Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 11 maart 2014 22:58 schreef b2py het volgende: @pagina 11 vorige topic, post van James over verbouwingen. Wormerveer is al opgeleverd en over Driebergen-Zeist is nog geen besluit genomen.
Ik haalde het ook maar van die lijst af, dacht dat dat alleen de "hier gaan we wat doen"-lijst was en niet de "en dit hebben we al af"-lijst
Uit het plan valt op te maken dat per december 2014 de Benelux weer 16x/dag gaat rijden, met twee extra stops: Antwerpen-Berchem, Brussel-Nationaal-Luchthaven en Brussel-Noord.
Dan wordt het dus een soort van IR-trein en ben je minstens een kwartier langer onderweg.
De Belgen doen trouwens ook mee met de stationsverbouwingen, ze gaan eindelijk eens station Vilvoorde aanpakken (waar de perronkappen al jaren op instorten staan)! Over 6 jaar denken ze klaar te zijn.
Dan wordt het dus een soort van IR-trein en ben je minstens een kwartier langer onderweg.
Klopt. Dat is denk ik bedoeld om de reizigers alvast voor te bereiden op dienstregeling 2015/2016, wanneer de Benelux via Breda en Noorderkempen zal gaan en daardoor nog een stukje trager gaat worden. Reizigers die een directe trein willen kunnen tenslotte nog altijd de Thalys nemen...
Zucht, reed de Fyra nog maar...
De IR gaat in België overigens verdwijnen. Een deel van de "IR-stations" worden IC-stations en in andere gevallen gaan L-treinen het stokje overnemen. Gevolg is dat een rit van A naar B in sommige gevallen iets langer duurt dan voorheen, maar er zijn wel meer rechtstreekse treinen van A naar B die ook beter over het uur verspreid gaan worden.
Ik denk dat het nieuwe vervoersplan wel een redelijk compromis is tussen aanbod, frequentie, vraag en infrastructuur. Halfuur- of kwartiersdiensten zoals we ze hier in Nederland hebben rijden is gewoon niet haalbaar door de zeer gespreide manier waarop België is ingedeeld (veel lintbebouwing, kleine dorpjes, e.d.).
Klopt. Dat is denk ik bedoeld om de reizigers alvast voor te bereiden op dienstregeling 2015/2016, wanneer de Benelux via Breda en Noorderkempen zal gaan en daardoor nog een stukje trager gaat worden. Reizigers die een directe trein willen kunnen tenslotte nog altijd de Thalys nemen...
Zucht, reed de Fyra nog maar...
Het is ook om Arriva het gras voor de voeten weg te maaien ...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De LLL zou een bescheiden kans op succes hebben gehad als de Fyra nog steeds had gereden met hetzelfde prijsmodel. Als men de Fyra had laten rijden, maar zou zijn afgestapt van de reserveringsplicht en de prijselasticiteit zou de LLL eveneens kansloos zijn geweest.
Laten we eerlijk zijn. Als je bereid bent zoeen ov-kaart te kopen issie best handig. Ipv 10 minuten bezig zijn met een kaartje te kopen even bliepen en instappen. Dat weegt natuurlijk niet op tegenover hetgeen wat die zooi gekost heeft.
Op dinsdag 11 maart 2014 23:54 schreef einszweiachtung het volgende: Laten we eerlijk zijn. Als je bereid bent zoeen ov-kaart te kopen issie best handig. Ipv 10 minuten bezig zijn met een kaartje te kopen even bliepen en instappen. Dat weegt natuurlijk niet op tegenover hetgeen wat die zooi gekost heeft.
Mijn eerste OV-chipkaart verloopt over 4 maanden, heb er sinds ik hem heb alleen maar gemak van gehad. Natuurlijk, ik heb een paar keer problemen gehad met niet-werkende apparatuur (zoals een bus waarin halverwege de apparatuur uitviel), maar ik heb in alle gevallen zonder al te veel poespas m'n geld teruggehad.
Ook bij NS vind ik het makkelijk: na een vertraging klik ik op "Claim indienen", vul ik een drietal tekstvakken in en heb ik de claim verzonden. Da's wel wat makkelijker dan een formulier halen, 2 minuten kwijt zijn aan al die kutvragen invullen ("wat is uw naam, ..."), m'n vervoerbewijs voor die reis opzoeken (en in het geval van een abonnement een kopie maken) en de boel in de brievenbus gooien.
De IR gaat in België overigens verdwijnen. Een deel van de "IR-stations" worden IC-stations en in andere gevallen gaan L-treinen het stokje overnemen.
In dat opzicht is Antwerpen-Brussel wel een typisch voorbeeld: daar worden wel andere labeltjes geplakt maar ondertussen blijven de treinen gewoon net zo vaak stoppen als nu. De huidige IC's blijven de "IR-stations" overslaan en die ene IR die wordt vervangen door een "GEN-trein" stopte toch al vrijwel overal.
Ik kwam net per toeval www.rome2rio.com tegen, zo te zien een geïntegreerde reisplanner voor vrijwel alle vormen van OV die er zijn. Ik heb wat routes geprobeerd en dat ding komt aan met treinen, vliegtuigen, bussen en zelfs ferries... inclusief een geschatte prijs.
PAPIEREN TREINKAARTJES IT IS HOE VAAK MOET IK DAT NOG VERKONDIGEN
En maar blijven klagen over de OV-Chipkaart. Opzich terecht natuurlijk maar besteed er gewoon geen aandacht aan en reis met fatsoenlijk vervoerbewijs!
Maar de NS wil dit jaar de papieren kaartjes met korting uit het assortiment halen, dus dan wordt treinreizen wel heel erg duur voor me. In principe is het dan dag trein en zal ik de trein alleen nog gebruiken voor internationaal verkeer en reizen richting een luchthaven.
Geen idee of mijn conditie voldoende is om bijvoorbeeld Hurdegaryp-Wassenaar of Amsterdam af te leggen voor in de zomer als ik vrienden daar wil opzoeken. Campings zijn in Nederland schreeuwend duur, dus een tussenstop behoort niet tot de mogelijkheden.
Op woensdag 12 maart 2014 00:31 schreef James1988 het volgende: Ik kwam net per toeval www.rome2rio.com tegen, zo te zien een geïntegreerde reisplanner voor vrijwel alle vormen van OV die er zijn. Ik heb wat routes geprobeerd en dat ding komt aan met treinen, vliegtuigen, bussen en zelfs ferries... inclusief een geschatte prijs.
Maar de NS wil dit jaar de papieren kaartjes met korting uit het assortiment halen, dus dan wordt treinreizen wel heel erg duur voor me. In principe is het dan dag trein en zal ik de trein alleen nog gebruiken voor internationaal verkeer en reizen richting een luchthaven.
Het is maar wat je bedoelt met papieren kaartjes met korting, meereiskaartjes zijn al inmiddels al verchipt, waarschijnlijk kan je straks via ns webshop gewoon een product kopen wat je op de chipper kunt laden of kunt printen en gebruiken met barcode.
Kruidvat / Blokker kaartjes zijn inmiddels ook al een tijdje verchipt op wegwerpkaart
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Op woensdag 12 maart 2014 09:25 schreef DriekOplopers het volgende: Hoera. Vanavond na 10 uur minder treinen tussen Rotterdam en Den Haag. "Dringende herstelwerkzaamheden". Het zal eens niet...
Nee natuurlijk niet, er rijdt toch nog iets? Aan de ICd heb je sowieso niet veel, na 20:00 rijdt die nog maar 1x per uur (uit Amsterdam: 20:55, 21:55, 22:55, uit Breda: 20:27, 20:57, 21:27, 22:27).
Ik ben eens aan het kijken de reisplanner, het lijkt erop dat alleen de sprinter Rotterdam - Hoek van Holland nog rijdt tussen Rotterdam en Schiedam. De andere treinen keren in Schiedam, de IC Den Haag - Venlo rijdt niet tussen Rotterdam en Den Haag. en er is geen pijl te trekken op wat er nou wel en niet rijdt...
edit: Wat ik niet snap is waarom er maar 2 sprinters per uur rijden tussen Rotterdam en Schiedam, en "that's it". Na Schiedam liggen er een paar wissels waarmee je vanaf de sporen die richting Hoekselijn gaan alsnog uit kunt komen op de lijn naar Delft. Met een kwartierdienst zou het op papier gewoon mogelijk moeten zijn om in ieder geval twee sprinters Den Haag - Rotterdam te laten rijden. Misschien dat dat niet uitkomt met personeelsomlopen e.d.
[ Bericht 5% gewijzigd door James1988 op 12-03-2014 09:55:28 ]
Om 10 uur 's morgens een belrondje, en dan om 10 uur 's avonds wat personeel. Zou moeten (kunnen) lukken.
En dan kunnen ze morgen weer op zoek naar anderen omdat het personeel dat vanavond die treinen rijdt morgenvroeg niet meer mag werken omwille van de rusttijden in de arbowet.
wat staat er nu nog bij de houtrakpolder. als de 1800's weggehaald zijn, en het ddar in Haarlem,dan begint het leeg te raken. wellicht alleen nog een DDZ-6 stel
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 12 maart 2014 10:20 schreef spectrumanalyser het volgende: wat staat er nu nog bij de houtrakpolder. als de 1800's weggehaald zijn, en het ddar in Haarlem,dan begint het leeg te raken. wellicht alleen nog een DDZ-6 stel
nog veel DD-AR, volgens mij 1700-locs en DDZ-tussenbakken die nog niet geplaatst mogen worden.
Nee natuurlijk niet, er rijdt toch nog iets? Aan de ICd heb je sowieso niet veel, na 20:00 rijdt die nog maar 1x per uur (uit Amsterdam: 20:55, 21:55, 22:55, uit Breda: 20:27, 20:57, 21:27, 22:27).
Ik ben eens aan het kijken de reisplanner, het lijkt erop dat alleen de sprinter Rotterdam - Hoek van Holland nog rijdt tussen Rotterdam en Schiedam. De andere treinen keren in Schiedam, de IC Den Haag - Venlo rijdt niet tussen Rotterdam en Den Haag. en er is geen pijl te trekken op wat er nou wel en niet rijdt...
edit: Wat ik niet snap is waarom er maar 2 sprinters per uur rijden tussen Rotterdam en Schiedam, en "that's it". Na Schiedam liggen er een paar wissels waarmee je vanaf de sporen die richting Hoekselijn gaan alsnog uit kunt komen op de lijn naar Delft. Met een kwartierdienst zou het op papier gewoon mogelijk moeten zijn om in ieder geval twee sprinters Den Haag - Rotterdam te laten rijden. Misschien dat dat niet uitkomt met personeelsomlopen e.d.
gezien de recente storingen tussen rotterdam en schiedam denk ik juist dat het probleem bij die wissels/spoorbrug daar ligt.....
Op woensdag 12 maart 2014 10:33 schreef James1988 het volgende: gezien de recente storingen tussen rotterdam en schiedam denk ik juist dat het probleem bij die wissels/spoorbrug daar ligt.....
ik bedoel er verder helemaal niks mee ik heb namelijk geen idee wat ze precies gaan maken. ik weet wel dat de afgelopen tijd bijna wekelijks een storing was waardoor er minder treinen richting hoek van holland gingen omdat de treinen vanuit richting den haag over het spoor moesten dat naar hoek van holland gaat.
kan het alleen maar toejuichen als ze dat nu eens keer goed oppakken ipv pleisters plakken.
Driek je hebt echt niet goed opgelet want James en ik hebben sinds de invoering van IC Defect al meerdere keren geroepen dat het schandalig is dat deze niet meer toeslagvrij is bij verstoringen waar dat bij Fyra wel standaard zo was. Dat is nieuw en bekend beleid en je had een grote slag kunnen slaan door hier veel eerder op in te springen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Driek je hebt echt niet goed opgelet want James en ik hebben sinds de invoering van IC Defect al meerdere keren geroepen dat het schandalig is dat deze niet meer toeslagvrij is bij verstoringen waar dat bij Fyra wel standaard zo was.
Inmiddels is het al wel een aantal keer voorgekomen dat de ICd toch toeslagvrij was (soms tot verrassing van het personeel). Dit lijkt vooral te zijn bij incidenten (aanrijding met een persoon bij Leiden, wisselproblemen bij Den Haag, ...), maar niet bij geplande werkzaamheden.
Inmiddels is het al wel een aantal keer voorgekomen dat de ICd toch toeslagvrij was (soms tot verrassing van het personeel). Dit lijkt vooral te zijn bij incidenten (aanrijding met een persoon bij Leiden, wisselproblemen bij Den Haag, ...), maar niet bij geplande werkzaamheden.
Bericht van de NS nav ons verzoek:
De laatste IC direct 969 (22.54 uur) wordt inderdaad toeslag vrij gemaakt.
De "stuurstroom" kan inderdaad maar in één cabine ingeschakeld worden. In de overige cabines is dat vervolgens niet meer mogelijk. De remkraan is bij het oudere materieel meestal wel te bedienen zonder stuurstroom, tractie e.d. echter niet.