Het valt me geregeld op dat mensen, en dan vooral die uit een lagere sociale klasse, binnen een paar minuten nadat je ze hebt leren kennen meteen hun hele levensverhaal beginnen te vertellen en je opzadelen met de vele problemen die ze hebben. Vaak ook op erg opdringerige wijze, dat ze na elk hoofdstuk van hun verhaal als het ware bevestiging zoeken en ze min of meer verwachten dat je het met hen eens bent of hun problemen ook ervaart.
Zo was ik gisteren bij mijn broer, waar ook een vriend van hem op bezoek was die ik alleen maar ken van de verhalen van mijn broer. Iemand die schijnbaar al jaren zonder werk thuis zit en zijn dagen doorbrengt door wat te gamen en blowen. Die vind het allemaal wel prima, schijnbaar. Afijn, ik zit nog geen 5 minuten, krijg ik zo'n heel verhaal te horen dat 'ie écht wel een paar jaar hard gewerkt heeft en het nu verdient om lekker niks te doen, hoe kut de sociale dienst, zijn banencoach en de overheid wel niet zijn, hoeveel geldproblemen hij wel niet heeft, dat hij schulden heeft door een verschrikkelijk wijf van een ex, enzovoorts.
Daarnet ook nog. Ik ga met vriendinlief de hond uitlaten en we komen een oud-buurvrouw van vriendin tegen. Ze stelde zich aan me voor en raakte vervolgens met mijn vriendin aan de praat. Toen vroeg vriendin hoe het met haar zoon en zijn vriendin ging, begint dat mens een heel verhaal te vertellen over dat hij inmiddels een nieuwe vriendin heeft die bij hun thuis woont, want een klote gezinssituatie bij die meid thuis en alcoholistische ouders en zo. Echt een kwartier lang niks anders dan details en gekke verhalen over de geschifte ouders van d'r schoondochter. Het onderwerp veranderde daarop op haar eigen geldproblemen. Want nu ook d'r schoondochter bij d'r was ingetrokken had ze het nóg moeilijker ondanks al vele geldproblemen bla bla bla. Vriendin wist het gesprek eindelijk af te kappen en we vervolgden onze weg.
Nog meer mensen die dit herkennen? Waarom doet men dit? Vreselijk irritant als mensen dit doen, want ik zit echt niet op de misère van wildvreemden te wachten.
EDIT: oeps, verkeerde forum. Hoort natuurlijk in R&P.