quote:
Mn dochter eet glutenvrij ivm coeliakie.
Ik zou inderdaad kijken naar wat je graag at en hoe je dat kunt vervangen voor glutenvrije varianten en waar je misschien iets anders kunt bedenken.
Het nadeel van veel glutenvrij brood wat in de supermarkt te koop is vind ik dat de verpakking net zo voedzaam is als het brood zelf

Het brood van schär is hier niet zo'n succes bijvoorbeeld en ik vind het ook niet zo'n fijn brood omdat het dus niet zo voedzaam is. (en je dus ook weer snel honger hebt.)
Het brood van
Yam!, te koop bij Jumbo is prijzig, maar wel lekker qua smaak en geeft als ik afga op mn dochter een voller gevoel, het is ook wat steviger qua gebruikte meel en zaden/pitten en weet ik veel.
Bij
www.broodpakket.nl kun je glutenvrij brood bestellen, vooral het haverbrood gaat er hier heel snel doorheen, het proefpakket is ook aan te raden. Jullie kenden hem vast wel, maar toch.
Bakkerij het stoepje heeft ook brood tegenwoordig, te bestellen via internet en dan af te halen op de markt in je dorp, ze hebben bijvoorbeeld een grote bol met kruiden die wat vergelijkbaar is met een italiaanse bol. Niet heel gezond, wel lekker om jezelf op te trakteren als er een keer uitgebreid gelunched wordt wellicht. Verder loont het voor jullie wellicht om een broodbakmachine aan te schaffen? Als je die niet al hebt... je kunt de aanschafkosten aftrekken van de belastingdienst omdat ie gebruikt wordt voor je dieet.
Qua steviger kost, is yoghurt met vruchten en glutenvrije muesli wat voor je misschien? De Tuinen heeft regelmatig een aanbieding van superfoods en glutenvrij spul, 2 voor de prijs van 1, scheelt superveel. Ik maakte wel eens zelf een soort van "muesli" met gedroogde kokosstukjes, handje gojibessen, wat chia-zaad, wat gebroken lijnzaad, handje gedroogde tropische vruchten, en wat studentenhaver (ja heus

); dat mengen, eventueel kun je er havervlokken doorheen mengen nog en dat met yoghurt en wat honing. Lekker

(wel haver nemen met glutenvrij logo; haver is van zichzelf glutenvrij maar vaak kruisbesmet)
En qua lunch, steviger kost, je kunt ook vrij gemakkelijk noedelsoep voor jezelf maken van rijstnoedels, te koop bij de toko. Ze hebben zelfs noedels van pompoen of zoete aardappel enz. Gewoon even gaan kijken.
Qua snacks:
Alle gezonde tussendoortjes zoals rauwkost en fruit enz. Me dunkt.
Mueslirepen, er zijn er behoorlijk wat die glutenvrij zijn, ik vind het zelf fijn om er een in mn tas te hebben voor het geval je ergens verzeild raakt waar geen glutenvrij alternatief is.
Bijvoorbeeld:
http://www.detuinen.nl/sn(...)reep-met-hennep.htmldeze vult echt maximaal
http://www.detuinen.nl/sn(...)p-brazilian-nut.htmlen deze zijn ook bij pompstations en dergelijke te koop:
http://www.detuinen.nl/sn(...)yoghurt-coating.htmlVerder is
www.pinterest.com een goeie site om in de gaten te houden, als je bij de search glutenfree intikt kom je een boel tegen aan recepten en ideeën.
www.missglutenvrij.nl is een leuke Nederlandse weblog. Met gewone doodnormale huis-tuin-en-keuken recepten. Fijn want al die fancy recepten zijn wel leuk maar daar heb je niet altijd tijd voor/zin in.
www.rasamalaysia.com gebruik ik vaak voor aziatische recepten, hier en daar wat tweaken en dan is zo'n recept zo glutenvrij.
tips:
* oud brood in blokjes snijden, in een pan bakken met wat knoflook en evt. olijfolie en je hebt heerlijke croutons voor bij je soep of salade.
* mislukt brood wat je zelfgemaakt hebt fijnmalen in je keukenmachine, hoppatee je hebt zomaar een kilo paneermeel erbij in plaats van dat je het weg moet gooien
* je kunt van bloemkool heel veel dingen maken, van couscous tot pizzabodems. Slank én glutenvrij.
* zorg dat je wat bij je hebt als je bijv. de stad in gaat want als er geen alternatief voorhanden is en je móet eten dan ben je al gauw aangewezen op patat of snoep uit de automaat.
(niet al mijn opties zijn even slank, ik realiseer me dat dit de dieetclub is, ik heb vooral tips voor glutenvrij gegeven, hoe je het dieet-verantwoord krijgt moet je zelf even bekijken

)
[ Bericht 0% gewijzigd door mignonne op 07-03-2014 13:16:41 ]