abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137647110
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:04 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Dat is toch wat ik lees in Amerikaanse commentaren, dat zij veel liever in Azië verkopen waar de prijzen veel hoger liggen. Omdat ze daar enkel zullen concurreren met leveranciers die ook met schepen moeten aanvoeren, terwijl in Europa goedkoop gas van Rusland te krijgen is.

[..]

http://www.foreignpolicy.(...)lp_is_not_on_the_way
(meteen na verschijnen pagina op esc drukken om inlogscherm te vermijden, indien nodig)
Daarom (ook): schaliegas exploiteren. De Polen hebben dat slim gezien. Nederland blijft achter.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_137647112
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:04 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Dat is toch wat ik lees in Amerikaanse commentaren, dat zij veel liever in Azië verkopen waar de prijzen veel hoger liggen. Omdat ze daar enkel zullen concurreren met leveranciers die ook met schepen moeten aanvoeren, terwijl in Europa goedkoop gas van Rusland te krijgen is.

[..]

http://www.foreignpolicy.(...)lp_is_not_on_the_way
(meteen na verschijnen pagina op esc drukken om inlogscherm te vermijden, indien nodig)
Klopt grofweg wel ja.

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_137647186
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:05 schreef Schurkenstaat het volgende:

[..]

Laat ik het anders vragen: rationele argumenten. Wat zou Rusland erop vooruit gaan?
Emotionele argumenten maken het rationeel. Sinds de val van de Sovjet-Unie gaat het niet al te best met het nationale gevoel van Rusland. Maar 'rationele' argumenten zijn de standaardargumenten: veiligheid & welvaart. Door de geschiedenis heen probeert Rusland de grenzen met Europa zoveel mogelijk naar het westen te duwen, in de Kaukasus zoveel mogelijk naar het zuiden en het oosten is een grote wildernis dus minder interessant.
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:13:00 #204
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_137647254
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:09 schreef waht het volgende:

[..]

Emotionele argumenten maken het rationeel. Sinds de val van de Sovjet-Unie gaat het niet al te best met het nationale gevoel van Rusland. Maar 'rationele' argumenten zijn de standaardargumenten: veiligheid & welvaart. Door de geschiedenis heen probeert Rusland de grenzen met Europa zoveel mogelijk naar het westen te duwen, in de Kaukasus zoveel mogelijk naar het zuiden en het oosten is een grote wildernis dus minder interessant.
Knip/plak: veiligheid en welvaart.

Maar is dit wel zo? Wat gebeurt er met de veiligheid van Rusland wanneer het zich uitbreidt?
Welvaart: in het geval van Oekraïne. Brengt dit Rusland welvaart? Of kost Oekraïne bakken met geld?
pi_137647314
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:13 schreef Schurkenstaat het volgende:

[..]

Maar is dit wel zo? Wat gebeurt er met de veiligheid van Rusland wanneer het zich uitbreidt?
Welvaart: in het geval van Oekraïne. Brengt dit Rusland welvaart? Of kost Oekraïne bakken met geld?
Rusland lijdt onder een krimpende bevolking die ook nog eens als ze mannelijk is gemiddeld met 55 dood neervalt, vanwege de alcohol.

Wat ze te winnen hebben? Grondgebied, dichterbij andere landen, grondstoffen en afzetmarkt.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_137647316
Het zal vanuit dat gebied ook wel eenvoudiger zijn om heel de zwarte zee te controleren. Het aanleggen van terminals, havens en 'palm eilanden' kan waarschijnlijk ook goedkoper in dat gebied als dat het bij sotchi of novorossiesk moet gebeuren.

Over dat laatste weet ik niet of dat nog altijd onder 'nog uit te voeren' staat want dat is in 2008 allemaal stop gezet.
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:18:32 #207
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_137647358
quote:
6s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Rusland lijdt onder een krimpende bevolking die ook nog eens als ze mannelijk is gemiddeld met 55 dood neervalt, vanwege de alcohol.

Wat ze te winnen hebben? Grondgebied, dichterbij andere landen, grondstoffen en afzetmarkt.
Lost expansie bevolkingskrimp of sociaal-maatschappelijke problemen op?

Grondstoffen, grondgebieden, afzetmarkt ben ik niet met je eens.
pi_137647366
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:16 schreef Speculant. het volgende:
Het zal vanuit dat gebied ook wel eenvoudiger zijn om heel de zwarte zee te controleren. Het aanleggen van terminals, havens en 'palm eilanden' kan waarschijnlijk ook goedkoper in dat gebied als dat het bij sotchi of novorossiesk moet gebeuren.

Over dat laatste weet ik niet of dat nog altijd onder 'nog uit te voeren' staat want dat is in 2008 allemaal stop gezet.
Palmeilanden in de Zwarte Zee?? Die is hartstikke diep, niet zoals de ondiepe kusten van Dubai...

Goed dat ze dat Sovjetachtige plan hebben laten varen.

pi_137647383
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:18 schreef Schurkenstaat het volgende:

[..]

Lost expansie bevolkingskrimp of sociaal-maatschappelijke problemen op?
Het eerste sowieso wel, het tweede lijkt Rusland niet bar veel te interesseren.

quote:
Grondstoffen, grondgebieden, afzetmarkt ben ik niet met je eens.
Niet? Maar het is geen mening. Het is een feit. :D

woensdag 12 maart 2014 @ 09:20:36 #210
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_137647400
quote:
6s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:19 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het eerste sowieso wel, het tweede lijkt Rusland niet bar veel te interesseren.

[..]

Niet? Maar het is geen mening. Het is een feit. :D
Als het een feit is, ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing.
pi_137647403
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:13 schreef Schurkenstaat het volgende:

[..]

Het is misschien een ouderwetse manier van denken maar het biedt meer controle over je omgeving, zo simpel is het. Een onwelgevallige buur kan je belangen behoorlijk schaden. Polen is zo'n buur die, na talloze slechte ervaringen met het Kremlin, zo min mogelijk met Rusland te maken wil hebben. Het raketschild is voor hen een manier om zich aan de NAVO-landen te binden en van Rusland af te keren. Van zoiets wordt Poetin zenuwachtig.
quote:
Het geeft ze meer zekerheid omtrent hun Zwarte Zeevloot en een mooie locatie voor handel.
pi_137647415
quote:
Oekraïne zal niet militair tussenbeide komen om de aansluiting van de Krim bij Rusland te verhinderen. Het land heeft ervoor gekozen zijn oostelijke grens te beschermen, aldus interim-president Oleksandr Toertsjinov in een vraaggesprek met het Franse persbureau AFP.

Wat zij het referendum noemen, zal niet plaatsvinden op de Krim, maar in de kantoren van het Kremlin.

Oleksandr Toertsjinov

'We kunnen geen militaire operatie op de Krim beginnen. Dan zouden we de oostgrens blootstellen en zou Oekraïne niet beschermd zijn. De Russische militairen rekenen daarop', zegt Toertsjinov, die ook opperbevelhebber is van het leger, na afloop van een bijeenkomst van de nationale veiligheids- en defensieraad.

Referendum
Het referendum over de aansluiting van de Krim bij Rusland, dat zondag zal plaatsvinden, bestempelt de interim-president als een 'farce'. 'Wat zij het referendum noemen, zal niet plaatsvinden op de Krim, maar in de kantoren van het Kremlin.' De uitslag is op voorhand al bekend, zegt Toertsjinov.

Hij zegt dat Rusland elk contact met Kiev afhoudt om een oplossing voor het schiereiland aan de Zwarte Zee te vinden. 'Helaas ziet Rusland momenteel af van een diplomatieke oplossing voor het conflict.' De Russen weigeren elk contact op het niveau van de ministers van Buitenlandse Zaken of andere leiders, aldus de interim-president, hoewel de internationale gemeenschap 'Rusland gevraagd heeft vredesonderhandelingen te beginnen'.

Onafhankelijk verklaard
Het pro-Russische parlement op de Krim heeft het schiereiland gisteren formeel onafhankelijk verklaard van Oekraïne. Volgens het parlement in Simferopol is de stap noodzakelijk voor de geplande toetreding van de Krim tot de Russische Federatie en voor het plaatsvinden van het omstreden referendum daarover op 16 maart.

De Oekraïense regering kondigde gisteren een gedeeltelijke mobilisatie van reservisten aan.
pi_137647456
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:20 schreef Schurkenstaat het volgende:

[..]

Als het een feit is, ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing.
Morgen. Nu slapies doen. Als de onderbouwing niet allang door anderen is gedaan, want zo moeilijk lijkt me dat niet?

pi_137647471
quote:
10s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:19 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Palmeilanden in de Zwarte Zee?? Die is hartstikke diep, niet zoals de ondiepe kusten van Dubai...

Goed dat ze dat Sovjetachtige plan hebben laten varen.
Echt bekend is dat niet volgens mij, maar ze wilden daar "Rusland eilanden" voor de rijke Russen aan laten leggen. Stond al ingeroosterd maar met de crisis is alles stop gezet.
pi_137647474
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:09 schreef waht het volgende:

[..]

Je vergeet China

http://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch-Japanse_Oorlog#Expansie

De sowjetunie had zelfs tot 1949 noord china bezet
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:29:11 #216
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_137647588
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:20 schreef waht het volgende:

[..]

Het is misschien een ouderwetse manier van denken maar het biedt meer controle over je omgeving, zo simpel is het. Een onwelgevallige buur kan je belangen behoorlijk schaden. Polen is zo'n buur die, na talloze slechte ervaringen met het Kremlin, zo min mogelijk met Rusland te maken wil hebben. Het raketschild is voor hen een manier om zich aan de NAVO-landen te binden en van Rusland af te keren. Van zoiets wordt Poetin zenuwachtig.
Zenuwachtig is irrationeel en daar wil ik de Poetin administratie niet van betichten. Ik denk dat Rusland de realiteit accepteert. De grens van modern Rusland ligt midden in Oekraïne. Er is geen enkele andere optie. Want de rest van de opties -dat wil zeggen: expanderen- betekent herrie in de tent en zelfs Rusland kan dat niet meer gebruiken. Rusland is namelijk nogal afhankelijk geworden, in termen van handelsbelangen. Dat zal Merkel Poetin ook nog wel even verteld hebben.
Dat raketschild is Westerse waanzin. Koude-oorlog-retoriek. Lokt alleen maar dito reacties uit.

quote:
Het geeft ze meer zekerheid omtrent hun Zwarte Zeevloot en een mooie locatie voor handel.
Dat terzijde, want je kunt rustig stellen dat Krim meer bij Rusland te voegen heeft dan bij Oekraïne. Dus ik vind Krim persoonlijk niet zo'n discussiepunt als de meerderheid van de bevolking dit ook ziet zitten. Deze expansie lijkt op een marginale stuiptrekking van de Russen. De grenslijnen zijn in 1991 tamelijk haastig getrokken.
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:29:44 #217
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_137647603
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:23 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Echt bekend is dat niet volgens mij, maar ze wilden daar "Rusland eilanden" voor de rijke Russen aan laten leggen. Stond al ingeroosterd maar met de crisis is alles stop gezet.
Hitler wilde daar ook een luxe riviera aanleggen. :')
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:31:29 #218
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_137647655
quote:
6s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:22 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Morgen. Nu slapies doen. Als de onderbouwing niet allang door anderen is gedaan, want zo moeilijk lijkt me dat niet?
Dit maakt geen sterke indruk.

Maar welterusten!
pi_137647679
Er zijn nog belangrijke Russische minderheden in bvb Kazakhstan en Kyrgyzstan, maar heel wat van hen emigreren, en zij niet alleen. In Kyrgyzstan bvb, sinds de onafhankelijkheid: "the percentage of European ethnic groups (Russians, Ukrainians and Germans) as well as Tatars dropped from 35% to about 10%"
Denk niet dat Rusland er veel belangstelling voor heeft...

Maar bovendien, het is onzin te zeggen dat Rusland persé wil uitbreiden. In al de conflictregios ( Abkhazia, Z Ossetia, Transnistria, Krim) was Rusland meteen na de onafhankelijkheid betrokken, ofwel omdat de regio het niet eens was met de onafhankelijkheidsverklaring, zelf als onafhankelijke staat wilde doorgaan (en waarom niet, je kan moeilijk beweren dat een regio die afscheurt van een land ook recht heeft op regios die niet meewillen), of bij een ander land wilde horen, ofwel omdat er meteen burgeroorlog uitbrak, ofwel zoals in het geval van de Krim omdat ze er aanzienlijke militair-strategische belangen hadden.
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:34:03 #220
406876 Schurkenstaat
as van het kwaad
pi_137647699
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:33 schreef meth1745 het volgende:
Er zijn nog belangrijke Russische minderheden in bvb Kazakhstan en Kyrgyzstan, maar heel wat van hen emigreren, en zij niet alleen. In Kyrgyzstan bvb, sinds de onafhankelijkheid: "the percentage of European ethnic groups (Russians, Ukrainians and Germans) as well as Tatars dropped from 35% to about 10%"
Denk niet dat Rusland er veel belangstelling voor heeft...

Maar bovendien, het is onzin te zeggen dat Rusland persé wil uitbreiden. In al de conflictregios ( Abkhazia, Z Ossetia, Transnistria, Krim) was Rusland meteen na de onafhankelijkheid betrokken, ofwel omdat de regio het niet eens was met de onafhankelijkheidsverklaring, zelf als onafhankelijke staat wilde doorgaan (en waarom niet, je kan moeilijk beweren dat een regio die afscheurt van een land ook recht heeft op regios die niet meewillen), of bij een ander land wilde horen, ofwel omdat er meteen burgeroorlog uitbrak, ofwel zoals in het geval van de Krim omdat ze er aanzienlijke militair-strategische belangen hadden.
Goed antwoord, dank je! ^O^
pi_137647930
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:29 schreef Schurkenstaat het volgende:

[..]

Zenuwachtig is irrationeel en daar wil ik de Poetin administratie niet van betichten. Ik denk dat Rusland de realiteit accepteert. De grens van modern Rusland ligt midden in Oekraïne. Er is geen enkele andere optie. Want de rest van de opties -dat wil zeggen: expanderen- betekent herrie in de tent en zelfs Rusland kan dat niet meer gebruiken. Rusland is namelijk nogal afhankelijk geworden, in termen van handelsbelangen. Dat zal Merkel Poetin ook nog wel even verteld hebben.
Dat raketschild is Westerse waanzin. Koude-oorlog-retoriek. Lokt alleen maar dito reacties uit.
Ach, zo praten grootmachten met elkaar, een andere taal begrijpt Poetin niet zoals al eerder aangegeven.
quote:
[..]

Dat terzijde, want je kunt rustig stellen dat Krim meer bij Rusland te voegen heeft dan bij Oekraïne. Dus ik vind Krim persoonlijk niet zo'n discussiepunt als de meerderheid van de bevolking dit ook ziet zitten. Deze expansie lijkt op een marginale stuiptrekking van de Russen. De grenslijnen zijn in 1991 tamelijk haastig getrokken.
We zullen zien. Hoe dan ook is geopolitiek nog springlevend. ;)
pi_137648299
quote:
6s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

En in het geval van de Krim ook nog eens een militair strategische locatie (zwarte zeevloot).
De Ukrainers hebben het de Russen daar niet makkelijk gemaakt (andersom ook niet, maar goed).
  woensdag 12 maart 2014 @ 09:59:31 #223
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_137648310
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:23 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Je vergeet China

http://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch-Japanse_Oorlog#Expansie

De sowjetunie had zelfs tot 1949 noord china bezet
quote:
In 1896 beslisten de Russen om een deel van de spoorlijn te bouwen door de Chinese provincie Mantsjoerije, wat voor een kortere spoorwegverbinding naar Vladivostok zorgde. Aldus zorgde de spoorlijn voor een goedkopere en meer directe route naar de Grote Oceaan. Bovendien gaf dit Rusland de mogelijkheid om indien nodig tussen te komen in Mantsjoerije met de bescherming van de spoorlijn als excuus.
Whehe
pi_137648396
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 09:21 schreef theNull het volgende:

[..]

Slappelingen zeg in Kiev. Val gewoon die fuckin russen aan daar, het is je eigen land verdomme.
  woensdag 12 maart 2014 @ 10:03:57 #225
104871 remlof
Europees federalist
pi_137648437
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 10:02 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Slappelingen zeg in Kiev. Val gewoon die fuckin russen aan daar, het is je eigen land verdomme.
Ze hebben toch geen schijn van kans tegen de Russen, dat gaat alleen maar heel veel doden opleveren. Dus waarom zou je aanvallen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')