quote:
Ik ben er inderdaad al wel een aantal keren geweest en ik heb ook pogingen gedaan om ze te bellen. Dat ging niet altijd even succesvol. De eerste keer dat ik er kwam voor werk (tenminste dat was mijn insteek, zij dachten dat ik voor gratis geld kwam en daarvan de sfeer niet beter) ben door de eerste 'begeleider' naar iemand anders doorverwezen om van me af te zijn. Die iemand anders was tot nu toe de enige normale persoon die ik daar heb getroffen. De laatste paar jaar hebben ze helemaal geen vaste contactpersonen meer. Je kunt er niemand rechtstreeks bereiken en vragen (die je uitsluitend via de werkmap, je weet wel dat o zo succesvolle internetgebeuren van de dat de helft van de tijd plat ligt) worden beantwoord door wie daar op dat moment tijd voor of zin in heeft (soms dus ook dagen later pas). Telefonisten doen hun best om je vooral niet door te verbinden.
Andere succesverhalen gaan over dat ik geen vrijwilligerswerk mag doen in een uitkeringssituatie omdat dat teveel op werk zou lijken en dat ik nog op een evaluatiegesprek moest komen opdagen, terwijl ik toen al werk had gevonden. Dat gesprek wilde ik dus afzeggen, ik heb twee keer iemand aan de lijn gehad die dreigde met consequenties (terwijl die persoon helemaal die macht niet heeft). Een dag later kreeg ik van iemand anders een mail dat ik toch niet hoefde te komen. Lekkere eenduidige communicatie. En oja ze hadden me ook een keer direct na mijn inschrijving weer uitgeschreven, omdat ik een aantal jaar daarvoor ooit een gesprek had gehad over een uitkering, waar ik verder niets mee heb gedaan. Ook na mijn uitschrijving, bleven ze me telefonisch doorverbinden met de contactpersoon van toen (die dus over hele andere zaken gaat dan waar ik voor belde). Als ik al werd doorverbonden.
Het UWV is een chaos en ze hebben een vrij vijandige houding. Ze bieden geen hulp, maar tegenwerking. Dus ik verwacht er inderdaad niet zoveel van.

. Een voordeel, de naam van de persoon waar ik vanmiddag een gesprek mee heb herken ik. Dat is dezelfde die eerder een dergelijk gesprek heeft afgezegd, omdat het toen niet nodig was (en dus blijkbaar de enige daar, die dat ook in heeft gezien).