SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.
Eerstvolgende meet:
* 29 maart Rotterdam-Maastricht 170km en 30 maart Ivo's 200km.
MarcoD
Kanoboy
Kaasplank
* za 26 april Ivo's 300km Mariembourg (nieuwe route)
* Iets in limburg ofzo - 29 mei t/m 1 juni
* zo 5 juli 2015, Tour de Frans meet bij Gripper in Vreeswijk
Wij doen aan Strava
Nuttige links:
Algemene info • Fok! fietsers op de kaart• Wielersportinfo • Teamwebs fietsagenda van de FOK!kers
Toertochten • Toertochten (komende week) in NL • Toertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling Tour • Toertochten in Frankrijk • Toertochten in Dld • Toertochten in Engeland
Cyclo's • Cyclo's (deze maand) in Frankrijk • Jedermannrennen in Dld • Granfondo's in Italië • Cyclo's in SpanjeSPOILER: online shoppenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.![]()
Was weinig mis met oude site, als je nu iets zoekt is het veel lastiger te vinden.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 21:58 schreef muzas het volgende:
Wat is er met mantel-bikeparts gebeurdWat een aids
En kom je dan bij een categorie zie je amper wat op je scherm door grote plaatjes.![]()
Mijn ritten worden steeds langer, steeds geleidelijk aan het opbouwen. Vandaag mijn eerste 100 km gefietst. Nja volgens Strava net niet dan.. maar het ging zeer lekker voor mijn doen!
http://www.strava.com/activities/117693757
Wel bijna aangereden door een bedrijfsbus die achteruit ging, naast hem waren ze aan het bouwen van een tuinhuisje dus ik dacht dat hij daar voor kwam, vervolgens sloeg hij opeens af. Kon hem nog net ontwijken en vervolgens op de weg blijven. In de hoeken van zo'n T-splitsing staan namelijk van die witte beton palen.. scheelde allemaal niet veel.![]()
![]()
Beste Fietsende Fok'kers!
Dit jaar ben ik (nu dan echt) begonnen met fietsen. De afgelopen jaren wel een tijdje op een geleende fiets gereden (totaal 1500km, nooit meer dan 60km) en in de sportschool regelmatig een uurtje spinnen. Ik vind het wel echt leuk om te duursporten en je ziet echt veel van Nederland zo op de fiets.
Mijn ambitie is om richting de zomer (Mei/Juni) in staat te zijn 130 - 150 kilometer te kunnen fietsen. Enerzijds gaat dat om conditie, anderzijds moet je ongeveer 5 uur op je zadel kunnen zitten.
Op dit moment fiets ik rondjes van 70-80 KM in met ongeveer 29,5 - 30 KM/u, van deur tot deur. Verder wil ik in maart-april om de week meedoen aan een toertocht met paar vrienden om ook wat langere stukken te fietsen.
Mijn vraag: Is het realistisch om te verwachten dat ik zo snel al zo veel KM kan fietsen? En wat is een goed schema om te trainen, er zijn er zoveel op internet?
Op dit moment fiets ik doordeweeks 1x 50km en in het weekend 1 of 2 keer. (Zaterdag wat langer, zondag ook 40-50km)
Verder ben ik benieuwd (wel beetje stom om dat achteraf te vragen) of ik hele domme aankoop heb gedaan qua fiets: Heb een Giant TCR C1 (2011), Shimano Ultegra Group (Double + 10 Speed, Ketting, Remmen etc) en Mavic Ksyrium Elite wielen.
Specifiek vraagje: Ik weeg 94 kilo en lees hier en daar wat over wielen die dat niet aankunnen. Moet ik preventief andere wielen kopen?"I'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing" Gordon Gekko, Wallstreet![]()
Welkom,quote:Op woensdag 5 maart 2014 07:13 schreef vanKampen het volgende:
Beste Fietsende Fok'kers!
Mijn ambitie is om richting de zomer (Mei/Juni) in staat te zijn 130 - 150 kilometer te kunnen fietsen. Enerzijds gaat dat om conditie, anderzijds moet je ongeveer 5 uur op je zadel kunnen zitten.
Op dit moment fiets ik rondjes van 70-80 KM in met ongeveer 29,5 - 30 KM/u, van deur tot deur.
Mijn vraag: Is het realistisch om te verwachten dat ik zo snel al zo veel KM kan fietsen?
Als jij 70-80 km met 29-30km/u gemiddeld fietst kun je ook wel 150 km fietsen met een wat lager gemiddelde.
Ik zelf fietste mijn 2e rit op de racefiets al 160 km maar ik ben een geval appart, was ook niet zo slim want ik kon 2 weken bijna niet meer lopen
Waar fiets je meestal ergens in de buurt?![]()
Als je nu al rondjes van 80km kan fietsen, zit je zo op 150. Dat kan zelfs in 4weken als je wekelijks het rondje met een tiental km verlengt.
Maar ik zou vooral met uren gaan rekenen. Dit heeft namelijk geen invloed op de snelheid.Maar ik kan 't mis hebben...![]()
Waarom lukt het je nu niet?Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
'Zegguhm, Okkie.. heel fijn dat je die 200 in de agenda hebt gezet, maar dan heb ik ws. finale van een tennistoernooi..'.
Dan neem je haar maar mee!![]()
![]()
@vanKampen: Die Ksyriums zijn best goed hoor. M'n vriendin heeft ze ook en ik jat ze wel eens. Tot nu toe zijn ze altijd goed recht gebleven.
En wat de rest zegt. Die 130-150 lukt je dan makkelijk. Gewoon het aantal km's opbouwen en dan kom je er wel.![]()
Zit je in het goede topicquote:Op woensdag 5 maart 2014 09:11 schreef Oksel het volgende:
En 't zit me al weken dwars dat die blinde Masterchef USA won, ipv. van die neger.
[ afbeelding ]
Kan toch nooit!!! Zal die blindegeilde hond stichting wel flinke duit in 't zakkie hebben gedaan!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
't is wat allemaal.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:11 schreef Oksel het volgende:
En 't zit me al weken dwars dat die blinde Masterchef USA won, ipv. van die neger.
[ afbeelding ]
Kan toch nooit!!! Zal die blindegeilde hond stichting wel flinke duit in 't zakkie hebben gedaan!![]()
Dank voor al jullie reacties!Ok. Komende zaterdag 85 (toertocht) en dan ga ik proberen elk weekend 10km erbij te doen. (meer dan 80/90 word wel saai alleen.... )quote:Op woensdag 5 maart 2014 07:24 schreef KolonelBroodje het volgende:
[..]
Welkom,
Als jij 70-80 km met 29-30km/u gemiddeld fietst kun je ook wel 150 km fietsen met een wat lager gemiddelde.
Ik zelf fietste mijn 2e rit op de racefiets al 160 km maar ik ben een geval appart, was ook niet zo slim want ik kon 2 weken bijna niet meer lopen
Waar fiets je meestal ergens in de buurt?
Wat is jullie ervaring met fietsen met lekker muziekje op?Nog niet geprobeerd.quote:Inderdaad.....quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:01 schreef Oksel het volgende:
Hij heeft 't nooit geprobeerd en denkt daarom dattie 't niet kanOk. Ik ga dan niet meer beginnen aan die interval-schema's die hier en daar staan, maar gewoon elk weekend 10km erbij. Merk dat ik 70km nog wel redelijk trek met onderweg een mueslireep en dan thuis paar boterhammen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:14 schreef Tommeke het volgende:
@vanKampen: Die Ksyriums zijn best goed hoor. M'n vriendin heeft ze ook en ik jat ze wel eens. Tot nu toe zijn ze altijd goed recht gebleven.
En wat de rest zegt. Die 130-150 lukt je dan makkelijk. Gewoon het aantal km's opbouwen en dan kom je er wel.
Moet ik bij meer kilometers meer gaan eten onderweg of juist van te voren?"I'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time. Fifty, a hundred million dollars, buddy. A player. Or nothing" Gordon Gekko, Wallstreet![]()
Dit ja. Je moet alleen wel extra opletten als je moe bent, dan mis je wel eens wat.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:31 schreef Yankee het volgende:
Ik fiets regelmatig alleen en dan doe ik nog wel eens een oortje in. Dat bevalt mij wel erg goed
Nog gefeliciteerd vriend![]()
![]()
alleen in de zomer met tourradio, dan maar 1 oortje. Verder nooit.If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards![]()
Ik ook nooit. Soms lijkt het me wel lekker, zeker op saaie lange stukken, maar voor de rest kijk ik een beetje om me heen en laat ik mijn gedachten gaan. Soms zit ik 5 tot 10 km in trance op de fiets over dingen na te denken, dan opeens wordt ik "wakker" en denk ik, ben ik hier al? En kon ik echt zo lang nadenken over dat?
Mooie momenten.
En ja, ik zou wel wat te eten meenemen. Van te voren hoef je niet speciaal te gaan eten. Gewoon zorgen dat je een goede maaltijd op hebt en dan komt het wel goed.Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
Als ik alleen fiets luister ik altijd muziek, als ik met maat fiets nemen we af en toe muziek mee ligt aan de lengte van de rit. Voor mijn gevoel kan ik altijd dieper gaan met muziek dan zonder muziek, maar dit zit natuurlijk tussen de oren.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:27 schreef vanKampen het volgende:
Dank voor al jullie reacties!
[..]
Ok. Komende zaterdag 85 (toertocht) en dan ga ik proberen elk weekend 10km erbij te doen. (meer dan 80/90 word wel saai alleen.... )
Wat is jullie ervaring met fietsen met lekker muziekje op?
[..]
Ok. Ik ga dan niet meer beginnen aan die interval-schema's die hier en daar staan, maar gewoon elk weekend 10km erbij. Merk dat ik 70km nog wel redelijk trek met onderweg een mueslireep en dan thuis paar boterhammen.
Moet ik bij meer kilometers meer gaan eten onderweg of juist van te voren?
Eet alleen wat onderweg bij ritten van 2 uur en langer. 2 tot 4 uur mueslireep of een snelle jelle, ritten waar ik langer dan 4 uur onderweg ben neem ik meestal meer eten + drinken mee.![]()
Niets is mooier dan het geluid van je ketting, het gezoef van je wielen en banden en een zomers briesje in je oren.Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
Het is bewezen effectief, sporten met muziek op. Meen een keer een onderzoek te hebben gelezen dat een groep fietsers een tijdrit gemiddeld 5% sneller deed met muziek dan zonder. Hier snel gevonden iets over zwemmen.
Muzikale epo dus.quote:De prestaties van zwemmers verbeteren met twee procent als ze luisteren naar motiverende muziek. Dat melden sportwetenschappers van Brunel University, die proeven deden met 26 zwemmers van 18-23 jaar, in Psychology of Sport and Exercise.
Er is al een uitgebreide literatuur over het stimulerende effect van muziek op sporters. In studies is dat effect aangetoond op bijvoorbeeld sprinters die de 400 m rennen, [J Sports Sci. 2006 Oct;24(10):1095-102.] op sprintprestaties van roeiers [The Sport Psychologist, 22, 175e182.] en op triatleten die lange afstanden moeten afleggen [J Sci Med Sport. 2012 Jan;15(1):52-7.].
De onderzoekers vroegen zich af of zwemmers ook positief op muziek reageren, en lieten hun proefpersonen op een waterbestendige MP3-speler naar muziek luisteren toen ze zo snel mogelijk moesten een afstand van 200 m moesten afleggen.
De ene keer luisterden de proefpersonen naar Sexy And I Know It van LMFAO, de andere keer naar Howl van Florence And The Machine. Sexy And I Know It is volgens de onderzoekers motivational. Het ritme is simpel, de teksten kun je positief uitleggen. Howl zit een beetje complexer in elkaar, en is dus niet motivational maar oudeterous.
Beide nummers hebben een tempo van 130 beats per minute - volgens onderzoekers het meest geschikt voor een verbetering van sportprestaties.
De zwemmers legden hun afstand ook een keer af zonder muziek in hun oren.
Muziek zorgde ervoor dat de zwemmers scherpere tijden neerzetten, zie je hieronder. Howl was praktisch net zo prestatieverbeterend als Sexy And I Know It. De zwemmers waren tijdens het luisteren naar beide tracks even goed gemotiveerd, ook al vertelde zeventig procent van hen dat ze - in ieder geval als ze in het water lagen - de voorkeur gaven aan Sexy And I Know It.
Muziek verbetert sportprestaties
"The present findings support the hypothesis that the use of music during a high-intensity task can have an ergogenic effect; this was in the order of 2% when averaged out across the two experimental conditions", schrijven de onderzoekers.![]()
Ah, dan moet Patroon muziek luisteren tijdens de koers. Wordt ie misschien eerste ipv tweede. Want we weten allemaal, if you aint first, you're last.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:49 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Het is bewezen effectief, sporten met muziek op. Meen een keer een onderzoek te hebben gelezen dat een groep fietsers een tijdrit gemiddeld 5% sneller deed met muziek dan zonder. Hier snel gevonden iets over zwemmen.
[..]
Muzikale epo dus.Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
Second place is first loser.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ah, dan moet Patroon muziek luisteren tijdens de koers. Wordt ie misschien eerste ipv tweede. Want we weten allemaal, if you aint first, you're last.![]()
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
Dank je ouwe reusquote:Op woensdag 5 maart 2014 09:33 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Dit ja. Je moet alleen wel extra opletten als je moe bent, dan mis je wel eens wat.
Nog gefeliciteerd vriend
.![]()
Toen ik mijn fiets kocht zaten er standaard Shimano WH-RS10 wielen in,
leuk om mee te beginnen maar na een tijdje kom je er wel achter dat het een en ander
wel voor verbetering vatbaar is. Kortom tijd voor een ander wielsetje, budget word denk ik zo;n 300-400 euro. Tot dus ver lijken mij de zonda's/R3's een goede optie, zijn er nog andere sets die ik zeker in overweging moet nemen?![]()
Ik heb zonda's en ben er zeer tevree mee. Heb ze voornamelijk gekocht omdat ik ze mooi vond, ze goed zijn (PAtroon heeft R3 en is daar ook lovend over, al zullen ze nu wel kut zijn sinds hij 50 mm velgen heeft).quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:07 schreef DeBuffel het volgende:
leuk om mee te beginnen maar na een tijdje kom je er wel achter dat het een en ander
wel voor verbetering vatbaar is. Kortom tijd voor een ander wielsetje, budget word denk ik zo;n 300-400 euro. Tot dus ver lijken mij de zonda's/R3's een goede optie, zijn er nog andere sets die ik zeker in overweging moet nemen?
Rij je met campagnolo?Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
Vandaag bij de kruidvat in de aanbieding HD 1080 wifi cam voor 60¤ mocht iemand daar interesse in hebben. Schijnt een goed ding te zijn en weinig onder te doen voor gopro3 van 300¤.![]()
Goede keuzequote:Op woensdag 5 maart 2014 10:07 schreef DeBuffel het volgende:
wel voor verbetering vatbaar is. Kortom tijd voor een ander wielsetje, budget word denk ik zo;n 300-400 euro. Tot dus ver lijken mij de zonda's/R3's een goede optie, zijn er nog andere sets die ik zeker in overweging moet nemen?.![]()
quote:Vennbahn Fietsroute van het jaar
4 maart 2014 | Door EDriessen | Geplaatst in Reisreportages, Uitgelicht
vennbahn l48 miglbauer lrDe Vennbahn is verkozen tot Fietsroute van het Jaar 2014. Deze Nederlandse prijs wordt jaarlijks toegekend door de RAI vereniging,een brancheorganisatie van de fabrikanten en importeurs van wegvervoermiddelen.De Vennbahn is een grensoverschrijdend fietspad van 125 km over een voormalige spoorbaan van het Duitse Aken door de Eifel en de Ardennen naar het Luxemburgse Troisvierges.
Behalve het Vennbahn-fietspad waren de Pirinexus in Catalonië, de Tour de Manche in Bretagne, Normandië en Engeland en de Valsugana in Trentino (Italië) genomineerd. De Vennbahn wint omdat de kleine Duitstalige gemeenschap in België volgens de jury kans heeft gezien een dergelijk ingewikkeld project, dat 14,7 miljoen euro heeft gekost, te realiseren.
Het juryrapport: “Het lijkt heel simpel: er lag een spoorbaan en je legt er een fietspad op. Helaas zijn door de verwoestingen tijdens de Tweede Wereldoorlog spoorviaducten verdwenen. Ook doken tijdens de aanleg onverwachte problemen op en moesten om de fauna te sparen ingewikkelde alternatieven worden ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn: ruim 125 km aan voornamelijk vrijliggend fietspad door een oase van rust en natuur met slechts een beperkt aantal kruisingen met het overige verkeer”.
Op diverse locaties langs de route is het verleden van de destijds belangrijke spoorverbinding nog zichtbaar. Panelen met tekst en historische foto’s accentueren op veel plaatsen dit thema. Volgens de jury kan de fietsroute, die geschikt is voor jong en oud, een belangrijke schakel worden tussen een aantal langeafstandsroutes naar het zuiden. Er zijn meerdere mogelijkheden over te stappen op andere fietsroutes; zo zorgt de aansluitende Ardennen-Eifel fietsroute voor een verbinding met het net van fietsroutes in de Eifel.![]()
Oordeel zelf:quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:12 schreef muzas het volgende:
doet me denken aan die Garmin bij de aldi.
http://www.pinkbike.com/video/353344/
Ik vind de kwaliteit weinig onder doen voor de filmpjes die ik vaak zie van een gopro3.![]()
Nee met Shimanoquote:Op woensdag 5 maart 2014 10:08 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb zonda's en ben er zeer tevree mee. Heb ze voornamelijk gekocht omdat ik ze mooi vond, ze goed zijn (PAtroon heeft R3 en is daar ook lovend over, al zullen ze nu wel kut zijn sinds hij 50 mm velgen heeft).Rij je met campagnolo?![]()
Dan zou ik voor de R3 gaan. Zelfde wiel, alleen anders gespaakt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
Ik hoorde van W dat ze het niet erg vind als Patroon als tweede komt.Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
Met wie bukkake jij nog meer manquote:Op woensdag 5 maart 2014 10:40 schreef kanovinnie het volgende:
Ik hoorde van W dat ze het niet erg vind als Patroon als tweede komt.![]()
![]()
Jammer, ben nu wat routes aan het zoeken via Bikemap en kom in de omgeving van Tecklenburg (Duitsland) hele mooi tegen op een uurtje rijden. Als ik dan de routes naloop via bikemap dan zie ik dat ze gewoon heel globaal van punt naar punt hebben geklikt waardoor er stukken dwars door een bos heen staan![]()
![]()
www.gpsies.comquote:Op woensdag 5 maart 2014 10:51 schreef nickhguitar het volgende:
Jammer, ben nu wat routes aan het zoeken via Bikemap en kom in de omgeving van Tecklenburg (Duitsland) hele mooi tegen op een uurtje rijden. Als ik dan de routes naloop via bikemap dan zie ik dat ze gewoon heel globaal van punt naar punt hebben geklikt waardoor er stukken dwars door een bos heen staan![]()
Ja die ken ik ook alquote:gaat er meer om dat mensen een route maken middels het welbekende '4 punten systeem', wat niks anders is dan 4 hoekjes maken en dan de route opslaan. Jammer want was over een stukje van 60 km toch mooi 600 hoogtemeters, dat vind je hier niet snel
Edit: Ga nu zelf natuurlijk die route fixen![]()
![]()
@vanKampen:
Bij meer kilometers meer van te voren en meer onderweg eten. Dat is ook een beetje persoonlijk. Vroeger nam ik altijd vet veel eten mee onderweg. Nu kan ik 100 km fietsen op van te voren 5 á 6 broodjes en onderweg een koekreep.![]()
Kom op gpsies eigenlijk nooit dat soort routes tegen. Maar misschien heb ik geluk gehad.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:54 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Ja die ken ik ook algaat er meer om dat mensen een route maken middels het welbekende '4 punten systeem', wat niks anders is dan 4 hoekjes maken en dan de route opslaan. Jammer want was over een stukje van 60 km toch mooi 600 hoogtemeters, dat vind je hier niet snel
Edit: Ga nu zelf natuurlijk die route fixen![]()
Zou kunnen, iedereen kan er vrij dingen op zetten natuurlijk. Wat meteen de kracht is van het geheel, maar ook de valkuil.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Kom op gpsies eigenlijk nooit dat soort routes tegen. Maar misschien heb ik geluk gehad.![]()
Je hartslag schijnt ook omlaag te kunnen gaan als je oordoppen (dus geen muziek) in hebt, dan hoor je de wind niet en denk je dat je minder snel gaat ofzo![]()
Gister 100k gedaan (4 uur fietsen) op een bord brinta en een snelle jelle onderweg. Wel 2 bidons met 2 schepjes isostar. Nou draag ik nog wat natuurlijke reserves met me meequote:Op woensdag 5 maart 2014 10:56 schreef Tommeke het volgende:
@vanKampen:
Bij meer kilometers meer van te voren en meer onderweg eten. Dat is ook een beetje persoonlijk. Vroeger nam ik altijd vet veel eten mee onderweg. Nu kan ik 100 km fietsen op van te voren 5 á 6 broodjes en onderweg een koekreep.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |