abonnement Unibet Coolblue
pi_156853271
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 20:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dit he, precies dit! Dat is waar ik bang voor ben met ons meisje, dat in ieder geval zeker wel een slimme meid is, en dat verder geen problemen oplevert. En geen problemen betekent dat je niet opvalt, en dat er voor zo'n kind inderdaad weinig aandacht is en weinig over te melden is. Maar juist daardoor vind ik het moeilijk om die aandacht wel te vragen voor haar.
Onze oudste is ook een stil type dat zich weinig laat zien op school. Wellicht hierdoor zitten er nu een jongen uit haar klas wel in het extra-uitdagingsgroepje terwijl mijn dochter toch echt beter "scoort" bij de toetsen. Er is meer aandacht voor de slimmere kinderen die dwars gedrag gaan vertonen dan voor de stillere types.
t.b.d.
pi_156853632
Tsja, ik zal me ook maar even melden. Ik heb twee dochters waarvan ik vermoed dat ze beiden een hoog IQ hebben. Al op het consultatiebureau krijgen we opmerkingen over de snelheid van de meiden, het kdv, noem maar op. Ikzelf heb ook een hoog IQ en ben ook hoogbegaafd volgens die Monk criteria (creatief en gemotiveerd, heb dan ook en behoorlijk goede baan met dito uitdaging). Mijn schooltijd was echter heel anders en ik wil dat voor mijn kinderen voorkomen. Ik was een typische onderpresteerder, ik heb nooit leren werken. Mijn IQ is >145, dus ik heb het talent eigenlijk alles snel te begrijpen. Echter ik heb dus pas leren werken en me echt leren inzetten toen ik ging werken. Met hangen en wurgen een studie gedaan, ik verveelde me dood en was lui met als gvolg dat ik alles wel haalde, maar nooit excellent ofzo.

Ik ben bang voor de subjectiviteit die ik heb omdat ik hun vader ben. Aan de ene kant zijn de objectieve criteria allemaal wel richting HB. Creatief, snel met allerlei zaken, van kleuren kennen tot praten, woordenschat en lezen (de jongste leest inmiddels al een aantal letters, pikt ze op van haar zus, is net 2). Maar ook het 'anders' zijn dan de rest is duidelijk. Ze nemen de leiding, zijn sneller slimmer en handiger. Ook in hun nadeel, oudste dochter verliest al een beetje de aansluiting op school.

Gelukkig bieden ze tegenwoordig op school iets beter stof op niveau aan, dus mijn oudste loopt nu in alle vakken die ze enigzins zelfstandig mogen doen voorop. Sociaal is ze, maar ik merk dat ze soms moeite heeft met 'kinderachtige' spelletjes die andere leeftijdsgenootjes spelen. Ik gun haar een fine kindertijd waarin ze ook echt lekker kind kan zijn... maar ik ben bang dat ze gaat onderpresteren (want lui is de oudste ook).

Kortom. Ik lees even lekker mee en we zien wel of mijn meiden echt HB zijn, alhoewel ik het eigenlijk al wel weet.
Whatever...
pi_156853682
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 15:52 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Onze oudste is ook een stil type dat zich weinig laat zien op school. Wellicht hierdoor zitten er nu een jongen uit haar klas wel in het extra-uitdagingsgroepje terwijl mijn dochter toch echt beter "scoort" bij de toetsen. Er is meer aandacht voor de slimmere kinderen die dwars gedrag gaan vertonen dan voor de stillere types.
Je zult het toch moeten aankaarten. Hebben wij toch ook gedaan op een tactische manier. Docent heeft nu zelf gelukkig gezien dat onze dochter toch wel echt voorloopt.

Overigens kan ik uit ervaring melden dat het hebben van een heel hoog IQ helemaal niet zo'n pretje is als kind, dan kun je beter 130 ofzo hebben, mooi aan de bovenkant van het gemiddelde. Ik zit in de bovenste 1%. Dat is net zover van de gemiddelde mensen af als iemand met syndroom van down oid... (verglijking is niet geheel eerlijk, maar geeft iig een duidelijk beeld van verschil in intelligentie).
Whatever...
pi_156853901
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:11 schreef Spanky78 het volgende:
Tsja, ik zal me ook maar even melden. Ik heb twee dochters waarvan ik vermoed dat ze beiden een hoog IQ hebben. Al op het consultatiebureau krijgen we opmerkingen over de snelheid van de meiden, het kdv, noem maar op. Ikzelf heb ook een hoog IQ en ben ook hoogbegaafd volgens die Monk criteria (creatief en gemotiveerd, heb dan ook en behoorlijk goede baan met dito uitdaging). Mijn schooltijd was echter heel anders en ik wil dat voor mijn kinderen voorkomen. Ik was een typische onderpresteerder, ik heb nooit leren werken. Mijn IQ is >145, dus ik heb het talent eigenlijk alles snel te begrijpen. Echter ik heb dus pas leren werken en me echt leren inzetten toen ik ging werken. Met hangen en wurgen een studie gedaan, ik verveelde me dood en was lui met als gvolg dat ik alles wel haalde, maar nooit excellent ofzo.

Ik ben bang voor de subjectiviteit die ik heb omdat ik hun vader ben. Aan de ene kant zijn de objectieve criteria allemaal wel richting HB. Creatief, snel met allerlei zaken, van kleuren kennen tot praten, woordenschat en lezen (de jongste leest inmiddels al een aantal letters, pikt ze op van haar zus, is net 2). Maar ook het 'anders' zijn dan de rest is duidelijk. Ze nemen de leiding, zijn sneller slimmer en handiger. Ook in hun nadeel, oudste dochter verliest al een beetje de aansluiting op school.

Gelukkig bieden ze tegenwoordig op school iets beter stof op niveau aan, dus mijn oudste loopt nu in alle vakken die ze enigzins zelfstandig mogen doen voorop. Sociaal is ze, maar ik merk dat ze soms moeite heeft met 'kinderachtige' spelletjes die andere leeftijdsgenootjes spelen. Ik gun haar een fine kindertijd waarin ze ook echt lekker kind kan zijn... maar ik ben bang dat ze gaat onderpresteren (want lui is de oudste ook).

Kortom. Ik lees even lekker mee en we zien wel of mijn meiden echt HB zijn, alhoewel ik het eigenlijk al wel weet.
Moeilijk hè? :*
Ik herken mezelf en m'n dochter (ook net 2) in je verhaal, en het onderscheiden wat je projecteert en wat echt zo is, is zo lastig.
Home is where the O+ is...
pi_156854100
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:29 schreef Cwen het volgende:

[..]

Moeilijk hè? :*
Ik herken mezelf en m'n dochter (ook net 2) in je verhaal, en het onderscheiden wat je projecteert en wat echt zo is, is zo lastig.
Exact. En daarbij is het extra lastig omdat kinderen zich niet overal hetzelfde gedragen. Aan mij vraagt ze hoe zwaartekracht werkt en waar sterren van zijn gemaakt...of wat zuurstof is en hoe dat werkt met ademhaling (2 jaar geleden :X )... Op school probeert ze 'erbij te horen'.
Whatever...
  donderdag 15 oktober 2015 @ 20:33:56 #231
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_156859398
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zit in de bovenste 1%. Dat is net zover van de gemiddelde mensen af als iemand met syndroom van down oid... (verglijking is niet geheel eerlijk, maar geeft iig een duidelijk beeld van verschil in intelligentie).
Ik vind het eigenlijk wel een helder beeld! In beide gevallen is het lastig om aansluiting te vinden bij "het gemiddelde". Ik had serieus moeite met leeftijdsgenoten , ik snapte ze gewoon niet :@
Oude (on)bekende.
pi_156860465
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 12:13 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Ik kan uiteraard niets zeggen over jouw situatie, maar misdiagnose van autisme (termen als PDD-NOS, Asperger en klassiek autisme worden niet meer gehanteerd sinds de introductie van DSM-V) bij hoogbegaafdheid komt vaak voor

Ik weet dat het tegenwoordig allemaal "ASS" heet, maar de meeste mensen zijn totaal niet bekend met die term, en buiten dat worden beide termen nog altijd door elkaar heen gebruikt.
In de DSM-5 (ze gebruiken een 5 ipv een V, als we dan toch nauwkeurig willen zijn...) is het allemaal ASS, daar heb je gelijk in. Dus in nieuwe diagnoses volgens de DSM-5 zullen ze pdd-nos/asperger/klassiek autisme, niet meer hanteren.

Je hebt trouwens een reactie gequote uit februari 2014...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_156865253
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 15:52 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Onze oudste is ook een stil type dat zich weinig laat zien op school. Wellicht hierdoor zitten er nu een jongen uit haar klas wel in het extra-uitdagingsgroepje terwijl mijn dochter toch echt beter "scoort" bij de toetsen. Er is meer aandacht voor de slimmere kinderen die dwars gedrag gaan vertonen dan voor de stillere types.
Is inderdaad ook wetenschappelijk aangetoond. Jongens vertonen vaker dwarser gedrag en worden daardoor ook vaker getest op hoogbegaafdheid omdat dan wordt gedacht aan onderpresteren/verveling e.d. Bij meisjes wordt vaak gedacht dat ze gewoon lief en hardwerkend zijn. Hierdoor worden meisjes veel minder als hoogbegaafd bestempeld/gediagnosticieerd (met bijbehorend passend onderwijs) terwijl er toch evenveel hoogbegaafde meisjes als jongens zijn. Dus hup ouders, kom op voor jullie slimme meiden! ;) . :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156869238
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mijn dochter is dit jaar begonnen on groep 3. Ze leest al ruim een jaar, dus ze is hiermee duidelijk voor. Vanmorgen liet ze het leesboekje zien dat ze uit de schoolbieb had, en dat was een heel simpel boekje. Ze had dit gekozen omdat z dan hetzelfde boekje heeft als haar vriendje, die dus dit schooljaar is begonnen met lezen.
Ze lijkt geen enkel probleem te hebben, ligt goed in de groep etc, ik hoor van de leerkracht ook niets terug over wat voor probleem dan ook, maar eigenlijk vind ik dit niet goed genoeg. Zo neemt ze een wel heel gemakkelijke weg en leert ze niets.
Chris pakte op school in het begin ook makkelijke boekjes. Daar met juf ook over gesproken. Chris las in de klas boeken op Avi niveau(leesweg/leespad dacht ik). Uit de schoolbieb mocht hij halen wat hij wilde, omdat dat extra was. Voor thuis adviseerde ze dan iets moeilijkere boeken (1-2 boven getest Avi), zodat hij aan de moeilijkere woorden kon wennen. Dus misschien leest ze met juf wel moeilijkere dingen?
pi_156871285
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 16:14 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je zult het toch moeten aankaarten. Hebben wij toch ook gedaan op een tactische manier. Docent heeft nu zelf gelukkig gezien dat onze dochter toch wel echt voorloopt.

Overigens kan ik uit ervaring melden dat het hebben van een heel hoog IQ helemaal niet zo'n pretje is als kind, dan kun je beter 130 ofzo hebben, mooi aan de bovenkant van het gemiddelde. Ik zit in de bovenste 1%. Dat is net zover van de gemiddelde mensen af als iemand met syndroom van down oid... (verglijking is niet geheel eerlijk, maar geeft iig een duidelijk beeld van verschil in intelligentie).
Met IQ > 145 zit je bij de bovenste 0,1% en ik hoor van meer mensen die hieraan voldoen dat dat tot echte moeilijkheden kan leiden. Je weet van het bestaan van de Triple Nine Society af?
t.b.d.
  Moderator vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:51:19 #236
5428 crew  miss_sly
pi_156871322
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 07:50 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Chris pakte op school in het begin ook makkelijke boekjes. Daar met juf ook over gesproken. Chris las in de klas boeken op Avi niveau(leesweg/leespad dacht ik). Uit de schoolbieb mocht hij halen wat hij wilde, omdat dat extra was. Voor thuis adviseerde ze dan iets moeilijkere boeken (1-2 boven getest Avi), zodat hij aan de moeilijkere woorden kon wennen. Dus misschien leest ze met juf wel moeilijkere dingen?
Ik heb juf even het boekje laten zien. Juf was volledig op de hoogte van de verliefdheid van S voor haar vriendje M, begreep dat hetzelfde boekje lezen leuk was, maar dat was toch niet de bedoeling in dit geval :)
Dus S gaat weer een niveautje hoger lezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156871790
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 10:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb juf even het boekje laten zien. Juf was volledig op de hoogte van de verliefdheid van S voor haar vriendje M, begreep dat hetzelfde boekje lezen leuk was, maar dat was toch niet de bedoeling in dit geval :)
Dus S gaat weer een niveautje hoger lezen.
Wel jammer dat juf het zelf niet heeft gezien, maar goed dat ze het nu weet en S weer op niveau laat lezen..
  Moderator vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:32:52 #238
5428 crew  miss_sly
pi_156872159
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 11:14 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Wel jammer dat juf het zelf niet heeft gezien, maar goed dat ze het nu weet en S weer op niveau laat lezen..
Juf heeft nog 27 kindjes en S mag zelf naar de schoolbieb, zonder juf. Dus tja :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:43:36 #239
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_156872366
Kinderen mogen toch een boek kiezen of moeten ze dat?

Wij hebben ook een schoolbieb, waaruit kinderen boeken lenen die mee naar huis mogen. En ik zal niet snel iets zeggen over de keuze van het boek. Dat is écht hun vrije keuze.

Over wat ze in de klas lezen daarentegen wel. Daar moeten ze van mij minimaal een boek van hun eigen avi kiezen of hoger.
  Moderator vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:45:39 #240
5428 crew  miss_sly
pi_156872409
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 11:43 schreef amaranta het volgende:
Kinderen mogen toch een boek kiezen of moeten ze dat?

Wij hebben ook een schoolbieb, waaruit kinderen boeken lenen die mee naar huis mogen. En ik zal niet snel iets zeggen over de keuze van het boek. Dat is écht hun vrije keuze.

Over wat ze in de klas lezen daarentegen wel. Daar moeten ze van mij minimaal een boek van hun eigen avi kiezen of hoger.
Dit ging dus ook over in de klas lezen. En daar moet ze inderdaad goed op AVI kiezen, en dat had ze niet gedaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_156872453
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 11:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Juf heeft nog 27 kindjes en S mag zelf naar de schoolbieb, zonder juf. Dus tja :D
Ik geloof dat de juf hier vaak bij terugkeer uit de bieb even vraagt of ze een leuk boek hebben gekozen. Dan kan ze evt een opmerking maken over het niveau als het nodig is.

Hier blijven de bieb boeken op school, is echt voor losse kwartiertjes tussendoor om te lezen. In groep 3 hebben ze die aviboeken, voor groep 4/5 zijn er boeken die ze ook lezen met een leesmoeder/juf. Bieb boek mag je zelf kiezen, maar juf stuurt wel bij als nodig.

Op zijn vorige en deze school in groep 3 was de bieb echt extra. Maar vanaf 4/5 dus iets anders omdat er dan minder klassenboeken zijn.
pi_156887601
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 10:49 schreef Sankyo het volgende:

[..]

Met IQ > 145 zit je bij de bovenste 0,1% en ik hoor van meer mensen die hieraan voldoen dat dat tot echte moeilijkheden kan leiden. Je weet van het bestaan van de Triple Nine Society af?
Kende 3 sigma niet. ...wel 6sigma.... Maargoed, ik heb voor mezelf geen clubs nodi g. Voor mijn kinderen hoop ik wel wat minder hobbels....
Whatever...
pi_156974379
Tijdje terug postte ik hier in dit topic dat mijn zoon (8) echt een probleem heeft met huiswerk maken en met leren leren. Naar eigen zeggen wist en kon hij dat toch allemaal al, dus waarom zou je het dan doen..? Het nieuwe schooljaar hier toch maar heel actief mee aan de slag gegaan met behulp van school. Ze hebben eindelijk! online een huiswerkagenda staan zodat ik precies kan zien wanneer bepaald huiswerk af moet zijn en wat er dan gedaan moet worden (lezen, maken, leren). Ook wat tips van zijn meester gekregen. :)
Inmiddels plan ik samen met mijn zoon het huiswerk in en hou ik hem hier strikt aan. Als hij zegt iets al te kennen dan mag hij dat aan mij laten zien en dan is hij dus ook snel klaar. Werkt goed voor aardrijkskunde, geschiedenis en dat soort vakken. Met taal en rekenen kan ik hierbij letten op methodes die hij gebruikt en zichzelf eigen gemaakt heeft. Ik merk dat hij het wel leuk vindt om te weten hoe ik het vroeger geleerd heb, want daar zit nog wel eens verschil in. Hier pikt hij toch weer wat dingen van op. :D
Wat ook goed lijkt te helpen is om het wat te verbreden. Afgelopen week aardrijkskunde over bevolkingsdichtheid, waar het land in Nederland voor gebruikt wordt (landbouw, recreatie, wonen, werken), waar in Nederland de meeste mensen wonen en dat soort dingen. Samen zijn we kaarten in de Bosatlas gaan opzoeken, zoals over de bevolkingsdichtheid en over de verdeling van land en inwoners in Nederland. Dat vindt hij erg interessant en dan lijkt het ineens een stuk minder op huiswerk. :P
Gisteren heeft hij zijn eerste proefwerken gehad waarvoor hij echt eens daadwerkelijk geleerd had. Hij had prachtige cijfers maar het allerbelangrijkste vond ik dat hij het vandaag uit zichzelf trots kwam vertellen. Mooie ontwikkeling vind ik :)

[ Bericht 1% gewijzigd door appelsap op 20-10-2015 20:04:35 ]
pi_157464897
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 12 november 2015 @ 23:00:34 #245
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_157502984
Heb ook een leuk stuk geschreven over hoogbegaafdheid :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator vrijdag 13 november 2015 @ 09:53:33 #246
5428 crew  miss_sly
pi_157507558
'Doe maar gewoon, val maar niet op, ben maar net als iedereen'.

Ja, dat geldt helaas voor een heleboel dingen in het leven, vinden veel mensen. En bijna automatisch geven we dat in kleine dingen ook door aan onze kinderen. Boven het maaiveld uitsteken wordt niet beschouwd als een positieve ontwikkeling.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 13 november 2015 @ 10:04:22 #247
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_157507680
Ik kom hier voorzichtig om het hoekje kijken.
Draak (word in december 4) loopt cognitief flink voor op haar leeftijdsgenootjes. We moeten nog even kijken hoe we hier verder mee om moeten gaan maar ik ga straks in ieder geval alvast een gesprek aanvragen met d'r basisschooljuffen. De orthopedagoog opperde op eventuele extra begeleiding dus we zullen eens gaan polsen in hoeverre dit mogelijk is en hoe we dit vorm gaan geven.
pi_157512469
Miss, je hebt het er gelukkig al met de juf over gehad. Dit is typisch zoiets waar elke ouder met de leerkracht van het kind over moet kunnen spreken. Want zoals Franny al aangeeft: elk kind moet uitgedaagd worden. De noodzaak om het erover te hebben is groter als er problemen zijn, maar ook als er geen problemen zijn hoort erover gesproken te worden. Het raakt immers aan de kern van de functie van het onderwijs.

Wij hebben het er net met de juf van Lena over gehad. Ivan is de jongste van zijn klas en krijgt genoeg uitdaging, maar Lena is de oudste van de klas. Hierdoor ben ik er extra alert dat ze zich niet gaat vervelen en niet te gemakkelijk voor de teken- en knutselwerkjes kiest terwijl ze nu veel interesse heeft in rekenen, lezen en schrijven en we daarop in zouden kunnen haken. Met de leerkracht hebben we vooral besproken of zij ziet wat wij zien (dat Lena die interesses heeft) en hoe daarmee wordt omgegaan. Ik vind dat een heel prettige insteek: niet problemen bespreken (want dan ben je eigenlijk al te laat), maar de vinger aan de pols houden. Eigenlijk is het vooral interesse tonen in wat er op school gebeurt, delen wat er thuis gebeurt en kijken of we met z'n allen min of meer op één lijn zitten. En dat in tien minuten, net als elke andere ouder. :Y)

Dezelfde redenering gaat eigenlijk ook op voor achterblijven. In de literatuur wordt ook wel gesproken over de 'zone van naaste ontwikkeling' (zie hieronder). Voor groei/ontwikkeling is belangrijk om de juiste balans te hebben tussen te verwerven en reeds verworven kennis. Als die zoek is, ontstaat er een risico op frustratie dan wel verveling.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 13 november 2015 @ 14:56:16 #249
5428 crew  miss_sly
pi_157513758
Ik heb het er nog niet met juf over gehad :@ Ik wilde wel, maar zag telkens geen kans tussen al die ouders die het echt nodig hadden :@ maar volgende week woensdag is het oudergesprek met juf!

Wat je zegt, is ook hoe het vorig jaar met de juf ging: even kortsluiten of we hetzelfde zagen in S en dat bleek niet helemaal gelijk te zijn. Toen we dat eenmaal hadden besproken, liep dat een stuk beter.

Ik ben reuzebenieuwd naar woensdag. Dat wat je zegt over de zone van naaste ontwikkeling herken ik inderdaad. Ik heb heel erg het idee dat S op school in haar comfort zone blijft hangen. Thuis is ze dan weer wel bezig met andere zaken, die dan weer in die andere zone zitten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 13 november 2015 @ 22:52:08 #250
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_157527364
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 09:53 schreef miss_sly het volgende:
'Doe maar gewoon, val maar niet op, ben maar net als iedereen'.

Ja, dat geldt helaas voor een heleboel dingen in het leven, vinden veel mensen. En bijna automatisch geven we dat in kleine dingen ook door aan onze kinderen. Boven het maaiveld uitsteken wordt niet beschouwd als een positieve ontwikkeling.
Het gekke is, dat dat veel minder voor sport, muziek of iets anders lijkt te gelden.

Als je een creativiteitsprijs wint krijg je alleen maar leuke reacties. Niemand die je er zo nodig op moet wijzen wat die prijs allemaal níet betekent.

En logisch, dat snap je zelf ook wel. Iemand die uitblinkt in voetbal is niet per se goed in tennis, of een 'wijs' persoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noordsestern op 13-11-2015 23:02:29 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')