Wel goed, heb nu een weekje vakantie en doe dus iets rustiger aan. Merk het verschil wel goed qua harde buiken enzoquote:
Waarom twijfel je?quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:38 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik twijfel of ik wel of geen extra echo zal plannen volgende week... #firstworldproblems!
Ik wil heel graag het geslacht weten, maar als ik nog ff geduld heb dan weet ik het 7 april ook, maar dat klinkt nog zo ver....quote:
Ah, op die manier. Joh, als je het leuk vindt, en je kunt je het veroorloven, waarom niet?quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ik wil heel graag het geslacht weten, maar als ik nog ff geduld heb dan weet ik het 7 april ook, maar dat klinkt nog zo ver....
quote:Op dinsdag 4 maart 2014 22:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
17 weken is een mooi termijn toch?
En terechtquote:Op woensdag 5 maart 2014 08:45 schreef Stormqueen het volgende:
Rijstje aan de meldplicht![]()
Ik had gisteravond intake bij de verloskundige, die had ook geen verklaring voor het lichtere streepjes-verhaal.
Ze suggereerde wel heel voorzichtig dat als ik toch de combinatietest liet doen over een maand, ze de echo van over twee weken wel kon schrappen. Ik denk dat ik mijn gezicht panisch trok, want die optie veegde ze gelukkig meteen weer van tafel![]()
quote:Op woensdag 5 maart 2014 08:52 schreef Stormqueen het volgende:
Ik krijg zelfs nog een echo omdat ik fatty ben!
Deed ik nog zo mijn best om de weegschaal te vermijden...
Er zijn een aantal gevallen waarin ie vergoed wordt. Als je 36 of ouder bent in de 18e week van je zw.schap dan wordt ie vergoed bijv. misschien geldt dat voor jou?quote:Op woensdag 5 maart 2014 08:55 schreef Stormqueen het volgende:
Ze heeft trouwens geen kosten voor de combinatietest benoemd.
huuu, nee, ik ben wel belegen maar nog niet extra belegenquote:Op woensdag 5 maart 2014 08:59 schreef mignonne het volgende:
[..]
Er zijn een aantal gevallen waarin ie vergoed wordt. Als je 36 of ouder bent in de 18e week van je zw.schap dan wordt ie vergoed bijv. misschien geldt dat voor jou?
Zal het precieze rijtje straks ff opzoeken. Hij kost zonder vergoeding nu 158,- dacht ik.
Ja SQ, belegen?quote:
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 11:34 schreef Stormqueen het volgende:
Nou, als we dan toch met leuk nieuws bezig zijn heb ik er ook nog wel 1:ik zie dit nu pas, maar wat een goed nieuws zeg.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Drie keer is echt scheepsrecht. <3Gefeliciteerd en een prachtige zwangerschap gewenst StormQueen!
in de haak.
Heel verstandigquote:Op woensdag 5 maart 2014 09:27 schreef Stormqueen het volgende:
Chanty, alle testen liggen op de stort inmiddels
Ga je weer een 3D laten doen?
Ja, maar stel dat ik dan alleen een dure polis neem voor die combinatietest, dan ben ik per saldo duurder uit. Meeste vergoedingen zitten namelijk ook in de basis aanvullende verzekering.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:35 schreef _NIKKI_ het volgende:
SQ kijk even in de voorwaarden van je aanvullende verzekering. Ik heb toen ik L. kreeg een gezinspolis bij mijn verzekeraar genomen en daardoor de combinatietest tot 150 euro vergoed gekregen en nu voor de tweeling heb ik zelfs 250 euro vergoed gekregen want die test voor de tweeling was dus duurder. Maar ook kraampakket, zwangerschapscursus, eigen bijdrage kraamzorg en dat soort dingen kreeg ik flinke vergoedingen voor. Volgens mij is het zelfs zo dat je als je zwanger bent nog kunt overstappen naar een andere (hogere) polis. Tenminste bij mij kon dat 4 jaar geleden toen wel, maarja dat is alweer 4 jaar geleden en er verandert zoveel in de zorg, ik hou het allemaal niet bij.
Chanty tof een pretecho. En extra leuk dat je man de dvd mee gaat nemen naar Spanje.
Het kan. Meestal is het een toevalstreffer, een genetische aandoening waarvan we weten dat vooral het vorderen van leeftijd van moeder daar invloed op heeft.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:31 schreef Stormqueen het volgende:
Maar mignonne, heb je meer kans op een trisomie als je al eens eerder een kind met trisomie hebt gehad?
Ik heb laatst namelijk eens gezocht of er gezinnen bestaan met meerdere down-kinderen, maar ik kreeg het niet gevonden.
Waarom doe je een combinatietest? Ben je boven de 40? Zitten er afwijkingen in je familie?quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:37 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ja, maar stel dat ik dan alleen een dure polis neem voor die combinatietest, dan ben ik per saldo duurder uit. Meeste vergoedingen zitten namelijk ook in de basis aanvullende verzekering.
Ik meen me te herinneren dat ik een weloverwogen keuze had gemaakt, maar helemaal zeker weet ik het niet![]()
Ik heb uiteraard alles zeer goed overwogen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:40 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Waarom doe je een combinatietest? Ben je boven de 40? Zitten er afwijkingen in je familie?
En wat doe je met de uitslag? Wees bewust dat het slechts een kansberekening is.
Suup!quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:45 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ik heb uiteraard alles zeer goed overwogen.
Nou, ik vraag altijd waarom ouders het doen. Soms denken moeders simpelweg dat het erbij hoort. En het is toch een keertje extra kijken, dus hartstikke leuk. Maar je moet er gewoon bewust van zijn dat het wel om een medisch onderzoek gaat. Net als een 20 weken echo, dat is niet even leuk kijken. Dat is een medische echo en geen moment om je schoonmoeder mee te nemen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:50 schreef Spees_Eend het volgende:
Misschien interpreteer ik jouw vraag verkeerd Tico, maar het nut van een combinatietest is toch niet voorbehouden aan mensen die 40+ zijn of waarbij afwijkingen in de familie voorkomen? Het komt ook voor bij mensen die niet in die categorie vallen.
Je moet idd wel goed de afweging maken wat voor jou het nut is: ga je vervolgonderzoek doen? Als je geen vervolgonderzoek zou willen laten doen vind ik een combinatietest compleet nutteloos. Nadenken over een evt. slechte uitslag van het vervolgonderzoek zou ik ook doen vóór je in die situatie zit.
En realiseer je dat het kan zijn dat je een kwart van je zwangerschap voor niks in de rats zit.
Edit: zie nu dat je daarna inmiddels ook gepost hebt, dat bedoelde je dus niet met je vraag.
Ik kan heel goed begrijpen dat je geen kindje met trisomie wil hebben. Maar zelfs met een lage kans, kán het alsnog gebeuren. Mijn vader is overleden aan een ziekte die 1:1.000.000 keer voorkomt. Heel zeldzaam in theorie, maar hij had het wel. Kansberekening my ass.quote:Op woensdag 5 maart 2014 09:51 schreef Stormqueen het volgende:
bij mij is het vooral omdat ik gewoon echt geen kindje met een trisomie op de wereld wil zetten. En dat zullen veel mensen aanstootgevend vinden of niet begrijpen, dat mag. Maar voor mij èn mijn man is dat al heel lang geen discussiepunt meer. Daar hebben we het al over gehad voordat we serieus aan kinderen dachten.
En ja, het is maar een kansberekening. Maar ik kan altijd verder onderzoek laten doen als er signalen zijn die in die richting wijzen en ja, met een sterk verhoogd risico ben ik bereid het risico te nemen.
Jaquote:Op woensdag 5 maart 2014 10:04 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nou, ik vraag altijd waarom ouders het doen. Soms denken moeders simpelweg dat het erbij hoort. En het is toch een keertje extra kijken, dus hartstikke leuk. Maar je moet er gewoon bewust van zijn dat het wel om een medisch onderzoek gaat. Net als een 20 weken echo, dat is niet even leuk kijken. Dat is een medische echo en geen moment om je schoonmoeder mee te nemen.
Och, ik vind daar zelf niet zoveel mis mee, iemand meenemen, als je er maar van op de hoogte bent (of wordt gebracht...) dat het mogelijk ook niet leuk kan zijn. Dan wil je daar niet liggen met iemand die je eigenlijk niet bij een slecht nieuwsgesprek wilt hebben.quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:44 schreef Spees_Eend het volgende:
Door mijn vk was het (uitzondering dan misschien) wel als optie aangeboden, die 20w echo.
Ik was wel de kneuzige naïeveling die bij de vorige npm dacht: ja leuk een extra echo! babykijken! Weet je wat, ik neem mijn tweelingzus ook mee, die vindt dat superleuk!!![]()
En aan de andere kant kan het ook gebeuren bij een pretecho dat echodame toch iets ziet wat niet in orde is. Sta je daar met heel je familie…quote:Op woensdag 5 maart 2014 10:52 schreef mignonne het volgende:
[..]
Och, ik vind daar zelf niet zoveel mis mee, iemand meenemen, als je er maar van op de hoogte bent (of wordt gebracht...) dat het mogelijk ook niet leuk kan zijn. Dan wil je daar niet liggen met iemand die je eigenlijk niet bij een slecht nieuwsgesprek wilt hebben.
Ik hoor het vaak even tussen neus en lippen door aangeboden worden, die seo. Dan wordt er heel uitgebreid gesproken over nekplooimeting en vervolgens heel kort over seo. Vaak wordt dat dan al veel minder neutraal gebracht dan de nekplooimeting.
Heb jij geen partner?quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:10 schreef _NIKKI_ het volgende:
Zo'n pretecho is inderdaad eigenlijk hetzelfde verhaal. Theoretisch zou er toch op elke echo iets afwijkends gevonden kunnen worden? Wij hebben alleen mijn zusje meegenomen naar de pretecho en het op laten nemen zodat ook opa's het konden zien. Met mijn zusje deel ik lief en leed en die zou slecht nieuws net zo erg vinden als wij zelf. Maargoed, ik heb een heel bijzondere band met mijn zusje.
Ze gaat ditkeer net als vorige keer weer bij de bevalling zijn en als het allemaal goed gaat mag zij de navelstreng van baby B doorknippen. Ik hoop zo dat dat gaat lukken, ze vindt het zo tof en ik gun het haar echt.
Bij vriendinnetje van me gebeurd.quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:14 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik herinner me idd dat de pret-echoscopiste bij mijn zusje laatst zei dat ze ook meteen even ging kijken of er geen afwijkingen e.d. waren. Ze heeft niet gevraagd of ze dat überhaupt wel wilden.
Zij vertelde ook dat ze eens bij een pretecho een derde kindje (drieling dus) had ontdekt, terwijl die mensen op basis van hun vorige echo's dachten dat ze een tweeling kregenZou het broodje aap zijn of kun je dat echt op meerdere echo's missen?
Ja dat kun je idd missen op echo's.quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:14 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik herinner me idd dat de pret-echoscopiste bij mijn zusje laatst zei dat ze ook meteen even ging kijken of er geen afwijkingen e.d. waren. Ze heeft niet gevraagd of ze dat überhaupt wel wilden.
Zij vertelde ook dat ze eens bij een pretecho een derde kindje (drieling dus) had ontdekt, terwijl die mensen op basis van hun vorige echo's dachten dat ze een tweeling kregenZou het broodje aap zijn of kun je dat echt op meerdere echo's missen?
Ik kan me voorstellen dat een drieling zo weinig voorkomt dat een echoscopist 'stopt' met zoeken naar hartjes als er al 2 gevonden zijn. En als er dan gefocust wordt op het nakijken van de 2 gevonden vruchtjes... denk dat het best kan jaquote:Op woensdag 5 maart 2014 11:14 schreef Spees_Eend het volgende:
Daar kan ik me weer meer bij voorstellen dan dat ze het bij de termijnecho en de SEO missen, en vervolgens pas bij een pretecho bij 25-30 weken zienquote:Op woensdag 5 maart 2014 11:19 schreef BlueEyes het volgende:
[..]
Bij vriendinnetje van me gebeurd.
Echo bij 6/7 weken 2 hartjes, week erna kon gyn haar vertellen dat ze een hartje gemist hadden en er ook een 3e zat.
Ja, deze echoscopiste is iig echoscopiedocent en ze voert bij diverse hogescholen in het land examens uit, zei ze. Dus de skills zullen er wel zijn. Maar dan nog zoekt ze idd actief en zonder daarnaar gevraagd te worden actief naar afwijkingen op een pretecho. Achteraf vond ik dat wel gek ja.quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:21 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ja dat kun je idd missen op echo's.
Maar wat niet netjes zegofficieel mag een echoscopiste bij een pretecho geen uitspraken doen over wel of geen afwijkingen, omdat het maken van een echo niet per se een voorbehouden handeling is. Iedereen mag een echoapparaat aanschaffen en echo's gaan maken, dat maakt je nog niet in staat om afwijkingen etc. op te sporen. Het kan natuurlijk wel dat er iets wordt gezien wat niet te vermijden is qua afwijking, maar actief zoeken mogen ze niet. (hoewel de meesten wel geschoolde echoscopisten zijn die er bij beunen, maar toch.)
Er kan altijd wat mis gaan, je kunt ook een hartje hebben wat niet meer klopt op spreekuur (om het even gezellig te houden). Mja dat kan. Voor mij zit het verschil hem echt in het medische karakter van de echo, in het actief opsporen van afijkingen, of juist bij een pretecho, dat het een toevalsbevinding is die je altijd kunt hebben.
Een drieling missen tot aan de 25-30 weken lijkt me inderdaad wel heel onwaarschijnlijk! Je krijgt bij een tweeling toch vaker (korte) echo's dan standaard?quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:25 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Daar kan ik me weer meer bij voorstellen dan dat ze het bij de termijnecho en de SEO missen, en vervolgens pas bij een pretecho bij 25-30 weken zienMaar goed, het kan dan dus wellicht gebeuren.
[..]
Ja, deze echoscopiste is iig echoscopiedocent en ze voert bij diverse hogescholen in het land examens uit, zei ze. Dus de skills zullen er wel zijn. Maar dan nog zoekt ze idd actief en zonder daarnaar gevraagd te worden actief naar afwijkingen op een pretecho. Achteraf vond ik dat wel gek ja.
indaling idd, en dat het kindje wellicht al zo groot is dat er niet zoveel te zien is op de echo.quote:Op woensdag 5 maart 2014 11:32 schreef Fazzoletti het volgende:
Over echo's gesproken, heeft het nog zin om een 3d echo te doen rond 33 weken? Ik lees dat de beste tijd t/m 30 weken zou zijn, heeft dat te maken met evt indaling?
Oke, hmmm, even bedenken dan of het nog zin heeft. Ik zou zo graag nog even willen spieken, het is alweer zo lang geleden en ik ben zo nieuwsgierig naar hemquote:Op woensdag 5 maart 2014 11:33 schreef mignonne het volgende:
[..]
indaling idd, en dat het kindje wellicht al zo groot is dat er niet zoveel te zien is op de echo.
Ohquote:
Nou dat je zus dan de navelstreng doorknipt. In mijn beleving zou ik niemand anders bij de bevalling willen dan alleen mn partner.quote:
Nou het plan is dat man baby A doet en zusje baby B. Of het allemaal kan is natuurlijk afhankelijk van de situatie, maar daar kunnen we nu toch nog niets zinnigs over zeggen.quote:Op woensdag 5 maart 2014 12:16 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nou dat je zus dan de navelstreng doorknipt. In mijn beleving zou ik niemand anders bij de bevalling willen dan alleen mn partner.
Maar goed, ik weet dat er ook mensen zijn die de hele familie erbij hebben. Ik vind het gewoon zo apart.
Ik heb volgende week sowieso een afspraak met de gyn, dus als ik last krijg van verstopping, krijg ik dan iets mee daarvoorquote:Op woensdag 5 maart 2014 12:34 schreef BlueEyes het volgende:
Coco denk je optijd aan laxeermiddel bij de ijzertabletten?
Ben benieuwd hoe je bloedsuikers gaan zijn en wat er uitkomt.
Hoor je dat snel of moet daar ook weer een dag of wat overheen gaan?
Nog niet, maar ben nog niet home free wat t drankje betreft :pquote:Op woensdag 5 maart 2014 13:00 schreef _NIKKI_ het volgende:
Oh ik lees dat je dat drankje nog niet hoeft Coco.
En hopelijk valt het mee met de verstopping door de ijzertabletten. Ik slik al de hele zwangerschap ijzertabletten en heb er geen last van. Het kan dus meevallen.
Ja dit. Ik werd er een beetje misselijk van omdat ik zal zo lang niets gegeten had. Maar het drankje is gewoon snel achterover slaan en dan valt het wel mee.quote:Op woensdag 5 maart 2014 13:17 schreef Take_A_Picture het volgende:
Ach zo smerig is het drankje nou ook weer niet. Ik kon het echt zonder problemen wegklokken. Vond de tijd wachter daarna veel erger, met geen voedsel in m'n maag
Geen ervaring mee, maar wil je wel sterkte wensen!quote:Op woensdag 5 maart 2014 14:08 schreef Baloe2000 het volgende:
Hoi hoi,
Heeft er iemand net als mij last van flinke bekkeninstabiliteit wat ook nog uitstraalt t/m de benen?
Ik baal hier flink van wamt moet nu rust houden en dat gaat niet altijd makkelijk als je nog een dreumes hebt rondlopen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |