quote:Chronologie: Onrust in Oekrane
In de Oekraense hoofdstad Kiev verzetten duizenden demonstranten zich sinds november tegen de regering van president Viktor Janoekovitsj. Een overzicht van de gebeurtenissen tot nu toe.
21 februari: Na een hele nacht onderhandelen meldt president Janoekovitsj dat hij vervroegde verkiezingen uitschrijft. Ook belooft hij een terugkeer naar de grondwet van tot 2004, waarin is een beperktere macht voor de president is vastgelegd. De oppositie gaat akkoord.
21 februari: De Amerikaanse vicepresident Joe Biden geeft even na middernacht (Nederlandse tijd) te kennen dat de VS bereid zijn tot sancties tegen Oekrane.
20 februari: Aan het einde van de middag maakt de oppositie melding van zeker 100 doden die zijn gevallen bij gevechten tussen betogers en ordetroepen sinds het breken van de wapenstilstand.
20 februari: Na een rustige nacht blijkt het bestand van korte duur. In de ochtend breken toch weer gevechten uit. Verslaggevers melden dat er opnieuw doden vallen.
19 februari: Een dag na de escalatie van het geweld, is het Onafhankelijkheidsplein in Kiev opnieuw toneel van confrontaties tussen ordetroepen en aanhangers van de oppositie. Westerse landen dreigen met sancties, en de Europese Unie kondigt een spoedzitting aan van de ministers van Buitenlandse Zaken.
In de avond sluiten oppositieleiders Vitali Klitsjko en Arseni Jatsenjoek een bestand met Janoekovitsj, waarbij de president hen een wapenstilstand belooft.
18 februari: Dodelijke confrontaties vinden plaats in het centrum van Kiev. Daarbij komen zeker 26 demonstranten en agenten te overlijden en raken honderden mensen gewond.
Het geweld laait op nadat het parlement een grondswetwijziging om de macht van de president in te perken voor zich uit heeft geschoven. Demonstranten verdenken president Viktor Janoekovitsj van een deal met Moskou. De oproerpolitie moet flink geweld gebruiken om de demonstranten van het onafhankelijkheidsplan te vegen.
16 februari: Demonstranten staken hun bezetting van het stadhuis van Kiev in ruil voor de vrijlating van 234 gevangen gezette demonstranten. Het wordt alom gezien als een stap richting vrede.
31 januari: Activist Dmytro Bulatov, vermist sinds 22 januari, duikt weer op met zware verwondingen, waaronder een deels afgesneden oor. Volgens de activist was hij ontvoerd door een pro-Russische groepering.
28 januari: De premier en regering treden af en het parlement neemt een harde antidemonstratiewet aan. Dit met het doel de onrust in het Oost-Europese land te beteugelen.
22 januari 2014: Twee demonstranten overlijden na beschoten te zijn bij de bestorming van een wegversperring.
17 december: Russische president Vladimir Poetin zegt voor 15 miljard te gaan investeren in Oekrane. Volgens president Janoekovitsj zou dit geen politieke gevolgen hebben.
1 december: 300.000 demonstranten gaat de straat op, de grootste groep demonstranten in het land sinds de de Oranjerevolutie in 2004. De activisten bezetten het stadhuis.
30 november: De oproerpolitie valt een een groep demonstranten aan, er worden 35 mensen vastgezet. Beelden van bebloede en gewonde demonstranten gaan de hele wereld over.
21 november 2013: De regering van president Janoekovitsj maakt bekend dat het een aantal overenkomsten met de Europese Unie verbreekt en de banden met Rusland aanhaalt. De eerste demonstranten gaan de straat op.
According to December 2013 polls (by three different pollsters) between 45% and 50% of Ukrainians supported Euromaidan, while between 42% and 50% opposed it.quote:Overgangspresident in Oekrane
Oekrane heeft een overgangspresident. Het is parlementsvoorzitter Toertsjinov. Het parlement heeft hem in een stemming tijdelijk de bevoegdheden van president gegeven.
Toertsjinov wil dat er zo snel mogelijk een regering van nationale eenheid komt. Hij zegt dat het erg belangrijk is dat de parlementarirs het voor dinsdag eens worden over een nieuw kabinet.
Afzetten
Gisteren werd president Janoekovitsj afgezet door het parlement. Hij weigert zich daarbij neer te leggen en spreekt van een staatsgreep.
Ook minister Kozhara van Buitenlandse Zaken is door het parlement naar huis gestuurd. De bondgenoot van president Janoekovitsj was nauw betrokken bij de beslissing van Janoekovitsj om het samenwerkingsverband met de Europese Unie niet te tekenen.
Tegen oud-minister Klimenko en de voormalige topman van justitie loopt een arrestatiebevel. De nieuwe minister van Binnenlandse Zaken, Arsen Avakov, zegt dat zij worden verdacht van "grove misdaden tegen het Oekraense volk".
Het zal me benieuwen.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:36 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik durf wel met 99% zekerheid zeggen dat de Krim en Oekrane nog dit jaar afscheid van elkaar zullen nemen.
Daarom, maar denk er aan wat er tijdens de Georgie-oorlog gebeurde, toen werden etnische Georgiers ook min of meer verdreven door Russen, Osseten, en Abchazen.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:42 schreef J.B. het volgende:
De kans dat de Krim zich bij Rusland aansluit acht ik ook niet zo bijster groot, bedenk dat "slechts" 58% van de bevolking Russisch is, een groot deel van die andere 42% zal daar absoluut niet op te zitten te wachten.
Die kans acht ik ook niet groot, het zal wel op een Russische vazalstaat uitdraaien.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:42 schreef J.B. het volgende:
De kans dat de Krim zich bij Rusland aansluit acht ik ook niet zo bijster groot, bedenk dat "slechts" 58% van de bevolking Russisch is, een groot deel van die andere 42% zal daar absoluut niet op te zitten te wachten.
70% stemde in 2010 op een pro-Russische partij:quote:Op zondag 23 februari 2014 22:42 schreef J.B. het volgende:
Dat is veel te kort door de bocht, ik weet niet hoe jij je politieke voorkeur bepaalt maar ik doe dat absoluut niet enkel aan de hand van 1 programmadeel.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:46 schreef WitteMuur het volgende:
[..]
70% stemde in 2010 op een pro-Russische partij:
https://en.wikipedia.org/(...)ntary_election,_2010
Dus ook sommige niet etnische Russen zijn pro-Rusland.
en Tsjechie en Slowakije dan ??quote:Op zondag 23 februari 2014 22:43 schreef Djibril het volgende:
Zal het ook raar vinden als Oekrane wordt verdeeld.
Leuk, krijgen de Russen de havens aan de Zwarte Zee, en wij krijgen Chernobyl...quote:Op zondag 23 februari 2014 22:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en Tsjechie en Slowakije dan ??
ik zie het probleem niet , wel dat het voor de EU makkelijker te behappen is
Ook zo ver dat ze bereid zijn er een veroveringsoorlog voor te gaan voeren?quote:Op zondag 23 februari 2014 23:12 schreef Djibril het volgende:
Tsjechie en Slowakije is een heel andere tijd geweest.
1. Putin is de baas in Rusland
2. Leger in Oekraine is nog steeds voor een groot deel Russisch gezind
3. Rusland heeft veel Russen daar wonen(of ze daar thuishoren is een ander verhaal)
4. Er zitten daar paar militaire fabrieken(een ervan maakt bijvoorbeeld motors voor een Russische militaire helikopter)
5. Oekraine is dichterbij Moskou. Dit gaan ze niet met een proxy-oorlog uitvoeren. Dit gaan de Russen dan zelf doen
6. Rusland wil geen gezichtsverlies lijden.
7. Door Joegoslavie kwijt te raken hebben ze ook een directe poort naar Middelandse Zee verloren dit laten ze niet gebeuren bij de Zwarte Zee. Zwarte Zee is Russisch gebied want anders kunnen al die rebellengroepen in de Kaukas nu ook via zee worden bevoorraad. Zwarte Zee moet hoe dan ook door Rusland gecontroleerd worden. Russische visie.
Ik zeg niet dat er geen kans bestaat dat Oekraine uit elkaar zal vallen. Ik vermoed dat Rusland alles gaat proberen om dit niet te laten gebeuren en ze waarschijnlijk bereid zijn ver ervoor te willen gaan.
Klopt, Tartus is van groot belang voor de Russen. De omgeving van Tartus is dan ook nog altijd stevig in handen van regeringstroepen.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:14 schreef arjan1112 het volgende:
Rusland heeft ook een basis in Syrie , denk dat het dat dus niet uitmaakt
Sevastopol is veel belangrijker. Dat is de thuisbasis van de Zwarte Zee vloot. Tartous is een piertje, meer niet.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:26 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Klopt, Tartus is van groot belang voor de Russen. De omgeving van Tartus is dan ook nog altijd stevig in handen van regeringstroepen.
Dat is inderdaad een behoorlijk gote pro-Rusland bijeekomst zo te zien.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:22 schreef IPA35 het volgende:
"Dood aan de Russen!"
http://vk.com/live_kh?z=v(...)2Fecd77da98d4e1b7ced
Ondertussen op de Krim (Sevastopol):
Inderdaad. Blijkbaar de formatie van een militie wat je daar ziet.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:29 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een behoorlijk gote pro-Rusland bijeekomst zo te zien.
Maar wel de toegang tot de middellandse zee en nog altijd in gebruik.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:29 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Sevastopol is veel belangrijker. Dat is de thuisbasis van de Zwarte Zee vloot. Tartous is een piertje, meer niet.
Het is niet alsof daar Russische schepen staan gestationeerd. Het is een bevoorradingspost in feite.quote:Op zondag 23 februari 2014 23:31 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Maar wel de toegang tot de middellandse zee en nog altijd in gebruik.
ben ik geweest en in Yaltaquote:Op zondag 23 februari 2014 23:39 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Het is niet alsof daar Russische schepen staan gestationeerd. Het is een bevoorradingspost in feite.
Sevastopol:
[ afbeelding ]
Vanachter een struik heb ik ook zo'n foto gemaakt van de Russische floot in Sevastapol. Ik werd echter gesnapt, opgepakt op verdenking van spionage en een week lang gemarteld in een Russische kelder. Ik gaf niet niet op en uiteindelijk kon ik toch weer posten op Fok!quote:Op zondag 23 februari 2014 23:39 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Het is niet alsof daar Russische schepen staan gestationeerd. Het is een bevoorradingspost in feite.
Sevastopol:
[ afbeelding ]
is wel veel ouwe zooi hoorquote:Op zondag 23 februari 2014 23:50 schreef Be-Smart het volgende:
[..]
Vanachter een struik heb ik ook zo'n foto gemaakt van de Russische floot in Sevastapol. Ik werd echter gesnapt, opgepakt op verdenking van spionage en een week lang gemarteld in een Russische kelder. Ik gaf niet niet op en uiteindelijk kon ik toch weer posten op Fok!
Nahja, ik dik het verhaal misschien een kleine beetje aan maar mij werd wel vriendelijk gevraagd geen foto's te maken van de schepen in de haven en gemaakte foto's te wissen. Fascinerende plek.
Erg mooie regio trouwens, lijkt wel mediterraans.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |