit zo besefte
Dus ja, ik zou gaan als er een mogelijkheid is dat je op elk moment weer weg kan gaan. Ben je afhankelijk van een ander ivm vervoer: dan zou ik niet gaan
Ik kan moeilijk elke keer tijdens een avondje weggaan omdat ik me niet goed voel. Hoewel me is opgevallen dat het in het begin vaak beter gaat en in de loop van de avond steeds minder. Dus misschien is het handig om weg te gaan op het moment dat het nog goed gaat, zodat ik meer positieve ervaringen heb en het dan misschien steeds langer goed gaat. Hoewel dat natuurlijk wel lastig is omdat je op zo'n moment nog hoop hebt dat het een leuke avond wordt en dus niet weg wilt.quote:
Weg gaan als je de eerste tekenen voelt dat het minder leuk wordt. Mensen wennen er wel aan als je niet zo lang blijft. En zo niet, dan ligt het aan hen.quote:Op zondag 16 maart 2014 21:28 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik kan moeilijk elke keer tijdens een avondje weggaan omdat ik me niet goed voel. Hoewel me is opgevallen dat het in het begin vaak beter gaat en in de loop van de avond steeds minder. Dus misschien is het handig om weg te gaan op het moment dat het nog goed gaat, zodat ik meer positieve ervaringen heb en het dan misschien steeds langer goed gaat. Hoewel dat natuurlijk wel lastig is omdat je op zo'n moment nog hoop hebt dat het een leuke avond wordt en dus niet weg wilt.
Ja, ik denk dat ik het maar eens ga proberenquote:Op zondag 16 maart 2014 21:35 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Weg gaan als je de eerste tekenen voelt dat het minder leuk wordt. Mensen wennen er wel aan als je niet zo lang blijft. En zo niet, dan ligt het aan hen.
En daarbij: een uurtje ergens naartoe is beter dan niet, dus ze mogen uberhaupt al blij zijn.
En zoals je zelf al zegt: jij doet dan positieve ervaringen op waardoor het sociaal doen niet meer zo'n nare smaak heeft.
Ik zeg: volgens mij heb je je eigen oplossing gevonden
In wezen is dat een projectie die jij zelf maakt die helemaal niet zo hoeft te zijn.quote:Op zondag 16 maart 2014 21:44 schreef kuolema het volgende:
Ik ben dan wel bang dat ik mensen kwets omdat ze denken dat het aan hen ligt of zo, of dat ik het niet gezellig vind bij diegene. Dus dan komt het schuldgevoel weer ...
Dat jaquote:Op zondag 16 maart 2014 22:38 schreef Detroit het volgende:
[..]
In wezen is dat een projectie die jij zelf maakt die helemaal niet zo hoeft te zijn..
Misschien dat de mensen juist wel heel erg blij dat jij er korter bent maar wel wat gelukkiger lijkt over te komen. Dit omdat je meer overzicht hebt over de situatie en de tijd die je in die situatie wilt verblijven.
Volgens mij win jij veel meer in kwaliteit qua tijd dan kwantiteit.
Als mensen niet merken hoe jij overkomt dan ben je wel heel erg bezig met jezelf in de gaten houden, lijkt me. Dan lijken die sociale happenings me geen pretje, als je zo erg bezig bent met jezelf en hoe je overkomt.quote:Op zondag 16 maart 2014 22:56 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat jaIk denk niet dat mensen iets merken in hoe ik overkom.
Wat is er belangrijker? Dat jij je goed voelt of deze andere mensen? Als je de mensen niet goed kent dan maakt dat helemaal niet uit. Vrienden zullen er maar mee om moeten gaan. Ik zeg altijd dat ik niet goed tegen drukte kan en dan snel moe wordt (en dan lieg ik niet).quote:Op zondag 16 maart 2014 21:44 schreef kuolema het volgende:
Ik ben dan wel bang dat ik mensen kwets omdat ze denken dat het aan hen ligt of zo, of dat ik het niet gezellig vind bij diegene. Dus dan komt het schuldgevoel weer ...
Waarschijnlijk krijg je meteen een recept mee bij het gesprek (was bij mij wel zo) of het wordt gefaxt naar je apotheek en dan kun je het ook meteen halen als het goed is. Als ze het op voorraad hebben bij de apotheek, anders moet je het later ophalen.quote:Op zondag 16 maart 2014 23:00 schreef Mistico het volgende:
Vraagje. Ik heb deze week een afspraak bij een psychiater. In het geval dat ik AD voorgeschreven krijg, krijg je dan meteen een recept mee of denk ik te simpel?
Ehm ... beide?quote:Op zondag 16 maart 2014 23:03 schreef Mistico het volgende:
[..]
Wat is er belangrijker? Dat jij je goed voelt of deze andere mensen? Als je de mensen niet goed kent dan maakt dat helemaal niet uit. Vrienden zullen er maar mee om moeten gaan. Ik zeg altijd dat ik niet goed tegen drukte kan en dan snel moe wordt (en dan lieg ik niet).
Ik ben inderdaad heel erg bezig met mezelf. Extreem zelfbewust, het is net alsof ik vanuit iemand anders naar mezelf kijk. Ik let precies op wat ik zeg en doe, hoe ik zit, hoe ik eruit zal zien, of ik rood word, enz. Maar ik let ook op anderen. Het enige dat zij aan mij zullen merken is dat ik domme dingen zeg en doe, zoals altijd.quote:Op zondag 16 maart 2014 22:59 schreef Detroit het volgende:
[..]
Als mensen niet merken hoe jij overkomt dan ben je wel heel erg bezig met jezelf in de gaten houden, lijkt me. Dan lijken die sociale happenings me geen pretje, als je zo erg bezig bent met jezelf en hoe je overkomt..
Lijkt me dat sommige mensen echt wel wat aan jou merken hoor.
Hmm. Erg veel "lijken" in mijn tekst..
Dat klopt absoluut! Dat gebeurt nu ook regelmatig, denk aan schoonfamilie en vrienden leren kennen, al valt het mee met het er tegenop zien. Denk dat dat ligt aan de ad. Het helpt ook dat iedereen heel tof reageert en ik me welkom voel.quote:Op zondag 16 maart 2014 17:55 schreef Detroit het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat iedere keer dat jij uit je comfortzone komt, dat dat al winst voor je is!.
Ik kreeg direct een recept mee.quote:Op zondag 16 maart 2014 23:00 schreef Mistico het volgende:
Vraagje. Ik heb deze week een afspraak bij een psychiater. In het geval dat ik AD voorgeschreven krijg, krijg je dan meteen een recept mee of denk ik te simpel?
Ik herken hetquote:Op zondag 16 maart 2014 23:18 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad heel erg bezig met mezelf. Extreem zelfbewust, het is net alsof ik vanuit iemand anders naar mezelf kijk. Ik let precies op wat ik zeg en doe, hoe ik zit, hoe ik eruit zal zien, of ik rood word, enz. Maar ik let ook op anderen. Het enige dat zij aan mij zullen merken is dat ik domme dingen zeg en doe, zoals altijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |