Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weet jij toevallig iets over het verdwijnen van papieren kortingskaartjes van de NS? Gaat de NS het nu toch doorzetten? Het is wel belangrijk dit te weten, want ik wil nog enkele vrienden bezoeken voordat ik niet meer per trein kan reizen, of alleen met vol tarief-kaartjes.
Is het een optie als ik bijvoorbeeld een vriend in Arnhem ga bezoeken, wanneer kaartjes met korting niet meer bestaan, om dan een retour tot Emmerich bijvoorbeeld te kopen, omdat buitenlandse kaartjes nog wel met korting blijven bestaan (ik bezit ook Railplus).
Wat ga jij doen als de NS de kortingkaartjes afschaft? Ga je dan de VDU-kaart annuleren, gewoon maar 100% van het tarief betalen?
Ik heb nu een hele goede fiets aangeschaft (in oktober 2013), het moet mogelijk zijn om zo´n 200 kilometer per dag af te leggen, maar meer wordt erg moeilijk.
Ik begreep dat jij ook erg anti-OV-chip bent, maar wat nu concreet?
Meeste vrienden van me zijn kluizenaars en komen hun dorp toch nog uit, maar ik reis graag en veel. Ik kan niet 365 dagen per jaar in Hurdegaryp vertoeven, zo tof is mijn dorp nu ook weer niet.
Er zijn trouwens in het geheel geen treinen hier helaas, maar wel bussen, dus ik heb maar wat foto´s van bussen opgeladen op radikal.ru
Het spoornet was geprivatiseerd en in de hele regio is er dientengevolge geen trein meer te vinden. Ik vrees dat dit de EU ook te wachten staat, na privatisatie verdwijnen alle treinen en kan je je slechts nog per overvolle chickenbus verplaatsen. De natte droom van Schultz, heel Nederland en Fryslan vol chickenbussen.
Tilapa, Guatemala, Pacifische kust
Matagalpa, Sandinistische Republiek Nicaragua (koffie en bergregio)
León, S.R. Nicaragua, Pacifische kust. Stadsbus
León, S.R. Nicaragua, Stadsbus
En beetje buiten-draads, maar toch geweldig dat het bestaat hier:
Telefooncel met muntgeld (Quetzales). Quetzaltenango (Xela), Guatemala (berggebied)
Weet jij toevallig iets over het verdwijnen van papieren kortingskaartjes van de NS? Gaat de NS het nu toch doorzetten? Het is wel belangrijk dit te weten, want ik wil nog enkele vrienden bezoeken voordat ik niet meer per trein kan reizen, of alleen met vol tarief-kaartjes.
Is het een optie als ik bijvoorbeeld een vriend in Arnhem ga bezoeken, wanneer kaartjes met korting niet meer bestaan, om dan een retour tot Emmerich bijvoorbeeld te kopen, omdat buitenlandse kaartjes nog wel met korting blijven bestaan (ik bezit ook Railplus).
Wat ga jij doen als de NS de kortingkaartjes afschaft? Ga je dan de VDU-kaart annuleren, gewoon maar 100% van het tarief betalen?
Ik heb nu een hele goede fiets aangeschaft (in oktober 2013), het moet mogelijk zijn om zo´n 200 kilometer per dag af te leggen, maar meer wordt erg moeilijk.
Ik begreep dat jij ook erg anti-OV-chip bent, maar wat nu concreet?
Meeste vrienden van me zijn kluizenaars en komen hun dorp toch nog uit, maar ik reis graag en veel. Ik kan niet 365 dagen per jaar in Hurdegaryp vertoeven, zo tof is mijn dorp nu ook weer niet.
Hey mang!
Goed je weer eens te zien in het treinentopic. Ik waardeer jouw mening over de OV-Chipkaart enorm en het siert je dat je net als ik ook alleen gebruik maakt van papieren treinkaartjes!
Vandaag heb ik nog, aan het loket, een papieren treinkaartje gekocht. Dat werkt prima en loop er vervolgens pontificaal mee over het station. In de trein leg ik het kaartje op een tafeltje neer zodat iedereen kan zien dat ik met een papieren treinkaartje reis! Mooi altijd om een vol tarief kaartje af te geven aan de conductrice zonder dat zij haar 'terminal' hoeft te gebruiken. En al die andere reizeigerts met zo'n plastic kutding in de weer.
Gelukkig blijft het altijd mogelijk om met een papieren treinkaartje te reizen. Iets dat ik al vele jaren roep en waar ik vaak onterecht om uitgelachen ben.
Ik gebruik voor langere afstanden vaak internationale treinkaarten. Ook omdat die kaarten mooier zijn én maand lang te gebruiken indien men niet gecontroleerd wordt. Soms pech in de eerste kilometers al tussen Leeuwarden en DKV (Heerenveen). Maar voor Leeuwarden - Groningen heb ik iedere maand een trajectkaart Leeuwarden - Weener Zelden dat ik die niet de hele maand kan gebruiken, omdat nauwelijks controle in de Sneltrein.
Fietsen doe ik alleen op een OV-fiets. Ik bezit niet eens een 'gewone' fiets.
Dank je, kende ik niet. Ik heb het daar ook gepost.
Er reed vroeger een trein van Quetzaltenango helemaal tot Puerto Barrios via Cuidad de Guatemala. Ik begreep dat er ook nog een spoorlijntje ging van Quetzaltenango via Ciudad Tecun Uman en de grens over naar Ciudad Hidalgo. Als je de grens overloopt tussen Cd. Hidalgo en Cd. Tecun Uman is het spoorlijntje nog altijd te zien.
In Mexico rijden slechts goederentreinen, op één spoorlijn na in het noorden van het land en wat metronetwerken en tren ligero in Cd. de Mexico.
De goederentreinen worden door illegale immigranten uit Honduras en Guatemala ook gebruikt als personenvervoer om zo illegaal en gratis (afgezien van de coyotes en de omkoping van Mexicaanse agenten en douaniers) tot de grens met de V.S. te reizen.
Deze reis is zeer zeker niet aan te bevelen voor toeristen. Zelfs veel Hondurenen en Guatemalteken die toch best bizarre condities gewend zijn overlijden tijdens de rit. La bestia of la tren de la muerto.
Ik vind Amsterdam Bijlmer ArenA niet zo'n heul bijzonder station. Ik vertoef liever op Amsterdam Centraal.
station Bijlmer ArenA of de omliggende wijk wil je nog niet eens dood gevonden worden
Morgen ben ik weer ff op Amsterdam Centraal, mijn InterRail-tickets scoren bij de Treinreiswinkel in Amsterdam.
En heb inmiddels de (papieren) tickets ook toegestuurd gekregen van SNCF voor Brussel - Parijs, Parijs - München. Homeprint Betaal dan wel ff paar centen extra.
Heb mijn reisplan München - Dresden de andere dag ook iets veranderd: Met de ALEX München Hbf - Hof, en dan de IRE Hof - Dresden. Oorspronkelijk was ICE München - Nürnberg en dan diezelfde IRE naar Dresden.
station Bijlmer ArenA of de omliggende wijk wil je nog niet eens dood gevonden worden
Morgen ben ik weer ff op Amsterdam Centraal, mijn InterRail-tickets scoren bij de Treinreiswinkel in Amsterdam.
En heb inmiddels de (papieren) tickets ook toegestuurd gekregen van SNCF voor Brussel - Parijs, Parijs - München. Homeprint Betaal dan wel ff paar centen extra.
Heb mijn reisplan München - Dresden de andere dag ook iets veranderd: Met de ALEX München Hbf - Hof, en dan de IRE Hof - Dresden. Oorspronkelijk was ICE München - Nürnberg en dan diezelfde IRE naar Dresden.
Heel goed. Mijn treinkaarten via Deutsche Bahn laat ik ook altijd per post bezorgen. Echte Fahrkarte veel mooier dan homeprints inderdaad, ook voor in het plakboek.
Leuke meiden bij de Treinreiswinkel in Amsterdam. Ik kom daar ook graag om een treinreis te boeken of een spoorboekje te kopen.
Ik ben ook heel benieuwd naar hoe Breda er uiteindelijk uit zal zien. De eerste contouren zijn inmiddels zichtbaar maar er is nog heel veel werk te verrichten.
Amsterdam, eeuwige bouwput. Leuk station wel, maar mijn voorkeur gaat uit naar Paris Nord. Qua moderne stations wordt het Rotterdam en Antwerpen.
Ik vind de andere Parijse stations ook niet slecht hoor. Hoewel, laatste bezoek daar was alweer 3,5 jaar terug. Toen ik daar 2 weken terug was, heb ik alleen Paris Nord van dichtbij kunnen bekijken, verder wezen eten, klein rondje wandelen, bier scoren (voor reisgenoten) en weer retour. In April heb ik daar 6u17 overstap, omdat ze ineens met een tarief van ¤40 duurder aankwamen (en cookies/andere PC enz hielpen niet). Dus maar de rechtstreekse TGV ipv overstap TGV-ICE in Stuttgart.
Heel goed. Mijn treinkaarten via Deutsche Bahn laat ik ook altijd per post bezorgen. Echte Fahrkarte veel mooier dan homeprints inderdaad, ook voor in het plakboek.
Leuke meiden bij de Treinreiswinkel in Amsterdam. Ik kom daar ook graag om een treinreis te boeken of een spoorboekje te kopen.
Met het laatste Nieuwjaarsrondje waren ik (en Ziggy³?) de enige 2 met papieren tickets? Geen gemekker met ID-kaarten enzo
DB BahnCard heb ik niet, daarvoor reis ik te weinig met Fernverkehr ofzo. Meestal die regionale tickets. Maar heb er wel 1 gehad, maar heb hem toen beëindigd. Zat er laatst weer aan te denken, Bahncard nemen. Worden de Fernverkehrs-ritten ineens wat interessanter.
Ik vindt het bijvoorbeeld leuk om even een paar uur rond te reizen, en dan niet alleen maar met regionaalverkeer (hoewel ik dat ook niet mijdt).
Op vrijdag 28 februari 2014 21:45 schreef James1988 het volgende: Ja eens, andere Parijse stations mogen er ook zijn. St. Lazare vind ik best mooi bijvoorbeeld
Nord > Est > Lyon > Austerlitz > Montparnasse > Saint-Lazare
Op vrijdag 28 februari 2014 21:48 schreef greavy het volgende: DB BahnCard heb ik niet, daarvoor reis ik te weinig met Fernverkehr ofzo. Meestal die regionale tickets. Maar heb er wel 1 gehad, maar heb hem toen beëindigd. Zat er laatst weer aan te denken, Bahncard nemen. Worden de Fernverkehrs-ritten ineens wat interessanter.
Ik vindt het bijvoorbeeld leuk om even een paar uur rond te reizen, en dan niet alleen maar met regionaalverkeer (hoewel ik dat ook niet mijdt).
Ik vind de BahnCard vooral handig als ik zonder voorafgesteld Reiseplan door Duitsland reis. Ik koop dan een Fernverkehrticket op het Bahnhof. Maar ook mooi dat zelfs EuropaSpezials met korting verkrijgbaar zijn.
Op vrijdag 28 februari 2014 20:59 schreef Monopoly het volgende: En die vervelende overweg daar ook. Sta zelf ook bijna dagelijks te wachten tot dicht is en ik groen krijg
Je moet hem ook zelf aanschieten he.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.