quote:Op vrijdag 29 november 2013 12:33 schreef clint855 het volgende:
Ik date momenteel met een meisje die borderline heeft en dit ook direct heeft gezegd. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik geen flauw idee heb wat het écht inhoud en waar ik rekening mee moet houden.
Ze zegt alleen dat ze soms met haarzelf in de knoop zit en ze 'moeilijke' tijden heeft, maar wat houdt dat precies in?
Verder is er echt een klik tussen ons, maar wil ik niet verder als het echt alles van mij gaat vergen omdat zij een persoonlijkheidsstoornis heeft.
Zijn hier mensen die ook een partner hebben met borderline of meegemaakt hebben? Of mij hier meer over kunnen vertellen.
Heb namelijk geen flauw idee wat te verwachten want ik ken haar gewoon als een normale vrouw en bespeur nou niet echt een stoornis.
Waarom zou je een relatie die emotioneel gezien een rollercoaster is, niet negatief ervaren?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:53 schreef GaG het volgende:
Bij mij zit het in de familie en geen van allen kunnen 'normaal' een relatie onderhouden.
Degene die ik naast mijn familie ken zijn ook allen hier in mindere mate toe in staat. Dat wil zeggen dat de relatie altijd een rollercoaster van emoties is (wat niet iedereen als negatief ervaart).
Sommige mensen vinden dit interessanter dan stabiel, die ervaren dat soms als saaiquote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:54 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Waarom zou je een relatie die emotioneel gezien een rollercoaster is, niet negatief ervaren?
Ah! Ja, je hebt gelijk. Zelfde geld als die rits aan mensen die stappen niet leuk vinden als ze geen drugs of alcohol in hun lijf hebben. En dat ze aleen plezier kunnen hebben wanneer ze lazerus zijn.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 15:55 schreef GaG het volgende:
[..]
Sommige mensen vinden dit interessanter dan stabiel, die ervaren dat soms als saai
Wellicht zit het in het midden en presteert zij het om telkens een slag mannen in huis te halen en zijn de mannen niet in staat met haar nukken om te gaan?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:18 schreef snakelady het volgende:
Een goede vriendin van mij is borderliner en ik weet dat ze nogal moeite heeft met relaties, of beter gezegd, de mannen bij wie ze was hebben moeite met haar.
Nu wil ze ook gene relatie meer.
In onze vriendschap heb ik er weinig tot geen last van, ze kan soms bruut direct zijn maar dat kan ik dan wel weer waarderen.
Een begripvolle man, die zich kan inleven en tegelijkertijd ook kan ondersteunen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:36 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Wellicht zit het in het midden en presteert zij het om telkens een slag mannen in huis te halen en zijn de mannen niet in staat met haar nukken om te gaan?
Een ruggegraatloze slaaf zeg maar.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:47 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Een begripvolle man, die zich kan inleven en tegelijkertijd ook kan ondersteunen.
Sowieso zijn relaties met iemand met een psychische stoornis moeilijk. Een relatie met iemand die depressief is, hoeft echt niet makkelijker te zijn dan een relatie met een borderliner. Maar goed, blijkbaar staren veel mensen hier zich blind op het beruchte imago van egoistische hysterische vrouwen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:32 schreef LizzyYAY het volgende:
Achja deze disscussie zal toch nooit stoppen. Sommige mensen haten borderliners en anderen niet. Zal toch nooit veranderen. Ik probeer mijn uiterste best te doen om me in te leven in iemand anders, vooral als ik diegene gekwetst heb of pijn heb gedaan. Ik probeer er voor te zorgen dat dit niet meer gebeurt en probeer naar mijzelf te kijken via zijn of haar ogen. Dan kan ik inderdaad zien dat zij het niet altijd makkelijk hebben met mij en daar voel ik me ook erg rot onder. Dat is al een hele verandering met een paar jaar geleden, toen intereseerde mij het niet. Wat ik probeer te zeggen is dat ik mijn best doe om me in te leven in een niet-borderliner, maar dat er in mijn omgeving maar weinig mensen zijn die zich proberen in te leven in mij. Dat vind ik erg jammer. Ja ik ben degene met borderline en ik zal aan mezelf moeten werken en niemand anders, maar af en toe een beetje begrip tonen kan geen kwaad. Net als dat ik af en toe een schop onder mijn kont nodig heb, zo heb ik af en toe ook iemand nodig die een beetje begrip toont.
Ja inderdaad. Men hoeft echt niet alles van mij te pikken, dat zou ik nieteens willen, maar een beetje proberen te begrijpen waarom ik soms bepaalde dingen doe of zeg zal erg fijn zijn. Je kan pas weten wat er in iemand omgaat als je hem of haar probeert te begrijpen. Ik had nooit door dat ik mensen kwetste of pijn deed met mijn gedrag, totdat mij dit verteld werd. Toen pas snapte ik hoe andere mensen zich voelden en sindsdien probeer ik er rekening mee te houden. Dat zou andersom toch ook moeten kunnen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:55 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Sowieso zijn relaties met iemand met een psychische stoornis moeilijk. Een relatie met iemand die depressief is, hoeft echt niet makkelijker te zijn dan een relatie met een borderliner. Maar goed, blijkbaar staren veel mensen hier zich blind op het beruchte imago van egoistische hysterische vrouwen.
Wat je zegt, een beetje begrip is ook wel fijn. Ik gebruik mijn stoornis niet als excuus om mijn gedrag te rechtvaardigen, maar het is wel fijn als iemand begrijpt dat ik soms geen overzicht heb in mijn emoties en dat dingen daarom wat moeilijker voor mij zijn dan bij de meeste mensen.
Daarbij, je bent veel meer dan een borderliner. Er bestaan ook nog eigenschappen zoals intelligentie, empathie, gevoel voor humor, spontaniteit, doorzettingsvermogen, etc. Dat soort eigenschappen kunnen maken dat iemand jou de moeite waard vindt om een relatie met jou te hebben.
Dus je hebt net als de rest van ons volwassenen die geen afwijking hebben, verantwoordelijkheid genomen voor je doen en laten en je asociaal gedrag aangepast om niet langer schade toe te richten aan anderen?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:31 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Men hoeft echt niet alles van mij te pikken, dat zou ik nieteens willen, maar een beetje proberen te begrijpen waarom ik soms bepaalde dingen doe of zeg zal erg fijn zijn. Je kan pas weten wat er in iemand omgaat als je hem of haar probeert te begrijpen. Ik had nooit door dat ik mensen kwetste of pijn deed met mijn gedrag, totdat mij dit verteld werd. Toen pas snapte ik hoe andere mensen zich voelden en sindsdien probeer ik er rekening mee te houden. Dat zou andersom toch ook moeten kunnen.![]()
Ik kan nu terug kijken en schaam me erg voor de persoon die ik toen was. Als ik mezelf toen was tegen gekomen was mijn advies ook 'run!' geweest. Maar mensen veranderen, en ik (gelukkig) ook. Het is alleen jammer dat niet iedereen dat ziet en je dan vaak herrinert word aan hoe je voorheen was.
Ik hoef geen speciale behandeling, dat heb ik nooit gezegt. Ik wil alleen af en toe een beetje begrip, op de manier die de 'normale' mensen ook naar elkaar toe hebben in lastige situaties. Waarom mag ik dat dan niet als ik het even moeilijk heb? Vind het niet meer als normaal om begrip te hebben voor elkaar, of je nou wel of geen borderliner bent.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:37 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dus je hebt net als de rest van ons volwassenen die geen afwijking hebben, verantwoordelijkheid genomen voor je doen en laten en je asociaal gedrag aangepast om niet langer schade toe te richten aan anderen?
Dat lijkt mij goed en niet meer dan normaal maar vanwaar dan nog steeds die onterechte slachtofferrol en de "eis" dat men je een speciale behandeling moet geven?
Ik heb bijzonder weinig begrip voor mensen die andere mensen schade berokkenen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:18 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Ik hoef geen speciale behandeling, dat heb ik nooit gezegt. Ik wil alleen af en toe een beetje begrip, op de manier die de 'normale' mensen ook naar elkaar toe hebben in lastige situaties. Waarom mag ik dat dan niet als ik het even moeilijk heb? Vind het niet meer als normaal om begrip te hebben voor elkaar, of je nou wel of geen borderliner bent.
Volgens mij luister je helemaal niet naar wat ik zeg, of wel soms? Ik WAS zo maar nu niet meer. Ik houd nu rekening met mensen en verwacht dan ook dat ze dit bij mij doen. Waarom zouden anderen geen rekening met mij moeten houden en ik wel met hen? Omdat ik borderline heb verdien ik geen begrip? Ik doe mensen geen pijn meer, in ieder geval niet meer of niet minder dan dat een persoon zonder borderline zou doen. Ik vraag niet om medelijden maar om een beetje inlevingsvermogen. Zoals ik ook bij anderen doe.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik heb bijzonder weinig begrip voor mensen die andere mensen schade berokkenen.
Denk je dat ik begrip zou krijgen als ik gekke capriolen uithaal en mensen fysiek of geestelijk schade toebreng omdat ik het "even" moeilijk heb?
In dat geval kan je evenveel begrip verwachten als elk ander normaal persoon maar dat is volgens mij niet helemaal wat jij wilt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:32 schreef LizzyYAY het volgende:
[..]
Volgens mij luister je helemaal niet naar wat ik zeg, of wel soms? Ik WAS zo maar nu niet meer. Ik houd nu rekening met mensen en verwacht dan ook dat ze dit bij mij doen. Waarom zouden anderen geen rekening met mij moeten houden en ik wel met hen? Omdat ik borderline heb verdien ik geen begrip? Ik doe mensen geen pijn meer, in ieder geval niet meer of niet minder dan dat een persoon zonder borderline zou doen. Ik vraag niet om medelijden maar om een beetje inlevingsvermogen. Zoals ik ook bij anderen doe.
Dat is wel wat ik wil, maar niet wat ik krijg. Wat ik krijg in mijn omgeving is 0,0 begrip want 'ik heb borderline'. Ik heb uiteraard wel een paar vrienden die mij behandelen als een normaal persoon en dat vind ik erg fijn. Daarom kan ik ook zo goed met ze overweg en hun zijn ook de reden dat ik heb besloten aan mezelf te werken, omdat ik hun niet kwijt wil raken. Maar voor het grootste gedeelte word ik behandeld als een patient en daar word ik weleens moe van.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
In dat geval kan je evenveel begrip verwachten als elk ander normaal persoon maar dat is volgens mij niet helemaal wat jij wilt.
Natuurlijk niet, als er een keer een stempel op is gedrukt krijg je geen begrip, behalve als men het niet weet, dan weer wel of je krijgt goedbedoeld overdreven gezanik van och halve gek ik help je wel hoor. Ik heb niet eens borderlinetrekken trouwens hoorde ik vandaag. Ergerlijk.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
In dat geval kan je evenveel begrip verwachten als elk ander normaal persoon maar dat is volgens mij niet helemaal wat jij wilt.
Heb je zelf geen borderline? Je ziet alles zo zwart-wit.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Die mensen reageren vanuit onwetendheid. Hier reageert men alsof borderliners allemaal egoistische aanstellers zijn die het leuk vinden om in hun armen te krassen en te roepen dat ze zelfmoord gaan plegen puur omdat ze daar aandacht mee willen trekken. Dat is het beeld wat ze van borderline hebben en daar willen ze niet vanaf wijken. Of ze hebben ervaring met iemand met borderline en concluderen dat iedereen met borderline exact hetzelfde is.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:43 schreef cobybryant het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, als er een keer een stempel op is gedrukt krijg je geen begrip, behalve als men het niet weet, dan weer wel of je krijgt goedbedoeld overdreven gezanik van och halve gek ik help je wel hoor. Ik heb niet eens borderlinetrekken trouwens hoorde ik vandaag. Ergerlijk.
Ik wilde het me ook al afvragen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 04:53 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Heb je zelf geen borderline? Je ziet alles zo zwart-wit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |