Release datum: 18 februari 2014 --> het is uitWat is Banished?Welkom in de wereld van Banished. In deze city-building strategy game beheer jij een groep verbannen reizigers die beslissen een nieuw leven te starten in een nieuw land. Ze hebben enkel wat kleren en een kar gevuld met een beperkte voorraad van hun thuisland.
Het doel van het spel is om de groep in leven te houden en te laten groeien in een succesvolle stad. Mogelijkheden om het verzamelen van voedsel zijn jagen, traden, vissen en landbouw. Duurzame praktijken zijn nodig om op lange termijn te kunnen overleven.
OverlevenDe winter overleven is een van de grootste uitdagingen. Je kleermakers kunnen kleding maken, je mensen kunnen huizen bouwen en brandhout gebruiken om het warm te houden. Maar die noodzakelijkheden hebben een prijs: bossen kappen verminderd het aantal herten waar je kan op jagen. Al kunnen je boswachters nieuwe bomen planten, genezende kruiden voor verschillende ziekten kunnen enkel gevonden worden in bossen dat al jaren bestaan.
Landbouw voor vele seizoenen op dezelfde plaats zal de grond ruïneren. Te veel vissen zorgt dat het visaantal naar beneden gaat en zal zorgen voor uithongering.
Ronddwalende nomaden kunnen je dorp snel te helpen groeien, maar hen toelaten worgt voor een grotere kans op ziektes van verre landen!
GameplayDe inwoners van Banished zijn je voornaamste bron. Ze worden geboren, worden ouder, werken, hebben zelf kinderen, en sterven uiteindelijk. Ze gezond, gelukkig en goed gevoed houden zijn essentieel om je dorp te laten groeien. Nieuwe huizen bouwen op zich is niet genoeg, er moeten genoeg mensen zijn om er in te trekken en een gezin te starten.
Banished heeft geen skill trees. Elk gebouw kan op elk moment gebouwd worden, op voorwaarde dat je genoeg voorraden hebt. De economie werkt niet met geld. In plaats daarvan kunnen je zuurverdiende voorraden verruild worden met handelaars die via handelsschepen je dorp bezoeken. Deze handelaars zijn de sleutel tot het toevoegen van vee en eenjarige gewassen tot het dieet van je inwoners. Maar de lange handelsroutes kunnen ook ziektes meebrengen.
Er zijn 20 verschillende beroepen dat de inwoners kunnen uitoefenen. Van boeren, jagen en smeden tot onderwijs en genezing. Er bestaat geen simpele strategie die voor elk dorp gelijk is. Op elke map zijn de grondstoffen meer of minder aanwezig en zal je je strategie daarop moeten aanpassen. Je kan er voor kiezen om bossen opnieuw aan te planten, ijzer te mijnen of een steengroeve voor steen te maken. Maar al deze keuzes vereisen ruimte waarin je je dorp niet kan uitbreiden.
Het succes of falen van een dorp hangt volledig af van het juist beheer van je grondstoffen en risico's.
SPOILER: Screenshots
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Filmpjes
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
quote:
Op maandag 24 februari 2014 13:40 schreef Iwanius het volgende:Ja ik begrijp dat je vooruit wilt denken maar soms (en dat geef je zelf ook al aan in je verdere reactie) heeft het totaal geen zin te ver te blijven doordenken want soms kan dat dan juist averechts gaan werken omdat er een portie haast/dwang bij zit en waardoor je dus fouten gaat maken,zaken die je eerst niet maakte met als gevolg dat je verspilde moeite en tegenslag krijgt.
Ik ben daar echt niet zo bang voor. Net zoals jogy zegt, je moet gewoon zorgen dat je de extra voorzieningen hebt voor als je ergens een tekort aan dreigt te gaan hebben. Ik probeer bijvoorbeeld rond te komen van mijn boerderijen, en in de winter gaan de boeren jagen, vissen en besjes plukken. Als er een slechte oogst is geweest zorg ik gewoon dat er wat mijnlieden in de zomer door blijven vissen en dan bouw ik gewoon even iets minder snel.
En zo geldt het ook voor andere producten. Ik kom rond met één of twee woodcutters, maar als ik net iets verkocht heb in de haven zorg ik gewoon dat ik alle vier de woodcutters aan de gang hou om de voorraad weer even op te bouwen.
Gewoon af en toe even je productie en graphs bekijken en je ziet of er ergens een crisis aan dreigt te komen.
Als je eenmaal over de honderd inwoners hebt dan heb je echt niet meteen een crisis als er wat nomaden komen, of je moet sowieso al erg in de marge leven.
In the coolest little capital of the world
Ik twijfel. Ik zag dit spel staan bij Top Sellers op Steam en direct even een paar tutorials gekeken. Het spel ziet er best complex uit maar wat is er te doen late game?
Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 14:00 schreef jogy het volgende:[..]
Je moet een beetje rekening houden dat de dorpelingen niet al te ver moeten lopen voor hun basisbehoeften zoals brandhout en voedsel en niet te veel tijd kwijt zijn wanneer ze naar hun werk gaan maar verder is het niet heel complex.
Maar zijn er bijvoorbeeld ook productieprocessen van bijvoorbeeld graan naar brood oid?
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 15:32 schreef VitaminWater het volgende:Mijn brewery doet het niet. Ik heb zowel appels als wheat, maar bij beide maakt hij er geen Ale van en verschijnt het icoontje dat hij niks kan omdat hij geen resources heeft. Heeft hij nog iets nodig behalve een grondstof?
Wellicht produceer je te weinig apple of wheat ten opzichte van de totale voedselproductie zodat de bewoners het zelf al opmaken voordat de brouwer zelf het kan ophalen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
BlaZ
quote:
Op maandag 24 februari 2014 15:52 schreef GlenSpey het volgende:Ik wil mijn kar verwijderen omdat ik ruimte nodig heb, maar de kar zit nog voor 90% vol (en ze blijven alles er gewoon in droppen ondanks dat ik een barn en storage heb)

Is er een manier waarop ik de resources in de kar kan behouden / overzetten? Ik heb de ruimte nu echt nodig (small + mountains map) dus die kar MOET weg...
Even al je laborers in de markt aan het werk zetten dan is de kart binnen één minuut leeg.
BlaZ
quote:
Inderdaad, ik zag op het forum ontzettend veel ideeën voor mods voorbijkomen.
Van extra dieren als bijen, geiten, varkens, eenden en ganzen tot kaarsenmakers, kloosters, grotere opslagplaatsen, huizen van klei etc.
BurnaBoy
Ignorance is Bliss
quote:
Op maandag 24 februari 2014 16:33 schreef VitaminWater het volgende:Volgens mij heb ik nog geen enkele achievement, is me in ieder geval niet opgevallen dat ik er één gehaald heb. Heb nu wel een dorp van 150+ inwoners met alle gebouwen die er zijn, dus zal ff checken vanavond of ik me misschien vergis.
Als je door hebt hoe het spelletje werkt is het vrij simpel, gewoon naar de lijst kijken en zien wat er moet gebeuren dan zijn ze allemaal wel prima te doen.
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²

Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Jezus Christus, 30 man in twee mijnen, en nog steeds niet genoeg ijzer om een tekort van 45 aan tools op te lossen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
En ik word dat gezeik over firewood ook maar zat, verdomme 3 houthakkers op 40 man, nog steeds niet genoeg. Terwijl er wel gewoon genoeg hout in voorraad ligt.
Is er trouwens een mogelijkheid om een seed van een savegame te achterhalen?
quote:
quote:
Oh, nice.
net dorpje gemaakt ongeveer rond de 110 mensen(persoonlijk record) tot me eten opging:( iedereen dood had wel schapen kippe en cattle ook genoeg seeds gekocht, ik blijf ook een probleem houden met te weinig logs en firewood...
Geniet van het leven:):)
Als iemand een oplossing weet voor de bug dat sommige stone roads niet te verwijderen zijn hou ik me aanbevolen.. die komt me inmiddels namelijk behoorlijk de keel uit.
In the coolest little capital of the world
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Op maandag 24 februari 2014 16:47 schreef Rezania het volgende:En ik word dat gezeik over firewood ook maar zat, verdomme 3 houthakkers op 40 man, nog steeds niet genoeg. Terwijl er wel gewoon genoeg hout in voorraad ligt.

Moet je de limiet hoger leggen, dan blijven ze produceren en zijn de schommelingen ook minder ernstig.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Waarschijnlijk ligt het opgeslagen in de inventory van de huisjes zelf, dan lijkt het inderdaad snel weg te zijn. Maar dan hebben de huizen juist nog een voorraad.
quote:
Helpt niet, dan blijft er geen hout over voor mijn blacksmith.

En de volgende forester komt zo ver te staan, weet niet hoe ik het moet oplossen eigenlijk.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 17:58 schreef Euribob het volgende:[..]
Waarschijnlijk ligt het opgeslagen in de inventory van de huisjes zelf, dan lijkt het inderdaad snel weg te zijn. Maar dan hebben de huizen juist nog een voorraad.
Wel stom dat huizen dus nog een voorraad hebben, maar je gelijk een melding krijgt alsof iedereen dood gaat neervallen.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Op maandag 24 februari 2014 18:00 schreef Rezania het volgende:[..]
Helpt niet, dan blijft er geen hout over voor mijn blacksmith.

En de volgende forester komt zo ver te staan, weet niet hoe ik het moet oplossen eigenlijk.
Wat denk je dat die vendor's de hele dag doen? Niets anders dan spullen van de uithoeken van je dorp naar de marktplaats sjouwen. Genoeg vendors en dat komt echt wel goed hoor.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 18:03 schreef Euribob het volgende:[..]
Wat denk je dat die vendor's de hele dag doen? Niets anders dan spullen van de uithoeken van je dorp naar de marktplaats sjouwen. Genoeg vendors en dat komt echt wel goed hoor.

Ohhhh.

Ik dacht dat ze alleen produced goods vervoerde, maar dus ook logs?
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Op maandag 24 februari 2014 18:01 schreef Rezania het volgende:[..]
Wel stom dat huizen dus nog een voorraad hebben, maar je gelijk een melding krijgt alsof iedereen dood gaat neervallen.

Nou, het is natuurlijk geen goed teken als de gemeenschappelijke voorraad de nul nadert in een samenleving van +150 man.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 18:04 schreef Euribob het volgende:[..]
Nou, het is natuurlijk geen goed teken als de gemeenschappelijke voorraad de nul nadert in een samenleving van +150 man.

Maar als iedereen nog 400 appels thuis heeft liggen hoef ik niet gelijk in paniek te raken natuurlijk.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Mijn marktplaats ligt iig altijd vol met logs, dus dat zal wel dan toch?
En anders doen de labourers het, ook goed.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Jawel, want een eentonig dieet is slecht voor de gezondheid van je volkje.
Trouwens zijn kippen maar nutteloos, 20 bij 20 kippenhok, helemaal vol, en nog steeds komt de productie niet hoger dan 500 eieren per jaar.
quote:
Ik heb disasters uitstaan.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Een eentonig dieet is sowieso slecht volgens mij.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Op maandag 24 februari 2014 18:06 schreef Rezania het volgende:Trouwens zijn kippen maar nutteloos, 20 bij 20 kippenhok, helemaal vol, en nog steeds komt de productie niet hoger dan 500 eieren per jaar.

En de kip zelf.
quote:
Niet als je disasters uit heb staan.

En aangezien mijn meeste dorpen uiteindelijk falen ga ik ze niet aanzetten voorlopig.

quote:
quote:
Nog niet gezien.

Maar misschien komt dat pas als het een langere tijd goed vol zit..
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Op maandag 24 februari 2014 18:15 schreef Rezania het volgende:[..]
Niet als je disasters uit heb staan.

En aangezien mijn meeste dorpen uiteindelijk falen ga ik ze niet aanzetten voorlopig.

Hoe kunnen je dorpen nou falen?
quote:
[..]
[..]
Nog niet gezien.

Maar misschien komt dat pas als het een langere tijd goed vol zit..
Als het over het maximum aantal heen gaat (kan je zelf ook aanpassen, trouwens), inderdaad.
quote:
Iedereen dood voor de vijfde winter, of een tekort aan tools wat maar niet weggaat.

quote:
[..]
Als het over het maximum aantal heen gaat (kan je zelf ook aanpassen, trouwens), inderdaad.
Geldt zeker dan ook voor koeien? Want dat duurt ook echt jaren voordat je daar vlees en leer van krijgt.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Misschien heb je dan een blacksmith plus genoeg logs plus genoeg iron nodig, humm?
quote:
[..]
Geldt zeker dan ook voor koeien? Want dat duurt ook echt jaren voordat je daar vlees en leer van krijgt.
Jep, maar je eerste wei met koeien moet je ook niet zo gigantisch maken, gewoon klein beginnen en dan later de koeienpopulatie splitsen naar een ander veld.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 19:32 schreef Euribob het volgende:[..]
Misschien heb je dan een blacksmith plus genoeg logs plus genoeg iron nodig, humm?

[..]
Jep, maar je eerste wei met koeien moet je ook niet zo gigantisch maken, gewoon klein beginnen en dan later de koeienpopulatie splitsen naar een ander veld.
Probeer ik ook te doen, maar er is altijd wel een tekort. Vooral aan tools.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Je moet in twee jaar ook wel je kleermaker en je smidse hebben staan, gozie.
quote:
Ja ja, eerst twee 15 x 15 velden voor crops, dan twee extra huizen, woodcutter, tailorer en blacksmith. Maar dan gaat het een paar jaar goed, begint het gezeik om tools weer, alle iron uit de omgeving op, mijn in dus, maar die is niet productief genoeg.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Op maandag 24 februari 2014 19:38 schreef Rezania het volgende:[..]
Ja ja, eerst twee 15 x 15 velden voor crops, dan twee extra huizen, woodcutter, tailorer en blacksmith. Maar dan gaat het een paar jaar goed, begint het gezeik om tools weer, alle iron uit de omgeving op, mijn in dus, maar die is niet productief genoeg.

Oh, je speelt op easy?
Je moet ook nog niet zo vroeg gaan boeren man, je moet juist jagers-verzamelaars hebben. Heb je überhaupt wel een foresters lodge?
quote:
Op maandag 24 februari 2014 19:40 schreef Euribob het volgende:[..]
Oh, je speelt op easy?
Je moet ook nog niet zo vroeg gaan boeren man, je moet juist jagers-verzamelaars hebben. Heb je überhaupt wel een foresters lodge?
Oh, dus eerst jagen en verzamelen, dan pas boeren.

Ik doe het altijd andersom.

Probeer wel altijd zo snel mogelijk een forester lodge te bouwen zodat de woodcutter genoeg hout krijgt.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Op maandag 24 februari 2014 19:43 schreef Rezania het volgende:[..]
Oh, dus eerst jagen en verzamelen, dan pas boeren.

Ik doe het altijd andersom.

Probeer wel altijd zo snel mogelijk een forester lodge te bouwen zodat de woodcutter genoeg hout krijgt.
Forester lodge, hunter, gatherer en later eventueel opslagplaats en huisjes, allemaal bij elkaar.
Dat, en een visserswerf moet voldoende zijn om je bevolking tot een redelijk aantal te kunnen onderhouden.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Ik kreeg toen pas door dat ze ongeschoold waren.
Euribob
Plus 150 Basispunten
quote:
Ik heb weleens schapen gevoerd, ik weet hoe gevaarlijk een dergelijke baan kan zijn.
Sejt
Ondertitel
quote:
Inderdaad. Kippen kunnen ook gevaarlijk zijn!
Ondertussen even wat aangeschaft.
![790fG.jpg]()
Daardoor dit binnen

I love my mispoken words.
quote:
Op maandag 24 februari 2014 19:45 schreef Euribob het volgende:[..]
Forester lodge, hunter, gatherer en later eventueel opslagplaats en huisjes, allemaal bij elkaar.
Dat, en een visserswerf moet voldoende zijn om je bevolking tot een redelijk aantal te kunnen onderhouden.
Even geprobeerd, gelijk een surplus in jaar twee.

quote:
Op maandag 24 februari 2014 20:26 schreef jogy het volgende:[..]
En in het prille begin en wanneer je in een nieuwe zone komt als eerste meteen het hele scherm selecteren dat de arbeiders alle steen en ijzer naar de voorraad moeten slepen. dan heb je de eerste 10 jaar geen gezeik met tekorten. mijnen moet je pas doen als je ergens rond de 60+ inwoners hebt.
Maar die laborers doen toch ook nog andere dingen? Zoals produced goods vervoeren? Anders hoopt de vis bijvoorbeeld op bij de visser.
Sejt
Ondertitel
quote:
Op maandag 24 februari 2014 20:54 schreef Euribob het volgende:[..]
Vergeet niet dat gatherers en hunters nóg effectiever zijn in een volledig volgroeid bos, dus als je logproductie van andere forsters lodge's hoog genoeg is kan je overwegen om diegene bij je gatherers en hunters uit te zetten.
Hunters niet persé in een bos, volgens mij. Hunters moeten niet te dicht bij de huizen/stad aangezien het wild daar weg blijft... althans, dat begreep ik.
I love my mispoken words.
![796O6.jpg]()
Net eronder.