abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137614683
Ik wil een schuur bouwen voor de opslag van brandhout, stammetjes van 50 cm lang.

Totale lengte is 11 meter, breedte 3 mtr, hoogte 2,25/2,50 mtr.

Het wordt met houten planken van 10 cm breed en 2 cm dik gebouwd. Tussen de planken komt een ruimte van 1 cm voor de doorstroming van lucht, dit als drogingsproces.

De achterzijde en de linker- en rechterzijde wordt geheel opgebouwd met de planken. De voorzijde ook maar dan komt er 4 maal een opening van 75 cm breed en 2,25 mtr hoog. Het dak wordt van houten platen 2,44x1,22.

Boven op het dak in het midden komt een systeem om via de zon 80 ltr water te verwarmen die ik gebruik als buitendouche. Totaal gewicht 100 kilo verspreid over 2,50 mtr x 1,25 mtr.

Ik heb twee vragen.

Ik wil aan de voorzijde en de achterzijde 2 maal 10 pvc buizen met een Ø van 10,5 cm intern gebruiken als steun voor de palen die het geheel gaan dragen. Die buis gaat dus de grond in. Die 10,5 buis wordt volgestort met beton en daarboven op een ijzeren drager voor de palen die alles gaan dragen, dus voor 2,25 en achter 2,50 mtr. Hoe diep moet deze buis ic betonsteun worden?

De dikte van de draagpalen, is bv 5 cm in het vierkant genoeg ?

Met dank voor de antwoorden.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  dinsdag 11 maart 2014 @ 13:22:08 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_137614827
Lijkt me niet handig om een paalfundering te maken, als je geen idee hebt van de grondsamenstelling...
Daar heb je helemaal niets aan. Je kunt dan beter voor een plaatfundering met een vorstrand gaan, of poeren onder de kolommen, als je geen vloer wilt.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  dinsdag 11 maart 2014 @ 13:53:08 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137615715
Je hebt het dus over 60 kuub hout, zeg 30 ton? Is een afdakje niet genoeg om dit voldoende te beschutten van de meeste regen? En dan gewoon tegels er onder i.p.v. dragende palen.

Heb je al aan legionella gedacht, als je buitendouche niet gegarandeerd heet genoeg wordt gestookt?
censuur :O
pi_137616400
@goedvolk

wat is plaatfundering met een vorstrand gaan, of poeren onder de kolommen, als je geen vloer wilt.

@remco delft

Nee een afdakje werkt niet goed genoeg. De vuurkracht van het hout is het hoogste als het 2 jaar droog is.

De douche wordt plm 80 graden door zijn constructievorm. Dus geen legionella probleem
  dinsdag 11 maart 2014 @ 14:28:14 #5
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137616896
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 14:14 schreef cempexo het volgende:
@goedvolk

wat is plaatfundering met een vorstrand gaan, of poeren onder de kolommen, als je geen vloer wilt.

@remco delft

Nee een afdakje werkt niet goed genoeg. De vuurkracht van het hout is het hoogste als het 2 jaar droog is.

De douche wordt plm 80 graden door zijn constructievorm. Dus geen legionella probleem
Tis hier geen twitter.... :')

Verder:

De beste manier om hout te drogen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik droog mn hout op deze manier.. een pallet eronder tegen optrekkend vocht en het water stroomt er zelf af..

Wil je een simpele doeltreffende fundering voor een schuur, leg dan stelconplaten en plaats de spanten daarop..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 11 maart 2014 @ 14:39:22 #6
387431 Frsh
Het is niet koud, het is frsh
pi_137617284
Ja, of gewoon deze.

Zeiltje over de bovenste laag, en lekker 2 jaar laten liggen.

Je kunt er wel een constructie voor een buitendouche omheen bouwen, maar dat drogen van hout gaat vanzelf.
Guard: een geel neon jack, gedragen door een bebaarde man, zou wel eens Frsh kunnen zijn...
[b]Op zondag 10 augustus 2014 16:04 schreef Murmeli het volgende:[/b] Frsh is in ieder geval mijn held van de dag :)
  PR/Manusje van alles dinsdag 11 maart 2014 @ 14:41:57 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_137617356
Ben zeer benieuwd hoe je 80 liter tot 80 graden gaat opwarmen en op temperatuur gaat houden met de zon.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_137617772
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 14:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Ben zeer benieuwd hoe je 80 liter tot 80 graden gaat opwarmen en op temperatuur gaat houden met de zon.
..en vooral ZONDER zon :D
  dinsdag 11 maart 2014 @ 15:09:02 #9
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_137618232
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 14:14 schreef cempexo het volgende:
plaatfundering met vorstrand:

poeren op 2 verschillende manieren:

Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_137622081
Plaatfundering met vorstrand is mij wel duidelijk.

Maar wat is in mijn geval het antwoord op de 1e vraag, de lengte ic de diepte van de pijp plus cement opvulling ?

en de tweede vraag over de draagbalken, welke dikte is goed in dit geval
pi_137624779
Afschuifweerstand van pvc is minimaal dus je hokje draagt nog grotendeels op de bodem van je buis, je moet zorgen dat je meer oppervlakte krijgt.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_137631933
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 14:41 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Maak een bak van hout van bv 130x120 cm en circa 15 cm hoog, schilder deze zwart (absorberen licht van de zon) van binnen. Maak een constructie van 4 cm grijze pvc buizen en leg deze zigzag in de bak, een dubbele rij onder en boven elkaar.
Leg daarboven op een thermopane raam ook van circa 130x120 die je afsluit op die constructie. Hiermee heb je 40 liter water. Zoek de zon positie op. En na 2 uur in de volle zomerzon is het circa 80 gr. Gebruik je huiswatertoevoer ook als druk om het warme water op te drukken en gelijktijdig weer te voorzien van de volgende voorraad. Gebruik een mengkraan voor jouw douche temperatuur.

En vergeet al die hocuspocus toestanden die peperduur duur zijn zoals collectoren.
  dinsdag 11 maart 2014 @ 21:08:52 #13
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137632673
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 maart 2014 20:54 schreef cempexo het volgende:

[..]

Maak een bak van hout van bv 130x120 cm en circa 15 cm hoog, schilder deze zwart (absorberen licht van de zon) van binnen. Maak een constructie van 4 cm grijze pvc buizen en leg deze zigzag in de bak, een dubbele rij onder en boven elkaar.
Leg daarboven op een thermopane raam ook van circa 130x120 die je afsluit op die constructie. Hiermee heb je 40 liter water. Zoek de zon positie op. En na 2 uur in de volle zomerzon is het circa 80 gr. Gebruik je huiswatertoevoer ook als druk om het warme water op te drukken en gelijktijdig weer te voorzien van de volgende voorraad. Gebruik een mengkraan voor jouw douche temperatuur.

En vergeet al die hocuspocus toestanden die peperduur duur zijn zoals collectoren.
Als het 35 graden is... (volle zomerzon) dan douche ik liever met koud water.. en had voor s'winters gewoon een ketel water op mn houtkachel gezet...
(sterker ik had een stalen ligbad in de tuin gepleurd en er gewoon een vuurtje onder gestookt... modern gedoe... :6 )
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')