quote:Als Brinks het werk momenteel te gevaarlijk acht, waarom laten we dan niet gewoon gewapende ambtenaren (politie, marechaussee, desnoods militairen) de geldtransporten in dit land uitvoeren?
Niet dagelijks, maar het gebeurt wel. Mensen van de markt/winkels die de dagopbrengst naar de bank brengen bijvoorbeeld. Als brinks een wapen wil, willen zij dat ook wel.quote:Op zondag 2 maart 2014 13:02 schreef spoorrails het volgende:
Jij vergelijkt het met een gewone burger... lopen die dan ook dagelijks met vele tienduizenden euros rond en zodoende een lekker doelwit te zijn voor overvallers.
Ooit gehoord van een landje dat Oekraïne heet? Daar waren wapens ook gereguleerd (lees zonder vergunning niet toegestaan) en ik denk dat het volk zich daar aardig tegen de overheid heeft geweerd/verdedigd...quote:Op zondag 2 maart 2014 13:15 schreef Wegenbouwer het volgende:
En gewone onderdanen moeten zichzelf natuurlijk niet kunnen verdedigen, zeker niet tegen de overheid.
Waarom Brinks wel en juwelier Kamerbeek niet?quote:Op zondag 2 maart 2014 13:02 schreef spoorrails het volgende:
[..]sorry, maar voor deze regel kan ik niet veel anders bedenken.
Verder begrijp ik Brinks wel, zij lopen met vele tienduizenden euro's rond.
Jij vergelijkt het met een gewone burger... lopen die dan ook dagelijks met vele tienduizenden euros rond en zodoende een lekker doelwit te zijn voor overvallers.
Aan andere kant, kan je in Italië zien wat er van gekomen is. Beveiliger sterkere wapens en voertuigen, de overvallers sterkere wapens.
dus dat word dan ook misschien een vicieuze cirkel.
Dan krijgen we om de zoveel tijd een nieuwsbericht dat er ongelukken met die dingen zijn gebeurd, zoals er vandaag ook weer eentje is te vinden over een doodgeschoten Amerikaanse kleuter..quote:Op zondag 2 maart 2014 14:11 schreef Kandijfijn het volgende:
Vuurwapenbezit zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. s
Ja, want de landen waarin het wel toegestaan zijn, daar gaat het goed, met zowel de regering als met de moorden/ongelukken en misdaadquote:Op zondag 2 maart 2014 14:11 schreef Kandijfijn het volgende:
Geweldsmonopolie van de staat is de droom van elke dictator. Het enige voordeel is dat de regering in Nederland ons gelukkig niet ernstig onderdrukt.
Vuurwapenbezit zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn. s
En hier lezen we keer op keer treurig nieuws van juweliers die worden afgeschoten als loslopend wild door tuig.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:18 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Dan krijgen we om de zoveel tijd een nieuwsbericht dat er ongelukken met die dingen zijn gebeurd, zoals er vandaag ook weer eentje is te vinden over een doodgeschoten Amerikaanse kleuter..
Ik denk dat als je die geldtransporten bewapent dat je alleen maar extremer geweld uitlokt. Waarom zouden de chauffeurs van dat geld ervoor willen vechten en sterven? Het is maar geld..
Ja, er staan dagelijks berichten over de drijfjachten op juweliers op de FPquote:Op zondag 2 maart 2014 14:23 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En hier lezen we keer op keer treurig nieuws van juweliers die worden afgeschoten als loslopend wild door tuig.
juwelier zou andere beveiligings middelen moeten mogen hebben, zoals sluis, body scan bv.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:03 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Waarom Brinks wel en juwelier Kamerbeek niet?
Ik vind het trouwens altijd mooi dat Amerika als voorbeeld wordt gebruikt. Waarom niet Zwitserland met een even hoog wapenbezit? Enorm lage misdaadcijfers en vrijwel geen doden door vuurwapengeweld.quote:Op zondag 2 maart 2014 14:47 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ja, er staan dagelijks berichten over de drijfjachten op juweliers op de FP
Ik snap het punt wel maar wat lost het op? Dan kan de juwelier terugschieten. Dus zorgt de overvaller ervoor dat die juwelier de kans niet eens krijgt te schieten door zelf meteen te schieten.. Op die manier krijg je alleen zwaarder geweld.
Ik vind het altijd jammer dat voorstanders van de 'verregaande liberalisering' van wapenwetten niet reageren op al die valide argumenten...quote:Op zondag 2 maart 2014 15:07 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik vind het trouwens altijd mooi dat Amerika als voorbeeld wordt gebruikt. Waarom niet Zwitserland met een even hoog wapenbezit? Enorm lage misdaadcijfers en vrijwel geen doden door vuurwapengeweld.
Zoals wat? Het minderwaardigheidargument? Sommige mensen kunnen er niet goed mee omgaan dus mogen alleen criminelen wapens hebben. Dat argument?quote:Op zondag 2 maart 2014 15:10 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Ik vind het altijd jammer dat voorstanders van de 'verregaande liberalisering' van wapenwetten niet reageren op al die valide argumenten...
Pistool is stukken goedkoperquote:Op zondag 2 maart 2014 15:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
juwelier zou andere beveiligings middelen moeten mogen hebben, zoals sluis, body scan bv.
die koeriers lopen over straat, iig publiek dus die hebben die optie niet
Zwitserland staat echter bovenaan als het gaat om vuurwapen gerelateerd aantal doden in West-Europa.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:07 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik vind het trouwens altijd mooi dat Amerika als voorbeeld wordt gebruikt. Waarom niet Zwitserland met een even hoog wapenbezit? Enorm lage misdaadcijfers en vrijwel geen doden door vuurwapengeweld.
Stukken minder dan veel landen waar vuurwapens verboden zijnquote:Op zondag 2 maart 2014 15:16 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Zwitserland staat echter bovenaan als het gaat om vuurwapen gerelateerd aantal doden in West-Europa.
http://en.wikipedia.org/w(...)m-related_death_rate
Heb je gezien welke landen er boven staan? Midden en zuid Amerika vooral, plekken waar wapenbezit niet (streng) gereguleerd wordt.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:20 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Stukken minder dan veel landen waar vuurwapens verboden zijn.
En toch, was Zwitserland wel 2 wereldoorlogen veilig, ongewapende landen als België en Nederland werden compleet overrompelt en werd een percentage van de bevolking uitgeroeid.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:33 schreef The_stranger het volgende:
Neem je die landen weg, hou je Zwitserland over als derde land in Europa als het gaat om vuurwapen gerelateerde doden. Derde land in Europa, na Griekenland en Servië. Na een land in een enorme economische crisis en een land net uit een oorlog... Beide landen trouwens met
Het land met de meeste doden na Zwitserland? Finland. En wat mag je in Finland hebben? Juist ja, vuurwapens (met een geldige reden, zoals jagen).
Zijn er überhaupt ooit dodelijke slachtoffers gevallen bij geldtransporten? Bij de juweliers hebben we Jack Waterman, Fred Hund, en Ruud Stratman. En als het om het publieke element gaat: kunnen kleine ondernemers die hun weekomzet naar de bank brengen dan ook een beroep doen op die uitzonderingspositie?quote:Op zondag 2 maart 2014 15:06 schreef spoorrails het volgende:
[..]
juwelier zou andere beveiligings middelen moeten mogen hebben, zoals sluis, body scan bv.
die koeriers lopen over straat, iig publiek dus die hebben die optie niet
Ik denk dat als je uitzonderingen gaat maken, bijvoorbeeld Brinks wel, juweliers niet. Dat je een enorm gedrocht van een wet gaat krijgen.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:47 schreef Pokkelmans het volgende:
Het algemeen wapenbezit is ook een interessante discussie, maar ik hoop dit topic vooral toe te spitsen op de vermeende uitzonderingspositie die Brinks meent te hebben voor haar geldlopers
[..]
Zijn er überhaupt ooit dodelijke slachtoffers gevallen bij geldtransporten? Bij de juweliers hebben we Jack Waterman, Fred Hund, en Ruud Stratman. En als het om het publieke element gaat: kunnen kleine ondernemers die hun weekomzet naar de bank brengen dan ook een beroep doen op die uitzonderingspositie?
Leer geschiedenis....quote:Op zondag 2 maart 2014 15:40 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En toch, was Zwitserland wel 2 wereldoorlogen veilig, ongewapende landen als België en Nederland werden compleet overrompelt en werd een percentage van de bevolking uitgeroeid.
Maar gelukkig werden deze mensen door de staat vermoord dan maakt het altijd wat minder erg. Ik wil mij gewoon kunnen verdedigen tegen overvallers en eventueel een overheid die haar boekje te buiten gaat.
quote:Op zondag 2 maart 2014 15:12 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Zoals wat? Het minderwaardigheidargument? Sommige mensen kunnen er niet goed mee omgaan dus mogen alleen criminelen wapens hebben. Dat argument?
quote:Op zondag 2 maart 2014 14:47 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ik snap het punt wel maar wat lost het op? Dan kan de juwelier terugschieten. Dus zorgt de overvaller ervoor dat die juwelier de kans niet eens krijgt te schieten door zelf meteen te schieten.. Op die manier krijg je alleen zwaarder geweld.
Jij maakt de aanname dat overvallers de ondernemer zonder pardon omver zullen knallen. Ik maak dan de aanname dat veel overvallers niet meer zullen overvallen omdat de kans bestaat dat ze zelf worden afgeknald.quote:
Vooralsnog wordt er door Brinks dus via de rechter getracht om op basis van de huidige wetgeving een soort uitzonderingspositie te verkrijgen. Het zal in ieder geval een interessant precedent scheppen als blijkt dat men wél op basis van (anticiperende) zelfverdediging een vuurwapen mag hebben.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:52 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik denk dat als je uitzonderingen gaat maken, bijvoorbeeld Brinks wel, juweliers niet. Dat je een enorm gedrocht van een wet gaat krijgen.
Een goede duidelijke grens is namelijk niet te geven waardoor je al snel beland in een discussie over algemeen wapenbezit. Voor de rest is Brink lang niet zo kwetsbaar als een andere ondernemingen. Ze zijn wellicht een geliefder doel maar zitten een een gepantserde auto en stappen alleen uit in plekken waar meestal veel publiek komt. Kans dat een overvaller daar wil toeslaan is redelijk klein.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |