abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:05:17 #1
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_137424624
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
>> Achter de schermen
SPOILER
pi_137424640
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

lijkt alleen te zijn wanneer het ding wil koppelen?
Niet verklappen gekkie! :7
pi_137424719
Duvel, wat was ook alweer die site van die bazen Taurus voor TS2014?
Gevonden!
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:07:58 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137424729
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:01 schreef greavy het volgende:
Weet iemand wat Ziggy³ en/of Mono hebben uitgevreten tussen Harlingen en Harlingen Haven voor de 2e dag op rij?
In precies één week al drie seinstoringen daar.
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:15:25 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137425005

Foto: Christopher Blaszczyk
O+
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:18:04 #6
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137425116

Te Winterswijk trof ik vandaag de 'Ellen ten Damme'-GTW van Arriva die daar stond te niksen. :s)
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:20:42 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137425224
@dennistd: Ik ben wel in Zutphen geweest, maar ben niet richting Hengelo gegaan.
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:28:53 #8
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_137425568
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:07 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, de assentellers geven daar de laatste tijd wat problemen.

Oh, en Mono rijdt niet op Harlingen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_137425608
doe je hele verhaal eens James? met foto's en een kaartje waar je allemaal geweest bent en zo :s) je mag mijn basiskaartje wel gebruiken hoor :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:31:00 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137425660
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:28 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ja, de assentellers geven daar de laatste tijd wat problemen.

Oh, en Mono rijdt niet op Harlingen.
Oh, oké. Vaag.
pi_137425677
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:31 schreef greavy het volgende:

[..]

Oh, oké. Vaag.
Want?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 5 maart 2014 @ 20:38:53 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_137426031
handig ... http://somda.nl/forum/10483/p487615/Spoorsanering/

Lees net dat ze in het kader van spoorsanering het middenspoor tussen Bilthoven en Den Dolder op willen heffen ...

Dat spoor is uitermate geschikt om even een inhaling door een vertraagde trein mogelijk te kunnen maken.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:41:20 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137426177
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:29 schreef Dr_Flash het volgende:
doe je hele verhaal eens James? met foto's en een kaartje waar je allemaal geweest bent en zo :s) je mag mijn basiskaartje wel gebruiken hoor :)
Ik heb maar één foto gemaakt die ik hier al heb gepost, ik had eigenlijk niet echt rekening gehouden met het weer en eventuele fotomogelijkheden en ik ben ook daadwerkelijk nuttig bezig geweest terwijl ik in de trein zat. :)

De route die ik heb afgelegd: Breda - Sittard - Den Bosch - Arnhem - Doetinchem (Breng) - Winterswijk - Zutphen - Apeldoorn - Amsterdam (Pimpel) - Den Haag HS (via Haarlem) - Rotterdam (Benelux) - Breda (ICd via HSL).
pi_137426577
quote:
11s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:38 schreef Peterselieman het volgende:
handig ... http://somda.nl/forum/10483/p487615/Spoorsanering/

Lees net dat ze in het kader van spoorsanering het middenspoor tussen Bilthoven en Den Dolder op willen heffen ...

Dat spoor is uitermate geschikt om even een inhaling door een vertraagde trein mogelijk te kunnen maken.
Tegen die tijd dat dat spoor weg is ziet de dienstregeling er toch al anders uit ;)
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 5 maart 2014 @ 20:54:47 #15
Maffe Fries
pi_137426830
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Tegen die tijd dat dat spoor weg is ziet de dienstregeling er toch al anders uit ;)
oh, dat geloof ik zeker, alleen maak ik me wel zorgen, want er wordt stevig gesneden is het aantal sporen voor de bijsturing. In de normale dienst heb je ze nauwelijks nodig, maar als er verstoringen zijn dan komen die extra sporen zo her en der goed van pas, zeker als je overal doorstroomstations van maakt
  woensdag 5 maart 2014 @ 20:58:25 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_137427072
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

oh, dat geloof ik zeker, alleen maak ik me wel zorgen, want er wordt stevig gesneden is het aantal sporen voor de bijsturing. In de normale dienst heb je ze nauwelijks nodig, maar als er verstoringen zijn dan komen die extra sporen zo her en der goed van pas, zeker als je overal doorstroomstations van maakt
En "normale dienst" heb je nauwelijks. Verstoringen dagelijks 8)7 Terminaal slecht bedacht dit soort dingen. Maar er zal wel een wissel bij betrokken zijn zeker? Ja, dacht ik al. Waar je niet mee om kan gaan moet je wegsnijden ^O^
pi_137427142
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:54 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Achja, toen een wissel bij Den Dolder stuk was en de Soesterlijn niet bereikbaar was riep iedereen ook schande. Nu gaat die weg en kan er minder storen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 5 maart 2014 @ 21:01:29 #18
Maffe Fries
pi_137427239
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 20:59 schreef b2py het volgende:

[..]

Achja, toen een wissel bij Den Dolder stuk was en de Soesterlijn niet bereikbaar was riep iedereen ook schande. Nu gaat die weg en kan er minder storen.
mja, dat was een andere wissel en heeft niets met die op handen zijnde sanering van doen
pi_137427262
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 21:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, dat was een andere wissel en heeft niets met die op handen zijnde sanering van doen
Heul niet waar. Dat wissel gaat er dan uit!
  woensdag 5 maart 2014 @ 21:01:58 #20
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_137427274
Dat hele soesterlijntje kun je prima verbussen. Maar tussen Utrecht en Amersfoort is de capaciteit al kut. Als je dan ook nog dat middenspoor gaat weghalen dan ben je echt niet goed bij je hoofd.
pi_137427291
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 21:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat hele soesterlijntje kun je prima verbussen. Maar tussen Utrecht en Amersfoort is de capaciteit al kut. Als je dan ook nog dat middenspoor gaat weghalen dan ben je echt niet goed bij je hoofd.
Hoezo? Het levert capaciteit op.
  woensdag 5 maart 2014 @ 21:05:46 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137427474
Het derde spoor bij Gilze-Rijen gaat ook een keer verdwijnen, de ruimte wordt dan gebruikt om het smalle eilandperron te vervangen door twee bredere perrons aan de zijkant.

Het zou me niet verbazen als de gelegenheid wordt aangegrepen om dan ook meteen de overloopwissels te verwijderen, zodat je vanuit Breda pas na Tilburg Universiteit weer ergens anders heen kunt...
  woensdag 5 maart 2014 @ 21:07:02 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_137427535
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 21:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Hoezo? Het levert capaciteit op.
Zolang alles goed gaat. Misschien.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 5 maart 2014 @ 21:08:48 #24
Maffe Fries
pi_137427621
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 21:05 schreef James1988 het volgende:
Het derde spoor bij Gilze-Rijen gaat ook een keer verdwijnen, de ruimte wordt dan gebruikt om het smalle eilandperron te vervangen door twee bredere perrons aan de zijkant.

Het zou me niet verbazen als de gelegenheid wordt aangegrepen om dan ook meteen de overloopwissels te verwijderen, zodat je vanuit Breda pas na Tilburg Universiteit weer ergens anders heen kunt...
ik hoop dat ze ze laten liggen, want anders moet je bij een verstoring meteen half Brabant verbussen ...
  woensdag 5 maart 2014 @ 21:11:55 #25
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_137427791
quote:
1s.gif Op woensdag 5 maart 2014 21:05 schreef James1988 het volgende:
Dat eilandperron dat net nog voor een flinke zal geld is opgeknapt bedoel je? ;(.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')