abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_137196804
In het Howard Zinn topic krijgen
1. activisten het woord (Howard Zinn is zelf een typisch voorbeeld) en
2. wordt de geschiedenis gezien vanuit de ervaringen van gewone mensen (The People's History).

Uiteraard mag iedereen in dat topic posten, als hij op deze fronten een interessant verhaal kan aandragen dat relevant is voor iedereen. YouTube is inmiddels een fantastische bron van info.

Het kan zijn dat je naar aanleiding daarvan een discussie wilt voeren.

Dat kan hier.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 27-02-2014 14:00:20 ]
The view from nowhere.
pi_137196988
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 13:16 schreef waht het volgende:

[..]

Dit is niet altijd even makkelijk uit te leggen, maar er zit een kern van waarheid in. Het enige waar ik nog over twijfel is welke vormen van conflict noodzakelijk zijn en welke niet.
Conflicten ontstaan vanzelf / ze hoeven niet gecreeerd te worden. Het ageren tegen misstanden maakt deel uit van deze beweging (Ying & Yang) en is dus ook noodzakelijk.



[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-02-2014 19:22:45 ]
The view from nowhere.
pi_138038815
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 13:04 schreef waht het volgende:

[..]

The Economist had laatst een leuk artikel over landen waar de rijken het meest profiteren van nauwe banden met de overheid.

[ afbeelding ]
Er is, en er is meer dan 'crony capitalism'. Er zijn ook problematische morele aspecten (zie bv Bethany McLean), ideologische aspecten (zie bv Matt Taibbi), systemische aspecten (zie bv Chrystia Freeland) aan de markteconomie zelf.

Ik zie grote problemen als gevolg van piramide effecten:

1. Aan de top van iedere piramide concentreert zich macht en geld. Hoe groter de piramide (een brede basis, bestaande uit vele mensen) hoe groter de concentratie aan de top. Alleen het bestaan van piramides maakt grote inkomensverschillen mogelijk. Een top voetballer wordt niet rijk omdat hij goed kan voetballen, maar omdat het aantal mensen dat ernaar kijkt groot is. Een CEO verdient niet zoveel omdat hij zo hard werkt, maar omdat hij aan het hoofd staat van een grote onderneming, met veel betalende klanten. Alleen op een onbewoond eiland wordt niemand rijk en machtig.

2. De natie staat is niet langer de overkoepelende piramide, maar worden door bedrijven tegen elkaar uit gespeeld. Belasting betalen wordt vermeden.

3. Bedrijven zijn niet democratisch, maar hierarchisch.

4. De marktideologie verhult deze problemen, omdat het gebruikt wordt om de deze ontwikkeling te rechtvaardigen ipv te evalueren.

5. Tal mensen mensen raken in de machtsspel van het padje en verliezen zich in kwalijke praktijken, zowel aan de onderkant als aan de bovenkant.

Vandaar post 157 die daarop betrekking heeft.

Edit: The Economist is niet bepaald een goede bron voor serieuze kritiek op de markteconomie.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 22-03-2014 17:31:46 ]
The view from nowhere.
pi_167248829
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 23:23 schreef TomLuny het volgende:

[..]

nu je dit schrijft weet ik meteen weer wie hij was. (denk ik)
en volgens mij heb je gelijk want ik las zo een commentaar erover.
is de bedoeling van dit topic geschiedenis of algemeen ?
of wacht, zie net naomi klein , neo-liberalisme en trumpisme voorbij komen.
heb nog een goeie dan :
RSA ANIMATE: Crises of Capitalism
11 minuten

Dijsselbloem: populisme veroorzaakt door bankencrisis

die gladjanus is ondertussen alweer bezig met 'geen cent naar de italianen' te brengen.
maar krijgt alle nos-lof

[..]

geschiedenis heb ik ook
even door eerste minuutje heenbijten
hij gaat uitleggen hoe in de strange age de ghelafa disappears.
moet gezegd, die kerel heeft humor, lig soms dubbel :)


Kun je de video over het kalifaat verwijderen en je kruistocht tegen Islam elders onderbrengen?
The view from nowhere.
pi_167250193
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 00:36 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Kun je de video over het kalifaat verwijderen en je kruistocht tegen Islam elders onderbrengen?
tuurlijk
is jouw topic, geen probleem :)
snap echter niet waarom je die video een kruistocht noemt want de enige die je in beeld ziet 2 uur lang is die kerel zelf.
en die staat niet zichzelf belachelijk te maken
denk dat jij zonder te kijken al vantevoren een bepaalde inhoud hebt gefantaseerd die er echter niet is.
en als je wel (flarden) hebt gekeken, ben je soms dingen tegengekomen die hij zelf zegt maar waarvan jij denkt dat het niet zo gunstig uitpakt voor het imago van islam ?
maw, islam moet tegen zichzelf in bescherming genomen worden door hier en daar maar wat bij- en weg te poetsen ?
en dat door iemand die niet (islam)gelovig is en dus geeneens nadeel ondervindt van dat eventuele slechte imago ? ??
niet mijn schuld dat hij heel wereldoorlog 1 een joods complot noemt, bekokstoofd vanuit zuid-afrika via cecille rhodes diamanten.
maar daar zette ik die video niet eens voor, ging om stuk geschiedenis, de val vh kalifaat.
en daar vertelt hij veel over

[ Bericht 7% gewijzigd door TomLuny op 11-12-2016 02:38:27 ]
shift-knop defekt
pi_167250790
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 01:56 schreef TomLuny het volgende:

[..]

tuurlijk
is jouw topic, geen probleem :)
snap echter niet waarom je die video een kruistocht noemt want de enige die je in beeld ziet 2 uur lang is die kerel zelf.
en die staat niet zichzelf belachelijk te maken
denk dat jij zonder te kijken al vantevoren een bepaalde inhoud hebt gefantaseerd die er echter niet is.
en als je wel (flarden) hebt gekeken, ben je soms dingen tegengekomen die hij zelf zegt maar waarvan jij denkt dat het niet zo gunstig uitpakt voor het imago van islam ?
maw, islam moet tegen zichzelf in bescherming genomen worden door hier en daar maar wat bij- en weg te poetsen ?
en dat door iemand die niet (islam)gelovig is en dus geeneens nadeel ondervindt van dat eventuele slechte imago ? ??
niet mijn schuld dat hij heel wereldoorlog 1 een joods complot noemt, bekokstoofd vanuit zuid-afrika via cecille rhodes diamanten.
maar daar zette ik die video niet eens voor, ging om stuk geschiedenis, de val vh kalifaat.
en daar vertelt hij veel over

De inleiding tot die video ook graag.

Je begrijpt toch ook wel dat het geen topic is voor islam extremisten die hun verhaal komen doen. Verder heb ik moeite gedaan voor dat topic. Als het zomaar kan worden misbruikt, dan heeft het geen zin.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2016 03:08:41 ]
The view from nowhere.
pi_167252230
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 03:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De inleiding tot die video ook graag.

Je begrijpt toch ook wel dat het geen topic is voor islam extremisten die hun verhaal komen doen. Verder heb ik moeite gedaan voor dat topic. Als het zomaar kan worden misbruikt, dan heeft het geen zin.
prima prima prima 8-)
heb dat niet geplaatst om jou te zieken want ik heb geen hekel aan jou.
en zo - op zijn antisemitisme en oproep tot jihad na, inclusief verwijzing naar de tekst, de boom zal roepen, achter mij zit een jood, dood hem - extremistisch is hij niet eens. O-)
als Denk zijn voorbeeld had gevolgd dat waren we namelijk van dat clubje afgeweest , want Sheikh Imran Hosein deelt eenzelfde opvatting als de jehovah's , ga niet stemmen, god is de enige regering. (te zien op 1 uur en 15 minuten e.v.)
verder wordt hij hier heel hoog aangeslagen :
quote:
He lived in New York for ten years during which time he served as the Director of Islamic Studies for the Joint Committee of Muslim Organizations of Greater New York. He lectured on Islam in several American and Canadian universities, colleges, churches, synagogues, prisons, community halls, etc.
Imran Hosein also participated in many inter-faith dialogues with Christian and Jewish scholars while representing Islam in the USA.
https://syrianfreepress.w(...)l-and-saudi-sisters/

dus , geen probleem om op jouw verzoek in te gaan, maar voortaan svp aub iets minder gelijk gaan strooien met 'jij bent bezig met een kruistocht' terwijl het enige wat ik deed was deze moslim zelf aan het woord te laten.
je hoeft voor mij geen excuses daarvoor aan te bieden maar ik hoop wel dat andere lezers gaan inzien dat die opmerking niet terecht is.
niet dat ik persé vriendelijk tov bepaalde islamopvattingen sta, maar het woord kruistocht daarvoor gebruiken klinkt nogal demoniserend.

[ Bericht 0% gewijzigd door TomLuny op 11-12-2016 10:40:00 ]
shift-knop defekt
pi_167253933
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 10:13 schreef TomLuny het volgende:
prima prima prima
heb dat niet geplaatst om jou te zieken want ik heb geen hekel aan jou.
Bedankt.

quote:
en zo - op zijn antisemitisme en oproep tot jihad na, inclusief verwijzing naar de tekst, de boom zal roepen, achter mij zit een jood, dood hem - extremistisch is hij niet eens.
Je kunt het lachwekkend vinden, maar het is zeker extreem. Het Howard Zinn topic gaat niet over haat naar andere mensen. Dat zou erg zijn, en dan moet het dicht.
The view from nowhere.
pi_167254515
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 12:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Bedankt.
[..]
Je kunt het lachwekkend vinden, maar het is zeker extreem. Het Howard Zinn topic gaat niet over haat naar andere mensen. Dat zou erg zijn, en dan moet het dicht.
ik vind dat niet lachwekkend nee, ik schreef dat ik die kerel soms grappig vond.
niet vanwege zijn antisemitisme maar vanwege houding, manier van doen, postuur.
ik had die video een hele tijd geleden gezien, herinnerde me niet eens meer dat het zo fel antisemitisch was die een wereldoorlog in de schoenen van joden schuift als zijnde een vooropgezet plan, ook wel complot genoemd, maar wist nog wel dat het over de val van het kalifaat (ottomaans rijk) ging.
dus aangezien het topic begon met geschiedenis heb ik die erbij gezet.
dan vervolgens wordt jij boos dat ik met een kruistocht bezig ben.
heeft iets weg van het geslagen huisvrouw syndroom, haar gedrag is immers de reden dat ze gemept wordt.
ongeveer zelfde hier, die sheikh maakt stennis en ik krijg de klappen voor het plaatsen ervan.
beetje vreemd.
afin, wat nog vreemder is dat je dit in wiki kunt lezen, hetzelfde als uit de vorige link :
quote:
He worked for several years as a Foreign Service Officer in the Ministry of Foreign Affairs of the Government of Trinidad and Tobago but gave up his job in 1985 to devote his life to the mission of Islam. He lived in New York City for ten years during which time he served as the Director of Islamic Studies for the Joint Committee of Muslim Organizations of Greater New York. He lectured on Islam in several American and Canadian universities, colleges, churches, synagogues, prisons, community halls, etc. Imran Hosein also participated in many inter-faith dialogues with Christian and Jewish scholars while representing Islam in the United States.
https://en.wikipedia.org/wiki/Imran_N._Hosein

ik weet dat het begon met howard zinn dit topic maar het werd ineens een salvo van andere docu's.
maar vraag me af, schrik je daar niet van dat het publiek zulke info voorgeschoteld krijgt terwijl zijn woorden heel anders zijn, kan dat toch geen coexistente bruggenbouwer noemen ?
persoonlijk zou ik het juist aanmoedigen dat mensen zulke kritische vragen stellen terwijl jij zo te zien zulke onderwerpen liever wegmoffelt ?

was er zelfs zo door perplext dat ik me ging afvragen of het wel over dezelfde persoon ging.
op foto's heeft die soms rooie, zwarte en grijze baard en soms bril en brilloos.
shift-knop defekt
pi_167254867
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 12:51 schreef TomLuny het volgende:

ik weet dat het begon met howard zinn dit topic maar het werd ineens een salvo van andere docu's.
Het is inmiddels deel 2 van het topic. Het is niet een algemeen geschiedenis topic. Het geeft het woord aan activisten en anderen, die het opnemen voor de gewone bevolking, in de geest van Howard Zinn. Het is kritisch, maar het is opbouwende kritiek. Het wijst ook op misstanden en machtsmisbruik. Het geeft niet het woord aan haatzaaiers. Het is niet tegen, maar voor mensen (sociaal en humaan).

quote:
maar vraag me af, schrik je daar niet van dat het publiek zulke info voorgeschoteld krijgt terwijl zijn woorden heel anders zijn, kan dat toch geen coexistente bruggenbouwer noemen ?
persoonlijk zou ik het juist aanmoedigen dat mensen zulke kritische vragen stellen terwijl jij zo te zien zulke onderwerpen liever wegmoffelt ?
Ik zie geen reden om deze boodschap te verbreiden, of om een vijandsbeelden te stimuleren.

Er is zeker kritiek mogelijk op de Islam. Nederland is vergaand ontkerkelijkt. De gronden voor het verwerpen van de christelijk theologie zijn ook van toepassing op de Islam. In F&L is het een hoofdthema. De geest van de new atheists waart daar al jarenlang rond.

[ Bericht 8% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2016 13:18:08 ]
The view from nowhere.
pi_167257224
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 13:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is inmiddels deel 2 van het topic. Het is niet een algemeen geschiedenis topic. Het geeft het woord aan activisten en anderen, die het opnemen voor de gewone bevolking, in de geest van Howard Zinn. Het is kritisch, maar het is opbouwende kritiek. Het wijst ook op misstanden en machtsmisbruik. Het geeft niet het woord aan haatzaaiers. Het is niet tegen, maar voor mensen (sociaal en humaan).
gaan we weer, wie is nou eigenlijk de haatzaaier, de 'kruistochter' of sheikh eindtijdprofeet die vol overtuiging beweert dat amerika in mekaar gaat storten en israel (tijdelijk) de wereldmacht pakt ?
krijg namelijk de indruk dat je dat verwijt aan mij richt
en dat het deel#2 was had ik niet gezien. (maar staat er wel, mijn fout)
quote:
Ik zie geen reden om deze boodschap te verbreiden, of om een vijandsbeelden te stimuleren.

Er is zeker kritiek mogelijk op de Islam. Nederland is vergaand ontkerkelijkt. De gronden voor het verwerpen van de christelijk theologie zijn ook van toepassing op de Islam. In F&L is het een hoofdthema. De geest van de new atheists waart daar al jarenlang rond.
ik las de OP :
Het is goed om te kijken naar de burgerrechten beweging in de VS voor inspiratie, imv de verontrustende hedendaagse politieke situatie:
- de oorlogen in de Irak, Afganistan, Syrie en Jemen
- de drone strikes in Jemen en Pakistan
- de martelingen, black sites, en Gitmo
- de patriot act en de ondermijning van burgerrechten in de VS

en dan haal ik eén van de oorzaken erbij die daarin een rol spelen, namelijk het terugwensen van het kalifaat, de onvrede over saudi arabie bij een groot deel van de moslims en dan verbreed ik de boel ?
shift-knop defekt
pi_167257734
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 15:19 schreef TomLuny het volgende:

[..]

gaan we weer, wie is nou eigenlijk de haatzaaier, de 'kruistochter' of sheikh eindtijdprofeet die vol overtuiging beweert dat amerika in mekaar gaat storten en israel (tijdelijk) de wereldmacht pakt ?
krijg namelijk de indruk dat je dat verwijt aan mij richt
en dat het deel#2 was had ik niet gezien. (maar staat er wel, mijn fout)
Die man is een haatzaaier, met een ideologie waar we niets aan hebben. En jij doet aan stemmingmakerij in Nederland door de moslims zo zwart mogelijk af te schilderen. Ik begrijp wel dat je je zorgen maakt over islam fundamentalisme.

quote:
[..]

ik las de OP :
Het is goed om te kijken naar de burgerrechten beweging in de VS voor inspiratie, imv de verontrustende hedendaagse politieke situatie:
- de oorlogen in de Irak, Afganistan, Syrie en Jemen
- de drone strikes in Jemen en Pakistan
- de martelingen, black sites, en Gitmo
- de patriot act en de ondermijning van burgerrechten in de VS

en dan haal ik eén van de oorzaken erbij die daarin een rol spelen, namelijk het terugwensen van het kalifaat, de onvrede over saudi arabie bij een groot deel van de moslims en dan verbreed ik de boel ?
Ik vind het ook prima als mensen uit islamitische landen kritiek uit oefenen op de misstanden en op kwalijke ideologische denkkaders daar.

Ik herinner me een man uit Egypte, naam vergeten, die aan de Al Azhar universiteit in Cairo de Koran wilde bestuderen als een gewone tekst (tekst analyse), niet als een heilig geschrift. Dat werd hem niet in dank afgenomen. Ik las een stuk van hem in de krant waarin hij schreef over zijn jeugd in een dorp in Egypte, waar moslims en koptische christenen probleemloos samenleefde. Hoe dat was veranderd de laatste decennia, en hoe dat volgens hem kwam.

Over je eigen land (of breder: de westerse wereld) kun je makkelijker kritisch zijn. Niemand denkt dat het wijzen op misstanden hier betekent dat alle Nederlanders of westerlingen fout denken of fout zijn, want je behoort er zelf ook toe. Daarom luister ik liever naar de kritiek vanuit die landen zelf op hun eigen samenleving. Die hebben er ook meer verstand van. Zo staan er in het topic ook een aantal video's over India door Indiërs die daar wonen en leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2016 16:16:28 ]
The view from nowhere.
pi_167259507
Neem de moslim Mukhtiyar Ali die in de mystieke traditie staat.

Zie vanaf 9:12
The view from nowhere.
pi_167263846
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 19:24 schreef TomLuny het volgende:
Legt howard zinn ook uit waarom de dixie vlag verboden moet worden ?
vind deze muziek toch aardig cultuur verrijkend

Ten eerste dit:
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 14:07 schreef deelnemer het volgende:

Het kan zijn dat je naar aanleiding van een YouTube video iets wilt opmerken of een discussie wilt voeren. Als het een uitmondt in een lang lopende discussie, dan wordt het topic een puinhoop. Daarom is er een apart topic voor aangemaakt.
POL / Overpeinzingen / commentaar naar aanleidig van het Howard Zinn topic
Ook kan men een eigen topics starten.
Het is geen discussie topic, maar een video topic voor documentaires en lezingen, die aansluiten bij de geest van Howard Zinn. Het is bedoeld om achtergrond kennis aan te bieden voor mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp dat in de video besproken wordt.

Ten tweede:
quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oh!_Susanna

The lyrics are largely nonsense,[3] as characterized by lines such as "It rain'd all night the day I left, The weather it was dry, The sun so hot I froze to death..." (first verse) and "I shut my eyes to hold my breath..." (second verse). It is one of the few songs by Foster that use the word "nigger" (others are "Old Uncle Ned" and "Oh! Lemuel", both also among Foster's early works), which appears in the second verse ("De lectric fluid magnified, And killed five hundred nigger.").
Het is gewoon een begonnen als een liedje. Naar hedendaagse maatstaven valt het woord 'nigger' niet in goede aarde. Dat lijkt mij terecht.

Howard Zinn is geen man van vlaggen, ook niet iemand die zich blind staart op symbolen.

Misschien is het beter als je niet meer in het topic post, maar een eigen topic opent, dat je de volle ruimte biedt voor je eigen stokpaardjes. Ik vrees dat je het topic anders volledig verkloot.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2016 20:10:06 ]
The view from nowhere.
pi_167264329
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ten eerste dit:

[..]

Het is geen discussie topic, maar een video topic voor documentaires en lezingen, die aansluiten bij de geest van Howard Zinn. Het is bedoeld om achtergrond kennis aan te bieden voor mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp dat in de video besproken wordt.

Ten tweede:

[..]

Het is gewoon eens begonnen als een liedje. Naar hedendaagse maatstaven valt het woord 'nigger' niet in goede aarde. Dat lijkt mij terecht.

Howard Zinn is geen man van vlaggen, ook niet iemand die zich blind staart op symbolen.

Misschien is het beter als je niet meer in het topic post, maar een eigen topic opent, dat je de volle ruimte biedt voor je eigen stokpaardjes. Ik vrees dat je het topic anders volledig verkloot.
prima, denk niet dat wij er uit komen
ik kan me niet vinden met jouw tapijtmentaliteit en jij kan je niet vinden in mijn vasthouden aan eigen cultuur.
heb dit liedje al tig keer gehoord en ben nog nergens het woord nigger tegengekomen en al zou het zo zijn dan is het wrs in de context van die tijd hetgeen nog steeds niet verklaart waarom dan een symbool voor zuidelijk-amerika verboden moet worden
bovendien valt op, hetgeen youtube wel acceptabel acht, vind jij reden om te gaan snipperen, voor de tweede keer al trouwens.
blijkbaar ben jij de extreme hier.

maar maakt niet uit, we komen elkaar vast tegen in andere omstandigheden
shift-knop defekt
pi_167264559
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:20 schreef TomLuny het volgende:

[..]

prima, denk niet dat wij er uit komen
ik kan me niet vinden met jouw tapijtmentaliteit en jij kan je niet vinden in mijn vasthouden aan eigen cultuur.
heb dit liedje al tig keer gehoord en ben nog nergens het woord nigger tegengekomen en al zou het zo zijn dan is het wrs in de context van die tijd hetgeen nog steeds niet verklaart waarom dan een symbool voor zuidelijk-amerika verboden moet worden
bovendien valt op, hetgeen youtube wel acceptabel acht, vind jij reden om te gaan snipperen.
blijkbaar ben jij de extreme hier.

maar maakt niet uit, we komen elkaar vast tegen in andere omstandigheden
Ik vind dat je op een dwingende manier in een topic stapt waar je niets zinnig mee doet:
- je neemt niet de moeite om te kijken waar het over gaat.
- je brengt je eigen islam thema weer eens in, met een video over het kalifaat
- je plaats een liedje van de confederates en gaat vragen stellen, terwijl het geen discussie topic is
The view from nowhere.
pi_167264685
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik vind dat je op een dwingende manier in een topic stapt waar je niets zinnig mee doet:
- je neemt niet de moeite om te kijken waar het over gaat.
- je brengt je eigen islam thema weer eens in, met een video over het kalifaat
- je plaats een liedje van de confederates en gaat vragen stellen, terwijl het geen discussie topic is
- was van plan te gaan kijken naar hz
- jij begint over oorlog in islamland in de op
- had betrekking op usa-geschiedenis
maar ok, als het een tekstloze video-dump topic moet zijn dan zijn we gauw klaar.
https://www.youtube.com/
staat vast iets bij
shift-knop defekt
pi_167265591
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 20:35 schreef TomLuny het volgende:

[..]

- was van plan te gaan kijken naar hz
Als je dat doet begrijp je misschien beter waar het over gaat.
quote:
- jij begint over oorlog in islamland in de op
Hoe kan het, dat we een aanvalsoorlog op een land goedkeuren, zonder daar als burgers het nodige over te weten? Een aanvalsoorlog is in strijd met het internationaal recht, en burgers zouden dat niet zo mogen laten gebeuren.
quote:
- had betrekking op usa-geschiedenis
Howard Zinn heeft niet zomaar een geschiedenisboek geschreven, in de trant van 'kijk, leuk geschiedenis'.
quote:
maar ok, als het een tekstloze video-dump topic moet zijn dan zijn we gauw klaar.
https://www.youtube.com/
staat vast iets bij
Het is een specifieke selectie, dat is de toegevoegde waarde. Video's over bloemschikkunst passen er ook niet in.

De video's spreken voor zich. Wat ik er zelf bij roep, is minder van belang. Ik hoef het niet te verkopen, en iedereen mag er het zijne van denken. Eventueel kan het in dit topic ook worden besproken. Er zijn overigens meer van dit soort video topics op FOK!. Bijvoorbeeld: F&L / [CENTRAAL] Het grote F&L video topic #2

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2016 21:13:08 ]
The view from nowhere.
pi_167266439
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 21:02 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als je dat doet begrijp je misschien beter waar het over gaat.

ongetwijfeld, maar kost tijd, gister al 2 uur naar die islamclown gekeken
moest toch eerst even controleren wat ik nou eigenlijk postte

quote:
Hoe kan het, dat we een aanvalsoorlog op een land goedkeuren, zonder daar als burgers het nodige over te weten? Een aanvalsoorlog is in strijd met het internationaal recht, en burgers zouden dat niet zo mogen laten gebeuren.
nou ten eerste wat versta jij onder land ?
ik heb geen groen licht gegeven en de partij waar ik toen op stemde evenmin.
maar als je echt de onderbouwing wil vinden, dan ligt de sleutel bij het pentagon
door die te bombarderen werd het een aanval op een militaire installatie, zoals bij pearl harbor.
twin towers is dan slechts vandalisme

quote:
Howard Zinn heeft niet zomaar een geschiedenisboek geschreven, in de trant van 'kijk, leuk geschiedenis'.

[..]

Het is een specifieke selectie, dat is de toegevoegde waarde. Video's over bloemschikkunst passen er ook niet in.

De video's spreken voor zich. Wat ik er zelf bij roep, is minder van belang. Ik hoef het niet te verkopen, en iedereen mag er het zijne van denken. Eventueel kan het in dit topic ook worden besproken. Er zijn overigens meer van dit soort video topics op FOK!. Bijvoorbeeld: F&L / [CENTRAAL] Het grote F&L video topic #2
hij zal het vast over de burgeroorlog hebben gehad, en niet omdat het zo leuk was.
shift-knop defekt
pi_167267284
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 21:24 schreef TomLuny het volgende:

[..]

nou ten eerste wat versta jij onder land ?
ik heb geen groen licht gegeven en de partij waar ik toen op stemde evenmin.
maar als je echt de onderbouwing wil vinden, dan ligt de sleutel bij het pentagon
door die te bombarderen werd het een aanval op een militaire installatie, zoals bij pearl harbor.
twin towers is dan slechts vandalisme
Irak uiteraard. Dat land had niets te maken met die terroristische aanslag. Onze goedkeuring is onze beslissing, veel landen in Europa hebben dat niet gedaan. Burgers in de VS hadden daar ook tegen kunnen protesteren. Burgers die niet zomaar accepteren dat hun regering rare dingen doet, beschermen burgers overal.

quote:
[..]

hij zal het vast over de burgeroorlog hebben gehad, en niet omdat het zo leuk was.
Hij vertelt over de zaken die vaak weggelaten worden omdat ze niet in het plaatje passen, met oog voor gewone mensen, die er vaak bekaaid van afkomen. Hij keert vaak het perspectief om, en dat gooit roet in het eten van het zelf-feliciterende nationalistische perspectief en zijn leiders. In zijn eigen leven heeft hij meerder malen zijn eigenbelang in de waagschaal gesteld om op te komen voor de belangen van anderen.
The view from nowhere.
pi_167267598
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 21:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Irak uiteraard. Dat land had niets te maken met die terroristische aanslag. Onze goedkeuring is onze beslissing, veel landen in Europa hebben dat niet gedaan. Burgers in de VS hadden daar ook tegen kunnen protesteren. Burgers die niet zomaar accepteren dat hun regering rare dingen doet, beschermd burgers overal.

jij snapt iets niet deelenemer
afgezien van voorgeschiedenis, laat jij de troep beginnen bij 2003 inval irak.
maar goed, stel, ik geef je daar gelijk in, dan zeg ik je nu , het maakt allemaal geen moer meer uit wie fout of goed was.
is net als jij grote familie hebt en een zoon van jou maakt (volgens die anderen) een fout tegen een andere familie.
nu eisen ze zn kop, en jij wil hem niet uitleveren.
en vervolgens gaat die familie jouw mensen aanvallen.
dan is de keus aan jou, ga je terugvechten of uitgeroeid worden.
of dacht je dat je gespaard gaat worden door mooie woordjes.
komt bij dat je door dat gedrag in de ogen van de vijand zwak bent
dat is ondermijnend voor de rest in jouw omgeving

quote:
Hij vertelt over de zaken die vaak weggelaten worden omdat ze niet in het plaatje passen, met oog voor gewone mensen, die er vaak bekaaid van afkomen. Hij keert vaak het perspectief om, en dat gooit roet in het eten van het zelf-feliciterende nationalistische perspectief en zijn leiders. In zijn eigen leven heeft hij meerder malen zijn eigenbelang in de waagschaal gesteld om op te komen voor de belangen van anderen.
zal kijken, later

[ Bericht 2% gewijzigd door TomLuny op 11-12-2016 21:59:03 ]
shift-knop defekt
pi_167267870
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 21:52 schreef TomLuny het volgende:

[..]

jij snapt iets niet deelenemer
afgezien van voorgeschiedenis, laat jij de troep beginnen bij 2003 inval irak.
maar goed, stel, ik geef je daar gelijk in, dan zeg ik je nu , het maakt allemaal geen moer meer uit wie fout of goed was.
is net als jij grote familie hebt en een zoon van jou maakt (volgens die anderen) een fout tegen een andere familie.
nu eisen ze zn kop, en jij wil hem niet uitleveren.
en vervolgens gaat die familie jouw aanvallen.
dan is de keus aan jou, ga je terugvechten of uitgeroeid worden.
of dacht je dat je gespaard gaat worden door mooie woordjes.
Osama Bin Laden komt uit SA en zat in Afghanistan. Saddam Hoessein bestreed Al Qaida. Een land aanvallen is geen kleinigheid. Je kunt een hele bevolking niet straffen voor een leider. Er is tot op de dag van vandaag geen officiele verklaring voor deze aanvalsoorlog.
The view from nowhere.
pi_167269273
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 22:00 schreef deelnemer het volgende:

Osama Bin Laden komt uit SA en zat in Afghanistan. Saddam Hoessein bestreed Al Qaida. Een land aanvallen is geen kleinigheid. Je kunt een hele bevolking niet straffen voor een leider. Er is tot op de dag van vandaag geen officiele verklaring voor deze aanvalsoorlog.
saddam is nou ineens de goeie peer
vergast half koerdistan maar dat vergeten we even, slurpt koeweit leeg met gebogen rietje en voert 8 jaar oorlog tegen iran.
ondertussen werden diverse ambassades opgeblazen, een hele barak mariniers in libanon ontploft, poging opblazing twin towers, opblazen marineschip, en komt er een massale vliegende jihadbom aanval op de vs.
ach, laat maar gaan ook, ben moe, en ga pitten
denk er nog even over na
of het wel zo verstandig is om partij te kiezen voor de ander
we zien nu al dat er veelvuldig misbruik wordt gemaakt van die uitgestoken hand
shift-knop defekt
pi_167270031
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 22:33 schreef TomLuny het volgende:

[..]

saddam is nou ineens de goeie peer
Nee.
quote:
vergast half koerdistan maar dat vergeten we even,
Er was een gifgas aanval en ook dat deugd niet
quote:
slurpt koeweit leeg met gebogen rietje
Er was al een economische boycot die de olie export blokkeerde
quote:
en voert 8 jaar oorlog tegen iran.
Toen waren ze een bondgenoot. Het westen leverde de wapens.
quote:
ondertussen werden diverse ambassades opgeblazen, een hele barak mariniers in libanon ontploft, poging opblazing twin towers, opblazen marineschip, en komt er een massale vliegende jihadbom aanval op de vs.
Heeft niets met Irak te maken
quote:
ach, laat maar gaan ook, ben moe, en ga pitten
denk er nog even over na
of het wel zo verstandig is om partij te kiezen voor de ander
we zien nu al dat er veelvuldig misbruik wordt gemaakt van die uitgestoken hand
We krijgen misleidende informatie en van alles wordt verhuld. Het is vooral verkeerd, dat wij moeten raden naar de toedracht van heel veel zaken. Eindeloos zijn mensen bezig te achterhalen wat er nu eigenlijk gebeurd. Geen enkele bevolking, waar dan ook, begint zelf een oorlog. We ondergaan ze.

Ik kan in al die conflicten ook niet uitspellen wat nu wel en niet het geval was. Vaak worden alle feiten betwist. Dat gebrek aan betrouwbare informatie lijkt mij een goed beginpunt voor kritiek. Elites bestrijden elkaar, over onze hoofden heen, en als het mis gaat mogen wij de bommen opvangen.

[ Bericht 8% gewijzigd door deelnemer op 11-12-2016 23:02:21 ]
The view from nowhere.
pi_167273423
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 22:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Er was een gifgas aanval en ook dat deugd niet
[..]
Er was al een economische boycot die de olie export blokkeerde
[..]
Toen waren ze een bondgenoot. Het westen leverde de wapens.
[..]
Heeft niets met Irak te maken
quote:
We krijgen misleidende informatie en van alles wordt verhuld. Het is vooral verkeerd, dat wij moeten raden naar de toedracht van heel veel zaken. Eindeloos zijn mensen bezig te achterhalen wat er nu eigenlijk gebeurd. Geen enkele bevolking, waar dan ook, begint zelf een oorlog. We ondergaan ze.

Ik kan in al die conflicten ook niet uitspellen wat nu wel en niet het geval was. Vaak worden alle feiten betwist. Dat gebrek aan betrouwbare informatie lijkt mij een goed beginpunt voor kritiek. Elites bestrijden elkaar, over onze hoofden heen, en als het mis gaat mogen wij de bommen opvangen.
Vaak worden alle feiten betwist....[en]...mogen wij de bommen opvangen.

dat bedoel ik.
al weten we niet duidelijk wat er allemaal aan voorafging, of er valse vlag hier of daar is gewapperd, feit is, wij krijgen nu de bommen om de oren, in parijs, nice, zaventem, ansbach en noem maar op.
net als met de duitsers toen de russen berlijn binnen stormden, al was je een goeie duitser, dan nog werd je verkracht.
dus die pakten ook een geweer op en vochten zich liever dood.
ok, de schaal is anders maar dat kan nog veranderen, vooral met nonchalante opstelling en bovendien, het principe blijft hetzelfde, wij liggen onder vuur. punt.
ik wou ook eens de feiten weten, over een land wat vroeger joegoslavie heette, pakte een boek en voor je het weet zit je ergens in de 13e eeuw. Tweede boek kwam er bij en toen was ik de interesse kwijt. Dan is dat nog maar een piepklein stukje op het geheel. En zou je een turks boek pakken dan lees je het mss weer heel anders.
Over turkije gesproken, nos pakt uit met Dictatuur
http://nos.nl/artikel/214(...)t-aan-te-passen.html
De nieuwe president is dan het hoofd van de uitvoerende macht en opperbevelhebber van het leger, net als de president van de VS.

conclusie, usa is dictatuur.
dat zal wel niet kloppen maar dan blijft de vraag, waarom schrijven ze dat dan en waarom wordt dan het verschil niet uitgelegd.
afin, stel, dit gaat door, dan eu zegt, turkije bekijk het maar, turkije laat de asielbootjes los, griekenland positioneert schepen pal voor de turkse kust, er komt een aanvaring, schot wordt gelost en boem, oorlog.
het europese deel van turkije wordt overrompeld en er vallen flink veel doden in instanbul.
dat is heel rot voor die bevolking maar die hebben wel deze erdogan op de troon gezet.
en er zullen er ook bijzitten die niet op hem hebben gestemd.
die moeten dan maar vluchten of een eigen verzetsbrigade vormen.

dus wat ik ook bedoel, het is niet het hele verhaal om te kijken naar dat eerste schot, de eerste aanvaring, welk schip naar stuurboord ging terwijl het bakboord had moeten houden, er zit een veel langere geschiedenis achter. Valt sowieso terug te voeren op syrie vanzelfsprekend, ben je daar dan gaat het weer over de franse bezetting na wo1 etc. etc.
voor de bakker in istanbul maakt dat echter niks uit, zijn winkel ligt hypothetisch in puin.
shift-knop defekt
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')