Ik snap waar je heen wilt. Die gedachtes waar ik het over heb zijn inderdaad "slechte" gedachtes. Onzekerheden, angsten, wat dan ook. Niet allemaal gegrond,overigens, dat terzijde.quote:Dat is wat ik bedoel, er zit een bepaalde ongemakkelijk gevoel achter, namelijk onzekerheid/angst. Ik zeg ook niet dat denken negatief is. Ik maak het ook soms mee dat ik ga piekeren, maar door juist te zitten (en 'soms' afleiding te zoeken) kan ik het terugvoeren naar een gevoel zoals angst of onzekerheid. Dan is de volgende stap bij mij om met die onzekerheid/angst te zitten. Ik laat het gevoel dan voorzichtig toe om met mij te zijn, en blijf zelf gewoon stil en rustig, ik veroordeel het niet en blijf het respecteren om zo de aard van het gevoel te achterhalen. Gevoelens kunnen je echt een verhaal vertellen (als je er met liefde/geduld mee zou kunnen zitten) over waar ze vandaan komen en waarom ze er zijn. Op deze manier krijgen gevoelens zoals angst de kans om op te lossen. Maar het is een proces wat niet gemakkelijk is.
Door het er te laten zijn maar het niet te verder te voeden met je aandacht.quote:Op maandag 24 februari 2014 20:13 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Maar hoe kan ik die constructief benaderen? Anders gezegd; stel ik ga even zitten en denken, hoe kan ik deze negatieve zaken het beste aanpakken?
Allereerst wil ik hier niet beweren dat ik weet wat de oplossing is in jou geval, ik kan alleen spreken uit persoonlijke ervaring. Er is naar mijn mening niet echt een “formule” waarmee je alles kan aanpakken. Wat ik wel weet is dat welke aanpak ik ook kies, als ik terugkijk lijkt de rode draad in deze altijd “Liefde/Barmhartigheid” te zijn (die je overigens op verschillende manieren tot uiting kan brengen).quote:Op maandag 24 februari 2014 20:13 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Laatste post:
[..]
Ik snap waar je heen wilt. Die gedachtes waar ik het over heb zijn inderdaad "slechte" gedachtes. Onzekerheden, angsten, wat dan ook. Niet allemaal gegrond,overigens, dat terzijde.
Maar hoe kan ik die constructief benaderen? Anders gezegd; stel ik ga even zitten en denken, hoe kan ik deze negatieve zaken het beste aanpakken?
Dat is zo. Ik merk ook dat ik heel nerveus kan worden als ik zie dat wat er in het boek staat me (nog?) niet lukt. Dan heb ik mijn initiële angst leren accepteren en de bijgaande piekerimpulsen gewoon laten opkomen, maar dan merk ik vervolgens dat wanneer ik iets lees wat me nog niet lukt, ik hier weer over ga piekeren.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 11:54 schreef Gray het volgende:
Accepteren is niet doen alsof het er niet is, dat is negeren. Accepteren is het een plaats gunnen, het durven aankijken en verwerken, zodat het geen ruimte meer nodig zal hebben. Angsten zijn niet slecht; ze spelen hun eigen rol in ons bestaan. Die ontkennen is een deel van je ervaring ontkennen. De truc zit 'm in het aangrijpen van je angsten zonder van je voetstuk te geraken.
Laat die hele verwachting van verlichting maar varen, evenals die van piekermomenten. Zo'n verlangen is nog steeds een projectie naar de toekomst, omdat dit moment niet goed genoeg zou zijn. Het is niet erg om te piekeren, het is okay om niet okay te zijn.quote:Op zondag 9 maart 2014 10:08 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Dat is zo. Ik merk ook dat ik heel nerveus kan worden als ik zie dat wat er in het boek staat me (nog?) niet lukt. Dan heb ik mijn initiële angst leren accepteren en de bijgaande piekerimpulsen gewoon laten opkomen, maar dan merk ik vervolgens dat wanneer ik iets lees wat me nog niet lukt, ik hier weer over ga piekeren.
Ik durf met vrij veel zekerheid te zeggen dat de reden hierachter de angst voor het piekeren zelf is. Angst voor angst. Ik hoop dat wanneer ik deze angst ook niet langer uit de weg ga en gewoon erken en accepteer, ik deze ook gewoon een plek kan geven.
Het boek zit vol met goede dingen, al zet ik mijn vraagtekens bij de mate waarin iedereen 'verlicht' kan raken. Is het verlangen om van angst en onzekerheid verlost te zijn niet immers ook een angst die we vervullen door 'verlicht' te worden.
Point taken. Het is echt enorm lastig om alles gewoon te accepteren, over je heen te laten komen, zonder het te gaan analyseren of er over te gaan denken.quote:Op zondag 9 maart 2014 10:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Laat die hele verwachting van verlichting maar varen, evenals die van piekermomenten. Zo'n verlangen is nog steeds een projectie naar de toekomst, omdat dit moment niet goed genoeg zou zijn. Het is niet erg om te piekeren, het is okay om niet okay te zijn.
Blijven oefenen.quote:Op zondag 9 maart 2014 10:53 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Point taken. Het is echt enorm lastig om alles gewoon te accepteren, over je heen te laten komen, zonder het te gaan analyseren of er over te gaan denken.
Ik snap het. Wanneer ik door het proberen aanwezig te zijn alsnog ga piekeren heb ik de neiging er toch tegenin te gaan. Soms heb ik even een momentje waarop ik heb van 'het moment is perfect zoals deze is, omdat elk moment uniek is', ik blijf er aan werken.quote:Op zondag 9 maart 2014 11:30 schreef Gray het volgende:
[..]
Blijven oefenen.
Paar minuutjes mediteren per dag helpt hierbij. En blijf oefenen op aandacht hebben voor wat je doet. Ben je aan het eten en raak je verloren in gedachten? Richt je dan opnieuw op het proeven, voelen en ruiken van je eten, want dat is je bezigheid van het moment. Wanneer je met aandacht iets doet kan een gedachte zonder probleem langs komen waaien.
En dát is een waarheid waar niemand onderuit kan. Daar wil ik nog aan toevoegen dat wat kan zijn, kan zijn. Het is dus niet simpelweg een kwestie je maar neer te leggen bij alles dat gebeurt en maar alles over je heen te laten komen/lopen. Een slechte situatie waar je aan kan werken, kan je aan werken. Dat is dan ook zoals het is. Hoe dan ook, heb vrede met wat speelt. Of dat nou goed slecht, constant of veranderend is.quote:Op zondag 9 maart 2014 12:11 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Ik snap het. Wanneer ik door het proberen aanwezig te zijn alsnog ga piekeren heb ik de neiging er toch tegenin te gaan. Soms heb ik even een momentje waarop ik heb van 'het moment is perfect zoals deze is, omdat elk moment uniek is', ik blijf er aan werken.
Ik weet in ieder geval dat het accepteren en erkennen van een paar grote persoonlijke angsten me tot nu toe geen windeieren heeft gelegd, dus ik geloof in deze weg. Hoe gespannen, moe, energiek, blij, hoe ik me ook mag voelen, het is zoals het is.
Dat klopt. Ik voel ook wanneer ik niet pieker en ik mijn leven gewoon kan leven en problemen gewoon aan kan pakken wanneer deze zich voordoen.quote:Op zondag 9 maart 2014 12:14 schreef Gray het volgende:
[..]
En dát is een waarheid waar niemand onderuit kan. Daar wil ik nog aan toevoegen dat wat kan zijn, kan zijn. Het is dus niet simpelweg een kwestie je maar neer te leggen bij alles dat gebeurt en maar alles over je heen te laten komen/lopen. Een slechte situatie waar je aan kan werken, kan je aan werken. Dat is dan ook zoals het is. Hoe dan ook, heb vrede met wat speelt. Of dat nou goed slecht, constant of veranderend is.
Leer je concentreren op het leven dat je leeft en de problemen situaties die zich voordoen. Het piekeren zal afnemen als gevolg.quote:Op zondag 9 maart 2014 12:31 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik voel ook wanneer ik niet pieker en ik mijn leven gewoon kan leven en problemen gewoon aan kan pakken wanneer deze zich voordoen.
Oke. Een goede vraag uit het boek was ook: 'Heb ik nu op dit moment een probleem?'. Ik zit nu gewoon op de bank voetbal te kijken, er is dus totaal geen probleem buiten mijn hoofd. Ik voel me wel wat gespannen, maar wat kan ik daar aan doen. Als ik die spanning gewoon zie als spanning en er geen label aan plak, wat blijft er dan nog over?quote:Op zondag 9 maart 2014 12:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Leer je concentreren op het leven dat je leeft en de problemen situaties die zich voordoen. Het piekeren zal afnemen als gevolg.
De banks.quote:Op zondag 9 maart 2014 12:39 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Oke. Een goede vraag uit het boek was ook: 'Heb ik nu op dit moment een probleem?'. Ik zit nu gewoon op de bank voetbal te kijken, er is dus totaal geen probleem buiten mijn hoofd. Ik voel me wel wat gespannen, maar wat kan ik daar aan doen. Als ik die spanning gewoon zie als spanning en er geen label aan plak, wat blijft er dan nog over?
Banks?quote:
Bank.quote:
Ik had het laatst ook met een nieuwe baan. Wat ik deed was lijstjes maken en die afwerken; aan het eind van de dag checkte ik of ik alles gedaan had en wat nog later kon, maar ik op het moment zelf niet meer aan kon werken. Dat hielp al wat spanning te verlichten. Verder accepteerde ik dat die spanning er blijkbaar moest zijn en dat die uiteindelijk weer zou afnemen. En dat hielp nog meer. Nu is het weg.quote:Aan de ene kant vanwege de fase waar ik nu in zit. Ik maak steeds meer werkuren op stage en dat is sinds ik overspannen ben ff wennen. Vaak sta ik daardoor wat op scherp in de vorm van spanning. Aan de andere kant doordat ik wat pieker, hierdoor wordt dat gejaagde erger en heb ik voortdurend het idee dat iets fout doe. Doordat ik mentaal al wat moe ben is die 'focus' op het nu extra lastig, dat kost energie die ik eigenlijk door te rusten zou moeten verkrijgen.
Ah oke ik dacht al, nieuwe spelling.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Bank.
[..]
Ik had het laatst ook met een nieuwe baan. Wat ik deed was lijstjes maken en die afwerken; aan het eind van de dag checkte ik of ik alles gedaan had en wat nog later kon, maar ik op het moment zelf niet meer aan kon werken. Dat hielp al wat spanning te verlichten. Verder accepteerde ik dat die spanning er blijkbaar moest zijn en dat die uiteindelijk weer zou afnemen. En dat hielp nog meer. Nu is het weg.
Dat is een valkuil bij het beoefenen van mindfulness: stilstaan bij mindful moeten zijn en daarmee uit het moment te stappen. Wat dus niet mindful is, maar eerder de andere kant van de medaille. Aan de ene kant is onbewust leven, aan de andere kant leven in je gedachten ipv de wereld.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:11 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Ah oke ik dacht al, nieuwe spelling.
Dat is ook zo. Wanneer ik gewoon niet veel denk en op gevoel de dingen in het moment doe, dan wordt die spanning vanzelf minder.
Wat het ook is met dat leven in het nu, soms doen we het al. Voor ik overspannen werd was ik totaal niet met dit soort dingen bezig, ik leefde gewoon m'n leven en deed de dingen die ik op dat moment deed. Het piekeren over 'in het nu leven' en angsten accepteren deed ik niet omdat én die angsten er niet waren en ik al bezig was met leven in het moment, of het nou huiswerk, eten, vrienden of sporten was. Pas sinds ik me er van bewust ben leef ik eigenlijk minder in het nu.
Dit gevoel wordt versterkt door wat ik zie als ik objectief naar mezelf kijk. Buiten de alledaagse dingen die ik doe en de gerelateerde praktische zaken is er niks anders. Alle 'problemen' die ik heb bestaan enkel in mijn hoofd. Mijn autmatisch vermogen om niet bang te zijn en in het moment te leven zijn als het ware weggenomen door de angst en het WILLEN leven in het momemt, terwijl ik dit onbewust altijd al deed.
Ik denk dat het praktisch vertalen van de betekenis naar de praktijk het moeilijkste onderdeel is. Met stof als dat van Tolle is het makkelijk om te zweverig te worden en te graag te willen. Ik denk dat het een kwestie is van af en toe stilstaan bij wat je doet en eens objectief naar je eigen handelen en denken te kijken. Kom je hier dan bepaalde psychische knikjes zoals angst of onzekerheid bij tegen, laat ze dan gewoon zitten, accepteer ze als wat ze zijn en ga verder met je leven.quote:Op zondag 9 maart 2014 13:59 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is een valkuil bij het beoefenen van mindfulness: stilstaan bij mindful moeten zijn en daarmee uit het moment te stappen. Wat dus niet mindful is, maar eerder de andere kant van de medaille. Aan de ene kant is onbewust leven, aan de andere kant leven in je gedachten ipv de wereld.
Mindfulness, zoals Tolle omschrijft, ligt ergens in het midden. Het is bewust zijn, bewust handelen, bewust leven, bewust denken ook. Wanneer je kijkt, wees bewust dat je kijkt. Wanneer je ademt, realiseer dat je ademt.
En ben je dat een keer niet, geen probleem. Rinse and repeat.
Tolle hult mindfulness in zoete woorden, enerzijds omdat hij zo is, anderzijds omdat dit aanslaat bij mensen. Maar mindfulness kan een heel droge methode zijn, heel nuchter. Volgens sommigen geldt dit ook voor verlichting.quote:Op zondag 9 maart 2014 15:50 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Ik denk dat het praktisch vertalen van de betekenis naar de praktijk het moeilijkste onderdeel is. Met stof als dat van Tolle is het makkelijk om te zweverig te worden en te graag te willen. Ik denk dat het een kwestie is van af en toe stilstaan bij wat je doet en eens objectief naar je eigen handelen en denken te kijken. Kom je hier dan bepaalde psychische knikjes zoals angst of onzekerheid bij tegen, laat ze dan gewoon zitten, accepteer ze als wat ze zijn en ga verder met je leven.
Hoe zou jij je idee erover beschrijven? Richting Tolle zijn bewoording of meer als enigszins opmerkzaam leven?quote:Op zondag 9 maart 2014 16:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Tolle hult mindfulness in zoete woorden, enerzijds omdat hij zo is, anderzijds omdat dit aanslaat bij mensen. Maar mindfulness kan een heel droge methode zijn, heel nuchter. Volgens sommigen geldt dit ook voor verlichting.
Leven in aandacht zou ik het noemen. Heel simpel eigenlijk.quote:Op zondag 9 maart 2014 16:16 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Hoe zou jij je idee erover beschrijven? Richting Tolle zijn bewoording of meer als enigszins opmerkzaam leven?
Vat het wel mooi samen denk ik. Gewoon je leven leiden, alleen met meer aandacht dan de gemiddelde mens.quote:Op zondag 9 maart 2014 16:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Leven in aandacht zou ik het noemen. Heel simpel eigenlijk.
Leven als meditatie.quote:Op zondag 9 maart 2014 16:47 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Vat het wel mooi samen denk ik. Gewoon je leven leiden, alleen met meer aandacht dan de gemiddelde mens.
Dat stuk komt rechtstreeks uit het boek. Ik vind het vreemd omdat hij nu begint over het labelen van negativiteit als slecht en dat je het door acceptatie weg kan krijgen, terwijl het hele boek vol staat met dat je juist alles moet accepteren en voelen voor wat het is.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:49 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Is dat stuk van tolle? Dit is een beetje de kern van waarom ik geen fan meer ben van hem. Dit stuk zegt gewoon dat je na genoeg oefening ergens komt en dan naar een volgend level gaat, terwijl hij zichzelf daarin vaak tegenspreekt.
Tony parsons zei een keer "the now is just another concept"
Deze dat hij het hier heeft over het geconditioneerde denken wat zo negatief geconditioneerd kan zijn dat het zich steeds op negatieve zaken richt, dingen negatief benadert en zo negativiteit creëert. Conditionering is opgebouwd door het telkens te bevestigen, als je meer aanwezig wordt en het (geconditioneerde) denken minder aandacht krijgt dan verdwijnt de conditionering, sterft het af en creëert het automatisch minder automatische negativiteit. Conditionering is opgebouwd uit lagen die met de tijd en bewust aanwezig zijn afgepeld worden. Dan voel je je (opeens) anders, sta je anders tegenover bepaalde zaken, en daar nu al over nadenken heeft weinig zin omdat je het nu bekijkt vanuit waar je nu nog bent.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:17 schreef duracellkonijntje het volgende:
Dit is een stuk uit het boek waar ik nogal moeite mee heb:
"When you have been practicing acceptance for a while, as you have, there comes a point when you need to go on to the next stage, where those negative emotions are not created anymore. If you don't, your "acceptance" just becomes a mental label that allows your ego to continue to indulge in unhappiness and so strenghten its sense of separation from other people, your surroundings, your here and now. As you know, separation is the basis for the ego's sense of identity. True acceptance would transmute those feelings at once. And if you really knew that everything is "okay", as you put it, and which of course is true, then would you have those feelings in the first place? Without judgement, without resistance to what it, they would not arise."
Dit vind ik gewoon wat te ver gaan. Je kunt niet zeggen door iets gewoon maar volledig te accepteren, je nooit meer negatieve emoties zult hebben. Sommige zaken ZIJN gewoon negatief en die mag je best als zo ervaren. Je hoeft er niet naar te handelen, maar doen alsof ze niet negatief zijn lijkt me behoorlijk ongezond.
Als je wat 'het is' op een bepaade manier ervaart door het te labelen dan heb je het al gemaakt tot iets. Dan ervaar je een zelfgemaakte creatie die je dan accepteert, terwijl het creëren/benoemen/labelen wat eraan voorafging niet hoeft.quote:
Maar dan behandel je angst en verdriet op dezelfde manier als vreugde. Moet je dat wel willen? Vreugde is immers iets wat je een goed gevoel geeft, terwijl wanneer er iets naars is gebeurd, je je niet zo goed voelt. Om een extreem voorbeeld te nemen. Stel, je moeder overlijd. De emoties die hieruit voortkomen zijn dan negatief (pijn, verdriet) omdat de gebeurtenis als negatief te bestempelen is. Iemand die dierbaar voor je is is immers overleden.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 13:01 schreef Canillas het volgende:
[..]
Deze dat hij het hier heeft over het geconditioneerde denken wat zo negatief geconditioneerd kan zijn dat het zich steeds op negatieve zaken richt, dingen negatief benadert en zo negativiteit creëert. Conditionering is opgebouwd door het telkens te bevestigen, als je meer aanwezig wordt en het (geconditioneerde) denken minder aandacht krijgt dan verdwijnt de conditionering, sterft het af en creëert het automatisch minder automatische negativiteit. Conditionering is opgebouwd uit lagen die met de tijd en bewust aanwezig zijn afgepeld worden. Dan voel je je (opeens) anders, sta je anders tegenover bepaalde zaken, en daar nu al over nadenken heeft weinig zin omdat je het nu bekijkt vanuit waar je nu nog bent.
Als je iets negatief noemt maak je het tot dat, of beter gezegd dan heb je het al tot dat gemaakt. Als je zegt ''ik accepteer dat het negatief is'' terwijl daaraan vooraf gaat dat je het als negatief bestempeld dan wordt het een soort van symptoombestrijding. Zelfde geldt voor emoties; zijn het wat je noemt negatieve emoties of zijn het emoties maar je negatief over bent (in je hoofd)?. Als je bijv angst en verdriet met dezelfde open armen zou ontvangen als plezier en genot, zijn ze dan nog een probleem? Uiteindelijk is een negatief iets geen probleem, pas als je negatief bent over dat het negatief is en dus vind dan het anders zou moeten zijn dan het is is het een probleem. Dat is verzet ertegen. Je kan van iets wat rot is niet verwachten dat het niet rot is, het is gewoon rot, maar je rot voelen over dat het rot is is een ik-toevoeging in je hoofd daar omheen en dat stuk, het lijden, is niet nodig.
Ik zou me over al deze dingen trouwens niet druk maken want erover nadenken is slechts conditionering erover heen projecteren. Je kunt je wel afvragen hoe kun je nu al met zekerheid kunt stellen dat je met volledige acceptatie geen negatieve emoties meer zult ervaren als je daar nog niet bent.
[..]
Als je wat 'het is' op een bepaade manier ervaart door het te labelen dan heb je het al gemaakt tot iets. Dan ervaar je een zelfgemaakte creatie die je dan accepteert, terwijl het creëren/benoemen/labelen wat eraan voorafging niet hoeft.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 13:26 schreef duracellkonijntje het volgende:
Maar dan behandel je angst en verdriet op dezelfde manier als vreugde. Moet je dat wel willen?
Omdat dat allemaal ego is wat zegt ''het 1 (plezier) wil ik wel en het ander (pijn) niet'' terwijl beiden er zijn. Dat is de onmogelijke taak waar ego zichzelf mee opzadelt; van het ene meer willen en het andere vermijden en in je hoofd de illusie creëren dat dat mogelijk is. Dan leef je niet meer dan leef je een verhaal uit op basis van geconditioneerde ja's en nee's ipv tegen alles ja te zeggen en je aan leven over te geven.quote:Vreugde is immers iets wat je een goed gevoel geeft, terwijl wanneer er iets naars is gebeurd, je je niet zo goed voelt. Om een extreem voorbeeld te nemen. Stel, je moeder overlijd. De emoties die hieruit voortkomen zijn dan negatief (pijn, verdriet) omdat de gebeurtenis als negatief te bestempelen is. Iemand die dierbaar voor je is is immers overleden.
Rot is anders dan verheugd maar is het daarom negatief? Er bestaat mensen die negatief zijn over verheugd zijn en gek zijn op rot, wie heeft er dan gelijk? Of bestaat dat gelijk niet omdat oordelen, verhalen in je hoofd ergens over, niet meer dan illusies zijn? Even los van fysieke pijn natuurlijk, die ga je niet voelen om het voelen ervan terwijl je medische behandeling nodig hebt.quote:Waarom zouden we een rot gevoel NIET als negatief mogen bestempelen? Wat is het dan? Rot is immers een ander gevoel dan verheugd, net als dat pijn een andere (meer onprettige) sensatie is dan een lichte aanraking?
Dus welk gevoel je ook hebt als gevolg van een bepaalde gebeurtenis, geef je er gewoon aan over? Label het niet, of het je nou energiek, opgewekt, gestresst of futloos doet voelen. Je hoeft iets niet anders te ervaren dan dat je het ervaart, oordeel er alleen niet over, want oordeel creëert een label en dat zorgt op zijn beurt voor verzet en dus pijn waar dit niet nodig is.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 13:50 schreef Canillas het volgende:
[..]
Waarom niet?
Een gevoel volledig uitnodigen, je niet verzetten, laat dat gevoel z'n natuurlijk beloop hebben, pas als je gaat verzetten blijft het hangen. De beste manier om verdrietig te zijn is je tegen verdriet te verzetten bijv.
[..]
Omdat dat allemaal ego is wat zegt ''het 1 (plezier) wil ik wel en het ander (pijn) niet'' terwijl beiden er zijn. Dat is de onmogelijke taak waar ego zichzelf mee opzadelt; van het ene meer willen en het andere vermijden en in je hoofd de illusie creëren dat dat mogelijk is. Dan leef je niet meer dan leef je een verhaal uit op basis van geconditioneerde ja's en nee's ipv tegen alles ja te zeggen en je aan leven over te geven.
Is pijn en verdriet negatief? Als je er geen label op plakte, wat zouden ze dan zijn?
Stel je moeder overlijdt, wat je op de 1e plaats natuurlijk niet wilt, maar als het gebeurt, wie doe je dan een plezier met niet willen dat de gevoelens die daarbij horen er niet zijn? Je kan niet willen van mensen houden en niet bang zijn om ze te verliezen, dat gaat hand in hand.
[..]
Rot is anders dan verheugd maar is het daarom negatief? Er bestaat mensen die negatief zijn over verheugd zijn en gek zijn op rot, wie heeft er dan gelijk? Of bestaat dat gelijk niet omdat oordelen, verhalen in je hoofd ergens over, niet meer dan illusies zijn? Even los van fysieke pijn natuurlijk, die ga je niet voelen om het voelen ervan terwijl je medische behandeling nodig hebt.
Dingen zijn niet negatief of positief, je bent er negatief of positief over en dat is een afspiegeling van hoe je in het leven staat. Vandaar dat negativiteit zo'n goede leermeester is, het laat je precies zien wat je niet accepteert
Denk dat het er in de kern om gaat dat willen dat iets er niet is kwa gevoel/emoties niks doet aan het feit dat het er is. Gevoelens komen en gaan als je ze laat komen en gaan, als je het gevecht met hoe je je voelt opgeeft.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 14:09 schreef duracellkonijntje het volgende:
Dus welk gevoel je ook hebt als gevolg van een bepaalde gebeurtenis, geef je er gewoon aan over? Label het niet, of het je nou energiek, opgewekt, gestresst of futloos doet voelen. Je hoeft iets niet anders te ervaren dan dat je het ervaart, oordeel er alleen niet over, want oordeel creëert een label en dat zorgt op zijn beurt voor verzet en dus pijn waar dit niet nodig is.
Verzet schept onnodige pijn bovenop de emotie of het gevoel zoals deze er simpelweg IS?
Door je negatieve-emoties te ‘verwerken’ kun je ‘achter’ die negatieve-emoties kijken en dan, alleen dan, zie je in dat ze eigenlijk niet “negatief” zijn. Neem bijvoorbeeld woede, in eerste instantie ‘lijkt’ het negatief. Ga je er echter mee zitten en het niet veroordelen, maar het zegenen, accepteren dat het is opgekomen, vergeven en het in jezelf koesteren, dan gaat dit gedeelte zich op zijn gemak bij je voelen en zich aan je openen waardoor je erachter kan kijken. Je ziet in dit geval dan een angstige gedeelte van jezelf dat zich oprecht zorgen maakt om je overleving. Is dit negatief? Het is gewoon een gedeelte dat oprecht om je geeft en je wakker schudt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 11:17 schreef duracellkonijntje het volgende:
Dit is een stuk uit het boek waar ik nogal moeite mee heb:
"When you have been practicing acceptance for a while, as you have, there comes a point when you need to go on to the next stage, where those negative emotions are not created anymore. If you don't, your "acceptance" just becomes a mental label that allows your ego to continue to indulge in unhappiness and so strenghten its sense of separation from other people, your surroundings, your here and now. As you know, separation is the basis for the ego's sense of identity. True acceptance would transmute those feelings at once. And if you really knew that everything is "okay", as you put it, and which of course is true, then would you have those feelings in the first place? Without judgement, without resistance to what it, they would not arise."
Dit vind ik gewoon wat te ver gaan. Je kunt niet zeggen door iets gewoon maar volledig te accepteren, je nooit meer negatieve emoties zult hebben. Sommige zaken ZIJN gewoon negatief en die mag je best als zo ervaren. Je hoeft er niet naar te handelen, maar doen alsof ze niet negatief zijn lijkt me behoorlijk ongezond.
Ik denk dat je wel moet oppassen dingen overpositief te maken. Dingen zijn wat ze zijn in hun essentie, het verdraaien van de emotie naar hun feitelijke tegenpool brengt je wellicht op precies dezelfde plek.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 02:45 schreef Tevik het volgende:
[..]
Door je negatieve-emoties te ‘verwerken’ kun je ‘achter’ die negatieve-emoties kijken en dan, alleen dan, zie je in dat ze eigenlijk niet “negatief” zijn. Neem bijvoorbeeld woede, in eerste instantie ‘lijkt’ het negatief. Ga je er echter mee zitten en het niet veroordelen, maar het zegenen, accepteren dat het is opgekomen, vergeven en het in jezelf koesteren, dan gaat dit gedeelte zich op zijn gemak bij je voelen en zich aan je openen waardoor je erachter kan kijken. Je ziet in dit geval dan een angstige gedeelte van jezelf dat zich oprecht zorgen maakt om je overleving. Is dit negatief? Het is gewoon een gedeelte dat oprecht om je geeft en je wakker schudt.
Door dit gedeelte in jezelf steeds in het licht te houden en lief te hebben, zal de energie ervan niet alleen vrij door je kunnen stromen, maar ook datgene wat buiten je die woede triggerde transformeren in een object van liefde. Het object bood je immers de kans om dit ‘ongewenste’ gedeelte van jezelf te omarmen en te vergeven en daardoor compleet te zijn.
De emoties 'lijken' "negatief", totdat je ze met veel geduld en liefde blootlegt.
Zo ervaar ik dat niet hoor, dat ik die emoties verdraai en overpositief maak. Ik ervaar het juist als het ‘mogen’ doordringen in die emoties tot hun bron. En bij dit proces doe ik eigenlijk zelf niets dan er simpelweg voor de emoties zijn door dicht bij mij eigen bron/essentie te blijven. Ik blijf er met liefde op reageren.quote:Op zaterdag 15 maart 2014 23:08 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Ik denk dat je wel moet oppassen dingen overpositief te maken. Dingen zijn wat ze zijn in hun essentie, het verdraaien van de emotie naar hun feitelijke tegenpool brengt je wellicht op precies dezelfde plek.
Erkennen als wat het is, acceptatie en focus op de daadwerkelijke realiteit is in mijn ogen al een hele stap.
Wellicht heb je gelijk, al kun je het herkenning noemen of acceptatie. Ik denk dat herkenning de eerste stap is, je ziet dat het angst/woede/verdriet/frustratie etc. is en je laat het gewoon toe. Je voelt het zonder te oordelen. Ik weet niet of het iets is wat je op kunt lossen, omdat het immers, oordeel erover vellen of niet, iets is wat toch op zal blijven komen.quote:Op zondag 16 maart 2014 19:36 schreef Tevik het volgende:
[..]
Zo ervaar ik dat niet hoor, dat ik die emoties verdraai en overpositief maak. Ik ervaar het juist als het ‘mogen’ doordringen in die emoties tot hun bron. En bij dit proces doe ik eigenlijk zelf niets dan er simpelweg voor de emoties zijn door dicht bij mij eigen bron/essentie te blijven. Ik blijf er met liefde op reageren.
Wat versta jij onder acceptatie?
Ik versta er niet onder dat ik bijvoorbeeld gewoon ‘denk’: “Dat is angst, ik accepteer dat.” Dat is eigenlijk “(h)erkennning” van de emotie, wat een grote stap is, maar toch slechts een begin naar acceptatie. Acceptatie betekent voor mij tijd en ruimte maken om met bijvoorbeeld die angst te gaan zitten, het niet veroordelen en het voorzichtig toelaten om met mij te zijn. Dan kan ik de aard van die angst vinden en het ‘begrijpen’ waardoor het kan oplossen. Ik heb dan een ‘gevoel’ van dat ik het geaccepteerd heb, het is dan geen ‘gedachte’.
In geval van angst? Ik kan het moeilijk beschrijven, het is meer een toestand. Let wel op: Het is geen versterking van de angst of het disrespecteren ervan. Laat ik het beschrijven vanuit hoe ik het ervaar:quote:Op maandag 17 maart 2014 09:27 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Wellicht heb je gelijk, al kun je het herkenning noemen of acceptatie. Ik denk dat herkenning de eerste stap is, je ziet dat het angst/woede/verdriet/frustratie etc. is en je laat het gewoon toe. Je voelt het zonder te oordelen. Ik weet niet of het iets is wat je op kunt lossen, omdat het immers, oordeel erover vellen of niet, iets is wat toch op zal blijven komen.
Wat bedoel je precies met 'toelaten'?
Haha, geen zorgen je hebt het goed uitgelegd, ik begrijp het.quote:Op maandag 17 maart 2014 23:47 schreef Tevik het volgende:
[..]
In geval van angst? Ik kan het moeilijk beschrijven, het is meer een toestand. Let wel op: Het is geen versterking van de angst of het disrespecteren ervan. Laat ik het beschrijven vanuit hoe ik het ervaar:
Als ik met mijn angst ga zitten dan is er in het begin een soort verzet/weerstand tegen de ervaring van angst, een gevoel van het niet willen, een ongemakkelijk gevoel. Ik herinner mezelf eraan om gewoon met de angst te zitten en het niet te veroordelen. Ik laat het dan gedurende 15-20 minuten voorzichtig toe, zoals je een deur steeds stukje voor stukje open doet om met datgene daarbuiten te zijn. Door gedurende die tijd stil en rustig te blijven en met die angst te zijn, begin ik de aard ervan te begrijpen. Door begrip ontstaat er barmhartigheid, de angst neemt af en het wordt acceptabel om die angst, een samengetrokken staat, te laten wegsmelten.
Misschien dat anderen het beter kunnen uitleggen.
Angst komt in veel vormen voor, waardoor sommige situaties inderdaad om een andere aanpak kunnen vragen die beter aansluit bij wat er speelt. Soms moet je inderdaad tijdens het zitten gaan graven in het verleden, je sporen nagaan, waar als het ware het knikje is ontstaan en angst is opgekomen, om vervolgens die situatie opnieuw her te beleven, maar nu met meer aandacht voor dat wezen die daar verstrikt is geraakt. Hoe je het aanpakt is heel herkenbaar. Ben je er zelf op gekomen om het op die manier te proberen? In ieder geval veel succes en moed toegewenst.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:02 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Haha, geen zorgen je hebt het goed uitgelegd, ik begrijp het.
Hoe ik het nu probeer is zo. Wanneer ik angst, emotie, een gevoel of gedachten voel, trek ik me kort terug in stilte om die gedachten of gevoelens te voelen en te ontdekken welke basale emotie (en de bron van deze) er achter zit. Vaak herken ik dan dat het iets is uit het verleden en ik laat deze sensatie vervolgens toe.
Ik vind de vergelijking met een bang kind en angst altijd mooi. Een bang kind veroordeel je ook niet, die troost je en accepteer je zodat deze kan kalmeren en zich langzaam weer op zijn gemak kan voelen.
Ik merk tevens de laatste paar dagen ook dat ik steeds meer in de rust 'achter' die gedachten, gevoelens en emoties kan komen. Bij vlagen dringt er dan gewoon door dat 'ik ben' en alle zaken rondom slechts vergankelijk zijn.
Gedeeltelijk zelf, gedeeltelijk door veel (op dit forum) te praten met mensen over het onderwerp. Ik denk dat de techniek in essentie veelal hetzelfde is, maar het effect dat het per persoon heeft kan denk ik verschillen. Daarom brengt iedereen zijn eigen draai er aan. Ik vind het in ieder geval prettig dat ik nu beter mijn gevoelens en emoties kan achterhalen en ze niet langer probeer op te lossen of weg te denken. Het innerlijke conflict wat hier uit voorkwam was een echte boosdoener.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 21:22 schreef Tevik het volgende:
[..]
Angst komt in veel vormen voor, waardoor sommige situaties inderdaad om een andere aanpak kunnen vragen die beter aansluit bij wat er speelt. Soms moet je inderdaad tijdens het zitten gaan graven in het verleden, je sporen nagaan, waar als het ware het knikje is ontstaan en angst is opgekomen, om vervolgens die situatie opnieuw her te beleven, maar nu met meer aandacht voor dat wezen die daar verstrikt is geraakt. Hoe je het aanpakt is heel herkenbaar. Ben je er zelf op gekomen om het op die manier te proberen? In ieder geval veel succes en moed toegewenst.
Uiteindelijk zou het echter allemaal op hetzelfde uit moeten komen, namelijk dat men de aandacht naar binnen richt. Heel simpel eigenlijk en iedereen doet het wel eens. Sommigen zijn er alleen wat actiever mee bezig, zoals de mensen hier.quote:Op woensdag 19 maart 2014 09:26 schreef duracellkonijntje het volgende:
Ik denk dat de techniek in essentie veelal hetzelfde is, maar het effect dat het per persoon heeft kan denk ik verschillen. Daarom brengt iedereen zijn eigen draai er aan.
Ja dat klopt. De essentie is gewoon hetzelfde, het 'zien' van wat er zich in je afspeelt zonder oordeel. Het klinkt zo makkelijk, maar oh wat is het lastig te beheersen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:48 schreef Gray het volgende:
[..]
Uiteindelijk zou het echter allemaal op hetzelfde uit moeten komen, namelijk dat men de aandacht naar binnen richt. Heel simpel eigenlijk en iedereen doet het wel eens. Sommigen zijn er alleen wat actiever mee bezig, zoals de mensen hier.
Een tijdje terug al gepost. Mooi filmpje wel, leuk geëdit en een prima monoloog van Harris. Hij heeft een leuke, ietwat aarzelende vertelstem, alsof hij het zo uit z'n mouw schudt.quote:
Leuk om te zien hoe hij in principe aanstuurt op hetzelfde concept als veel spirituele goeroe's, alleen er gewoon tracht een hele rationele verklaring voor te geven. Dit schemert mooi door in zijn debat met Deepak Chopra.quote:Op woensdag 16 april 2014 21:05 schreef Rosario het volgende:
[..]
Een tijdje terug al gepost. Mooi filmpje wel, leuk geëdit en een prima monoloog van Harris. Hij heeft een leuke, ietwat aarzelende vertelstem, alsof hij het zo uit z'n mouw schudt.
Heb je niet door dat je iets zelf labelt als 'negatief'?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 12:25 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Dat stuk komt rechtstreeks uit het boek. Ik vind het vreemd omdat hij nu begint over het labelen van negativiteit als slecht en dat je het door acceptatie weg kan krijgen, terwijl het hele boek vol staat met dat je juist alles moet accepteren en voelen voor wat het is.
Dat ik het zelf soms doe heb ik zeker door. Ik heb ook door dat door iets gewoon te laten zijn je het label er enigszins af kan halen. Wat ik alleen zeg is dat het labelen van negativiteit als iets wat onwenselijk is ook labelen is.quote:Op maandag 21 april 2014 15:04 schreef Symn het volgende:
[..]
Heb je niet door dat je iets zelf labelt als 'negatief'?
Waarom kan je niet elke dag mediteren?quote:Op zaterdag 3 mei 2014 08:52 schreef Mirel het volgende:
Oeh nieuw topic ontdektIk ben een tijdje bezig met een mindfulness cursus en ik lees al geruime tijd Freedom from the known van Krishnamurti
ik zit al op de 5e week van de cursus en alsnog kan ik niet elke dag mediteren. Herkenbaar voor iemand?
Het blijft nog altijd iets wat ik vooruit schuifquote:
Ik weet niet wat voor oefeningen dat zijn, maar weet wel dat ook meditatie geleerd moet worden. Of beter gezegd, je moet afleren niet andere dingen te willen doen dan hetgeen je mee bezig bent. En meditatie is daar een goede oefening voor.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 12:57 schreef Mirel het volgende:
Het is net gelukt voor 15 min ofzoDe oefeningen duren 45 min maar dat lukt me bijna nooit.
Ja precies. Dan heb ik dus dat als het me wel lukt om 30 of 45 min te liggen of zitten, dat ik tussendoor wel vaak de intentie heb om op te staan en iets anders te doen.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 12:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor oefeningen dat zijn, maar weet wel dat ook meditatie geleerd moet worden. Of beter gezegd, je moet afleren niet andere dingen te willen doen dan hetgeen je mee bezig bent. En meditatie is daar een goede oefening voor.
Geen punt om iets anders te willen, maar je hoeft er niet naar te handelen. Merk het willen op, en stuur je aandacht weer terug. Zelf doe ik samadhi meditatie en probeer dit de hele dag toe te passen.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 13:01 schreef Mirel het volgende:
[..]
Ja precies. Dan heb ik dus dat als het me wel lukt om 30 of 45 min te liggen of zitten, dat ik tussendoor wel vaak de intentie heb om op te staan en iets anders te doen.
Het zijn overigens een aantal mp3's met zit, lig en stameditaties, en bodyscans.
Bronquote:12 WAYS TO CALM THE OVERACTIVE MIND
1. Eliminate the clutter
The easiest way is to eliminate the clutter. What are the themes to your overactive thoughts? Many of these thoughts are related to money issues and our economic subservience to the system of control. Perhaps it’s time for a change in jobs or to find a job that you truly love to do? The easiest way to determine this is to ask yourself, “If there was no such thing as money, then what would I be doing with my life?” After having fun or traveling, you would eventually do something you love to do. At this point, try to find ways of doing this, even if it means working a job that you hate while doing this new activity on the side. The worst case scenario is that you spent time doing something you love to do and helped to eliminate the clutter from the overactive mind. The best case scenario is that you will find ways to make an income from it and will be able to quit your present job.
2. Stop watching TV
The television is the biggest form of mind control and plays a large part on what we think and how we perceive life. In the United States, the entire mainstream media (TV, radio, newspapers, magazines, text books, etc…) is owned by 6 corporations, all of which have Zionist connections. Is it remotely possible that there is an agenda behind their “programming”? Ask yourself this: During World War II, Precott Bush was arrested for funding both sides of the war, yet we never learned this in school. Why? Do you think his son, George H.W. or grandson, George W. would have been elected president if we were taught this in school?
Your entire thought process of who you are, what you should wear, what you listen to, what you eat or drink, etc… is being manipulated through the mainstream media. Your overactive mind will continue to process, judge, compare and contrast that which you are being sold as “reality” to what is actually real. If you continue to watch TV, then you will continue to buy into a false sense of reality which, in turn, will reinforce your current thought processes and inability to fall asleep peaceably at night. Even when you fall asleep, your dreams will be affected by that of which predominates your thought patterns. Once you learn how to declutter your mind, you will find that your dreams are no longer fear based and at times, will be prophetic.
3. Meditate
One of the biggest excuses that people will give as to why they do not meditate is they don’t have the time.
According the the Bureau of Labor Statistics, “Watching TV was the leisure activity that occupied the most time (2.8 hours per day), accounting for about half of leisure time, on average, for those age 15 and over. Socializing, such as visiting with friends or attending or hosting social events, was the next most common leisure activity, accounting for nearly three-quarters of an hour per day.”
What this statistic is saying is that people would much rather be programmed by TV than to visit friends and neighbors. It also says that they would much rather be, literally, programmed than to use that time constructively, meditating.
Another excuse of why people don’t meditate is that they have an overactive mind and have difficulty clearing their predominant thoughts.
There are many different styles of meditation, so one should experiment with as many as possible and either find a method that is conducive to eliminating the clutter or to create one where they are able to find that “inner peace”.
The meditation that I recommend to those with an overactive mind is called an “Open Eye Meditation” where you place two objects approximately 6 feet away from you and each other. (See Amazing Open Eye Meditation). While trying to focus on these objects, your mind will not be able to process any other thoughts. I also suggest to try this technique for more than 5 minutes, as many people will easily give up too quickly.
4. Remove the ego
Many people will live their entire lives never knowing who they truly are while pretending to be what society expects them to be. Once again, these irrational thoughts are reinforced by the mainstream media. Ultimately, we are spiritual beings having a human experience and our bodies are just shells for our souls. Once you begin to accept this concept, you will then begin to realize how we are all connected.
A good way to learn how to remove the ego is to practice empathy by envisioning how other people may feel.
Through empathy, you will see how our egos help to keep us separated as individuals instead of a collective consciousness. For example, many people are too detached from worldwide atrocities, such as famine and starvation in third world countries. They may think to themselves, “If it doesn’t affect me, then it doesn’t exist.” What if it was YOU who was starving? Would you want others to know or care or would you prefer to have people say to themselves, “If it doesn’t affect me, then it doesn’t exist.” The truth is that we are all in this together and if one person is suffering, then we all suffer.
5. Your body is your temple
Diets that are high in sugar and caffeine content may affect your thought processes. Fluoridated water has been proven to calcify the pineal gland (your 3rd eye). GMO’s have been proven to cause tumors in laboratory testing of rats. Too much alcohol will generally magnify any issues you are thinking about, so try to avoid excessive alcohol consumption if you have an overactive mind. Avoid stimulants.
Be conscious about what you are eating and drinking because these all play into your vibratory level and will in turn, affect how you think or what you’re thinking about.
Most importantly, listen to your body. If you are experiencing heartburn, then eat more high alkaline foods instead of taking an antacid. On your day off, if you are tired, take a nap no matter what time of the day it is. Your body will always tell you when it is out of synch, so listen to it!
6. Exercise
They say a healthy body is a healthy mind, so if you are physically able to, then find ways to integrate exercise into your daily routine.
7. Escape time
On your day(s) off, learn how to escape time. Time keeps us locked into the constructs of the “work week” so on your day off, don’t look at your cell phone, don’t watch TV (TV is all scheduled on “time”) and just “wing it” in regard to any activities for that day. Try not to place any time constraints on this particular day’s activities.
By escaping time, you are also getting away from the matrix that keeps us all entrapped as economic slaves to the system, so this will help to eliminate the overactive mind’s thought process by giving it one less thing to think about.
The next time you have a week vacation, try listening to your body as to when to go to sleep for the entire week. If you feel like taking a nap at 3PM, do it! Stay up as late as you want and go to bed when your body tells you that it is time to sleep. You’ll find that you will be able to fall asleep easier and much faster when you listen to your body.
8. Have fun!
Start doing things that you truly enjoy to do. Let your mind focus on fun instead of trivial items that are out of your ability to control. You’ll find that your thought patterns will change drastically when you are doing things you enjoy.
9. Release the need to control everything
Many people with overactive minds have the need to remain in control of most everything in their lives. it is very difficult for a controlling person to relinquish control because they might feel that if they do not have control over their circumstances, then they have no control over themselves, which is not true. Events will come and go whether you control them or not. All you need to be is responsible for your own actions. When you begin to start controlling other people, you are creating more things to be concerned about which in turn will feed the overactive mind.
10. Start a journal and/or dream diary
One way to release the constant flow of thoughts is to start a journal or dream diary. By simply putting it in writing, you can provide yourself with a simple outlet to help eliminate the clutter in your mind.
11. Live in the “now”
The overactive mind is constantly thinking about the past or future. By living in the now you will be able to release that of which you cannot control. This doesn’t mean that you instantly become unaware of what has happened or what is about to happen. It is more of a realization that the past cannot change and the future hasn’t occurred, so why waste time thinking about either?
12. Connect with nature
Find the time to connect with nature, whether it’s taking a long walk in the woods or at the beach or where ever brings you inner peace while being immersed in nature. While in nature, try not to think about “every day life” and simply appreciate what nature provides. Try listening to the cadence of the wind or from a babbling brook. What animal or bird sounds do you hear?
BALANCE
An overactive mind is a sign of imbalance and can be corrected but one must want to see the change within themselves in order for this to occur. There is a saying, “As within, so without”. If your body needs rest, then so does your mind. If your mind is constantly processing activities, events and possible scenarios, it will resist sleep by continuing this process, despite your body telling you that you are tired. This is why it is so important to listen to your body.
By eliminating the clutter, you will find that in the worst case scenario, you will continue using your overactive mind in a positive way without fear or the need to control others. You will also have an increased sense of intuition, an easier time falling asleep and your dreams will become more prophetic.
Hier gestopt met lezen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 13:53 schreef EggsTC het volgende:
In the United States, the entire mainstream media (TV, radio, newspapers, magazines, text books, etc…) is owned by 6 corporations, all of which have Zionist connections.
Citaatje uit "Fuck It" van John Parkin om het topic weer tot leven te wekken. Vind dit wel een mooie voor iedereen die het lastig vindt om constant bezig te zijn met mindfulness.quote:There is something that bothers me majorly about any form of communication: as soon as you say one thing, you exclude all the others. That is the nature of words – they define. If I tell you that relaxation is good for you, I immediately create a judgment of all that is not relaxation. Then whenever you feel stressed, as well as feeling stressed, you now think that you are doing badly. If I tell you that living in the moment is a great thing, then not living in the moment starts to become a bad thing, to be avoided.
(...) It is practically impossible to mention an idea without creating a tension in people. If I talk about the beauty of not trying, then everyone sets off trying not to try. That is beautiful and also totally unavoidable.
De NL-vertaling is goed. Dus aan jou de keuze of je liever in het Engels of Nederlands leest.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:22 schreef motorrijdertje het volgende:
zouden jullie het engels boek "the power of now" of toch liever de nederlandse vertaling "de kracht van het nu" aanraden?
Waarom zou je die vraag denken?quote:Op dinsdag 22 juli 2014 04:08 schreef DO2 het volgende:
De 'Wie ben ik?' vraag tijdens meditatie is in mijn ervaring niet zo'n beste.
Mijn denken gaat daar voortdurend mee aan de haal. Het is een cirkel zonder eind.
Betere vragen zijn 'Waar vindt dit 'weten' dat ik besta in vredesnaam plaats? 'Wie of wat weet dat 'ik' besta?'
'Wie of wat kijkt er door deze ogen?' 'Wie of wat proeft en ruikt en hoort? 'Wie of wat ervaart hier eigenlijk?'
Immers; niets dat je is wijsgemaakt - door je ouders, of je school, of je opvoeding of wie of wat dan ook in je godsganse leven heeft er iets mee van doen. En da's zo'n beetje je complete identiteit. En laat dat 'zo'n beetje' maar achterwege.
Het is om die reden dat meditatie 'n nogal pijnlijk en confronterend proces kan zijn.
Angst is het obstakel. Het eerste. Het laatste. Het enige. Angst voor niets. Letterlijk; het 'niet iets zijn'.
Sterven in absolute stilte. Het vraagteken voorbij. Het antwoord schuldig blijven.
Leeg. Niets. Niemand.
Gaat er maar aan staan, mensen.
Dan wordt het misschien tijd om dieper down the rabbit hole te gaan. Sterkte:quote:Op donderdag 24 juli 2014 18:00 schreef Gestiech het volgende:
Ik ben bereid alles overhoop te gooien als dat me tot de waarheid brengt.
Wow. Dit is vrij down the rabbit hole ja. Maar helemaal niet waarheid, juist complete onzin.quote:Op woensdag 30 juli 2014 00:51 schreef DO2 het volgende:
[..]
Dan wordt het misschien tijd om dieper down the rabbit hole te gaan. Sterkte:
Is tijd niet datgene wat alle gebeurtenissen scheidt? Zonder tijd zouden toch alle gebeurtenissen in één keer hebben plaatsgevonden?quote:Op woensdag 30 juli 2014 15:08 schreef DO2 het volgende:
Er is geen tijd, spelletjesman. Alle 'tijd' is een mentale constructie. Daar komt het op neer.
Of kan jij aantonen waar de tijd - buiten het idee tijd - werkelijk is...? Is het tastbaar?
Wat en waar is tijd? Niets dan een idee, niet?
Einstein alert!quote:Op woensdag 30 juli 2014 23:01 schreef Tevik het volgende:
[..]
Is tijd niet datgene wat alle gebeurtenissen scheidt? Zonder tijd zouden toch alle gebeurtenissen in één keer hebben plaatsgevonden?
Oh ja ben wel bekend met dit soort gedachtegoeden.quote:Op woensdag 30 juli 2014 00:51 schreef DO2 het volgende:
[..]
Dan wordt het misschien tijd om dieper down the rabbit hole te gaan. Sterkte:
Zegt helemaal niks zelfs. Je kunt er decennia puur intellectueel mee bezig zijn.quote:Op donderdag 31 juli 2014 02:43 schreef DO2 het volgende:
Nu ja, ik ken al die namen en filmpjes ook van binnen en van buiten. Ze kennen zegt natuurlijk niet zoveel.
Maar het is duidelijk dat je door hetzelfde virus bent aangestoken,.
Ik doelde op dat het een uitspraak/citaat is van Einstein.quote:Op donderdag 31 juli 2014 07:36 schreef Tevik het volgende:
[..]
Het spijt me dat ik niet zo slim ben als jou, maar ik mag het toch wel vragen?
O, op zo'n manier. Ik wist niet dat Einstein zo'n uitspraak had gedaan. Ik begrijp gewoon die vrouw in het filmpje van DO2 niet zo goed.quote:Op donderdag 31 juli 2014 13:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik doelde op dat het een uitspraak/citaat is van Einstein.
Ik vind haar ook nogal onduidelijk en vaag babbelen. Vibration going back to source. What the hell does that even mean. Er zijn veel betere uitleggen te vinden op youtube. Of in ieder geval, uitleggen die enig 'sense' maken (voor mij, op dit moment). In hoeverre iets 'waar' is zul je toch zelf moeten ervaren.quote:Op donderdag 31 juli 2014 23:22 schreef Tevik het volgende:
[..]
O, op zo'n manier. Ik wist niet dat Einstein zo'n uitspraak had gedaan. Ik begrijp gewoon die vrouw in het filmpje van DO2 niet zo goed.
Het piekeren liet ik meestal uitrazen door de gedachten toe te laten, maar geen gevolg te geven. Dus maak je niet druk over denken zelf, want dan ga je juist meer denken. Richt je dan juist op je ademhaling, en stuur zachtjes, met een glimlach, je aandacht weer richting het ademen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 21:40 schreef Senderious het volgende:
Ik wil mijn negatieve mindset omzetten naar een positieve, mijn negatieve inslag heeft mij meer meer ontnomen dan het gebracht heeft. Tevens wil ik stoppen met piekeren en mijn zelfvertrouwen opkrikken.
Iemand tips hiervoor? (Behalve positief denken?)
Als het een probleem is dat je op dat moment op kan lossen, door denken of doen, dan los je het op. Zo niet, zoek het dan niet op door erover te piekeren. Een ding dat je sowieso altijd moet doen is ademen, dus daar kan je je altijd op richten.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 22:53 schreef Gestiech het volgende:
Weet je wat ik wel lastig blijf vinden aan het niet-piekeren (mindful zijn, het er laten zijn)?
Het voelt als ontwijking / doen alsof er geen problemen zijn. Oké, in absolute zin zijn die er wellicht ook niet, maar voor de meeste mensen is die ervaring heel anders. Dat maakt voor mij dat ik niet altijd mindful wil zijn. Omdat het dus voelt als een vorm van blokkeren of weglopen of negeren.
Ik herken je punt maar ben het niet met je eens. Als ik mediteer heb ik juist het idee dat ik elke vorm van niet-constructieve gedachten kan laten opkomen en wegvloeien. Zonder meditatie heb je eigenlijk geen ruimte voor die denkbeelden en stop je ze weg (ontwijking). Als ik mediteer laat ik dit soort dingen opkomen en kan ik het rationeel benaderen of in ieder geval aanpakken en van mij af laten vloeien.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 22:53 schreef Gestiech het volgende:
Weet je wat ik wel lastig blijf vinden aan het niet-piekeren (mindful zijn, het er laten zijn)?
Het voelt als ontwijking / doen alsof er geen problemen zijn. Oké, in absolute zin zijn die er wellicht ook niet, maar voor de meeste mensen is die ervaring heel anders. Dat maakt voor mij dat ik niet altijd mindful wil zijn. Omdat het dus voelt als een vorm van blokkeren of weglopen of negeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |