quote:
Op maandag 17 maart 2014 13:58 schreef Qwea het volgende:[..]
Baloe was erg dominant

die mocht ook gewoon vrijwel alles, als hij maar luisterde. Nou dat deed ie wel prima

Heb je nog tips waar we precies op moeten letten?
Tja, het is net wat je belangrijk vindt natuurlijk. Omgang met andere honden (m.n. reuen) kan lastig zijn als je een dominante reu hebt. Tijdens een training bijvoorbeeld is het wel belangrijk dat hij weet wat z'n plek is en niet gaat lopen uitdagen naar andere reuen. En als jullie t.z.t. nog een hond willen is het wel handig dat hij daar mee om kan gaan. Het kan ook zijn dat hij als hij wat ouder wordt dominant gedrag gaat laten zien naar jullie, dat kan ook lastig zijn.
Algemene tips die ik zelf belangrijk vindt:
- het steeds happen in jou/je kleding afleren, ik gebruik de AUW! Zachtjes! methode

gecombineerd met een kneepje in de snuit als hij niet reageert op een verbale terechtwijzing.
- oefenen met de voerbak, zorgen dat hij je gewoon aan zijn voer laat komen en dat je hem ook overal aan mag raken tijdens het eten. Doet hij moeilijk (verstard hij, gaat hij grommen) dan weet je dat je meer moet oefenen

Simpele oefening: voeren uit de hand, jij de voerbak en stukjes vlees pakken, hem die laten eten uit je hand. Wat wij ook doen is als de hond iets héél lekkers heeft oefenen met 'los', het ding afpakken, bekijken, en weer terug geven. Soms is gewoon voer geen probleem maar worden ze van een heel lekker bot o.i.d. toch beschermend.
- zelfde oefenen maar met speeltjes, sommige honden willen hun speelgoed niet afgeven en zijn daar erg beschermend over
- hem niet op jouw plek laten liggen, niet ongenodigd op schoot laten klimmen, etc. Soms probeert een hond erg opdringerig op schoot te klimmen of half over je heen te gaan hangen , dat zou ik niet toestaan. Op uitnodiging natuurlijk wel, maar hij moet niet zelf bedenken dat hij op jou wil liggen.
- jij eerst de deur uit, hij moet volgen
- jullie eerst eten, hij eet later (en rustig zitten, eten pas pakken als jij zegt dat het mag)
- spelen met andere honden aanmoedigen, maar opletten dat Link niet te enthousiast de boventoon gaat voeren. Als hij onderdanig begroet en speelt is dat heel goed voor hem, spelletjes met andere honden waar hij (letterlijk en/of figuurlijk) overheen walst zijn niet zo goed. Het is het leukst als het gelijkwaardig is. Sowieso is het trouwens ook goed als hij voorzichtig leert doen met kleine hondjes, labradors kunnen soms zo lomp zijn dat ze een klein hondje van de sokken lopen.
Verder absoluut niet accepteren dat hij naar je gromt (of erger nog, gericht hapt), hij moet gewoon niet denken dat hij de baas is. Ik vind zelf dat je de eerste 1 á 2 jaar beter wat strenger kunt zijn dan te laks, later kun je altijd nog de teugels laten vieren. Maar een goede basis is heel belangrijk, je kunt beter iets direct goed aanleren dan dat je te soft bent en later strenger moet gaan doen als het uit de hand dreigt te lopen.
Dat is het wel
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!