Koopkracht staat los van de absolute prijs (dus of alles dubbel zoveel kost is niet relevant). Koopkracht betekent hoeveel producten je kan aanschaffen met het geld dat je hebt. Dus een verdubbeling van de koopkracht van 2003, betekent dat men nu met het gemiddelde loon 2 maal zoveel producten kan kopen vergeleken met het gemiddelde loon in 2003. Dus een verdubbeling van de welvaart. Dus om het heel erg te simplificeren, als de prijzen zijn verdubbeld in de afgelopen 10 jaar, dat zou betekenen dat de inkomsten vier keer hoger zijn en dus maakt het niet uit dat prijzen verdubbeld zijn, je kan nu hetzelfde product 2x kopen.quote:Op maandag 10 maart 2014 11:53 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wat heb je aan de verdubbeling als alles ook dubbel zoveel kost en/of de vaste lasten enorm stijgen?
Waar ik naar linkte ging over de koopkrachtpariteit. Wellicht heb ik het verkeerd verwoord door te stellen dat de koopkracht verdubbeld is.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:00 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Koopkracht staat los van de absolute prijs (dus of alles dubbel zoveel kost is niet relevant). Koopkracht betekent hoeveel producten je kan aanschaffen met het geld dat je hebt. Dus een verdubbeling van de koopkracht van 2003, betekent dat men nu met het gemiddelde loon 2 maal zoveel producten kan kopen vergeleken met het gemiddelde loon in 2003. Dus een verdubbeling van de welvaart. Dus om het heel erg te simplificeren, als de prijzen zijn verdubbeld in de afgelopen 10 jaar, dat zou betekenen dat de inkomsten vier keer hoger zijn en dus maakt het niet uit dat prijzen verdubbeld zijn, je kan nu hetzelfde product 2x kopen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koopkracht
Dat tekort en de afhankelijkheid van het buitenland kunnen nog weleens voor problemen zorgen. Vooral ook omdat het in de buurlanden ook niet echt rustig is.quote:Evolutie van de Turkse economie
Interview met Peter De Keyzer, hoofdeconoom BNP Paribas Fortis
Belangrijkste succesfactoren
Tussen 2002 en 2011 nam het aantal luchtvaartpassagiers toe met 4, het aantal toeristen in Turkije met factor 2,5 en het aantal kredietkaarten in omloop met 3, goed voor 51 miljoen kredietkaartgebruikers. Met nu al 75 miljoen inwoners, van wie meer dan de helft jonger is dan 30, heeft Turkije de grootste jonge bevolking in Europa. Ter vergelijking: in België is de helft van de bevolking ouder dan 41 jaar.’
Binnen de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) is Turkije de grootste groeier van alle lidstaten. ‘De voorbije jaren bedroeg de economische groei meestal 5 procent, in 2010 zelfs 10 procent. Dat ging echter gepaard met 10 procent inflatie én een tekort van 10 procent op de lopende rekening.
Een economie die zo fors groeit, heeft stabiele financieringsbronnen nodig. Die zijn in tijden van crisis moeilijker te vinden. Bovendien is Turkije vandaag te sterk afhankelijk van het buitenland. Het voert meer in dan dat het uitvoert. Vooral de dure import van energie weegt zwaar door op de balans. Het land heeft geen eigen energiebronnen en produceert bijvoorbeeld de helft van de elektriciteit met ingevoerd gas. Daarom overweegt de Turkse regering om kerncentrales te bouwen.’
http://cpb.bnpparibasfort(...)tie-Turkse-economie-.
Normaal gesproken doe ik niks anders dan aan mijn bed denken wanneer ik thuis kom, maar woah, check het zonnetje. Instant energy boost.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:30 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Leuk toch? Na het werk heb je de hele dag voor jezelf.
Voordeel van vroege dienst.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:32 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Normaal gesproken doe ik niks anders dan aan mijn bed denken wanneer ik thuis kom, maar woah, check het zonnetje. Instant energy boost.
Demi. Voel me net een huisvrouwtje.quote:Op maandag 10 maart 2014 14:57 schreef Triggershot het volgende:
Een vrouw moet der weg in de keuken wel weten natuurlijk.
Kan je al koken ja?quote:Op maandag 10 maart 2014 17:04 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Demi. Voel me net een huisvrouwtje.
Niet voor de in euro betaalde Turken uit Europa abi, deze zomer neem ik mijn eigen kaas meequote:Op maandag 10 maart 2014 11:36 schreef zarGon het volgende:
[..]
Koopkracht is meegestegen: http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=tu&v=67&l=nl.
Verdubbeling vergeleken met 2003.
Ijskoud? Dat gaat dus leuk worden op de terugweg... Ik heb geen jas bij me.quote:Op maandag 10 maart 2014 17:23 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Het is ijskoud buiten wtf is dit dan weer. Geen zon ook niks meer. En een fucking volle trein.![]()
Wel de anime van PWF kijken en niet van mijquote:Op maandag 10 maart 2014 16:33 schreef Crip het volgende:
Ben uit nieuwsgierigheid Noragami aan het kijken.. is wel leuk denk ik.
Was gewoon heel erg benieuwd omdat mijn naam in de titel zit.quote:Op maandag 10 maart 2014 18:00 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Wel de anime van PWF kijken en niet van mij
Jij heet Gamiquote:Op maandag 10 maart 2014 18:10 schreef Crip het volgende:
[..]
Was gewoon heel erg benieuwd omdat mijn naam in de titel zit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |