Op mijn functie komt ook Oekraïne wel eens voorbij. Vooral in mijn tijd van 11tankbat veel matherk cursussen gehad omtrent het verschil in Russisch en materieel uit de Oekraïne.quote:
Nee, de Russen kunnen alleen een grootschalige confrontatie winnen, als ze snel genoeg handelen. Oekraïne wordt verdeeld door een enorme rivier. De Russen kunnen alleen de oorlog snel beëindigen in hun voordeel als ze snel genoeg over die rivier steken. Maar Oekraïne kan die rivier makkelijk verdedigen met zijn staand leger en reservisten al zouden de Russen met alles komen, totdat er Westers hulp komt.quote:Op zondag 2 maart 2014 02:50 schreef WWolfy het volgende:
Het lijkt mij dat die 766,000 alleen de westerlijke sector van het russische leger zijn. Maar ik denk dat we allemaal wel kunnen instemmen dat het russische leger in een grootschalige confrontatie zeker zou winnen.
+1quote:Op zondag 2 maart 2014 10:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, de Russen kunnen alleen een grootschalige confrontatie winnen, als ze snel genoeg handelen. Oekraïne wordt verdeeld door een enorme rivier. De Russen kunnen alleen de oorlog snel beëindigen in hun voordeel als ze snel genoeg over die rivier steken. Maar Oekraïne kan die rivier makkelijk verdedigen met zijn staand leger en reservisten al zouden de Russen met alles komen, totdat er Westers hulp komt.
Dit klopt, maar het opgeven van geheel oost-Oekraïne zou nogal wat zijn.quote:Op zondag 2 maart 2014 11:25 schreef Sloggi het volgende:
Ik zou niet weten waarom Rusland aan de overkant van die rivier zou willen komen als het op oorlog uitdraait. De Krim en eventueel een deel van het oosten heeft prioriteit, de rest van het land lijkt me niet zo interessant voor Poetin.
Vervalt de Krim - eventueel onder Russische zeggenschap - niet sowieso in een halve burgeroorlog? Ik meen dat die Tataren niet bepaald pro-Russisch zijn, en je hebt ook nog een aanzienlijke minderheid aan Oekraïners.quote:
Dat zal dan meteen de nieuwe grens zijn, denk je niet?quote:Op zondag 2 maart 2014 10:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, de Russen kunnen alleen een grootschalige confrontatie winnen, als ze snel genoeg handelen. Oekraïne wordt verdeeld door een enorme rivier. De Russen kunnen alleen de oorlog snel beëindigen in hun voordeel als ze snel genoeg over die rivier steken. Maar Oekraïne kan die rivier makkelijk verdedigen met zijn staand leger en reservisten al zouden de Russen met alles komen, totdat er Westers hulp komt.
Kiev ligt op die rivier en zo een grens zou de einde van Kiev zijn. Dus het kan alle kanten op.quote:Op zondag 2 maart 2014 12:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat zal dan meteen de nieuwe grens zijn, denk je niet?
Zwarte zee.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:27 schreef MrStalin het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar wat moet Rusland met dit stuk land? Blijkbaar is het een strategisch handig gebied, maar kom op zeg, je bent al het grootste land ter wereld, moet je daarvoor nou echt je internationale relaties voor verneuken?
Het gaat om Sebastopol, die is noodzakelijk voor de Russische marine.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:27 schreef MrStalin het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar wat moet Rusland met dit stuk land? Blijkbaar is het een strategisch handig gebied, maar kom op zeg, je bent al het grootste land ter wereld, moet je daarvoor nou echt je internationale relaties voor verneuken?
Lijkt me dat etniciteit ook een belangrijke rol speelt afgezien van het hele strategische plaatje.quote:
quote:Op zondag 2 maart 2014 17:48 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Wat is 'de Oekraïne' eigenlijk?
Puma heeft gister al een hele opruiming gehouden, het mag zowel met als zonder lidwoord. Maar dat heb je wsl gemist.quote:Op zondag 2 maart 2014 19:36 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Oh sorry. We spreken natuurlijk ook nog steeds over Joegoslavië en de Sovjet-Unie
De Russen vertrouwen er gewoon op dat dit geen serieuze consequenties voor ze gaat hebben. Terecht waarschijnlijk.quote:Op zondag 2 maart 2014 15:27 schreef MrStalin het volgende:
En dan? We zitten nb. zelf op de grootste gasbel van Europa.quote:Op zondag 2 maart 2014 20:23 schreef AgLarrr het volgende:
Krijgt Samuel Huntington weer gelijk. Dit belooft nog wat voor de toekomst (linkje voor de geïnteresseerde lezer, zie speciale ad over de Oekraïne: http://en.wikipedia.org/wiki/Clash_of_Civilizations).
Dit is wel een spannende glijdende schaal. Bevriezen van Russische tegoeden en een mogelijk ban uit de G8 leidt natuurlijk tot dichte gaskranen. De winter is net voorbij, maar toch.
Die half leeg is. Wij redden het wel een jaar of 10, maar heel Oost-Europa is sowieso afhankelijk van Russisch gas, Duitsland in mindere mate.quote:Op zondag 2 maart 2014 21:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dan? We zitten nb. zelf op de grootste gasbel van Europa.
Daar zijn de meningen over verdeeld maar vooruit, wie er gelijk gaat krijgen is koffiedik kijken. Noorwegen is er ook nog, het is niet zo dat wij compleet afhankelijk van de Russen zijn.quote:Op zondag 2 maart 2014 21:32 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die half leeg is. Wij redden het wel een jaar of 10, maar heel Oost-Europa is sowieso afhankelijk van Russisch gas, Duitsland in mindere mate.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |