Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.
Regels1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.
Definities•
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
•
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
•
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
•
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
•
Workbook Het excelbestand
•
Sheet of Worksheet Het tabblad
•
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd
Tips & LinksDe help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)
Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is
hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn
hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig:
• Een printertool waarmee je uit meerdere workbooks sheets kan selecteren voor afdrukken
• Een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk
• Een formule vertaler, de formule in de actieve cel wordt in het engels weergegeven. Je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cel in de geldende taal wordt geplaatst.
De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de
Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.
De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op
deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.
De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op
deze en
deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.
Macro uitvoering optimaliserenDe meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Password kwijt?Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOENMooi, grappig en coolEen uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van
kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot
pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is:
ExcelunusualVerderAlle vorige topics zijn
hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de
OP uit de wiki
Even een vraagje, Ik probeer de meest voorkomende datum te vinden in een excel bestand maar op de een of andere reden krijg ik het niet voor mekaar.
Had dit geprobeerd maar dat werkte niet kreeg ik dit uit 41641.
Heb dit scriptje gebruikt:
=INDEX($B$2:$B$9275;VERGELIJKEN(MAX(AANTAL.ALS($A$1:$A$6;$A$1:$A$6));AANTAL.ALS($A$1:$A$6;$A$1:$A$6);0) )
De lijst is best flink en gaat van B:2 naar B:9275.
Ik moet dus eigenlijk dit krijgen:
2 Januari: 100
3 Januari: 80
Mag ook gewoon alleen de meeste zijn (Dus zonder alle datums) 2 Januari: 100 bijvoorbeeld.
ik hoop dat jullie mij begrijpen.
We zitten hier vast met een formule en ben er nog niet uitgekomen.
Wij hebben de volgende formule:
1 | =INDIRECT("Map1!"&ADRES(KOLOM()+523;RIJ()+57)) |
Deze verwijst naar een percentage van personen die een bepaald antwoord hebben gekozen. Echter vallen er mensen uit (of zijn niet aanwezig geweest) waardoor de cel waar het percentage in staat een aantal rijen naar boven verplaatst. Hoe wij op dit moment de formule hebben opgeschreven zorgt er niet voor dat deze dat specifieke percentage naar een andere rij volgt.
Ik dacht eerst heel simpel dit te kunnen oplossen door de uitkomst van de ADRES funtie relatief te maken (is standaard absoluut), maar dat werkt natuurlijk niet.
Wat ik dus wil is dat die '523' met evenveel vermindert als het aantal rijen die het percentage naar boven opschuift. Die 523 moet dus in principe variabel worden.
Is er iemand die mijn vraag begrijpt en mij eventueel kan helpen?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
quote:
Op donderdag 13 maart 2014 14:42 schreef Janneke141 het volgende:Het getal 523 vervangen door een AANTAL, AANTALARG of AANTAL.ALS-functie die het aantal aanwezige mensen telt?
(En er dan nog iets mee doet, +37 ofzo, zodat het precies op de goede rij uitkomt - maar dat is natuurlijk afhankelijk van de indeling van je bestand)
Oeh! dat is een goede! Ik ga er even mee spelen.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
quote:
Op donderdag 13 maart 2014 14:42 schreef Janneke141 het volgende:Het getal 523 vervangen door een AANTAL, AANTALARG of AANTAL.ALS-functie die het aantal aanwezige mensen telt?
(En er dan nog iets mee doet, +37 ofzo, zodat het precies op de goede rij uitkomt - maar dat is natuurlijk afhankelijk van de indeling van je bestand)
Zo zie je maar weer... Zit je je helemaal blind te staren naar de template, is het gewoon een simpele oplossing.
Bedankt, hij werkt! Heb meteen nog wat kleine schoonheidsfoutjes eruit kunnen halen die hierdoor naar boven kwamen drijven.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
Arnold_fan
I'll be back
quote:
Op donderdag 6 maart 2014 00:47 schreef Janneke141 het volgende:[..]
Je moet wel een beetje hobbyen, aangezien VERT.ZOEKEN helaas niet achterstevoren werkt. En het werkt, zoals gezegd, uitsluitend als je alleen unieke gegevens hebt (want anders weet Excel natuurlijk niet wie er nou gekozen moet worden voor B2 ofzo).
Even samenvatten: jouw lijstje gegevens heeft drie kolommen A, B en C.
In kolom D maak je de concat: in D1 komt dus =B1&C1. Als in B1 "A" stond en in C1 "1", dan staat er nu in D1 "A1".
In kolom E zet je de kopie van A (Dus in E1 komt =A1).
Dan gaan we naar je tablletje, zie plaatje: de letters en cijfers die je daar ziet geven aan naar welke coördinaten wordt gezocht.
[
afbeelding ]
In de geselecteerde cel zet je nu
=VERT.ZOEKEN($A2&B$1;Blad!$D$1:$E$16;2;ONWAAR),
waarbij Blad!$D$1:$E$16 moet verwijzen naar de hierboven gemaakte kolommen van je gegevensreeks.
Ik heb de afgelopen dagen flink gestoeid, maar kom er nog niet uit.
Ik heb op het eerste blad nu een aantal kolommen
Naam ........... Letter........... Getal..............Samenvoeging van dezetest ...............A................... 1......................A1
test2............. B....................3..................... B3
test3..............D....................2..................... D2
test4 ............ C................... 4......................C4
test5..............A....................1......................A1
Op de tweede bladzijde heb ik hetzelfde raster gemaakt als jij hebt, en nu wil ik dus in vak B2 zoals hij bij jou staat alle namen uit de kolom Naam hebben die bij samenvoeging A1 hebben staan. In dit geval zou hier nu dus het volgende in moeten staan:
test
test5
In de praktijk zullen dit er rond de twintig per vak zijn, dus zal ik ze moeten oprekken, maar is dat mogelijk?
[ Bericht 6% gewijzigd door Arnold_fan op 13-03-2014 15:58:41 ]
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
Bart
Slecht voor de gezondheid
Ik heb een lijst in de volgende vorm:
Kolom A | Kolom B
a 1-9-14
a 1-9-14
a 1-9-14
b 1-9-14
b 1-9-14
c 1-9-14
a 3-10-14
d 3-10-14
d 3-10-14
Maar dan wat langer met meer letters en meer data.
Nu heb ik een tabel nodig in de volgende vorm:
letter | 1-9-2014 | 3-10-2014
a | 3 | 1
b | 2 | 0
c | 1 | 0
d | 0 | 2
Dus welke letter komt hoe vaak voor per datum. Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken... Weet iemand welke formule ik hiervoor nodig heb?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
qu63
..de tijd drinkt..
quote:
Behalve als er meerdere zoekvoorwaarden zijn (zoals in dit geval), dan moet je werken met aantallen.als(). Of de favoriet in deze reeks: somproduct() (maar die is wat ingewikkelder)
-edit- spuit 11
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]